Straatauto: De 50-er, 60-er, 70-er en (soms) de 80-er jaren
- buttonfreak
- Schaal: 1:64
- Contacteer:
Re: Straatauto: De 50-er, 60-er, 70-er en (soms) de 80-er jaren
Die Monica stond vorig jaar uitgebreid in de Autovisie, beetje triest verhaal over een briljante auto die net op het verkeerde tijdstip uitkwam en daardoor nooit succesvol is geworden. Bestaan er ook maar heel weinig van. Van Simca's waren er genoeg, dus zijn ze in het klein ook makkelijker te vinden. Hier samen met een Britse tijdgenoot:
Simca 1000, Altaya
Triumph Herald, Vanguards

Simca 1000, Altaya
Triumph Herald, Vanguards

- buttonfreak
- Contacteer:
Jep. Triest verhaal, zoals vele uit die tijd. Zo was er ook de Nancy...
Maar Alpine is toch niet helemaal verdwenen. Ik heb recent nog tekeningen gezien van een mogelijke nieuwe Renault Alpine.tripouxnog Alpine vergeten
Nou dan! Een Simca 1000 in lichtblauw. Hoe leuk wil je ze hebben? 't Was mijn vaders eerste auto, een bordeauxrode met lichtbruin kunstlederen(
) interieur en een Blaupunkt autoradio. Ik ben ineens weer 7 jaar...
Ik hoor die viercilinder weer lopen met zijn specifieke geluid; ruik weer die typische skai-lucht en zie mijn vader heldhaftig en onverstoorbaar de machinerie bedienen. Uit de luidspreker klinkt de stem van Peter Koelewijn op Radio Luxemburg inclusief die 'irritante' middengolfruis. Ik word oud... 

Rock & Roll!!!
Oud ben je pas als je niet meer weet hoe het voelt om kind te zijn.
In mijn herinnering pruttelt ook een viercilinder achterin en zit ik op skaibekleding op de achterbank, pal boven de accu.
Aan weerszijden twee van die lussen waaraan je je vast kunt houden bij het uitstappen.
Drie ronde klokken achter een stuur met een chromen claxonring met middenin een logo van een kasteel met een wolf erop.
Een Volkswagen 1600 Variant uit 1970 om precies te zijn. Mijn vader met bril van dik zwart kunststof.
Ik volg al zijn bewegingen met argusogen vanachter de glazen van mijn allereerste brilletje. Die heb ik nog steeds trouwens.
In een doos weliswaar.
In mijn herinnering pruttelt ook een viercilinder achterin en zit ik op skaibekleding op de achterbank, pal boven de accu.
Aan weerszijden twee van die lussen waaraan je je vast kunt houden bij het uitstappen.
Drie ronde klokken achter een stuur met een chromen claxonring met middenin een logo van een kasteel met een wolf erop.
Een Volkswagen 1600 Variant uit 1970 om precies te zijn. Mijn vader met bril van dik zwart kunststof.
Ik volg al zijn bewegingen met argusogen vanachter de glazen van mijn allereerste brilletje. Die heb ik nog steeds trouwens.
In een doos weliswaar.
Laatst gewijzigd door tripoux op do 06 nov 2008 20:12, 1 keer totaal gewijzigd.
tripoux,
heb je die vw variant nog in 1/18...wel,maak is een fotoke van die wagen met het brilletje van toen erbij...
zou best een leuke foto kunnen worden...pure nostalgie zou ik zeggen 
heb je die vw variant nog in 1/18...wel,maak is een fotoke van die wagen met het brilletje van toen erbij...

De Variant heeft het moeten afleggen tegen de Panhards. De herinnering blijft en de bril ook trouwens.
Over Panhards gesproken, ik weet het: het tempo is moordend, maar vandaag arriveerde er al weer één.
Een bijzondere Panhard Dyna Z. De kleinste in mijn verzameling nu in schaal 1:87 van Jouef.
En dat voor nog geen 5 euro inclusief verzendkosten.
Zeer eenvoudig, maar in mijn ogen van aandoenlijke schoonheid én: een model uit de tijd dat de echte nog rondreden!

Je zou toch zó weer een treinbaan gaan aanleggen...
Over Panhards gesproken, ik weet het: het tempo is moordend, maar vandaag arriveerde er al weer één.
Een bijzondere Panhard Dyna Z. De kleinste in mijn verzameling nu in schaal 1:87 van Jouef.
En dat voor nog geen 5 euro inclusief verzendkosten.
Zeer eenvoudig, maar in mijn ogen van aandoenlijke schoonheid én: een model uit de tijd dat de echte nog rondreden!

Je zou toch zó weer een treinbaan gaan aanleggen...
Is deze er eigenlijk ook als model (Panhard Sera)? Vind hem wel erg mooi

Dat zou best kunnen. Maar dan in de serie hele dure modelauto's. Vanaf de Bizarre prijsklasse.
Boven de 30 euro vind ik het eigenlijk te gek worden voor een 1:43.
Onlangs kocht ik een Bizarre voor 20 (de X88) en dat zijn leuke koopjes.
Boven de 30 euro vind ik het eigenlijk te gek worden voor een 1:43.
Onlangs kocht ik een Bizarre voor 20 (de X88) en dat zijn leuke koopjes.
Vind ik ook, daarom heb ik een limiet van € 100tripoux schreef: Boven de 30 euro vind ik het eigenlijk te gek worden voor een 1:43.

Ik heb een zwak voor de kleine merken van voorheen. Heb in de kast Jensen, Iso, Facel Vega. Monteverdi en het merk van de onder staande foto
het Italiaanse CISITALIA

Mooi! En...Monteverdi: toevallig de Hai? Dat was ook één van mijn favoriete Matchbox van weleer.
Foto?
Foto?
Die Cisitalia is prachtig, jonnoT! Weet je ook van welke fabrikant deze is?
Oertransport:

De Fiat 18 BL uit 1915. Ontwikkeld vlak voor de eerste wereldoorlog om munitie, artillerie en troepen te vervoeren. In het begin van de tweede wereldoorlog nog in dienst in onder meer Afrika. Deze 18 Bl was ook populair in vele andere landen buiten Italië. Hij had een benzinemotor van 5650 cc met een vermogen van 34 pk en een top van 25 km/u.
Dit is een civiele uitvoering en het modelletje is van Rio.
Oertransport:

De Fiat 18 BL uit 1915. Ontwikkeld vlak voor de eerste wereldoorlog om munitie, artillerie en troepen te vervoeren. In het begin van de tweede wereldoorlog nog in dienst in onder meer Afrika. Deze 18 Bl was ook populair in vele andere landen buiten Italië. Hij had een benzinemotor van 5650 cc met een vermogen van 34 pk en een top van 25 km/u.
Dit is een civiele uitvoering en het modelletje is van Rio.
Laatst gewijzigd door Veicolo op vr 07 nov 2008 10:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Rock & Roll!!!
Bij het bekijken van de Cisitalia met lampjes achter de grille en een kleine motorkap, vraag ik me ineens af hoe je daar vroeger snel een koplampje verwisselde. Hoe kom je daar in vredesnaam bij?
- buttonfreak
- Contacteer:

Bizzarrini Manta

DeTomaso Mangusta 5000 Ghia

OSCA MT4 Berlinetta Vignale