AutoCAD
- Curbstone Models
- Schaal: 1:18
- Contacteer:
AutoCAD
vanwege een project ben ik in aanraking gekomen met AutoCAD... weliswaar de 2008 versie, dus niet het nieuwste van het nieuwste, maar toch wel een heel bijzonder programma.
Omdat ik hier wel mogelijkheden in zie om hele mooie dingen te kunnen maken, heb ik een computer te leen waarop het heel gebeuren geinstalleerd is, en een paar boeken die mij in de wondere wereld van 3D wegwijs zouden moeten maken.
en ik moet zeggen.. het ziet er allemaal heel imposant uit...
Ik ben nu al drie dagen aan het inlezen en ik heb enthousiast het programma al een keer gestart, maar verder dan dat ben ik nog niet gekomen. Op de een of andere manier is het cursusmateriaal zodanig opgezet dat je enorm veel kennis moet hebben voordat je wat zinnigs kan maken.
en zinnige dingen.. daar houden we van.
In ieder geval was ik wel benieuwd of er mensen op dit forum zijn die wel eens met AutoCAD gewerkt hebben ? en dan met name natuurlijk in het 3D gedeelte. En of er mensen zijn die wel eens een objectje in AutoCAD getekend hebben en dat vervolgens met een CNC machine ook daadwerkelijk de realiteit ingeholpen hebben.
Omdat ik hier wel mogelijkheden in zie om hele mooie dingen te kunnen maken, heb ik een computer te leen waarop het heel gebeuren geinstalleerd is, en een paar boeken die mij in de wondere wereld van 3D wegwijs zouden moeten maken.
Ik ben nu al drie dagen aan het inlezen en ik heb enthousiast het programma al een keer gestart, maar verder dan dat ben ik nog niet gekomen. Op de een of andere manier is het cursusmateriaal zodanig opgezet dat je enorm veel kennis moet hebben voordat je wat zinnigs kan maken.
In ieder geval was ik wel benieuwd of er mensen op dit forum zijn die wel eens met AutoCAD gewerkt hebben ? en dan met name natuurlijk in het 3D gedeelte. En of er mensen zijn die wel eens een objectje in AutoCAD getekend hebben en dat vervolgens met een CNC machine ook daadwerkelijk de realiteit ingeholpen hebben.
- Ricardo
- Moderator
- Schaal: 1:43
- Contacteer:
Re: AutoCAD
Het is alweer een tijd geleden, maar tijdens mijn MBO Bouwkunde heb ik 2 jaar lang met AutoCad gewerkt (6 jaar geleden). Ik denk dat er in de loop van de tijd wel het een en ander veranderd is, maar de basisprincipes zouden hetzelfde moeten zijn. De mogelijkheden zijn inderdaad ontelbaarCurbstone Models schreef:vanwege een project ben ik in aanraking gekomen met AutoCAD... weliswaar de 2008 versie, dus niet het nieuwste van het nieuwste, maar toch wel een heel bijzonder programma.

- Silverarrow
Op de TU/e werken we met Unigraphics en op de TUD werken ze (dacht ik) met Solidworks, wat allemaal soortgelijk is aan autocad volgens mij. Ik heb er cursussen in gehad en heb voor projecten ook dingen moeten laten uitfrezen (o.a. een propeller), maar dat is inmiddels ook al weer een tijd geleden. Wat voor een dingen wil je bijv. tekenen/uitfrezen?
- jerico
- Contacteer:
Jep,
Ik werk zeer zeker met autocad niet zoveel met het 3d gebeuren, omdat er betere programma's voor zijn. Autocad 3d is best een lastig programma, daarvoor word autocad meestal voor 2d gebruikt en solidworks en bijvoorbeeld inventor voor 3d...
Ik heb dus ook al eens iets 3d ge cnc'ed
Als je iets uit wilt laten frezen(3d) zijn er ook andere leuke methodes...zoals 3d printen. veel meer mogelijkheden, zo kan je dus ook in een keer een balletje in een ander dicht balletje laten printen, zodat ze los van elkaar bewegen en ook gelijk in elkaar zitten.
Het probleem wat dus vaak wel is met 3d frezen is dat je een programma moet schrijven voor de cnc machine en daar is toch echter wat ervaring voor benodigd.
hier een voorbeeld uit inventor:

