Dat neemt trouwens niet weg dat er vast nog wel een Spyker modelletje in m'n verzameling gaat komen.
Spyker weer onder vuur schuldeisers
AMSTERDAM - Sportwagenfabrikant Spyker verkeert weer eens in zwaar weer. Twee schuldeisers hebben het faillissement aangevraagd. Dat geldt zowel voor het moederbedrijf als voor het Formule-1 Team, zo meldt het AD vanmorgen.
De schuldeisers zijn verzekeringsconcern Zurich - dat €295.000 aan premies vordert- en om een particulier uit Maastricht, die €50.000 tegoed heeft van de autofabrikant. Het faillisement is aangevraagd bij de griffie van de rechtbank in de Limburgse stad.
Volgens oprichter en mededirecteur Victor Muller gaat het bij de verzekeraar slechts om een dispuut over de hoogte van de premies, dat netjes zal worden afgehandeld.
Spyker verkeert financieel in zwaar weer en heeft zijn beurswaarde door een reeks negatieve berichten sterk zien dalen in de afgelopen maanden. .
Raar verhaal, niet? echter is de beurswaarde al weer aardig opgekrabbeld. Spyker zegt van niks te weten.motorhead schreef:Spyker weer onder vuur schuldeisers
AMSTERDAM - Sportwagenfabrikant Spyker verkeert weer eens in zwaar weer. Twee schuldeisers hebben het faillissement aangevraagd. Dat geldt zowel voor het moederbedrijf als voor het Formule-1 Team, zo meldt het AD vanmorgen.
De schuldeisers zijn verzekeringsconcern Zurich - dat €295.000 aan premies vordert- en om een particulier uit Maastricht, die €50.000 tegoed heeft van de autofabrikant. Het faillisement is aangevraagd bij de griffie van de rechtbank in de Limburgse stad.
Volgens oprichter en mededirecteur Victor Muller gaat het bij de verzekeraar slechts om een dispuut over de hoogte van de premies, dat netjes zal worden afgehandeld.
Spyker verkeert financieel in zwaar weer en heeft zijn beurswaarde door een reeks negatieve berichten sterk zien dalen in de afgelopen maanden. .
Bij elke scheet wordt Spyker hier nu gepost terwijl het 9 van de 10 om niks gaat, en het verder weinig toegevoegde waarde voor het F1 topic is.Het Algemeen Dagblad berichtte gisteren over een faillissementsaanvraag voor Spyker, maar de bestuursvoorzitter van Spyker Cars N.V., Hans Hugenholz, zegt van niets te weten. Dit wordt onder andere gemeld op de website van het Algemeen Dagblad zelf.
"Er is door de verzekeraar (Zürich - red.) wel gedreigd met een faillissementsaanvraag, maar bij mijn beste weten is dat niet tot uitvoering gebracht. Wij zijn nog steeds met elkaar in gesprek", aldus Hugenholz.
Ook de rechtbank van Maastricht laat via woordvoerder Bertram weten dat er "tot op dit moment" geen aanvraag is gedaan. Verzekeringsconcern Zürich onthoudt zich van commentaar: "Wij praten niet via de pers over onze relaties".
Dat neemt niet weg dat meerdere schuldeisers actief zijn benaderd door incassobureaus voor gesprekken over een faillissementsaanvraag. Door de berichten kelderde de koers van het aandeel Spyker Cars N.V. vanochtend aanzienlijk. Ook is er behoorlijk wat onrust onstaan onder schuldeisers. Het concern presenteert aanstaande vrijdag de halfjaarcijfers.
Noot van de auteur: Het is nog niet duidelijk wat de bron van dit gerucht is geweest.
Bron: ad.nl (Algemeen Dagblad)
UPDATE
In een officieel persbericht maakt Spyker Cars N.V het volgende bekend in een reactie op het bericht in het Algemeen Dagblad van vanochtend:
- Het artikel heeft geen feitelijke basis.
- De Rechtbank van Maastricht heeft bevestigd dat er geen faillissementsaanvragen zijn gedaan voor Spyker Cars N.V.
- Doordat Spyker gevestigd is in Zeewolde, zouden dergelijke aanvragen bij de rechtbank van het district Zwolle-Lelystad gedaan moeten worden. Ook deze rechtbank bevestigt dat er geen faillissementsaanvragen tegen Spyker zijn ingediend.
- Het bedrijf Zürich is inderdaad een crediteur van Spyker maar er zijn gesprekken gaande over een uitstel van betaling. Ook Zürich heeft bevestigd geen faillissementsaanvraag gedaan te hebben.
- Incassobedrijf Bos, genoemd in het artikel van AD, heeft in een persbericht vanmiddag aangegeven niet betrokken te zijn bij eventuele faillissementsaanvragen tegen Spyker Cars. In hun persbericht stellen zij: "In verschillende artikelen in de media is ten onrechte gesteld dat Bos Incasso betrokken is bij een faillissementsaanvraag voor Spyker Cars N.V.. Bij Bos Incasso hebben wij hier geen weet van."
Het Algemeen Dagblad heeft een herzien artikel geplaatst op haar website en bevestigd dat dit artikel ook in de krant van morgenochtend geplaatst wordt. Spyker zal zich nog beraden op eventuele verdere stappen en geeft aan dat ze valse informatie over hun financiële situatie van geen enkele mediabron accepteren.
Aldus het persbericht van Spyker. Het volledige bericht is (in het Engels) te lezen op Spykercars.nl.
Niet boos worden Vic, was maar een grapje117ayrton schreef:zeer blij om de overwinning van hamilton en ook zeer blij dat de verader alonzo er uit ging .maar nu mijn grote liefde McLAREN gaan vergelijken met KGB daar wordt ik
![]()
om .het gaat bij ferrari inderdaad niet goed want op wat sloeg nu de banden keuze op,gelukkig heeft kimi nog een zeer goede race gereden ,dat is toch mijn lievelings piloot van nu,mischien terug een ruil doen alonso naar ferrari kan hij daar de sfeer gaan verpesten en kimi terug naar McLAREN zou dat geen goed ideé zijn
Ferrari10flrb schreef:[..]
Niet boos worden Vic, was maar een grapjeKimi reed idd een zeer goede race met een droogweer afstelling. En ik hoop dat Kimi echt bij Ferrari blijft. Maar Ferrari heeft dus duidelijk niet op de japanse buienradar.jp gekeken. En Mclaren mag voor mij Alonso houden of anders Renault blij maken.
En dat zou ik niet willen hoor117ayrton schreef:[..]
gelukkig dat het maar een grap was ,ging bijna je topic in mijn zwarte lijst zetten