Hoe voorkom je decals schade aan auto?

Hier kun je alles over autosportmodellen kwijt zoals Formule 1, DTM, Le Mans etc.
Plaats reactie
speedro
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 06 apr 2008 11:16

Hoe voorkom je decals schade aan auto?

Bericht door speedro »

Hoi mensen,

ik ben sinds vandaag nieuw hier en plaats gelijk maar een vraag.
Ik heb een paar f1 modellen waar schade aan de decals zit. Kun je dit ook voorkomen? door het met iets in te spuiten? Ik heb mijn verzameling nu in de doos gezet zodat het niet kan beschadigen.

Ik ben bang dat ik ze lang in de vitrine zet dat de decals slechter gaan worden en dat je ze op den duur niet meer vast kunt pakken, omdat dan de sticker al los gaat laten.

Hoop van jullie te horen wat jullie mening hierover is.

PS: ik zal binnenkort is een foto maken van mijn collectie.
Laatst gewijzigd door speedro op zo 06 apr 2008 18:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Honda.f1
Berichten: 699
Lid geworden op: ma 25 dec 2006 14:52
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Decals schade aan F1 auto

Bericht door Honda.f1 »

speedro schreef:Hoi mensen,

ik ben sinds vandaag nieuw hier en plaats gelijk maar een vraag.
Ik heb een paar f1 modellen waar schade aan de decals zit. Kun je dit ook voorkomen? door het met iets in te spuiten? Ik heb mijn verzameling nu in de doos gezet zodat het niet kan beschadigen.

Ik ben bang dat ik ze lang in de vitrine zet dat de decals slechter gaan worden en dat je ze op den duur niet meer vast kunt pakken, omdat dan de sticker al los gaat laten.

Hoop van jullie te horen wat jullie mening hierover is.

PS: ik zal binnenkort is een foto maken van mijn collectie.
volgens mij heb je hier wel spul voor, microsol heet het ofzo. bij nieuwe modellen heb ik er zelf niet zo last van, ik heb het eigenlijk alleen bij de benetton's uit 1994, die zijn echt niet aan te raken.
Onderweg:

Mclaren MP4/22 Fernando Alonso
Mclaren MP4/21 Lewis Hamilton 1st rollout
Jordan EJ13 testcar (Plastic delen zijn gespoten, Body is geplamuurd,17/6 eerste laag spuiten)
Gebruikersavatar
Peter Parker
Forumbestuur
Berichten: 8086
Lid geworden op: di 25 mei 2004 22:10
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Re: Hoe voorkom je decals schade aan auto?

Bericht door Peter Parker »

Het is een probleem bij oude F1 wagens van bijvoorbeeld Onyx. Daar bladderen ze er echt vanaf. Blanke lak kan nog wel eens helpen en idd microsol. Maar echt helpen zal het niet.
Gebruikersavatar
Curbstone Models
Berichten: 1282
Lid geworden op: di 24 feb 2004 17:35
Schaal: 1:18
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Hoe voorkom je decals schade aan auto?

Bericht door Curbstone Models »

Vaak is de schade onherstelbaar en wordt eigenlijk alleen maar erger.

Bij slechte decals zijn temperatuurswisselingen en wisselingen in luchtvochtigheid er vaak de oorzaak van dat ze gaan schuren. Bij sommige decals is UV blootstelling een probleem...

Het enige dat je in dat soort gevallen kan doen is nieuwe decals plakken...
speedro
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 06 apr 2008 11:16

Re: Hoe voorkom je decals schade aan auto?

Bericht door speedro »

Curbstone Models schreef:Vaak is de schade onherstelbaar en wordt eigenlijk alleen maar erger.

Bij slechte decals zijn temperatuurswisselingen en wisselingen in luchtvochtigheid er vaak de oorzaak van dat ze gaan schuren. Bij sommige decals is UV blootstelling een probleem...

Het enige dat je in dat soort gevallen kan doen is nieuwe decals plakken...
Misschien domme vraag, maar waar kun je decals kopen?
Gebruikersavatar
Honda.f1
Berichten: 699
Lid geworden op: ma 25 dec 2006 14:52
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Hoe voorkom je decals schade aan auto?

Bericht door Honda.f1 »

ik koop die van mij regelmatig op ebay, je moet ze alleen niet bij tallyoshop uit duitsland kopen, dat is troep
Onderweg:

Mclaren MP4/22 Fernando Alonso
Mclaren MP4/21 Lewis Hamilton 1st rollout
Jordan EJ13 testcar (Plastic delen zijn gespoten, Body is geplamuurd,17/6 eerste laag spuiten)
Gebruikersavatar
Honda.f1
Berichten: 699
Lid geworden op: ma 25 dec 2006 14:52
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Hoe voorkom je decals schade aan auto?

Bericht door Honda.f1 »

weet iemand trouwens waar je ergens die flesjes microsol e.d. kan kopen?
Onderweg:

Mclaren MP4/22 Fernando Alonso
Mclaren MP4/21 Lewis Hamilton 1st rollout
Jordan EJ13 testcar (Plastic delen zijn gespoten, Body is geplamuurd,17/6 eerste laag spuiten)
Gebruikersavatar
Peter Parker
Forumbestuur
Berichten: 8086
Lid geworden op: di 25 mei 2004 22:10
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Re: Hoe voorkom je decals schade aan auto?

