Metaal of Kunststof ?
Metaal of Kunststof ?
Door de steeds stijgende grondstof prijzen van diecast modellen heeft de firma Revell bedacht of hier niet iets aan te doen is.
Zij denken dat het ook mogelijk is in de toekomst 1/18 modellen in kunststof uit de brengen. In 2008 komt als proef een 1/18 kunststof versie uit van De Artega sportwagen, die in 1/1 ook een kunststof carrosserie heeft. Ik ben benieuwd wat de verzamelaar daar van vindt !!
Zij denken dat het ook mogelijk is in de toekomst 1/18 modellen in kunststof uit de brengen. In 2008 komt als proef een 1/18 kunststof versie uit van De Artega sportwagen, die in 1/1 ook een kunststof carrosserie heeft. Ik ben benieuwd wat de verzamelaar daar van vindt !!
- Tom_Aston-Martin
Re: Metaal of Kunststof ?
als ze het geod spuiten dan vindik het geen probleem aangezien het model er wel geodkoper op wordt denk ik...
- Peter Parker
- Forumbestuur
- Contacteer:
Het kwam ook aan bod in het blad Modelauto, ik weet het niet goed. Het prettigst vind ik een zwaar model. Dat heeft helemaal niks te maken met kwaliteit en dergelijke, maar het voelt goed. Handbouw van Brooklin of kitjes van metaal, ik ben er helemaal weg van. Een heel super gedetailleerd plastic model is ook mooi, maar toch voelt het minder prettig aan, zo'n vederlicht model.
- Jolly Club
Een van de grondstoffen voor kunststof is olie 
Ik wil maar zeggen, als er één grondstof gevoelig is voor prijsschommelingen in opwaartse richting (wilde het woord stijging niet gebruiken
) dan is het wel olie 
Het zal uiteindelijk lood om oud ijzer zijn denk ik dus.
Toch ?

Ik wil maar zeggen, als er één grondstof gevoelig is voor prijsschommelingen in opwaartse richting (wilde het woord stijging niet gebruiken

Het zal uiteindelijk lood om oud ijzer zijn denk ik dus.
Toch ?

- I'm not interested in facts, I find they tend to cloud my judgement. -
Ik heb een Tamiya 1:12 Porsche Carrera GT. Deze is voornamelijk van kunststof, maar dat zie je nergens aan.
Wat mij betreft mag het dus, zolang het model maar niet aan stevigheid verliest. (wat de Carrera GT dan ook niet doet)
Wat mij betreft mag het dus, zolang het model maar niet aan stevigheid verliest. (wat de Carrera GT dan ook niet doet)
-
- Moderator
- Schaal: 1:18
An sich heb ik er geen moeite mee.
Maar ik moet Jolly gelijk geven. Ook erg onderhevig aan prijsfluctuaties kunstof....
Maar kunstof kan ook bijzonder hoogwaardig zijn. En wellicht makkelijker te bewerken dan staal. Maar dat zeg ik als leek.
Maar ik moet Jolly gelijk geven. Ook erg onderhevig aan prijsfluctuaties kunstof....
Maar kunstof kan ook bijzonder hoogwaardig zijn. En wellicht makkelijker te bewerken dan staal. Maar dat zeg ik als leek.
Wel ik zit zo'n een beetje met hetzelfde gemengd gevoel over uitvoeringen in plastic (bv een Spark is mooi maar als je hem vastneemt voelt hij toch fragile aan). Als ik mijn eerste 1/18 modellen vastneem zit ik zo rond de 2kg en dit voelde solide aan , de huidige modellen op 1/18 zitten zo rond de 1kg maar de afwerking ervan is dan ook mee geevolueerd waardoor minder ijzer nodig is dan vroeger wat op zich wel een voordeel is. Maar die plastic zal toch gewenning vragen, heb nu al dikwijls m'n twijfels over de plastic wielen die onder een DieCast staan want dit is dan ook al dikwijls het struikelpunt van een model. Zie nog niet zo direkt een Maserati birdcage van Exoto in plastiek komen wat mij betreft....en voor mij weer een stapje achteruit als men gaat vergelijken met het 1:1 model wat op zich toch ook nog in metaal is. Misschien is die Artega 1:1 ook wel in plastiek en dan moet het schaalmodel evenzo in plastiek gemaakt worden ....afwachten maarPeter Parker schreef:Het kwam ook aan bod in het blad Modelauto, ik weet het niet goed. Het prettigst vind ik een zwaar model. Dat heeft helemaal niks te maken met kwaliteit en dergelijke, maar het voelt goed. Handbouw van Brooklin of kitjes van metaal, ik ben er helemaal weg van. Een heel super gedetailleerd plastic model is ook mooi, maar toch voelt het minder prettig aan, zo'n vederlicht model.
Bondracer

- Ricardo
- Moderator
- Schaal: 1:43
- Contacteer:
Voordeel is wel dat de kleurverschillen een stuk minder worden. Nu zie je bijvoorbeeld bij veel Autoart modellen kleurverschil tussen de kunststof delen en metalen delen. Ik ben wel benieuwd hoe deze Artega er uit komt te zien. Qua gewicht zal het denk ik niet zo veel schelen. De meeste AA modellen zijn ook zo licht als een veertje 

Mij maakt het helemaal niet uit, zolang het model er maar goed uitziet en niet te fragiel is
.