Of Nederland iets op autosportgebied voorstelt of niet heeft alles te maken met hoe hoog je verwachtingen zijn.
We wonen in klein land, met 16 miljoen inwoners. Ik heb een schatting gemaakt van de hoeveelheid inwoners van rijkere landen waar de inwoners een kans hebben coureur te worden. Inclusief een aantal wat armere landen waar ook coureurs vandaan komen, zijn dat ongeveer 1,4 miljard mensen (VS, EU, Brazilië, Japan, Mexico, Zuid-Afrika, Argentinië, Canada en Australie).
Onze 16 miljoen inwoners afgezet tegen die landen met potentiële concurrenten is 16 miljoen gedeeld door 1,4 miljard. Dat is slechts 1,1 %.
Als je de vrouwelijke helft van de bevoking aftrekt blijft het percentage hetzelfde, dus dat is niet van belang. Maar wat wil ik nou zeggen met deze saaie rekensom? Dat die 1,1 % veel uitmaakt. Je mag dan namelijk verwachten dat van alle internationale coureurs 1,1% Nederlander is. Dat van alle internationale wedstrijden 1,1% door een Nederlander gewonnen wordt, dat bij 1,1% van alle internationale kampioenschappen een Nederlander kampioen wordt.
Doordat dit een globale schatting is, kan het percentage ook wat hoger of wat lager zijn dan 1,1%. Misschien is het 0,5% of 1,5 % misschien zelfs 2%, maar in ieder geval niet meer dan dat.
Ik denk zelf dat in de praktijk meer dan 1,1% van de internationale coureurs Nederlander is. Dat houdt dan in dat het niveau van de Nederlanders hoger dan gemiddeld is. Dat klinkt positief!
Omdat Nederlanders maar een klein percentage van de internationale autosportwereld uitmaken,
kunnen we gewoonweg niet van ze verwachten dat ze geregeld met allerlei kampioenschappen aan de haal gaan. Een voorbeeld: in de Formule 1 zijn 22 stoeltjes te verdelen. Met een statistische kans van 1,1% daarop, mag je verwachten dat er eens in de 4 a 5 jaar een Nederlander 1 seizoen in de Formule 1 meerijdt (en let vooral op het woordje 'meerijdt'). Albers en Verstappen hebben dat samen ruimschoots overschreden, dat alleen al is een prestatie op zich.
En met de bovengenoemde overwinningen op Le Mans, in de Indy500, Champ Cars, Dakar en drie Formule 3 kampioenschappen (Verstappen, Albers en Coronel), DTM overwinningen, Sportscars overwinningen en ongeveer 10 coureurs die de Formule 1 gehaald hebben doen we het wat mij betreft helemaal niet slecht. We zijn nou eenmaal een klein land en doen op autosportgebied best aardig mee. Maar verwacht niet meer dan dat. Zoals hierboven ook al gezegd is, missen we een 'Johan Cruijff-figuur' die er duidelijk uitspringt, daar tegenover staat dat verspreid over een aantal coureurs er toch best een aantal overwinningen en kampioenschappen bij elkaar zijn gesprokkeld. Respect voor dat!
En ja, wat mij betreft is Finland toch echt de uitzondering op de regel dat 'kleine landen' niet moeten rekenen op het winnen van kampioenschappen.