greetz,
jerico
Ik werk zeer zeker met autocad niet zoveel met het 3d gebeuren, omdat er betere programma's voor zijn. Autocad 3d is best een lastig programma, daarvoor word autocad meestal voor 2d gebruikt en solidworks en bijvoorbeeld inventor voor 3d...
Ik heb dus ook al eens iets 3d ge cnc'ed

Als je iets uit wilt laten frezen(3d) zijn er ook andere leuke methodes...zoals 3d printen. veel meer mogelijkheden, zo kan je dus ook in een keer een balletje in een ander dicht balletje laten printen, zodat ze los van elkaar bewegen en ook gelijk in elkaar zitten.
Het probleem wat dus vaak wel is met 3d frezen is dat je een programma moet schrijven voor de cnc machine en daar is toch echter wat ervaring voor benodigd.
hier een voorbeeld uit inventor:

greetz,
jerico
- Curbstone Models
- Contacteer:
mmm... ik heb net vandaag mijn eerste poging gedaan om iets 3d te maken.. en inderdaad het is vrij lastig.
Het lukte me al bijna niet om twee solids op één lijn te krijgen...
Ik heb inderdaad ook gelezen dat er betere programma's zijn om 3D tekeningen te maken, maar de meningen zijn erg verdeelt. En iedereen die ik tot nu toe heb gesproken die werken met 3D constructietekeningen zijn het er over eens dat ik AutoCAD zou moeten gebruiken omdat daar gewoon veel meer mee mogelijk is dan bijvoorbeeld 3DMax...
Ik zal er gewoonweg nog te dom voor zijn.. dus maar een geshopped naar wat boeken die me verder moeten helpen. Over een paar maanden draai ik er dan dus niet mijn hand meer voor om...
hoop ik
Het lukte me al bijna niet om twee solids op één lijn te krijgen...
Ik heb inderdaad ook gelezen dat er betere programma's zijn om 3D tekeningen te maken, maar de meningen zijn erg verdeelt. En iedereen die ik tot nu toe heb gesproken die werken met 3D constructietekeningen zijn het er over eens dat ik AutoCAD zou moeten gebruiken omdat daar gewoon veel meer mee mogelijk is dan bijvoorbeeld 3DMax...
Ik zal er gewoonweg nog te dom voor zijn.. dus maar een geshopped naar wat boeken die me verder moeten helpen. Over een paar maanden draai ik er dan dus niet mijn hand meer voor om...
hoop ik
Ik doe de opleiding Industrieel product ontwerpen waarbij we best veel met cad-programma's werken. Ik heb de meeste ervaring met Unigraphics, maar na een tijd met Solidworks gewerkt te hebben, vind ik die laatste toch wel een stuk beter. Omdat alle functies veel duidelijker zijn en er veel tutorials bijzitten, lijkt me het ook een goed programma om mee te beginnen.
Het laatste project wat we gedaan hebben ging trouwens over een voertuig voor in de binnenstad. Dit was het resultaat van onze groep. (Gemaakt met UGS NX6)

Het laatste project wat we gedaan hebben ging trouwens over een voertuig voor in de binnenstad. Dit was het resultaat van onze groep. (Gemaakt met UGS NX6)

- Curbstone Models
- Contacteer:
Na een weekje ermee stoeien ben ik nog niet verder als de velg...

mmm.. er is een studentenversie van Solidworks die je gratis kan downloaden....
toch maar eens kijken wat het is...
Het programma is volgens mij zo schreeuwend duur dat ze het er niet eens bij zetten hoe duur....

mmm.. er is een studentenversie van Solidworks die je gratis kan downloaden....
toch maar eens kijken wat het is...
Het programma is volgens mij zo schreeuwend duur dat ze het er niet eens bij zetten hoe duur....

