Mercedes SLS

Alles over Autosport kun je hier bespreken.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Nick
Berichten: 1255
Lid geworden op: zo 28 jun 2009 13:13
Locatie: Brugge

Mercedes SLS

Bericht door Nick »

Na een crash ligt deze SLS op zijn dak.
Ze moeten de wagen op tackelen om de deuren op te krijgen.
Vind ik toch niet zo veilig, wat als er brand zou ontstaan in de wagen?

YouTube http://www.youtube.com/watch?v=AxCf2gXcm6Q&feature=related
YouTube http://www.youtube.com/watch?v=JcjaidijLb0&feature=topvideos_vehicles
Afbeelding
Gebruikersavatar
Maarten Mercedes
Berichten: 2942
Lid geworden op: za 10 jul 2010 19:47
Schaal: 1:18
Locatie: Regio Utrecht
Contacteer:

Re: Mercedes SLS

Bericht door Maarten Mercedes »

Bij de straatversie zit een speciaal systeem ingebouwd. Als deze op z'n dak rolt 'schiet' de auto zijn deuren weg zodat de inzittenden eruit kunnen. Dat zal bij de GT3 versie wel zijn weggelaten om gewicht te besparen.
Maarten
Afbeelding
Flickr
Gebruikersavatar
freeroad
Berichten: 933
Lid geworden op: zo 03 okt 2010 14:08
Schaal: 1:50
Locatie: Westland
Contacteer:

Re: Mercedes SLS

Bericht door freeroad »

Maarten Mercedes schreef:Bij de straatversie zit een speciaal systeem ingebouwd. Als deze op z'n dak rolt 'schiet' de auto zijn deuren weg zodat de inzittenden eruit kunnen. Dat zal bij de GT3 versie wel zijn weggelaten om gewicht te besparen.
Deuren wegschieten? Sorry maar dat klinkt als klinkklare onzin!
Afbeelding
Nog volop in aanbouw, dé site over mijn modelauto's!
680 Pk op de Achterwielen!
Gebruikersavatar
Maarten Mercedes
Berichten: 2942
Lid geworden op: za 10 jul 2010 19:47
Schaal: 1:18
Locatie: Regio Utrecht
Contacteer:

Re: Mercedes SLS

Bericht door Maarten Mercedes »

freeroad schreef: Deuren wegschieten? Sorry maar dat klinkt als klinkklare onzin!
Ik weet dat ik veel onzin uitkraam, maar dit verhaal is zeker waar. Als de auto op z'n dak ligt kan de bestuurder op een knop drukken waardoor de scharnieren losschieten en de deur loskomt van de auto. Nadat deze handeling heeft plaatsgevonden kan de bestuurder met minimale kracht de deur uit de auto duwen. Hieronder een link naar een filmpje waar ze een SLS op z'n dak laten vallen en vervolgens met een knop dezelfde handeling verrichten. (Speciaal voordat Freeroad begint te zeuren: Ditmaal vanaf de buitenkant, omdat crashtest nou eenmaal niet met echte mensen worden uitvoerd.)

http://www.youtube.com/watch?v=jokYEPkWPKc" onclick="window.open(this.href);return false;
Maarten
Afbeelding
Flickr
Gebruikersavatar
Jaap
Berichten: 4013
Lid geworden op: za 02 jun 2007 21:15
Schaal: 1:18
Locatie: Elspeet
Contacteer:

Re: Mercedes SLS

Bericht door Jaap »

Je verhaal klopt Maarten.
Vind het inderdaad erg gek dat dit bij de SLS GT3 niet lukte. Ik geloof niet dat dit systeem eruit is gehaald, want dan lijkt me niet dat zo'n auto wordt toegelaten aan zulke races. De deur aan de bestuurderskant was wel erg ingedeukt, misschien dat deze daarom niet open wilde?
Gebruikersavatar
v8-vette
Berichten: 3044
Lid geworden op: wo 30 dec 2009 19:47
Schaal: 1:18

Re: Mercedes SLS

Bericht door v8-vette »

freeroad schreef:
Maarten Mercedes schreef:Bij de straatversie zit een speciaal systeem ingebouwd. Als deze op z'n dak rolt 'schiet' de auto zijn deuren weg zodat de inzittenden eruit kunnen. Dat zal bij de GT3 versie wel zijn weggelaten om gewicht te besparen.
Deuren wegschieten? Sorry maar dat klinkt als klinkklare onzin!
dit getuigt van wat minder automotive kennis :)
ze schieten inderdaad niet honderden meters ver weg maar het is eigenlijk meer dat ze uit de schanieren schieten.
Gebruikersavatar
Powersprint
Berichten: 4886
Lid geworden op: wo 04 apr 2007 15:09
Schaal: 1:18
Locatie: omgeving Weert

Re: Mercedes SLS

Bericht door Powersprint »

Hier heb ik inderdaad al vaker mijn vraagtekens bij gehad. Een auto die zo over de kop gaat en op z'n kop beland is natuurlijk schots en scheef. Dan is het goed mogelijk dat een desbetreffend deur-uit-het-scharnier-schiet-systeem niet meer functioneert aangezien de deur geblokkeerd zit / het scharnier scheef is.

Slechte zaak van de FIA om hier geen uitgebreide tests mee te doen. Of in ieder geval niet goed genoeg mocht het wel gebeurd zijn, getuige bovenstaande filmpjes.
Afbeelding
Muscles instead of Powersteering
Gebruikersavatar
the_stig
Berichten: 3716
Lid geworden op: do 15 feb 2007 20:39
Locatie: Heusden-Zolder
Contacteer:

Re: Mercedes SLS

Bericht door the_stig »

Heb de crash ook gezien op youtube.
Het was wel verwacht dat die gullwing deuren voor problemen zouden zorgen bij een crash.
Gelukkig liep het hier nog goed af. Wat moet het zijn als de auto brand en op z'n dak ligt.

Ik zou zeggen, zet er een schietstoel in.
Afbeelding

Of je kan doen zoals in "Die Another day".
Als de Vanquish op z'n dak over het ijs schuift, de eject seat afschieten en zo de auto omdraaien. :D
Afbeelding
Afbeelding
Plaats reactie