BMW M3 Winner Tour de Corse 1987

Hier plaatsen leden aan de hand van foto's en beschrijvingen de voortgang van bouw en ombouwprojekten. Op deze manier kunnen we van elkaar leren en zie je de onderwerpen uit de Kennisbank in praktijk gebracht.
Jolly Club

BMW M3 Winner Tour de Corse 1987

Bericht door Jolly Club »

Deze M3 van minichamps wil ik om gaan bouwen tot de winnaar van de Tour de Corse 1987. Het is de enige M3 die ooit een WK-rally wist te winnen. De bedoeling is decals te gebruiken met de originele Rothmans opschriften, dus géén Racing-versie zoals tegenwoordig regelmatig via E-bay wordt aangeboden van het merk Altaya.

Afbeelding

Het om te bouwen model

Afbeelding

En dit is hoe die moet worden!

Dit is misschien het goede moment om jullie hulp in te roepen, ik zoek namelijk goede foto's van het origineel, de neus en de zijkant heb ik wel al kunnen traceren, maar ik zoek met name nog duidelijke plaatjes van de achterzijde en een foto waarop een groot deel van het interieur zichtbaar is. Dit in verband met de kleurstelling van stoelen, gordels, rolkooi en de binnenzijde van de carrosserie, foto's graag via mail of PB :thump_up:

Alvast bedankt, ik ga beginnen met strippen, van de M3 dan .....

Update 3 november

De BMW is helemaal gestript, en logeert vanavond in een pot thinner :twisted:

Dankzij een scherp hobbymes heb ik de opstaande rand van de achterspoiler kunnen wegsnijden, net als de extra lip onder de voorspoiler. Het om te bouwen model is namelijk de Evolution versie van 1992, en het spoilerwerk van de 1987 M3 was iets minder uitbundig.

Bij het verwijderen van de asjes viel me op dat deze door oogjes lopen, waaronder een plastic nokje zit. Als je deze wegsnijdt en het oogje aan de bovenkant opvult met het één of ander, komen de asjes lager te zitten, waardoor de carrosserie wat hoger op de wielen komt te staan :dance:

Tevens vandaag de decals (van CB.Com) besteld in Duitsland.....

Tot slot nog een plaatje van de 'exploded' M3 :mrgreen:

Afbeelding

Binnenkort meer :thump_up:

Update 18/10/2006

:lol: Binnenkort meer zegt 'ie ... :mrgreen:

De Minichamps M3 heeft het veld geruimd voor een nieuwe donorwagen, minder werk, klonk me als muziek in de oren !

Afbeelding

Heb uiteindelijk deze BMW van Ixo als basis gebruikt, direct de juiste kleurstelling, alléén het lelijke RACING moest vervangen worden.

Een deel van de opschriften waren decals, die waren zo weg, het grootste probleem waren de opgedrukte teksten op de donkerblauwe ondergrond.

Via Fish88 en Markopolo aan een zeer dikke prima wondermiddeltje gekomen om gedrukte opschriften te verwijderen, spul was zo goed dat de helft van de blauwe verf op de zijkant en onder de voorbumper in 12 seconden weg was :wall:

Gelukkig bracht blauwe verf van Tamiya uitkomst, zij leveren exact de goede kleur. Hiermee de wit geworden delen netjes overgesausd en daarna decals plakken.

Na twee jaar keihard aan de auto gewerkt te hebben presenteer ik dan eindelijk, met gepaste trots:

1987 BMW M3 'Rothmans' Winner Tour de Corse
Afbeelding
Afbeelding

Blij dat 'ie af is, ga nu aan een projectje beginnen wat nog meer tijd kost :lol:
Laatst gewijzigd door Jolly Club op wo 18 okt 2006 21:44, 2 keer totaal gewijzigd.
Niels
Contacteer:

Bericht door Niels »

Ga eens wat rally fora bij langs (vooral de belgische) waarschijnlijk kunnen die je wel helpen met foto's van deze M3.

Iig succes!
Afbeelding
Markopolo
Forumbestuur
Schaal: 1:43
Contacteer:

Bericht door Markopolo »

Eerste post van Jolly niet goed gelezen :doh:
Laatst gewijzigd door Markopolo op di 26 okt 2004 07:19, 1 keer totaal gewijzigd.
model1op43
Contacteer:

Bericht door model1op43 »

Dat komt mooi uit! :mrgreen:

Ik heb op ebay vijf autosportboeken te koop staan en wat vind ik in het jaarboek van 1987?

Inderdaad :mrgreen: de BMW van Bernard Beguin .... KOPEN ?

Een z/w foto van ca. 12 x 18 cm van de zijkant, maar wel duidelijk
Een grotere kleurenfoto van onder de motorkap.

