Diorama`s

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Smokey
Berichten: 2766
Lid geworden op: di 28 jun 2005 13:23
Locatie: haaksbergen

Diorama`s

Bericht door Smokey »

hallo jongelui.
ik heb een vraag voor jullie. Het is mijn bedoeling om wanneer ik er een keer tijd voor heb een fatsoenlijk diorama te maken voor mijn auto`s zowel voor de rally wagens als voor de le mans en gt modellen. Om te beginnen wil ik graag een beetje info inwinnen bij de mensen die daar het meeste verstand van hebben. Nu is mijn vraag aan jullie: wat voor materialen kan ik hier het beste voor gebruiken en waar kan ik dat het beste halen. het worden dus uiteindelijk (later als ik groot ben) 2 diorama`s. #1 een berg- of dirt- diorama voor de rallywagens en een circuitdiorama voor de rest van de wagens evt met stukje pitlane.
zoals de lezers van mijn bescheiden topic weten hebben we het over 1:43 modellen.
Wie heeft er bruikbare tips voor me en/of heeft zelf dit soort diorama`s gemaakt.

Greetz Richard
Hoezo noemen ze het verzamelwoede? ik wordt altijd vrolijk als ik er mee bezig ben!
Gebruikersavatar
jerico
Berichten: 895
Lid geworden op: wo 19 sep 2007 10:45
Schaal: 1:18
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door jerico »

heej smokey,

ik ben zelf bezig met een modeltreinbaan....en daar komt veel scenery bij kijken...

http://members.upc.nl/r.davies

neem maar een kijkje.

Materialen kun je dus het beste halen bij de treinmodelbouwwinkel....daar valt volop te vinden. Bergen kan je het mooiste maken met wat houtrn "stengels" waar je punten enzo wilt en eventueel daar gaas overhen spannen en dan stevige tissues en een badje met gips...doop de doekjes er netjes doorheen en leg ze neer zoals jij ze wilt... en dan vormt de berg vanzelf...jekan een rimpel hier en daar maken en eventueel later nog met wat rotband(soort gips)met een kast op sommige plekken bij deppen en dan krijg je een mooi roits effect, daarna verf je hem een basis kleur(een kleur naar keuze) en daarna ga je hem weatheren met smoke bijvoorbeeld(wat verdunde zwarte verf) dan krijg je een mooi texture en daarna met wat gras details(te koop in de treinwinkel) met een beetje houtlijm gemengd met water! alles er mooi op doen(houtlijm met water droogt altijd transparant op)

ik hoor het wel als je nog vragen heb...

greetz,


jerico
Afbeelding
The Red Dream
Berichten: 835
Lid geworden op: wo 08 okt 2003 18:34

Bericht door The Red Dream »

Gisteren bij intratuin geweest en daar hebben ze nu zeer veel bouwmaterialen om kerstdorpen te maken, die men eventueel ook voor diorama's gebruiken kan.
Bijvoorbeeld boompjes en struiken aan zeer aantrekkelijke prijzen waar een treinspeciaalzaak niet tegenop kan.

Nu weet ik niet of dit in elke intratuin winkel het geval is.
Het is maar een tip. :wink:
Gebruikersavatar
jerico
Berichten: 895
Lid geworden op: wo 19 sep 2007 10:45
Schaal: 1:18
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door jerico »

klinkt goed :mrgreen: :thump_up:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Powersprint
Berichten: 4886
Lid geworden op: wo 04 apr 2007 15:09
Schaal: 1:18
Locatie: omgeving Weert

Bericht door Powersprint »

Ik ben ook wel eens beniewd!

