Leuk artikel over onze modelauto's

Hier kun je alles over modelauto's kwijt wat je niet in bovenstaande fora kwijt kunt.

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ricardo
Moderator
Berichten: 14080
Lid geworden op: za 11 okt 2003 22:08
Schaal: 1:43
Locatie: Groningen
Contacteer:

Leuk artikel over onze modelauto's

Bericht door Ricardo »

http://scale18.com/cgi-bin/page/msg?fun ... num=393208" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Autofan
Berichten: 2911
Lid geworden op: vr 25 mei 2007 10:19
Schaal: 1:18
Locatie: Ridderkerk

Re: Leuk artikel over onze modelauto's

Bericht door Autofan »

Mooi geschreven stuk, maar tegelijkertijd erg angstaanjagend en confronterend!
Afbeelding
rsh_scuderia
Moderator
Berichten: 7309
Lid geworden op: di 19 apr 2005 00:08
Schaal: 1:18

Re: Leuk artikel over onze modelauto's

Bericht door rsh_scuderia »

Interessant stuk.
Nee, ik wil geen sealed model. Ja, ik wil wel betalen voor meer en beter detail. Resin vind ik ook prima, als het open kan.
En natuurlijk wil ik minder betalen voor mijn modellen.

Een groot probleem is volgens mij echter het volgende;
De verschillende fabrikanten komen met hetzelfde model. Waarom 3 1:18 versies van de Atlantic?!
Uiteraard verkoopt een Ferrari, Porsche, BMW, Audi en Mercedes model erg goed, maar leuke niche auto's hebben ook zo hun schare volgers (kijk maar naar Otto). Otto maakt echter sealed modellen. Deze trend staat haaks op wat de schrijver van het stuk naar voren wilt brengen.

De prijs van Otto modellen is namelijk erg okay, voor een specifieke doelgroep en verkoopt rechtstreeks richting klant.
Daar zal dan ook een deel van de business case gaan liggen volgens mij; de fabrikant zal rechtstreeks met de klant in contact moeten komen om de prijzen lager te houden om een deel van de tussenmarkt en -handel en tussenuit te snijden.
Detail heeft zijn prijs. Ander materiaal is inderdaad wellicht beter voor in de toekomst, maar nog steeds wordt iedereen enthousiast van de details onder de motorkap van een CMC die ik laat zien, of de vering, interieur en ophanging van een Autoart.

Kortom; voor elk wat wils, maar zoek wel de niches op.
Gebruikersavatar
FelixBr
Berichten: 170
Lid geworden op: di 23 aug 2011 18:48
Schaal: 1:18
Locatie: MOL

Re: Leuk artikel over onze modelauto's

Bericht door FelixBr »

inderdaad een angstaanjagend artikel. ik dacht ook meteen aan Otto toen ik het artikel las. deze zijn goed te betalen, ookal zijn ze sealed. verder zal er altijd wel ergens een land gevonden worden waar de productiekosten laag zijn. nu china, later afrika, rusland... die chinezen zijn gewoon handig met hun fijne vingertjes.
don't hate, just marinate!

Neem een kijkje op mijn blog: http://www.miniaturescitroenscalemodels.blogspot.com" onclick="window.open(this.href);return false; voor meer Citroën schaalmodellen
youtube kanaal: http://www.youtube.com/user/felixbroeckx?feature=guide" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
F40F50ENZO
Berichten: 1939
Lid geworden op: zo 22 okt 2006 17:29
Schaal: 1:18
Locatie: United States of Westland

Re: Leuk artikel over onze modelauto's

Bericht door F40F50ENZO »

Ik heb zowel goedkope grof gedetailleerde (te? veel) en ook dure (helaas te weinig..) gedetailleerde modellen in mijn verzameling..... :D
Ik koop een model hoofdzakelijk omdat het model iets bij mij oproept.
Dat kan een jeugdherinnering aan een bepaald model zijn of gewoon omdat ik het model gaaf vind.
Het gevolg is dan ook dat het een allegaartje is in mijn vitrinekast, maar "that will be me a sausage"

Sealed modellen vind ik persoonlijk helemaal niks in 1:18, simpelweg omdat dan een heleboel moois verborgen blijft.
De kwaliteit van de goedkopere modellen is tegenwoordig ook vrij goed te noemen.
:think: Maar ja, als een fabriek 1000 man personeel niet ziet terugkeren van vakantie, dan zit er structureel ook iets mis volgens mij....

