Na een periode van vele onderzoeken en gesprekken gaan ze over 4 tot 5 weken over tot een fikse operatie.
Weer 4 tot 5 weken wachten zullen misschien sommige zeggen, maar de goede kant van het verhaal is dat ik uit de levensbedreigende situatie ben en dan kom je in Nederland op de wachtlijst te staan.

Tijdens de onderzoeken is gebleken dat de chemo een succes is gebleken (slechts 5 kuren nodig gehad i.p.v. de 12 geplande) maar ook weer niet een compleet succes. Een tumor in mijn dikke darm heeft namelijk de onhebbelijke eigenschap dat de tumor niet van binnen naar buiten slinkt, maar van buiten naar binnen. Dit houdt in dat de tumor weliswaar slinkt, maar dat de doorgang ook steeds kleiner wordt. Een definitieve blokkering van mijn darm ligt dus op de loer en dat houdt in dat ze tijdens het verwijderen van de helft van mijn lever ook een (tijdelijke) stoma gaan plaatsen.
Na deze ingreep krijg ik een herstelperiode van drie maanden. Daarna een bestralingsperiode van 6 weken en dat 5 dagen per week om de tumoren in mijn dikke darm verder te laten slinken. Dan een rustperiode van zes weken waarna er weer een zware operatie volgt. De dikke darm zal ook voor ongeveer de helft verwijderd worden en tevens het stoma verwijderen en weer een natuurlijke uitgang maken. Dit alles als alles naar wens verloopt natuurlijk.
Nu zie ik huizenhoog op tegen dit alles, maar goed beschouwd mag ik van geluk spreken. In december afgelopen jaar gaven ze mij nog enkele maanden in Weert en nu zijn we toch al weer 4 maanden verder en heb ik weer perspectief. Dat ik dan een half jaar met een stoma moet lopen neem ik maar voor lief. Hoef ik ook een half jaar mijn achterwerk niet af te vegen.

Tja Heren, tot zover mijn situatie.
Ik hoop dat ik niemand verveel met mijn relaas, maar zo krijgen julle misschien een beter inzicht over deze voor vele mensen moeilijk te aanvaarden en over kunnen praten ziekte. Het maar wegstoppen en verzwijgen hiervan werkt volgens mij ook niet heilzaam. En vergeet niet,.....het kan IEDEREEN overkomen.
Tenslotte helpt het mij ontzettend als ik er vrijelijk over kan praten. Tot zover mijn dank.
Matt