Opvolger Mosley bij FIA ?!

Alles over Autosport kun je hier bespreken.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
TestaRossa
Berichten: 2087
Lid geworden op: zo 09 mar 2008 09:03
Schaal: 1:43
Locatie: Delft
Contacteer:

Opvolger Mosley bij FIA ?!

Bericht door TestaRossa »

(BRON: http://f1.gpupdate.net)

Vatanen overweegt gooi naar presidentschap FIA

Voormalig rally-kampioen Ari Vatanen wordt als een van de voornaamste kandidaten genoemd om Max Mosley op te volgen als FIA-president. De Fin heeft deze week ook bevestigd dat hij geïnteresseerd is in die rol en dat hij erover denkt zich in oktober verkiesbaar te stellen.

"Ik voer momenteel verschillende gesprekken met de leden van de FIA en dat levert me erg positieve reacties op", vertelde Vatanen aan persbureau Reuters. "Ik denk er over na om me verkiesbaar te stellen. Volgens mij is de tijd voor verandering aangebroken. Ik zou er zeker voor gaan, al weet ik niet zeker of ik dan wel zou gaan winnen."

Vatanen maakte zijn rallydebuut in 1974, maar de eerste jaren bleef zijn deelname beperkt tot de rally's van Finland en Engeland. Pas in 1977 reed hij ook andere rally's, en werd hij tweede in Nieuw-Zeeland, wat ook meteen zijn eerste finish was. Zijn eerste zege pakte hij in 1980, in Griekenland.

Een jaar later pakte Vatanen, samen met navigator David Richards, de titel namens Rothmans Rally Team. Tot op heden is het de enige keer dat een privateer de titel wist te winnen. Bovendien miste Vatanen dat jaar ook nog eens de rally's in Kenia en Frankrijk, maar desondanks had hij uiteindelijk zeven punten voorsprong op Guy Fréquelin.

Het jaar erop deed Vatanen opnieuw maar mee aan een handvol rally's en hij verdedige zijn titel dan ook niet. De jaren erna bleef hij sporadisch deelnemen aan rally's, tot ver in de jaren '90. In 2003 stapte hij nog een keer in een rally-auto om deel te nemen aan de Rally van Finland. In 1987 en tussen 1989 en 1991 wist hij de Dakar Rally ook vier keer te winnen.

Vatanen is inmiddels al meer dan tien jaar actief als politiek figuur. In 1999 kreeg hij een zetel in het Europees Parlement, namens de liberaal-conservatieve Finse Nationale Coalitiepartij. Vijf jaar later werd hij herkozen, toen namens de Franse Unie voor Volksbeweging, aangezien hij al jaren in Frankrijk woont. Dit jaar probeerde hij het weer namens de Nationale Coalitiepartij, maar hij werd uiteindelijk niet gekozen.

Door de combinatie van een sportieve en politieke achtergrond wordt Vatanen gezien als een van de voornaamste kandidaten om Mosley op te volgen.

(BRON: http://f1.gpupdate.net)
#testarossa1980modelcarcollection ( op Instagram en Twitter ) #MV33 http://www.modelautoforum.nl/viewtopic.php?f=21&t=14803
Gebruikersavatar
fish88
Berichten: 3176
Lid geworden op: zo 30 jan 2005 19:59
Schaal: 1:43
Locatie: Achter mn computer, hoezo?

Re: Opvolger Mosley bij FIA ?!

Bericht door fish88 »

Iemand die verstand heeft van autosport, politiek en nog eens geen nauwe banden heeft met de aanwezige teams. Hij heeft mijn stem (Als ik mocht stemmen).
Afbeelding
Juan Pablo Montoya: "There are no prisoners. We're not taking any prisoners."
Gebruikersavatar
F40F50ENZO
Berichten: 1939
Lid geworden op: zo 22 okt 2006 17:29
Schaal: 1:18
Locatie: United States of Westland

Re: Opvolger Mosley bij FIA ?!

Bericht door F40F50ENZO »

Yep, laat Ari maar komen :dance:
:think: tenzij zijn vader fout was in de oorlog :wink:
Gebruikersavatar
jonnoT
Berichten: 6779
Lid geworden op: za 23 apr 2005 12:54
Schaal: 1:87
Locatie: sneek

Re: Opvolger Mosley bij FIA ?!

Bericht door jonnoT »

Mijn stem heefttie ook vast. Beter Ari dan Max :dance: Heb hem laatst nog in een documanaire over de autolobby een zalig wazig antwoord horen geven op de vragen van de journalist :mrgreen: En hij had nog gelijk ook :doh:
Gebruikersavatar
daFFe
Berichten: 53
Lid geworden op: zo 05 jul 2009 12:15
Locatie: Grimbergen (BE)

Re: Opvolger Mosley bij FIA ?!

Bericht door daFFe »

zo lang hij maar iets van autosport kent en nooit in een topteam in de F1 gewerkt heeft. Jean Todt komt alleen maar ten goeie van Ferrari in de F1
rsh_scuderia
Moderator
Berichten: 7309
Lid geworden op: di 19 apr 2005 00:08
Schaal: 1:18

Re: Opvolger Mosley bij FIA ?!

Bericht door rsh_scuderia »

Iemand die geheel onafhankelijk is, en in de eerder aangehaalde documentaire zich niet door iedereen laat inpakken.
Gebruikersavatar
MB 500 Sec Ronnie
Berichten: 2235
Lid geworden op: vr 29 aug 2008 13:06
Schaal: 1:6
Locatie: Ocho Rios

Re: Opvolger Mosley bij FIA ?!

