Lijmresten van prijsstickers weghalen

Hier kan je informatie vinden en vragen stellen over alles wat te maken heeft met modelauto´s en het om- en verbouwen hiervan.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
supernova
Berichten: 356
Lid geworden op: di 07 sep 2004 01:04
Locatie: Noord-Holland

Lijmresten van prijsstickers weghalen

Bericht door supernova »

Om lijmresten van de prijsstickers op je plastic 1/43 cases/doosjes/deksels weg te halen kan je een simpel huishoudelijk spulletje gebruiken. Namelijk lampenolie. Ik heb d'r zelf nu zo'n 50 Minichamps Formule 1 doosjes mee schoongemaakt en het werkt goed. Je moet er wel voor zorgen dat zoveel mogelijk van het papier van de sticker al weg is, want de lampenolie lost alleen de lijm op, niet de papierresten. Anders loop je flink te boenen of krijg je waarschijnlijk krassen van je nagels op het plastic.
Nadat je de doorzichtige doosjes met lampenolie hebt behandeld zijn ze mooi schoon, maar hou je nog wel vaak vingerafdrukken of strepen over. Waarschijnlijk kan je dat oplossen met een Glassex-behandelingetje, maar daar had ik effe geen zin meer in. Ook kan handschoenen aantrekken een oplossing zijn.

Aanbevolen werkwijze:
Haal de plastic doorzichtige doosjes van je model(len) af. Zet je model ver weg van de tafel waaraan je gaat schoonmaken. Anders loop je het risico dat je de fles lampenolie omstoot en het spul op je model terechtkomt. Ik heb nog niet geprobeerd of dat inderdaad vervelende gevolgen voor een model heeft, maar 't valt (wat mij betreft) niet uit te sluiten dat 't je model kan aantasten. :doh: Wees dus voorzichtig!
Zoek in huis of je ergens lampenolie hebt, of haal 't in de winkel (volgens mij is 't goed koop spul). Leg een uitgevouwen krant op tafel tegen de olievlekken en zorg dat ook de fles en de dop op de krant blijven staan, maar je modellen juist niet. Pak 1 of 2 velletjes keukenpapier en scheur ze in 3 of 4 repen. Vouw zo'n reepje op tot een het een vierkant is en giet er een beetje van de lampenolie op. Ik zou gelijk het hele doosje schoonmaken, maar je kan natuurlijk ook alleen de plek van de lijmresten schoonmaken. Als de plakkerige plek niet verdwijnt moet je:
- of langer boenen
- of je nagels gebruiken (wel meer kans op krassen, oppassen dus)
- of meer kracht zetten (let op dat je het plastic niet breekt, ondersteun het gedeelte waar je boent met je andere hand)
- of meer lampenolie op je papier doen (dat is vaak de oplossing).
Ook kan het zijn dat er aan de binnenkant van het doosje lijm zit, vraag me niet hoe dat daar komt, maar dat was bij mij een paar keer het geval.
Maak eventueel ook de hele binnenkant van de doosjes schoon. Let er op dat als er stickers op het doosje zitten die erop moeten blijven (zoals bij Minichamps F1's) dat je daar niet overheen gaat met de lampenolie, daardoor kunnen ze lelijk worden.
Met het andere stuk (niet gebruikte) keukenpapier kan je het doosje weer droogvegen. Als je veel doosjes tegelijk schoonmaakt werkt het het snelst om eerst alles 'in de lampenolie te zetten' en daarna de doosjes achter elkaar droog te vegen. Ik was met deze methode minder dan 2 minuten per doosje bezig, dus het is niet zoveel werk als je misschien zou denken.
Verder zou ik aanraden om van te voren bedenken hoe zuinig je op je doosjes bent, bij een BBR-model vind je een kras op de verpakking misschien erger dan op de verpakking van een goedkoper model. En bij de bovenstaande methode heb je de kans op krassen, dus wees gewaarschuwd. :!:
Succes met de schoonmaak. :wink:
Gebruikersavatar
boerke04
Berichten: 1530
Lid geworden op: vr 30 jan 2004 15:46
Locatie: Banholt

Bericht door boerke04 »

Bij "lastige" (prijs)stickers hou ik meestal even een aansteker erbij, door de hitte laat de lijm los en zijn de stickers eenvoudig te verwijderen. Je moet de aansteker natuurlijk niet te lang gebruiken, want dan kunnen de gevolgen minder prettig zijn. :mrgreen:
Afbeelding
Steven
Berichten: 35
Lid geworden op: za 28 feb 2004 23:28
Locatie: België

Bericht door Steven »

Lampenolie onder welke naam is dit in de handel te verkrijgen?Gewoon lamenolie ,of is er een bepaalde fabrikant van?
Gebruikersavatar
supernova
Berichten: 356
Lid geworden op: di 07 sep 2004 01:04
Locatie: Noord-Holland

Bericht door supernova »

Steven schreef:Lampenolie onder welke naam is dit in de handel te verkrijgen?

Gewoon lampenolie, of...

Yep, merkloos zover ik weet. Kost ook maar iets van 1 of 2 euro per literfles.
Steven
Berichten: 35
Lid geworden op: za 28 feb 2004 23:28
Locatie: België

Bericht door Steven »

Ik heb hier 2 stickers proberen afdoen met stickerverwijderaar,maar de lijm wil maar niet lossen,het is 1 grote matte lijmplek .Hopelijk gaat het er wel lampenolie wel af.
Gebruikersavatar
motorhead
MAF Adviseur
Berichten: 1244
Lid geworden op: di 27 apr 2004 16:01
Locatie: Egmond Binnen

Bericht door motorhead »

Steven schreef:Ik heb hier 2 stickers proberen afdoen met stickerverwijderaar,maar de lijm wil maar niet lossen,het is 1 grote matte lijmplek .Hopelijk gaat het er wel lampenolie wel af.


Je moet NOOIT stikkerverwijderaar op kunststof gebruiken, dat is veels te agressief en lost het kunststof op, wasbezine en lampenolie is wel veilig !
Steven
Berichten: 35
Lid geworden op: za 28 feb 2004 23:28
Locatie: België

Bericht door Steven »

Is er nog enige mogelijkheid om dit te herstellen of is het doosje verloren?
Gebruikersavatar
motorhead
MAF Adviseur
Berichten: 1244
Lid geworden op: di 27 apr 2004 16:01
Locatie: Egmond Binnen

Bericht door motorhead »

Ik ben bang dat het doosje verloren is, misschien kan je aan Frank of een andere leverancier om losse doosjes vragen, van welke fabrikant zijn de modellen ?
Steven
Berichten: 35
Lid geworden op: za 28 feb 2004 23:28
Locatie: België

Bericht door Steven »

Het is er eentje van Schuco,gelukkig heb ik er niet zo veel voor betaald.
Opel-DTM
Berichten: 1195
Lid geworden op: vr 22 okt 2004 10:59

Bericht door Opel-DTM »

Dat met die lampenolie... werkt perfect...
Bij gebrek aan lampenolie kun je ook Zippo-vloeistof nemen...
Ik heb een kunst-stof model bevrijd van alle decals...
Dit waren papier-achtige decals met een soort beschermlaagje
eroverheen.

Je moet trouwens niet te zuinig met de olie.
Op de decal laten druppel en gewoon ff wachten, dan nog wat extra
op 't doekje en je wrijft 't er zo vanaf.

Absoluut supertip :thump_up: TNX Supernova :!:
Plaats reactie