3D printer: je eigen modellen printen?

Hier kun je alles over modelauto's kwijt dat met modelauto's te maken heeft maar niet over modelauto's gaat.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Silverarrow
Berichten: 2942
Lid geworden op: zo 20 apr 2008 16:07
Schaal: 1:43

3D printer: je eigen modellen printen?

Bericht door Silverarrow »

Vandaag las ik in het Technisch Weekblad een artikel over een nieuwe 3D printer voor particulieren, de Up!:

YouTube http://www.youtube.com/watch?v=Xl0F2BZuuII&feature=player_embedded .

Het prijskaartje van dit apparaat is een kleine $3.000,- en voor een kilo ABS om mee te kunnen printen moet je $50,- neer leggen. Niet echt goedkoop, maar de mogelijkheden van dit apparaat zijn volgens mij eindeloos, zeker met het oog op onze hobby. Zo zou je, in theorie, je eigen schaalmodellen kunnen produceren door alle onderdelen te tekenen (of te downloaden) en ze uit te printen. Dit apparaat print in lagen van 0,3 mm dikte, wat redelijk grof is, maar met wat schuurpapier kom je een heel eind en met de snelheid waarmee deze techniek zich zal ontwikkelen zal de nauwkeurigheid ongetwijfeld snel stijgen. Resten alleen nog de lak en de decals, maar dit is best zelf te doen.

Overigens lijkt me deze techniek ook best interessant voor de model fabrikanten, geen dure mallen meer, maar gewoon je modellen uitprinten. Voor de verzamelaars is dat een prima alternatief voor de veels te dure resin modellen :dance: .
Afbeelding
Gebruikersavatar
Jolly Club
Berichten: 4652
Lid geworden op: vr 27 feb 2004 20:55

Re: 3D printer: je eigen modellen printen?

Bericht door Jolly Club »

Ik wacht nog even met bestellen tot jouw eerste afdruk het niveau van Welly heeft bereikt Oskar. :D

Knap staaltje, maar of het ooit het conventionele proces met spuitgietmalletjesdingen gaat verdringen waag ik voorlopig nog even te betwijfelen.

- I'm not interested in facts, I find they tend to cloud my judgement. -
Gebruikersavatar
F40F50ENZO
Berichten: 1939
Lid geworden op: zo 22 okt 2006 17:29
Schaal: 1:18
Locatie: United States of Westland

Re: 3D printer: je eigen modellen printen?

Bericht door F40F50ENZO »

Leuke ontwikkeling inderdaad. :worshippy:
Heb pas op Discovery iets met metaal printen gezien....
Dat was helemaal uniek.....
Een échte moderatorklassieker is: To delete or not to delete that's the question!!!
Gebruikersavatar
Silverarrow
Berichten: 2942
Lid geworden op: zo 20 apr 2008 16:07
Schaal: 1:43

Re: 3D printer: je eigen modellen printen?

Bericht door Silverarrow »

Jolly Club schreef:Ik wacht nog even met bestellen tot jouw eerste afdruk het niveau van Welly heeft bereikt Oskar. :D
Heb op dit moment even geen $3.000,- klaar liggen, dus denk dat je dan lang kan wachten :lol: . Industriele printers zijn trouwens al aardig nauwkeurig, tot op een paar honderdsten van een millimeter :worshippy: . Die werken trouwens met lasers en polymeer poeder in plaats van het "opsmelten" van lagen.
F40F50ENZO schreef:Leuke ontwikkeling inderdaad. :worshippy:
Heb pas op Discovery iets met metaal printen gezien....
Dat was helemaal uniek.....
Metaal printen ken ik nog niet, tenzij je met een waterjet uitsnijden bedoelt? Dat zou in ieder geval nog beter zijn inderdaad :worshippy: :ja: .
Afbeelding
Gebruikersavatar
Straetos
Berichten: 970
Lid geworden op: do 26 aug 2010 15:34
Schaal: 1:18
Locatie: Ammerzoden

Re: 3D printer: je eigen modellen printen?

Bericht door Straetos »

Wel vet, gewoon je eigen velgen ontwerpen...
Wild wild horses couldn't drag me away
Plaats reactie