Misschien heb je hier ook wel iets aan:

http://www.modelautoforum.nl/viewtopic.php?t=12390

Verder kan ik je ook doorverwijzen naar Modelbrouwers.nl. Op dit forum weten ze je erg goed te helpen, ik spreek uit ervaring :D

Nogmaals succes ermee, en mochten er vragen zijn dan zien we die wel hier in de thread :thump_up:

Groetjes Arno
Afbeelding
Muscles instead of Powersteering
Gebruikersavatar
Smokey
Berichten: 2766
Lid geworden op: di 28 jun 2005 13:23
Locatie: haaksbergen

Bericht door Smokey »

allereerst alvast bedankt voor deze tips en info :thump_up:

@Jerico : dat is me nogal eens een project wat je hebt.....ziet er al heel mooi uit met die bergwanden al het andere materiaal dat je er al bij hebt...ga zeker vaker kijken voor updates :!:

@powersprint : sodeju wat een gaaf diorama voor een zogenoemd "amateurtje". ziet er gelikt uit... 8)

grootste moraal uit jullie projecten is voor mij toch wel het creatief omgaan met de materialen die er zijn. ik doel hiermee op het riet wat van bijvoorbeeld een scheerkwast kan worden gemaakt en de wijze waarop de muren van de garage zijn gemaakt.
zogauw ik begin dan zullen er ongetwijfeld foto`s komen tot die tijd zijn aller tips welkom (ben immers een leek op dit gebied met name nog over het maken van bandensporen en juiste kleuring van het wegdek.

greetz Richard
Hoezo noemen ze het verzamelwoede? ik wordt altijd vrolijk als ik er mee bezig ben!
Gebruikersavatar
Smokey
Berichten: 2766
Lid geworden op: di 28 jun 2005 13:23
Locatie: haaksbergen

Re: Diorama`s

Bericht door Smokey »

Ik heb nu inmiddels al een aantal diorama`s bekeken op het forum en op internet. Waar ik benieuwd naar ben is of er zaken zijn waar je 1:43 materiaal kunt halen/bestellen. het materiaal voor treinbanen is kleiner en verder is het diorama materiaal wat ik tegenkom veelal een andere schaal dan 1:43. Zijn bij jullie adressen bekend voormateriaal?
Andere tips tricks en sites mogen natuurlijk ook nog steeds :idea:

Greetz Richard
Hoezo noemen ze het verzamelwoede? ik wordt altijd vrolijk als ik er mee bezig ben!
MiddleMan
Berichten: 158
Lid geworden op: za 19 jan 2008 21:47
Schaal: 1:18

Re: Diorama`s

Bericht door MiddleMan »

Ik denk toch dat je er van uit moet gaan dat je het meeste zelf moet maken. Het is vaak goedkoper, en ziet er beter uit.
Bij de modelbouwwinkel zullen ze wel het een en ander hebben, zoals gras en dergelijke.

Hier eventueel nog een link hoe je met dingen die weinig kosten toch hele mooie resultaten kunt bereiken:

http://www.nproject.nl/ :)
Instagram: DutchC6
Gebruikersavatar
Smokey
Berichten: 2766
Lid geworden op: di 28 jun 2005 13:23
Locatie: haaksbergen

Re: Diorama`s

Bericht door Smokey »

Hele mooie site met een aantal goede how to`s. Bedankt voor deze tip

Greetz Richard
Hoezo noemen ze het verzamelwoede? ik wordt altijd vrolijk als ik er mee bezig ben!
Gebruikersavatar
Tom_Aston-Martin
Berichten: 4026
Lid geworden op: do 11 okt 2007 16:20
Locatie: Assen

Re: Diorama`s

Bericht door Tom_Aston-Martin »

handige site!! :thump_up:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Sad Rebel
Berichten: 111
Lid geworden op: za 16 jun 2007 21:48
Locatie: Hageland

Re: Diorama`s

Bericht door Sad Rebel »

Ik zie op dit forum regelmatig prachtig gemaakte diorama’s verschijnen, helaas heb ikzelf er geen tijd voor en ook mijn handigheid laat veel te wensen over. Vandaar mijn vraag: waar kun je kant en klare diorama ’s kopen en dit voor schaalmodellen 1/18.
As you get older it is harder to believe in heroes, but it is a sort of necessary.
Per ardua ad astra
Gebruikersavatar
the_stig
Berichten: 3716
Lid geworden op: do 15 feb 2007 20:39
Locatie: Heusden-Zolder
Contacteer:

Re: Diorama`s

Bericht door the_stig »

Afbeelding
Plaats reactie