Bericht door Peter Parker »

Partner Frank van Droomautoos verkoopt het, maar wel meer modelauto winkels.
Gebruikersavatar
Honda.f1
Berichten: 699
Lid geworden op: ma 25 dec 2006 14:52
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Hoe voorkom je decals schade aan auto?

Bericht door Honda.f1 »

Peter Parker schreef:Partner Frank van Droomautoos verkoopt het, maar wel meer modelauto winkels.
pfoee beetje ver rijden naar schijndel voor een flesje van een 10tje haha, ik heb hem al gevonden bij curbstone-models
Onderweg:

Mclaren MP4/22 Fernando Alonso
Mclaren MP4/21 Lewis Hamilton 1st rollout
Jordan EJ13 testcar (Plastic delen zijn gespoten, Body is geplamuurd,17/6 eerste laag spuiten)
speedro
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 06 apr 2008 11:16

Re: Hoe voorkom je decals schade aan auto?

Bericht door speedro »

Honda.f1 schreef:
Peter Parker schreef:Partner Frank van Droomautoos verkoopt het, maar wel meer modelauto winkels.
pfoee beetje ver rijden naar schijndel voor een flesje van een 10tje haha, ik heb hem al gevonden bij curbstone-models
ik kan het flesje niet vinden op curbstone models. Waar zie jij deze ergens op de site dan?
Gebruikersavatar
Honda.f1
Berichten: 699
Lid geworden op: ma 25 dec 2006 14:52
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Hoe voorkom je decals schade aan auto?

Bericht door Honda.f1 »

speedro schreef:
ik kan het flesje niet vinden op curbstone models. Waar zie jij deze ergens op de site dan?
als je zoekt onder microscale dan krijg je alles van het merk te zien, microsol staat daar ook tussen, wit flesje met rode text
Onderweg:

Mclaren MP4/22 Fernando Alonso
Mclaren MP4/21 Lewis Hamilton 1st rollout
Jordan EJ13 testcar (Plastic delen zijn gespoten, Body is geplamuurd,17/6 eerste laag spuiten)
Gebruikersavatar
marsss
Berichten: 192
Lid geworden op: wo 28 dec 2005 00:47
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Hoe voorkom je decals schade aan auto?

Bericht door marsss »

Spuit je dat of moet je het met een kwastje smeren???

De B194 is idd om te huilen en merk t ook al bij de F310 van 1996 van Schumacher :(
Gebruikersavatar
Honda.f1
Berichten: 699
Lid geworden op: ma 25 dec 2006 14:52
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Hoe voorkom je decals schade aan auto?

Bericht door Honda.f1 »

marsss schreef:Spuit je dat of moet je het met een kwastje smeren???

De B194 is idd om te huilen en merk t ook al bij de F310 van 1996 van Schumacher :(
bij de F310 heb ik geen last van decalschade, die heb ik sinds de aankoop namelijk nog nooit aangeraakt :D ik heb wel verschillende keren gehoord dat met name de F310 en de F310B heel gevoelig zijn voor sigarettenrook
Onderweg:

Mclaren MP4/22 Fernando Alonso
Mclaren MP4/21 Lewis Hamilton 1st rollout
Jordan EJ13 testcar (Plastic delen zijn gespoten, Body is geplamuurd,17/6 eerste laag spuiten)
speedro
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 06 apr 2008 11:16

Re: Hoe voorkom je decals schade aan auto?

Bericht door speedro »

zie schrijven:

Iedereen die bij het modelbouwen gebruik maakt van decals (plakplaatjes) zou Liquid Decal Film moeten hebben, zeker als je deze hobby al voor langere tijd beoefend. Een verzameldoos met rest decals van oudere bouwmodellen is niet de beste plaats om de tere plaatjes te bewaren. Ze verweren onder invloed van lucht, zonlicht, vocht, grote temperatuursverschillen. Microscale Liquid Decal Film lost deze problemen op en zorgt er voor dat oude decals binnen enkele ogenblikken weer als nieuw worden. Ook is het dé oplossing om lange dunne decals zoals biezen correct aan te brengen.

Dus als je nog wat oude decals hebt liggen die je echt wilt gebruiken, behandel ze voor de zekerheid met Microscale Liquid Decal Film om ze op een later tijdstip te kunnen gebruiken. Gebruik deze vloeistof ook tijdens het aanbrengen van de decal als het er naar uit ziet dat het mis kan gaan. Breng het aan met een kwastje op de betreffende decal, laat het 20 minuten drogen en ga verder zoals je bent gewent.

Als je zelf decals print (inkjet of laser) met Modelbrouwers.nl decal papier gebruik dan deze vloeistof als deklaag zodat de kleuren niet kunnen gaan vloeien. Voor een professioneel reultaat!
Gebruikersavatar
droomautoos
Berichten: 856
Lid geworden op: di 07 okt 2003 22:21
Locatie: Schijndel
Contacteer:

Re: Hoe voorkom je decals schade aan auto?

Bericht door droomautoos »

Honda.f1 schreef:
Peter Parker schreef:Partner Frank van Droomautoos verkoopt het, maar wel meer modelauto winkels.
pfoee beetje ver rijden naar schijndel voor een flesje van een 10tje haha
De post komt het graag brengen :mrgreen:
Open bodies schoppen kont
Plaats reactie