KOPEN? HEBBEN? :drool: KOST WEINIG! :mrgreen:

http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&rd=1&item=5132664937
Afbeelding
Meer dan 2100 modellen online !!!
Volg deze op http://www.lemans-models.nl, http://www.dakar-models.nl en @lemansmodels
Maarten

Bericht door Maarten »

enkele Plaatjes Jolly. Leuk project overigens, ik ben benieuwd naar het resultaat.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Markopolo
Forumbestuur
Contacteer:

Re: BMW M3 Winner Tour de Corse 1987

Bericht door Markopolo »

Jolly Club schreef:foto's graag via mail of PB :thump_up:

:oops: eerste keer niet gezien, dus je hebt nu dus een hele grote PB :mrgreen:
Jolly Club

Mike the Bike schreef
Dat komt mooi uit!

Bedankt voor het aanbod Mike, maar ik ga geen 17,50 voor een foto van onder de motorkap neerleggen. Ik heb er niet veel aan want het enige wat bij dit modelletje los kan is de bodem :mrgreen:

Kun je van die zwart wit foto misschien een scan of een kopietje maken :?:

- I'm not interested in facts, I find they tend to cloud my judgement. -
Rule

Bericht door Rule »

Lijkt me fantastisch als je dit kunt. Op het moment dat ik een schroevedraaiertje in mijn handen heb om bijvoorbeeld een model uit te pakken zie ik het wagentje al beven en schudden uit angst dat zijn laatste uur heeft geslagen. Hoe ga je het dan doen met deze lagere voorspoiler, de extra lip op de achterspoiler en de wielen? Want er horen volgens mij M-spaakwielen op.
Ooit eens gezien op het dashboard van een WRC: "Drive it like you stole it".
///M Power

Bericht door ///M Power »

Dit model heeft volgens mij dezelfde velgen als de aa m3, die pas is uigekomen, maarja die is 1:18...
Jolly Club

///M Power schreef:
volgens mij dezelfde velgen als de aa m3

Rule schreef:
er horen volgens mij M-spaakwielen op

Het design van de velgen doet inderdaad denken aan de bekende BBS velgen met gekruiste spaken, het zijn echter niet de originele M3, dan wel DTM-wielen die Minichamps onder de M3 monteerde :(

Afbeelding

Ik bouw de auto eerst weer op met de velgen die er nu bij zijn, dit zijn michelin-slicks (dus correct) en het type velgen is wel gebruikt in de rallysport dus dat kan ook nog wel. Denk dat het moeilijk wordt om de originele velgen te vinden, maar ik hou mijn ogen open, mocht ik ze ooit tegenkomen kan ik ze altijd nog vervangen :wink:

Rule

Bericht door Rule »

Jolly,

ik heb inmiddels het bijbehorende rallymagazine van de Altaya M3, maar daar staat qua foto's niks interessants voor jou bij. Een foto (half A4) van de voorkant, dat is exact dezelfde foto die Maarten in dit topic heeft geplaatst. Benieuwd waar die trouwens vandaan komt, heb zelf niks kunnen vinden op het internet behalve de door jou al geplaatste kleine afbeelding. Verder in dit boekje nog een kleinere foto van links voor met een stuk van zijkant deels achter een Corsicaans muurtje verscholen, en nog een hele kleine foto van rechts voor. En tot slot nog een ter grootte van een kwart A4 van Beguin en co in de auto, waarbij verder niks van binnen is te zien. Dus geen foto's van de achterkant en ook niet van het interieur. De rest in het boekje zijn andere rallywagens.

Frappant is overigens dat zelfs de 3 foto's in dit boekje van de M3 zijn aangepast. Dus "Rothmans" ook keurig vervangen door "Racing".
Succes met je speurtocht naar bruikbaar beeldmateriaal en uiteraard met het ombouwproject.
Jolly Club

Toch hartelijk bedankt voor de moeite Roel, en uiteraard ook alle anderen die reageerden :thump_up:

De foto's die hier gepost zijn, en de foto's die Mike en Mark me hebben gemaild komen zeer goed van pas, bovendien heb ik begrepen dat bij de decals die ik inmiddels heb besteld ook nog een velletje met afbeeldingen van rondom de auto is gevoegd :dance:

Ik denk dat een heel eind ga komen :D

model1op43
Contacteer:

Bericht door model1op43 »

Waarom bouwen? Je kan er gewoon eentje kopen .... :shock:

http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&rd=1&item=6936735830
Afbeelding
Meer dan 2100 modellen online !!!
Volg deze op http://www.lemans-models.nl, http://www.dakar-models.nl en @lemansmodels
Jolly Club

:mrgreen:

Voor ik aan het project begon zag ik een foto van een Altaya, waarvan het blauwe spuitwerk erg lelijk was, valt bij deze zo te zien wel weer erg mee :think:

Ten tweede krijg ik nu Rothmans ipv Racing d'r op :?

Ach, de voldoening als ie klaar is maakt alles goed..........hoop ik :shifty:

:wink:

Markopolo
Forumbestuur
Contacteer:

Bericht door Markopolo »

maar je kan natuurlijk ook de racing strippen en de rothmans erop plakken :idea:
Plaats reactie