Nieuwe materialen vind ik ook prima. Er zal best een mooi strak kunstof model gemaakt kunnen worden voor een mooi prijsje.
Maar of we allemaal Powco modelletjes in de kast willen is ook maar de vraag natuurlijk....
Hier valt vast wel een middenweg in te vinden.
Feit is dat met de crisis er veel minder verkocht zal worden, omdat iedereen diezelfde euro nou eenmaal maar 1x kan uitgeven worden.
En alles wordt duurder en de salarissen zie ik ook nog niet 1,2,3 omhoog gaan. :twisted:

De tijd zal het leren.
Een échte moderatorklassieker is: To delete or not to delete that's the question!!!
Gebruikersavatar
rudie20vt
Berichten: 3577
Lid geworden op: vr 25 feb 2005 21:59
Schaal: 1:43
Locatie: Haaksbergen

Re: Leuk artikel over onze modelauto's

Bericht door rudie20vt »

Mooie artikel en ik led wel op details, zo vind ik in mijn verzamel gebied norev en skid af en toe verkeerde verhoudingen hebben.(deze koop ik dan ook niet)
de mooiste modellen in voor een rallyverzamelaar zijn toch wel van van HPI of spark.
Dus zit er bij mij wel een soort van lijn in me collectie, ik hou het bij de merken, " IXO, HPI, Spark, atalya en heel af en toe een abrex en skid (als de andere merken deze niet maken) van 1986 tot aan nu.

In 1:18 heb ik niks hier maar als ik deze zou verzamelen kwamen er alleen maar open modellen en geen sealed modellen.
Omdat bij mij kwaliteit en echtheid op nummer in staat en seald modellen horen daar niet bij.
maar helaas zijn er in mijn verzamel gebied bij geen open modellen.(alleen skid met een open motorkap, maar daar zijn de wielen weer te groot van )
Maar ik heb respect voor alle verzamelingen hier en kan ook seald modelen waarderen hier, dat maakt de verzamelwereld ook weer mooi en intersant voor iedereen en voor elk buget.

wat ik wel eens apart vind is in de rallymodellen is dat atalya modellen laat maken (bij IXO) en dan komen ze een tijdje laten uit in een ixo doosje wel iets anders maar de meesten hebben dan al een atalya in de kast staan en dat zou (als ik IXO was) niet doen en mij tijd aan aparte/bizondere modellen besteden


Mvg, Rudie
Afbeelding
Gebruikersavatar
Q4Jan
Berichten: 124
Lid geworden op: ma 14 aug 2006 05:08

Re: Leuk artikel over onze modelauto's

Bericht door Q4Jan »

Best een goed artikel om eens je gedachten te laten gaan over de toekomst van miniaturen.

De schrijver vergeet alleen dat er al heel veel producenten zijn van goedkope modellen. Denk aan de tijdschriften reeksen bijvoorbeeld.
Waar je voor bijna geen geld een goed gelijkend model krijgt met inderdaad te dikke scharnieren, maar wat wel open kan. Of modellen in een leuke setting. (james bond, marktpleintje, bergweggetjes,enz.)En de prijs/kwaliteits verhouding is vaak ongekend. Elk merk probeert volgens mij zijn eigen markt te vinden, en ze hebben moeite om eentje te vinden waar al geen concurrent zit.
Het is natuurlijk funest als twee merken een zelfde model uit brengen in de zelfde schaal.

Hierdoor gaan sommigen voor extreem detail, en anderen gaan voor lage verkoop prijzen met bijbehorende productie processen. Een sealed body zie je in beide kampen, en vind ik niet echt een duidelijke scheidslijn. Ik ken prachtige handbouw sealed en goedkope modellen die open kunnen, en omgekeerd.

