Polijsten van modellen

Voor alle vragen over verf en decals kan je hier terecht.
Plaats reactie
Jos
Berichten: 1192
Lid geworden op: za 08 nov 2003 13:16
Schaal: 1:43
Locatie: Swalmen

Polijsten van modellen

Bericht door Jos »

Een aantal bouwers polijsten hun model na het airbrushen, om het lakwerk nog meer glans te geven. Is er iemand die ervaring heeft met het polijsten van kitjes? Zo ja, hoe doe je dat, waar doe je het mee, en waar is het materiaal verkrijgbaar?
Ik vraag dit omdat ik zelf met een BBR bezig ben, en ik wil weten of het echt een grote verbetering is als je het model polijst.
Gebruikersavatar
Matt Modelautos
Erelid
Berichten: 1763
Lid geworden op: vr 28 nov 2003 17:56
Locatie: Weert
Contacteer:

Bericht door Matt Modelautos »

Kort, maar simpel.
Heb je goed ge-airbrusht in een stofvrije ruimte hoef je niet te polijsten.!
Maar regelmatig krijg je echter toch stofdeeltjes in je lak (tijdens het drogen b.v.). Doe het dan wél na goed uitharden van de lak. Dus niet de volgende dag.....
Dit kun je doen met Sonax Autopolish. Dit is een zeer fijn middel wat ook meteen de glans aanbrengt. Commandant is écht te grof voor vers gespoten lak.
Carpe Diem

--Aantal verschillende Nederlandse coureurs: 101
Gebruikersavatar
jelmer
Berichten: 1371
Lid geworden op: di 25 nov 2003 19:15
Schaal: 1:43
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Bericht door jelmer »

http://forum.modelbrouwers.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=15 Hier staat oa een hele beschrijving! Heb er ook al even naar geinformeerd... er staat een linkje onder waar het te koop is!
Afbeelding
Gebruikersavatar
Bart
Berichten: 1441
Lid geworden op: zo 12 okt 2003 20:04
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door Bart »

Na het spuiten doe ik altijd het volgende bij mijn kits.

- Model behanden met Tamiya compound. Is een polijst middel.
- Daarna blanke lak er overheen.
- Eventueel sommige plekken nog een keer behandelen met compound.
- Of gelijk een autowax er over heen. Doe ik altijd sowiezo als laatste
Gebruikersavatar
jelmer
Berichten: 1371
Lid geworden op: di 25 nov 2003 19:15
Schaal: 1:43
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Bericht door jelmer »

Met het polijsten haal je toch een heel klein laagje lak weg :?: Je krijgt daar dus ook de laatste stukjes stof mee uit als ik het goed begrijp :?: en daar zie je daarna niks meer van...

Ben benieuwd... :D
Afbeelding
Gebruikersavatar
Herman
Berichten: 269
Lid geworden op: vr 10 okt 2003 13:03
Locatie: Reeuwijk
Contacteer:

Bericht door Herman »

Maar pas op! Op scherpe buitenhoeken zit al weinig lak, en als je deze ook nog eens fanatiek polijst, wordt de laklaag alleen maar dunner, en kan het dus gebeuren dat je door de lak heen polijst.

Gebruik daarom altijd de fijnste polijstpasta die je kan krijgen, en richt je arbeid op de grotere vlakken en de binnenhoeken. De buitenhoeken krijgen vaak ongemerkt hun beurt toch wel.
Gebruikersavatar
jelmer
Berichten: 1371
Lid geworden op: di 25 nov 2003 19:15
Schaal: 1:43
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Bericht door jelmer »

ik heb het polijstsetje besteld wat ik in mijn bovenstaande post al liet zien. Het is speciaal voor modelbouw ontwikkeld en ik ben benieuwd of het goed gaat werken!

Ik zal proberen om een soort van klein verslagje te maken, zodat iedereen kan zien die er belangstelling voor heeft!
Afbeelding
Plaats reactie