Chipperfields and more...

Plaats hier foto's van je eigen collectie modelauto's. Ook kun je je eigen website hier promoten mits het over je eigen collectie modelauto's gaat natuurlijk.
Het is niet de bedoeling hier je 1:1 modellen te promoten.
Frederic
Schaal: 1:43

Re: Chipperfields and more...

Bericht door Frederic »

And now for something completely different…

Een ‘verzoeknummer’ van mijn allerliefste vriendin, kattenliefhebster tot op het merg. “Wil je voor mijn collectie poesjes een soort kattenverzorgingswagen maken? Geen ambulance, maar een auto die bijvoorbeeld rijdt voor een heel groot kattenasiel of –pension.”

Een uitdaging. Welke auto kies je daar voor? Onder het motto ‘de klant is koningin’ liet ik de keuze aan mijn partner. Er kwamen wat Corgi busjes voorbij zoals de Bedford, de Karrier en de Commer, maar dat zijn toch eigenlijk een beetje teveel vrachtwagentjes. Daar vervoer je geen katten in, wezens die toch al behept zijn met aristocratische pretenties. Het moest een auto zijn met wat meer klasse, met stijl. We kwamen er niet uit, tot het meest voor de hand liggende model plotseling voor mijn netvlies langs reed: de Corgi Chevrolet Impala Kennel Service Wagon van 1967, in 1970 ook als Chipperfield’s Performing Poodles Pick-Up uitgebracht. Van de eerste zijn er 586.000 gemaakt, van de tweede relatief weinig: 104.000. Het lukte me niettemin een Chipperfields op de kop te tikken, zij het dat het voorraam kaduuk was en het chroomwerk ‘vergeeld’.

Het uitboren was lastiger dan ik dacht, maar op een goed moment lagen de losse brokken dan toch voor me. Na een aantal kleuren te hebben overwogen, koos mijn vriendin voor het ‘vertrouwde’ rood dat ik ook gebruik voor mijn eigen Chipperfields modellen en de Corgi Toys bedrijfswagens. Een nieuw raam kwam als altijd van MK Models en met veel zoekwerk op het internet en het nodige knip-, plak- en verkleinwerk had ik de juiste afbeeldingen. Vervolgens het wagentje gelakt, chroomwerk opnieuw in de verf gezet, de (soms piepkleine) transfers uitgeknipt en aangebracht en de boel weer dicht gelijmd.

Het resultaat mag mijn allerliefste zeer bekoren en Hulde is sindsdien mijn deel!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Jeffrey1985
Contacteer:

Bericht door Jeffrey1985 »

Mooie kattenbak :thump_up:
Privecollectie: http://modelautoforum.nl/viewtopic.php? ... 3cd82883a3 :idea:

Zie ook mijn instagram page @jeffrey_modelcars
Frederic

Bericht door Frederic »

Een bedrijfswagen van en voor Corgi Toys. Ik heb er eerder al twee gemaakt, die ook op deze site staan. Gorgi heeft er destijds in ieder geval drie versies van uitgebracht op basis van een Bedford. Omdat ik er echter mijn eigen draai aan wil geven, heb ik gekozen voor de Bedford-uitvoering ‘Road Service’. Het bord boven op het dak biedt dan een extra mogelijkheid voor een reclame-uiting.

In eerste instantie heb ik het model geel geschilderd met een blauw dak. Eenmaal klaar vond ik het eigenlijk maar niks. Te saai. Ik heb toen het model van de Karrier Shop als uitgangspunt genomen, dat door Corgi wel als concept is gemaakt maar nooit in productie genomen. Het heeft dus ook niet als voorbeeld gediend voor de Bedfords die wèl in het assortiment zijn opgenomen.

Maar juist dat conceptmodel vind ik zeer geslaagd. Er is die toevoeging van beige voor het dak en een interessante kleurverdeling met het rood, geel en blauw. Juist de ingewikkeldheid van het concept maakt het tot een bijzonder model. Ik ben het eerste resultaat van mijn knutselwerk daarom weer met afbijt te lijf gegaan en heb me in tweede instantie georiënteerd op de Karrier. Het schilderen vereiste veel geduld en precisiewerk, maar eenmaal klaar past ze naar mijn idee perfect in mijn home-made collectie.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Frederic

Bericht door Frederic »

Maar weer eens een Mini van Corgi Toys onder handen genomen, de 52 deze keer. Ook zo'n model dat je in goede staat nooit tegenkomt op Marktplaats. Ik heb het op mij genomen om alle rally Mini's die door Corgi zijn gemaakt, bij elkaar te krijgen. In originele, zo mooi mogelijke staat, en anders doe ik het werk van Corgi nog een keer over en breng een wrakkie terug tot de staat van haar 'geboorte'.

Vanwaar die passie voor die rally Mini's? Het moment is exact te duiden tot op een dag dat ik in Amsterdam in het toenmalige Nederlands Instituut voor Nijverheid en Techniek (NINT) een zwart-wit film zag van de Monte Carlo Rally. Het was de tweede helft van de jaren zestig en de Mini's schreven in de rallysport de ene na de andere overwinning op hun naam. De Mini kwam dan ook heel nadrukkelijk in beeld en ik vond het prachtig! Niet veel later was ik jarig en vroeg en kreeg de 177 van Corgi Toys van mijn ouders cadeau. Die bleef eerst nog in authentieke staat, maar als snel had ik haar zoveel mogelijk naar het 1:1 model gemodelleerd: zwarte motorkap en volgeplakt met stickers. Veel van mijn Corgi en Dinky modellen van toen ben ik in de tijd kwijt geraakt, maar die 177 heb ik nog altijd.

Het vreemde is dat de Mini in 1:1 verhouding mij maar weinig doet. Ik vind het een charmant en origineel autootje maar ik zou mijn spaarcenten er niet geven. Dan toch liever aan een Renault 4 (heb ik) of een VW T2 van 1977 in Westfalia uitvoering (hebben we ook). Maar op schaal 1:43 -een mini van de Mini- kan ik er geen genoeg van krijgen. Je kunt er heerlijk mee aan het knutselen en als ik de originele rallyserie eenmaal compleet heb, ga ik er mijn eigen ideeën op los laten.

De 52 gaf bij de restauratie weinig problemen. Het was even wachten tot het model op Marktplaats voorbij kwam, en hoewel ze zwaar beschadigd was, kon ik het raam opnieuw gebruiken. Een uurtje in zeepsop en ze was weer schoon. Weliswaar kun je zien dat het een oud raam is, maar dat is mijn hommage aan het origineel. Zo laat ik om dezelfde reden bij andere modellen ook altijd de bodemplaat origineel. Ik zal ze nooit oververven. Het enige 'probleem' bij dit modelletje was, net als bij de 3, het wit verven van het dak. Het lijkt wel of de legering van de Mini's de witte verf niet wil opnemen. Waar het bij bijvoorbeeld bij een Citroën DS geen enkel probleem geeft en de kleur met twee lagen gedekt is, daar vraagt de Mini tenminste drie lagen. Maar wat geeft het? Alleen het resultaat geldt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Plaats reactie