Ik vind een model waar veel bij open kan in 1/24 ,1/20 of zelfs 1/43(autorbit nsx,technomodel motordetail) juist geweldig. En ik vind het best jammer dat bij een MR TZ3 1:18 alles dicht zit.
Maar ook die MR vindt ik geweldig juist vanwege het vakmanschap waarmee die is gebouwd. Dus stap ik er dan wel overheen dat er niets open kan. Ook al koop ik die dan voor 2/3 van de orginele prijs.

Juist die goedkope modellen doen mij erg weinig. Maar die spreken weer wel een breed publiek aan.

Dat resin een slechtere naam zou hebben dan die-cast is een groot contrast met hoe ik het al heel lang ervaar.
De betere handbouw is vaak resin/white metal en die schat ik al jaren hoger in dan die-cast. BBR/ABC/SMTS enz. heb ik al jaren hoger zitten dan minichamps bijvoorbeeld in 1:43. Om maar niet te beginnen over best, maxxi car, enz. (niet bedoeld als kat naar mensen die dat sparen, want verzamelen doe je vooral voor jezelf en vooral niet aan de hand van de mening van anderen. Die hebben namelijk altijd andere criteria.)

Ik zie wel ongelovelijk veel modellen voor echt dump prijzen op internet en b.v. de namac verschijnen. Denk aan de HPI modellen voor 19 euro bijvoorbeeld. Of de manier waarop sommige ebbro's in 1:43 zijn gedumpt. Dat staat in geen verhouding met de kwaliteit van die modellen. Die "sales" duren dan een tijdje, waarna het model weer iets duurder wordt door gebrek aan aanbod.

Ook heb ik gezien dat er heel weinig echte releases meer zijn bij een aantal merken. Heel vaak zijn het opnieuw uitgebrachte modellen met een nieuw kleurtje of een ander race nummer.
Of heruitgaves van modellen die eerder onder een ander merk zijn uitgebracht.

Ook zie ik dat de echt dure modellen nieuw meer kosten dan wanneer ze later op ebay of andere veilingen verschijnen. (op een paar uitzonderingen na mischien)
Wat voor mij wel fijn is omdat ik geduldig blijf zoeken naar speciale modellen die ik nieuw echt te duur vindt. Of waarvan ik verwacht dat ze later goedkoper langskomen. :mrgreen:

Voor de dure handbouw zou er inderdaad wel eens een omslag punt kunnen komen omdat:

- arbeid duurder is geworden (zie artikel)
- grondstoffen duurder worden (in rap tempo)
- vervoer duurder wordt (peak-oil)
- de munteenheden qua waarde ontzettend omlaag duiken, waardoor 20 euro nu meer is dan die zelfde 20 euro over 4 jaar.

En dat zou betekenen dat onze collecties niet eens zo heel dom zijn om aan te leggen.

Als er echt een grote financieele klap komt is het echter wel de vraag of een potentieele koper geld over heeft voor een hobby, wat het is, als daar geen ruimte meer voor is in zijn budget.
Alfa Romeo, honda F1, honda S2000, volvo v70 modellen. En wat redelijk tot erg zeldzaam spul.

Mijn collectie
Gebruikersavatar
Pjearke
Berichten: 463
Lid geworden op: za 30 okt 2010 11:25
Schaal: 1:43
Locatie: Stevensweert

Re: Leuk artikel over onze modelauto's

Bericht door Pjearke »

Zee mooi artikel!!!
ynnck
Berichten: 16
Lid geworden op: di 19 apr 2011 20:03
Schaal: 1:43
Locatie: Opoeteren - België

Re: Leuk artikel over onze modelauto's

Bericht door ynnck »

Leuk artikel, ik hoop alleen dat de kwaliteit van de modellen niet te ver achteruit gaat, en de prijzen daarbij weer omhoog gaan!
Plaats reactie