Quac schreef:Wat lijken die auto union's toch veel op die mercedessen he, die gestroomlijnde.. Weet jij of daar een verband in zit of iets dergelijks?
Beste Quac,
Aardig dat je dit vraagt, we gaan ff terug in de geschiedenis. Duitsland werd geregeerd door de Nazis met Adolf aan het hoofd sinds 1933.
+/- 1934 gaf Hitler de opdracht op de duitse Nazi propaganda aan de gang te zetten. Hier hadden we Dhr. Goebels voor. Hij kwam er achter dat er heel veel volk kwam kijken naar sport evenementen, zowel nationaal alswel internationaal. Dus ook de autosport.
Zowel AutoUnion en MB, kregen een zak met geld, om er voor te zorgen dat Duitsland het beste land werd op automobiel gebied en wedstrijden. Sinds 1935 kwam de opmars van de duitse heerschappij op de racebanen naar voren, met als hoogtepunten 1937 (bijvboord de Avus Ring, Berlijn), 1938 en 1939 hier wonnen MB en AutoUnion alle GP wedstrijden. Een enkele keer won Alfa, Fiat of Maseratti nog iets, maar dat was om het verbond met Italie (Mussoline) in orde te houden.
De Propaganda machine draaide op volle toeren, met de Olymische Spelen Berlijn 1936 als het grootste voorbeeld.
De 2 rivaliseerde merken, gingen zelfs recordauto's maken, om maar aan de wereld te laten zien, waartoe ze instaat waren (wat weer terug te leiden is naar WO 2, met allerlei machtige machines).
Terug naar de auto's, de gelijkennis tusen de stroomlijners (1937), ik heb geen idee, maar volgens mij was er tussen de 2 merken enorme concurrentie (ondanks de zeer grote financiele input van de Nazi's) en was bedrijfsspionage toen ook niet vreemd. Of gewoon designs gekocht/gekregen van de Nazi Partij Bonzen.
Ik ga er wel van uit dat Dr. F. Porsche, de voorsprong had gua design, en MB het gewoon heeft gekopieerd.
In geen van mijn litertuur wordt er over geschreven hoe MB aan zijn design kwam, ik heb helaas geen boeken van AutoUnion / Audi in bezit.
Maar het verhaal gaat over het eind doel; Propaganda voor Duitsland, en dat is zeker gelukt.
Ron