Bijdeze een nieuwe aanwinst. Dit model is zo ongeveer het meest zeldzame model in mijn verzameling. En waar ik dan ook zeer gelukkig mee ben.
Ferrari D246 SP, winnaar Targa Florio 1961, von Trips/Gendebien.
Ik had me er al min of meer bij neergelegt dat het niet zou lukken om de Ferrari Targa Florio winnaars compleet te krijgen. Maar zeg nooit nooit in verzamelaarsland. Het model stond in een collectie die te koop staat. (Een verzamelaar verkocht zijn collectie van meer dan 500 modellen waarvan de helft handbouw, eeuwig zonde maar geluk voor mij)
Model is gebouwd door de bekende vakmensen van AMR.
Absoluut letterlijk en figuurlijk een zwaar gewicht in mijn verzameling. Tijdens de race had deze 246 SP schade rechtsvoor opgelopen en dat is tevens mooi verwerkt in het model.
De afgelopen 5 jaar heb ik deze versie slechts 2 x gezien op Ebay, 1x in gebouwde vorm met de welbekende torenhoge AMR prijs en dus boven mijn budget en 1x in kit vorm met eveneens een forse prijs.
De 246 SP was de 1e Ferrari met middenmotor en de Targa Florio 1961 tevens de 1e overwinning. Een race die meestal niet zo geschikt was voor Ferrari en voornamelijk het terrein van de lichtere Porsches was.
Nu alleen nog de 1949 winnaar, 166 SC #344. Er schijnt een kit van TRON te zijn??