Airbrush of spuitbus gebruiken?

Hier plaatsen leden aan de hand van foto's en beschrijvingen de voortgang van bouw en ombouwprojekten. Op deze manier kunnen we van elkaar leren en zie je de onderwerpen uit de Kennisbank in praktijk gebracht.
Gebruikersavatar
JC2300
Berichten: 67
Lid geworden op: ma 24 aug 2009 17:41

Airbrush of spuitbus gebruiken?

Bericht door JC2300 »

wat is het beste om een modelauto te spuiten? een airbrush of een spuitbus?
Te koop (1:18): McLaren F1, Viper GTSR, Jaguar XK120, BMW 645ci, BMW 850i, Maserati 3200GT
Gebruikersavatar
Jaap
Berichten: 4013
Lid geworden op: za 02 jun 2007 21:15
Schaal: 1:18
Locatie: Elspeet
Contacteer:

Re: Airbrush of spuitbus gebruiken?

Bericht door Jaap »

ligt er net aan wat je fijner vind :mrgreen:

wij hebben hier thuis beiden, maar ik vind spuitbussen fijner. Het spuit allebei wel heel anders (airbrush moet je bijvoorbeeld (vaak) dichterbij houden)
Gebruikersavatar
rpi
Berichten: 2395
Lid geworden op: do 01 nov 2007 21:26
Schaal: 1:18
Locatie: Willemstad

Re: Airbrush of spuitbus gebruiken?

Bericht door rpi »

Ligt ook nog een beetje aan de schaal. Bij een spuitbus lopen de naden sneller vol en bij een 1:43 is dat dramatisch. In 1:18 is dat minder erg zichtbaar.

Airbrush kun je makkelijker meerdere dunne laagjes opbrengen, maar vergt wel wat meer geduld en precisie van jezelf.
Gebruikersavatar
schumifan
Berichten: 538
Lid geworden op: vr 25 jun 2004 10:44
Locatie: Vuren

Re: Airbrush of spuitbus gebruiken?

Bericht door schumifan »

En waar ken je dan het beste de spuitbussen halen?

Gewoon de gamma, of de modelbouwzaak?
SCHUMI, THANKS FOR ALL THOSE YEARS

CHAMPION 1994 - 1995 - 2000 - 2001 - 2002 - 2003 - 2004
Gebruikersavatar
Martini Racing
Berichten: 528
Lid geworden op: wo 24 jun 2009 15:06
Locatie: Sint-Martens-Latem
Contacteer:

Re: Airbrush of spuitbus gebruiken?

Bericht door Martini Racing »

schumifan schreef:En waar ken je dan het beste de spuitbussen halen?

Gewoon de gamma, of de modelbouwzaak?
Sommige doe het zelf zaken hebben goede spuitbussen van een goedkoper merk. (niet het goedkoopste huismerk, maar 1stapje duurder, dat is althans mijn ervaring)
Gebruikersavatar
Rossy
Berichten: 1043
Lid geworden op: za 31 mar 2007 21:12
Schaal: 1:18
Locatie: Emmeloord

Re: Airbrush of spuitbus gebruiken?

Bericht door Rossy »

Kan beiden.
Ja kan ook nog naar de Halfords of de Brezan gaan voor echte autolak.
Hiermee ook veel meer keus in verschillende kleuren en de mogelijkheid om je model in een orignele kleur te maken.

Antonio.
Modelautoteller: Flink aan het opruimen...
Mijn MAF verzameltopic.
Gebruikersavatar
caprigek
Berichten: 1366
Lid geworden op: do 11 aug 2005 21:36
Locatie: almere

Re: Airbrush of spuitbus gebruiken?

Bericht door caprigek »

als je met airbrush aan de gang gaat is het eind resultaat mooier dan met spuitbussen
maar vegis je niet
spuiten is een kunst

goed oefenen (liefst op paar sloop modellen)
en dan verder gaan
nadelen
airbrush setje is duurder dan paar spuitbussen

groet michel
all objects in the mirror will be soon





dissapear
Gebruikersavatar
Deathtrap
Berichten: 116
Lid geworden op: di 14 dec 2004 12:54
Schaal: 1:24
Locatie: Kaatsheuvel
Contacteer:

Re: Airbrush of spuitbus gebruiken?

Bericht door Deathtrap »

Ik heb vroeger ook wel eens met spuitbussen gewerkt. Daar is niets mis mee, totdat je meer gaat spuiten. Een airbrush vind ik fijner werken, maar voor grote oppervlakken moet je wel geduldig zijn.
Het voordeel van een (goede) airbrush is, dat je de hoeveelheid verf en lucht zelf kunt bepalen. En zo kun je de gekste (lees mooiste :D) effecten spuiten. Het is alleen wel een investering, dus ik zou een airbrush pas kopen als je vaker moet spuiten.

Arno
Registered user of: http://www.modelbrouwers.nl/
Gebruikersavatar
Curbstone Models
Berichten: 1282
Lid geworden op: di 24 feb 2004 17:35
Schaal: 1:18
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Airbrush of spuitbus gebruiken?

Bericht door Curbstone Models »

Bij spuiten is altijd als eerste belangrijk welke verf je gaat gebruiken..

Bij spuitbussen kan je eigenlijk niet fout als de spuitbussen primer, kleurlak en transparant maar van hetzelfde merk en type zijn, anders loop je kans op blaasjes..

Bij spuitbussen moet je er ook rekening mee houden dat je een dikkere laag opspuit, waardoor je langer moet wachten voordat je verder kan met je modelletje.

