Route Nationale, het einde van een topic (23-02-2011)
Re: Route Nationale, Franse nostalgie (Tripoux 02-03-2010)
Bijna jammer alleen dat die modellen er zo mooi glimmend en nieuw uitzien. Een 'echte' oude Franse auto heeft hier en daar een deukje, een kras en is een beetje mat.
Het wordt steeds krapper inparkeren in mijn vitrinekastje, dus wie weet...tom schreef:Bijna jammer alleen dat die modellen er zo mooi glimmend en nieuw uitzien. Een 'echte' oude Franse auto heeft hier en daar een deukje, een kras en is een beetje mat.

Vind dit nog steeds een geweldig topic
Mijn broer heeft een Sparta GI-50 sport 1965
Heb nu al zin in de zomer bij het zien van deze schitterende foto's

Mijn broer heeft een Sparta GI-50 sport 1965

Heb nu al zin in de zomer bij het zien van deze schitterende foto's

Dank je. Het is even wat rustig nu in dit topic, wat niet betekent dat er geen nieuwe aanwinsten zijn overigens.
Ik laat binnenkort weer van me horen.
Ik laat binnenkort weer van me horen.
Re: Route Nationale, Franse nostalgie (Tripoux 13-03-2010)
Een hele leuke aanwinst bij mijn collectie: de DVD "La Nationale 7, 40 ans après" uit 2005.
Een groep oldtimers uit de jaren '50/'60 rijdt de Route Nationale 7 van Parijs naar Menton.
Mooie beelden, afgewisseld met wetenswaardigheden en beelden van toen.
Illustrator Thierry Dubois rijdt zelf ook mee in een Peugeot 404.
Besteld voor een prikje op een Frans soort Marktplaats en binnen een week in huis.

Kijk voor foto's uit deze film op http://www.imcdb.org/movie.php?id=1004509493

Volgende week een paar leuke nieuwe modellen in mijn vitrine.
Een groep oldtimers uit de jaren '50/'60 rijdt de Route Nationale 7 van Parijs naar Menton.
Mooie beelden, afgewisseld met wetenswaardigheden en beelden van toen.
Illustrator Thierry Dubois rijdt zelf ook mee in een Peugeot 404.
Besteld voor een prikje op een Frans soort Marktplaats en binnen een week in huis.

Kijk voor foto's uit deze film op http://www.imcdb.org/movie.php?id=1004509493

Volgende week een paar leuke nieuwe modellen in mijn vitrine.
mooi Tripoux...pure nostalgie,op de heden daagse DVD
naar je modellen in je vitrine kijk ik weer uit...

naar je modellen in je vitrine kijk ik weer uit...

- ///M-power
Geweldig om te zien 

Alpine, Renault & BMW!

- Mr. Dj M.
- Schaal: 1:18
Is dat met NL ondertiteling? Spreek (bijna) geen woord Frans namelijk
Maar sowieso voor de sfeerbeelden al erg leuk natuurlijk

Maar sowieso voor de sfeerbeelden al erg leuk natuurlijk

Mooie koop voor je, je DVD-tje

Hahaha, de Fransen weten niet eens dat er andere talen bestaan...Mr. Dj M. schreef:Is dat met NL ondertiteling? Spreek (bijna) geen woord Frans namelijk![]()

De DVD is niet met ondertiteling, maar voor wie van Franse klassiekers en Frankrijk houdt is hij wel te begrijpen.
Vandaag een nieuwe aanwinst: de Renault Frégate

In 1944 wordt Louis Renault gearresteerd vanwege samenwerking met de Duitsers. Hij overlijdt in oktober dat jaar. In 1945 besluit Charles de Gaulle dat Renault genationaliseerd wordt. Na de oorlog worden met name Juvaquatres, 4CV's en de in 1949 geïntroduceerde Colorale/Prairie geproduceerd. In 1950 volgt de introductie van de 11CV, ofwel de Frégate. Deze wordt tot 1960 geproduceerd. Het duurt tot 1965 tot er een echte opvolger komt en wel een heel andere: de Renault 16.
Het model in mijn vitrine is een Renault Frégate Transfluide (Automaat) van Solido. Hier geflankeerd door de Solex, eveneens van Solido.