- Silverarrow
Wat ik me kan herinneren valt het maken van een file voor CNC frezen wel mee. In Unigraphics, even kort door de bocht, open je dan gewoon de CAM module, selecteert de juiste frees uit een bibliotheek (of je definieert er zelf één), definieert de gereedschapsbanen en voert de juiste parameters (snelheden, dieptes, snijrichting, etc.) in. Unigraphics voert dan de file uit voor de CNC frees.
Als je van plan bent om een heel model te gaan modelleren, dan kun je alle onderdelen beter apart modelleren en ze later in een assembly file samen voegen.
Als je van plan bent om een heel model te gaan modelleren, dan kun je alle onderdelen beter apart modelleren en ze later in een assembly file samen voegen.
- rpmobilitydesign
Ik weet niet wat je precies wilt gaan doen in 3d. Autocad 3d word eigenlijk alleen gebruikt door architecten. Het programma is niet geschikt om vrije vormen mee te ontwerpen zoals b.v. een auto (onderdelen) of velgen.
Solidworks is goed maar ook lastig. Rhinoceros is 'makkelijker' en veel beter dan soidworks in het creëren van die vrije vormen.
Ik werk er als ontwerpen dagelijks mee, heb je nog vragen mag je me altijd pm'en
Solidworks is goed maar ook lastig. Rhinoceros is 'makkelijker' en veel beter dan soidworks in het creëren van die vrije vormen.
Ik werk er als ontwerpen dagelijks mee, heb je nog vragen mag je me altijd pm'en
- Curbstone Models
- Contacteer:
1e vraag die ik meteen heb, als ik iets ontwerp in rhino, kan ik er dan zo mee naar een freesbank en het gevalletje uit laten frezen, of moet ik het geheel dan weer ingewikkeld laten omzetten..rpmobilitydesign schreef:Ik weet niet wat je precies wilt gaan doen in 3d. Autocad 3d word eigenlijk alleen gebruikt door architecten. Het programma is niet geschikt om vrije vormen mee te ontwerpen zoals b.v. een auto (onderdelen) of velgen.
En als ontwerper die er dagelijk mee werkt... zou je best wel eens iets voor ons willen ontwerpen...

Het programma Rhino is wel meteen 1695 euries... en das toch best wel pittig...
- rpmobilitydesign
Curbstone Models schreef:1e vraag die ik meteen heb, als ik iets ontwerp in rhino, kan ik er dan zo mee naar een freesbank en het gevalletje uit laten frezen, of moet ik het geheel dan weer ingewikkeld laten omzetten..rpmobilitydesign schreef:Ik weet niet wat je precies wilt gaan doen in 3d. Autocad 3d word eigenlijk alleen gebruikt door architecten. Het programma is niet geschikt om vrije vormen mee te ontwerpen zoals b.v. een auto (onderdelen) of velgen.
En als ontwerper die er dagelijk mee werkt... zou je best wel eens iets voor ons willen ontwerpen...
Het programma Rhino is wel meteen 1695 euries... en das toch best wel pittig...
Ja je kunt er mee freesen. Je saved de file dan als stl. geen probleem, of je exporteerd het zonder grote problemen naar andere programma's.
Ik ben erg druk maar vragen kan altijd

Als je geen commerciële designs maakt in Rhino dan hoeft dat niet zo duur te zijn

- jerico
- Contacteer:
Als je op die tour gaat, raad ik Inventor aan. Er is vast wel een student in de familie
.
Het enigste nadeel van de studentenversie is dat er made by student op de zijkant van de tekening staat.
En met een tekening van Inventor kan je ook zo naar een bedrijfje lopen.
Greetz,
Jerico

Het enigste nadeel van de studentenversie is dat er made by student op de zijkant van de tekening staat.
En met een tekening van Inventor kan je ook zo naar een bedrijfje lopen.
Greetz,
Jerico