Hallo Gerben,
Dikke auto's, en hele mooie updates
Wat betreft die Alfa 75, kan ik wat licht in de duisternis brengen.
Douwe Heida, Alfa dealer in hart en nieren bestuurd(e) deze 75 turbo evoluzione. Volgens mij staat de "O" voor zijn bloedgroep. (Met een + of -)
Over de auto. Er zijn volgens mij 3 van deze racemonsters in Nederland terecht gekomen, allen afkomstig uit het Italiaans SuperTurismo kampioenschap.
De 75 Turbo Evoluzione is gebouwd in 1987 voor dit Italiaans kampioenschap. Voor de homologatie zijn er ook nog 500 gebouwd voor de openbare weg (zeldzaam), standaard met 155 pk, uit een 1.8 liter tubo motor.
De raceversie in 1987 had 280 pk, en aan het eind van seizoen 1991 was dit vemogen al opgelopen tot 390 pk uit diezelfde 1.8.
De race versie was geprepareerd door het toenmalige Alfa Corse, en diverse (nu bekende) coureurs hebben met deze auto's in Italie gereden.
Jacques Lafitte, Michael Andretti, Giorgio Francia, Alessandro Nannini, Nicola Larini , Ricardo Patrese, Rinaldo Capello en Stefano Buttiero.
Ook Gianni Giudici heeft een aantal seizoenen met dit type 75 gereden, en 1 van die ex-Guidici auto's is ook in Nederland terecht gekomen.
Bob vd Sluis en Harmen v Putten reden ook in dergelijke Alfa's (Euro Magnum Racing), waarbij die van Bob vd Sluis in de officiele Alfa Corse kleuren reed, en later mat zwart is geworden.
Ik heb zelf geen eigen foto's in mijn collectie helaas

maar toch een stukje geschiedenis, even opgediept uit mijn eigen bibliotheek
Groeten,
Ferry