Leuke details zijn de mistlampen en het sierstukje op de uitlaat. De binnenspiegel zit wat uit het midden. Of dat een schoonheidsfoutje is weet ik niet. Het zou ook kunnen dat dat te maken heeft met het feit dat de Frégate een doorlopende voorbank heeft en je dus met z'n drieën voorin kon zitten.

Een bijpassende sleutelhanger, die ik in 2008 bij een brocante in de Auvergne vond:

Intussen heb ik de bovenkant van het vitrinekastje als fotostudio ontdekt. Leuk alternatief voor de minder mooie dagen.
Een paar escargots uit de Champagne ter decoratie.

Wie in pakweg de midden jaren '50 een Franse berline wilde kopen, had keuze uit meerdere interpretaties daarvan. Neem nou deze 3 uit m'n vitrine:

Vandaag een nieuwe aanwinst: de Renault Frégate

In 1944 wordt Louis Renault gearresteerd vanwege samenwerking met de Duitsers. Hij overlijdt in oktober dat jaar. In 1945 besluit Charles de Gaulle dat Renault genationaliseerd wordt. Na de oorlog worden met name Juvaquatres, 4CV's en de in 1949 geïntroduceerde Colorale/Prairie geproduceerd. In 1950 volgt de introductie van de 11CV, ofwel de Frégate. Deze wordt tot 1960 geproduceerd. Het duurt tot 1965 tot er een echte opvolger komt en wel een heel andere: de Renault 16.
Het model in mijn vitrine is een Renault Frégate Transfluide (Automaat) van Solido. Hier geflankeerd door de Solex, eveneens van Solido.

Leuke details zijn de mistlampen en het sierstukje op de uitlaat. De binnenspiegel zit wat uit het midden. Of dat een schoonheidsfoutje is weet ik niet. Het zou ook kunnen dat dat te maken heeft met het feit dat de Frégate een doorlopende voorbank heeft en je dus met z'n drieën voorin kon zitten.

Een bijpassende sleutelhanger, die ik in 2008 bij een brocante in de Auvergne vond:

Intussen heb ik de bovenkant van het vitrinekastje als fotostudio ontdekt. Leuk alternatief voor de minder mooie dagen.
Een paar escargots uit de Champagne ter decoratie.

Wie in pakweg de midden jaren '50 een Franse berline wilde kopen, had keuze uit meerdere interpretaties daarvan. Neem nou deze 3 uit m'n vitrine:

Re: Route Nationale, Franse nostalgie (Tripoux 15-03-2010)
Schitterend model, leuke en geslaagde fotografie! De drie grote sedans leveren een leuk gevarieerd beeld op, daaruit blijkt maar weer hoever de DS voor lag op zijn tijdgenoten...
zeer mooie aanwinst tripoux..lekker frans..
de fregate was echt wel een grote auto...mooie fotos ook..
ik denk dat de spiegel goed sta,hier op deze fregate tezien toch,een foto die ik nam tijdens de oldtimer meeting naar aan leiding van EXPO 58 in Brussel...
ik zelf ga naar veel Renault meetings maar een fregate kom je maar zelden tegen..

ik denk dat de spiegel goed sta,hier op deze fregate tezien toch,een foto die ik nam tijdens de oldtimer meeting naar aan leiding van EXPO 58 in Brussel...
ik zelf ga naar veel Renault meetings maar een fregate kom je maar zelden tegen..

- ///M-power
Prachtige aanwinsten
De Fregate is echt super!

De Fregate is echt super!

Alpine, Renault & BMW!

Wat weer een schitterend setje die Frégate en de Solex, hoe Frans wil je het hebben. Ook een compliment voor je fotografie
.

Rock & Roll!!!