Modelauto’s, De vierde dimensie.

In dit forum verschijnt maandelijks een nieuwe column van één van de leden. Iedereen kan een column inleveren bij de beheerder via PB.
Columns worden door de beheerder één voor één maandelijks geplaatst op volgorde van binnenkomst.
Gebruikersavatar
Bondracer
Berichten: 3440
Lid geworden op: ma 02 apr 2007 13:48
Locatie: De Kempen

Re: Modelauto’s, De vierde dimensie.

Bericht door Bondracer »

rpi schreef:
jonnoT schreef:voor het verwijderen van decals van kunststof en ramen gebruik ik altijd Remolie.
HUH, remolie? Wat is dat dan voor olie?

Ik neem aan dat je geen remvloeistof bedoelt? .
Uhm rpi ; Rem-olie en of vloeistof zijn 2 gelijklopende termen en remolie is bij ons dan ook de meest gangbare norm in Belgie , werk zelf in de petroleumindustrie ->Remolie/vloeistof= een soort petroleumolie met lage viscositeit en zeer hoog kookpunt (is de reden waarom er geen gassen in zitten zodat de olie niet samendrukbaar is), gebruikt om druk van de remoperator over te brengen naar de rem. Het meest voorkomende systeem in auto's bestaat uit een rempedaal, een hoofdcilinder, een secundaire cilinder, hydraulische slangen en de reminrichting.
Dus jullie hebben beide gelijk enkel de terminologie verschilt, maar het basisbestanddeel bestaat voornamelijk uit olie.
dixit Bondracer :wink:
"Hunger is the fury of greed ; less is more than we need"
Afbeelding
Gebruikersavatar
rpi
Berichten: 2395
Lid geworden op: do 01 nov 2007 21:26
Schaal: 1:18
Locatie: Willemstad

Re: Modelauto’s, De vierde dimensie.

Bericht door rpi »

Hoi Bondracer,

Ik dacht al dat het hetzelfde was, maar voor het geval ik de plank missloeg had ik het zo onder woorden gebracht. Het ging me ook niet om het verschil in tenaamstelling.

Waar het me vooral om ging is dat remvloeistof (of olie dus) kunststof delen snel aantast en mij niet erg geschikt lijkt om te gebruiken op modelauto's. Maar misschien is er andere remvloeistof die kunststof niet aantast.
Gebruikersavatar
jonnoT
Berichten: 6779
Lid geworden op: za 23 apr 2005 12:54
Schaal: 1:87
Locatie: sneek

Re: Modelauto’s, De vierde dimensie.

Bericht door jonnoT »

rpi schreef:Hoi Bondracer,

Ik dacht al dat het hetzelfde was, maar voor het geval ik de plank missloeg had ik het zo onder woorden gebracht. Het ging me ook niet om het verschil in tenaamstelling.

Waar het me vooral om ging is dat remvloeistof (of olie dus) kunststof delen snel aantast en mij niet erg geschikt lijkt om te gebruiken op modelauto's. Maar misschien is er andere remvloeistof die kunststof niet aantast.
Ik gebruik gewoon remolie /vloeistof die ik ook in mijn auto giet. Is lang niet zo aggerief als nagellakremover. Ik gebruik het met een wattenstaafje en werkt meer dan uitstekend zonder enige schade aan de kunststof onderdelen :cool:
Afbeelding
Ik heb alle decals van deze Porsche verwijderd met remolie en je ziet geen schade
Gebruikersavatar
Rossy
Berichten: 1043
Lid geworden op: za 31 mar 2007 21:12
Schaal: 1:18
Locatie: Emmeloord

Re: Modelauto’s, De vierde dimensie.

Bericht door Rossy »

Remolie, zeker oude/afgewerkte, is zeker agressieve rommel op lak.
Vreemd genoeg tast het kunststoffen bijna niet aan.
Het laat een beetje vreemde waas achter en voor dat je gaat spuiten moet je kunststof delen goed wassen in een badje met afwasmiddel.
Iets minder agressief is Muscle ovenreiniger.
Ook hiermee kan je verflagen en ook chroomlagen van metalen en kunststof delen verwijderen.
Chloor werkt ook bij veel chroonlagen.
Bij verf lang niet altijd, zeker niet wanneer de laag goed opgebouwd is (hechtprimer, primer en verf).
Dit wordt veel toegepast in de modelbouw wereld.

Uiteraard kan je bij metalen delen ook stralen met een zacht medium.

Antonio.
Modelautoteller: Flink aan het opruimen...
Mijn MAF verzameltopic.
Gebruikersavatar
Markopolo
Forumbestuur
Berichten: 6149
Lid geworden op: wo 08 okt 2003 09:13
Schaal: 1:43
Locatie: Naast de buren!
Contacteer:

Re: Modelauto’s, De vierde dimensie.

Bericht door Markopolo »

Rossy schreef:Uiteraard kan je bij metalen delen ook stralen met een zacht medium.
Lekker prijzig :P Blikje Alabastine afbijt wil ook goed helpen :idea:
Gebruikersavatar
Rossy
Berichten: 1043
Lid geworden op: za 31 mar 2007 21:12
Schaal: 1:18
Locatie: Emmeloord

Re: Modelauto’s, De vierde dimensie.

Bericht door Rossy »

Zandstraal apparaatje iets van € 75,00 bij de Gamma.
Als je veel modellen herspuit heb je het er vrij vlot uit.
En je hebt zonder veel gedoe alles goed kaal.

Antonio.
Modelautoteller: Flink aan het opruimen...
Mijn MAF verzameltopic.
Plaats reactie