Ikzelf spuit alle 1:43 met de airbrush, geen kans op spetters en doordat ik de lak zelf kan verdunnen en vertragen kan ik zelf besluiten wat ik wil. Ook is het makkelijker om glansverschillen te maken met de airbrush. Verder is alle lak van hetzelfde merk en type, kan ik zelf kleur mengen en kan ik de lak zo dun en zo dik maken als ik zelf prettig vind.

1:18 modellen spuit ik primer eigenlijk altijd uit een spuitbus... lekker makkelijk en doordat er vaak vele lagen opmoeten van de primer/filler is een spuitbus lekker handig, primer is snel droog dus daar is geen nadeel... (wel tussentijds even opnieuw schudden)...

Verder zijn er ook nog andere technieken om bijvoorbeeld vlakken in verschillende kleuren te spuiten zonder die afzichtelijke randjes... maar daar heb je echt een airbrush voor nodig en veel oefening en geduld..

Maar om voor mezelf te spreken.. ik gebruik gewoon beide.. hangt alleen vanaf wat ik moet spuiten...
Gebruikersavatar
luigi1515
Berichten: 14
Lid geworden op: di 08 sep 2009 21:03
Schaal: 1:18

Re: Airbrush of spuitbus gebruiken?

Bericht door luigi1515 »

hallo allemaal! Ik ben een beginner in het spuiten van schaalmodellen (1:18) hoeveel kost een spuitbus ongeveer? En is het altijd perse nodig om te beginnen met een primer, want mij werd verteld dat dit niet altijd perse nodig was? En misschien nog een domme vraag maar, nadat je de auto in kleur hebt gespoten, moet je hem dan nog een keer inspuiten met ander spul? Groetjes!
Gebruikersavatar
JC2300
Berichten: 67
Lid geworden op: ma 24 aug 2009 17:41

Re: Airbrush of spuitbus gebruiken?

Bericht door JC2300 »

luigi1515 schreef:hallo allemaal! Ik ben een beginner in het spuiten van schaalmodellen (1:18) hoeveel kost een spuitbus ongeveer? En is het altijd perse nodig om te beginnen met een primer, want mij werd verteld dat dit niet altijd perse nodig was? En misschien nog een domme vraag maar, nadat je de auto in kleur hebt gespoten, moet je hem dan nog een keer inspuiten met ander spul? Groetjes!
ligt eraan welk merk je wilt :D ik gebruik meestal "Motip" dat is goeie verf en kost rond de 8€ voor een bus, ja een primer is nodig dan hecht je lak veel beter, dat ander spul is vernis, dan blinkt je lak beter en krijg je iets minder snel krassen een soort van beschermlaag dus, voor spuitbussen kan je best is langs een doe-het-zelver ofzo gaan daar heb je veel keuze, ik zou acryl-lak nemen (op waterbasis)
Te koop (1:18): McLaren F1, Viper GTSR, Jaguar XK120, BMW 645ci, BMW 850i, Maserati 3200GT
Mracing
Berichten: 9
Lid geworden op: za 01 aug 2009 16:41
Schaal: 1:18

Re: Airbrush of spuitbus gebruiken?

Bericht door Mracing »

:dance: kan jullie melden dat bij de zgn ACTION winkels diversen kleuren acryl- en effectlak ,primer en blanke lak in goede spuitbussen voor maar € 1.99 verkrijgbaar zijn , de effectlakken kosten € 2.09 ...
Gebruikersavatar
Mr. Dj M.
Berichten: 7098
Lid geworden op: za 29 sep 2007 14:47
Schaal: 1:18
Locatie: Nieuwerkerk a/d IJssel

Re: Airbrush of spuitbus gebruiken?

Bericht door Mr. Dj M. »

Dat is wel erg goedkoop :P
Toch ik denk dat die lak een stuk grover is, je hebt niet voor niets acryllak voor decoratie en de auto...

Jongens even een vraagje hier, is Tamiya spuitbus spul nou echt alleen voor plastic of kan ik prima een acrylprimer aanbrengen en dan met de Tamiya busjes aan de slag?

Tweede vraag, is het slim met tinner aan de slag te gaan en werkt het ook?
(Voor degene die willen weten waarvoor ik het vraag, ik probeer het respray project van de twee extra aangeschafte Mg Tf's vorm te geven :) )
Gebruikersavatar
Rossy
Berichten: 1043
Lid geworden op: za 31 mar 2007 21:12
Schaal: 1:18
Locatie: Emmeloord

Re: Airbrush of spuitbus gebruiken?

Bericht door Rossy »

Over de kwaliteit van de Action lakken verschillen de meningen nogal.
Over de primer ben ik heel tevreden, hier kan gewoon Motip lak overheen maar ook Tamiya uit een spuitbusje geeft geen problemen.
Het reageert ook bijna niet met oude laklagen, ongeacht welk soort lak.
De huidige lijn kleurlakken heb ik nog geen ervaring mee.
De oude serie was een product van Motip, dus goed.

Antonio.
Modelautoteller: Flink aan het opruimen...
Mijn MAF verzameltopic.
Gebruikersavatar
Mr. Dj M.
Berichten: 7098
Lid geworden op: za 29 sep 2007 14:47
Schaal: 1:18
Locatie: Nieuwerkerk a/d IJssel

Re: Airbrush of spuitbus gebruiken?

Bericht door Mr. Dj M. »

Thanks voor je antwoord Rossy, dan weet ik dat ik gewoon naar de Tamiya busjes kan uitkijken :thump_up:
Plaats reactie