Dino Toso heeft de finishvlag gehaald

Alles over Autosport kun je hier bespreken.
Plaats reactie
rsh_scuderia
Moderator
Schaal: 1:18

Dino Toso heeft de finishvlag gehaald

Bericht door rsh_scuderia »

Dino Toso (39) overleden
13 augustus 2008

De Nederlander Dino Toso, het voormalige hoofd van de aërodynamica-afdeling bij Renault, is overleden. Toso (op de foto met Damon Hill in 1998) is in zijn eigen huis overleden aan de gevolgen van Cancer.

Toso begon in 1995 met het werken in de autosport en ging aan de slag bij het GT-programma van BMW. In 1997 maakte hij de overstap naar de Formule 1, waar hij aan de slag ging bij het team van Jordan. In 2000 vertrok Toso naar Renault, om daar naast Mike Gascoyne, te werken. In 2003 werd hij het hoofd van de aërodynamica-afdeling aldaar.

In 2004 werd bij hem Cancer geconstateerd, maar ondanks zijn ziekte bleef hij bij Renault aan het werk en maakte hij ook de wereldtitels in 2005 en 2006 mee. Een verklaring van Renault las: "Zijn bijdrage aan het team, zowel in de vorm van resultaten als in zijn strijd tegen zijn ziekte, vormen een inspiratie. Hij zal bijzonder gemist worden en het team is met zijn gedachten bij zijn familie."

Dino Toso is slechts 39 jaar geworden.

Kende hem van de interviewtjes tijdens de uitzendingen op tv. Hij kwam over als een sympathieke kerel met verstand van zaken. 39 jaar is wel heel erg vroeg.
Laatst gewijzigd door Markopolo op do 14 aug 2008 06:09, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Even 2 woordjes van NL naar engels gezet
Markopolo
Forumbestuur
Schaal: 1:43
Contacteer:

Re: Dino Toso heeft de finishvlag gehaald

Bericht door Markopolo »

R.I.P. Dino!

En van de week ook al Chantal van der Sluis:
Chantal van der Sluis is overleden. De meeste mensen uit de autosportscène die al wat langer in de nationale autosport meelopen herinneren zich deze supersnelle, leuke en mooie vrouw nog wel. Sinds haar autosportdebuut in 1991 was ze spraakmakend. Ze reed voorin mee, effende de weg en was een voorbeeld voor andere dames in de autosport.
Afbeelding

Met Bob van der Sluis als vader, was het niet raar dat Chantal al op jonge leeftijd op de circuits te vinden was. Via een schoolvriendje kwam ze met de kartsport in aanraking. “Toen ik een jaar of dertien was, zat er een jongen bij mij op school die aan kartwedstrijden meedeed. Ik ging een keer kijken en was meteen verloren. Karten was de eerste sport die mij echt aantrok”, vertelde ze in 1994 tijdens een interview aan autosportredacteur Roy van der Laan.

Grasvelden maaien
“Mijn eerste pogingen achter het stuur van een kart waren geen echt succes. Ik heb hele grasvelden gemaaid’’, vervolgde Chantal. ,,Maar, oefening baart kunst en tegen het einde van mijn driejarige carrière in de kartsport heb ik zelfs op Europees niveau gestreden.”

Gááán
In 1991 debuteerde Chantal in de Citroën AX GT Cup. Dat ging niet ongemerkt voorbij. “In de allereerste training liet ik meteen de vijfde tijd noteren. De race duurde tot de eerste bocht: ik dacht meteen een aantal tegenstanders uit te remmen, daardoor schoot ik de grindbak in. Alle begin is moeilijk.”

Goede resultaten
De resultaten bleven niet uit. In 1992 eindigde ze als derde in het eindklassement van de Citroën AX GT Cup, met twee zeges. Ze won de Ladies Cup, voor Sandra van der Sloot die Chantal als haar voorbeeld zag (zie haar artikel van 8 augustus op deze site). In 1993 groeide ze door naar de Renault Clio Cup. Mede dankzij twee tweede plaatsen eindigde ze als zesde in het eindklassement. Een jaar later kreeg ze bovendien de kans om aan enkele races van het EK Renault Clio deel te nemen.

‘Wereldberoemde’ actie
We herinneren ons Chantal als een leuke, sympathieke, aardige vrouw. Chantal, die voorin meestreed alsof het de gewoonste zaak van de wereld was. Chantal, die ‘wereldberoemd’ werd nadat ze met haar Renault Clio over de vangrail en reclameborden in de Tarzanbocht vloog. Chantal, die vlak daarna alweer grapjes liep te maken in het rennerskwartier.
Afbeelding

Dames en autosport, de gewoonste zaak van de wereld
Toen Chantal haar eerste schreden in de autosport zette, was een dame in een raceoverall nog iets bijzonders. Liane Engelman en Henny Hemmes hadden als vrouw successen geboekt in de mannenwereld, dat was het wat Nederland betreft wel zo’n beetje. Samen met onder meer Françoise Loogman en iets later ook Sandra van der Sloot heeft Chantal de weg geëffend voor de racende dames van vandaag.
Hoeveel er in relatief korte tijd is veranderd, blijkt uit een uitspraak van Chantal in het genoemde interview uit 1994.

Geen manwijven
Veel mensen hebben het idee dat racende dames ‘manwijven’ zijn.
Dat komt door het bijna onuitroeibare vooroordeel dat autosport een sport voor het mannelijke geslacht is. De huidige lichting succesvolle vrouwelijke coureurs, bestaande uit onder anderen Sandra van der Sloot, Françoise Loogman en mijzelf hebben het tegendeel wel bewezen. Dat neemt niet weg dat velen verbaasd reageren als ze merken dat wij ‘gewone’ dames zijn met dezelfde interesses als de gemiddelde vrouw van onze leeftijd. We hebben alleen een bijzondere, ietwat uit de hand gelopen

De laatste jaren hebben we haar een beetje uit het oog verloren. Chantal was echter al geruime tijd ziek, en zij heeft ondanks haar tomeloze strijdlust deze ongelijke match helaas veel te vroeg verloren...Wij wensen eenieder die Chantal lief was heel veel sterkte toe met dit grote verlies! Vaarwel Chantal.....
Bron: autosport.nl
Peter Parker
Forumbestuur
Contacteer:

Bericht door Peter Parker »

Jeetje 2 van die jonge mensen nog.
rsh_scuderia
Moderator
Schaal: 1:18

Bericht door rsh_scuderia »

Chantal van der Sluis heb ik helemaal gemist. Dat is ook triest. Mooie strijd geleverd in de AX-cup. Klasse vrouw
Plaats reactie