Bericht door MB 500 Sec Ronnie »

Hebben jullie hem ook horen spreken op de BCC bij de F1 uitzending met Eddie Jordan, afgelopen weekend ??

Dit is hem toch, hij weet van autosport af en alle dinges erom heen, en heeft een duidelijke en begrijpelijke taal behersing, zodat het politieke gekonkel in de F1 niet gek wordt.

Ook mijn stem heeft hij, had hij al toen hij de Dakar won hoor :drool:

Ron :thump_up:
Gebruikersavatar
dartrace
Berichten: 69
Lid geworden op: za 10 mar 2007 23:44
Locatie: sint-michielsgestel

Re: Opvolger Mosley bij FIA ?!

Bericht door dartrace »

daFFe schreef:zo lang hij maar iets van autosport kent en nooit in een topteam in de F1 gewerkt heeft. Jean Todt komt alleen maar ten goeie van Ferrari in de F1
ik lees dit net :oops:
Het is inmiddels definitief de 69 jarige Max Mosley stopt in oktober als voorzitter van de FIA .
en zal zich niet meer verkiesbaar stellen.
de 63-jarige Jean Todt ( ex-Ferrari ) wordt nu de nieuwe president van de FIA.
Afbeelding
Gebruikersavatar
117ayrton
Berichten: 6967
Lid geworden op: do 14 okt 2004 10:26
Locatie: brugge
Contacteer:

Re: Opvolger Mosley bij FIA ?!

Bericht door 117ayrton »

Jean Todt die Max gaat opvolgen dat voorspeld niet veel goeds,maar het was al lang geen geheim dat Todt eens FIA President zou worden .de kansen van Ari Vatanen zijn nu wel verkeken spijtig .
http://117ayrton.mijnalbums.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Silverarrow
Berichten: 2942
Lid geworden op: zo 20 apr 2008 16:07
Schaal: 1:43

Re: Opvolger Mosley bij FIA ?!

Bericht door Silverarrow »

dartrace schreef:de 63-jarige Jean Todt ( ex-Ferrari ) wordt nu de nieuwe president van de FIA.
Zo ver is het toch nog niet? Ik dacht ook ergens gelezen te hebben dat Ferrari helemaal niet wil dat Jean Todt de nieuwe FIA-president wordt, uit het oogpunt van de sport zou dat in ieder geval ook zeker geen goede zaak zijn. Aan de andere kant zijn de beslissingen van de FIA uit het oogpunt van de sport ook op één hand te tellen, dus verbazingwekkend zou 't niet zijn. Ik hooop in ieder geval dat die Ari Vatanen er flink z'n schouders onder zet en het presidentschap in de wacht sleept. En dan vevolgens ook waar gaat maken wat hij nu allemaal verkondigt, want tussen dingen roepen en ze ook daadwerkelijk doen zit een wereld van verschil...
Afbeelding
Gebruikersavatar
TestaRossa
Berichten: 2087
Lid geworden op: zo 09 mar 2008 09:03
Schaal: 1:43
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Opvolger Mosley bij FIA ?!

Bericht door TestaRossa »

Nee, zover is het idd nog niet.
Hier in ieder geval de link naar de brief zoals gestuurd door Max Mosley naar alle FIA Member Clubs met de definitieve aankondiging om zich niet herkiesbaar te stellen. Hou de site van de FIA in de gaten, erg veel interessante informatie :wink:
De meest recente info aangaande actuele zaken vind je onder Media Centre ---> Press Releases


http://fia.com/en-GB/mediacentre/pressr ... 150709.pdf
#testarossa1980modelcarcollection ( op Instagram en Twitter ) #MV33 http://www.modelautoforum.nl/viewtopic.php?f=21&t=14803
Gebruikersavatar
Schumi28
Forumbestuur
Berichten: 5184
Lid geworden op: wo 08 okt 2003 17:11
Schaal: 1:43
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Opvolger Mosley bij FIA ?!

Bericht door Schumi28 »

Ik denk en hoop ook wel dat Vattanen de strijd gaat winnen:
Vatanen bekritiseert Mosley om steun voor Todt

Ari Vatanen, een van de twee kandidaten voor het presidentschap van de FIA, snapt niet waarom aftredend president Max Mosley zijn steun heeft uitgesproken voor Jean Todt, die zich net als Vatanen verkiesbaar heeft gesteld. Volgens Vatanen moet het kiezen van een nieuwe president een democratisch proces zijn en moet Mosley zich er buiten houden.

Ari Vatanen
"Ik heb de FIA flink bekritiseerd, maar ik heb Mosley nooit persoonlijk aangevallen. Het is niet goed wanneer een leider een lange periode op dezelfde plek blijft. Het is tijd voor verandering, en ik sta voor die verandering. Jean Todt daarentegen staat voor een voortzetting van de oude situatie", vertelde Vatanen tijdens een bezoek aan Spanje aan de krant AS. "Het is ook niet goed dat Max wil bepalen wie de nieuwe leider wordt en zijn steun uitspreekt. De FIA is geen koninkrijk, maar een republiek waarin de leiders democratisch worden gekozen."

Vatanen zal het moeten opnemen tegen Todt, die voorheen werkzaam was voor Ferrari in de Formule 1. Volgens Vatanen zit Ferrari zelf er niet op te wachten dat de voormalige teambaas president wordt. "Ferrari heeft mij gezegd Todt niet als FIA-president te willen. Ferrari denkt dat de sport daarmee haar geloofwaardigheid verliest", zei de Fin. "Datzelfde zou ook wanneer Ross Brawn of Flavio Briatore zich kandidaat zou stellen. De FIA-president moet neutraal zijn."
:worshippy:
Afbeelding
Plaats reactie