Een modelauto met Franse tekst erop...dat is bijna niet te weerstaan voor mij.
Vandaag een paar aanwinsten uit een wat vroeger tijdperk.
Wat een heerlijke manier van promoten hadden ze toen: die heldere kleuren tegen een zwarte achtergrond. Subliem.
Als eerste een Renault KZ7 of Vivaquatre Fourgonnette (frans voor bestelwagen). Een model dat ik op het forum nog niet zo vaak voorbij zag komen.
Een slag groter dan de Citroën C4 Fourgonnette. Prachtige detaillering. Heerlijke megafoons op het dak en natuurlijk Bibendum zelf in een dolle bui.
Voor mij één van de toppers uit de serie.
Ook leuk, een eenvoudige Citroën C4 als bestellertje. Ook hier weer mooie reclame in prachtige kleuren.
Ter vergelijking: de Renault is een slag groter dan de C4
En dat brengt ons bij de laatste, hij is al vaker door anderen getoond, de mooie Peugeot 202 met de leeuwenogen achter de tralies (grill):
Als decor gebruikte ik oude Michelinkaarten, die ik 3 jaar geleden in een brocante in Frankrijk op de kop tikte. Een euro per stuk.
De oudste stamt van net na de oorlog en betreft de streek Verdun-Wissembourg. Het leuke van deze kaart is dat de mijnenzones en kapotgeschoten bruggen vermeld worden. Ik kom daar nog wel eens apart op terug. Op de achterkant staan bijvoorbeeld ook de bandenspanningstabellen van de auto's van toen. Een Panhard PL17 bijvoorbeeld of een Facel Vega...