Mercedes W196 Monoposto 1:16

Hier plaatsen leden aan de hand van foto's en beschrijvingen de voortgang van bouw en ombouwprojekten. Op deze manier kunnen we van elkaar leren en zie je de onderwerpen uit de Kennisbank in praktijk gebracht.
Plaats reactie
a vd winkel

Mercedes W196 Monoposto 1:16

Bericht door a vd winkel »

Waar modelauto's al niet goed voor zijn;
Afgelopen 2 weken een niersteenaanval gehad met de nodige volg-pijnen

Ik zocht om bezig te zijn en de pijn even te vergeten een projectje..dit is hem geworden:
Toch zo'n week er mee bezig geweest, en een ZEER goede bezigheidstherapie geweest...

HET ORIGINEEL:

Afbeelding

wat is er allemaal getransformeerd:

De gehele body is uiteen genomen en alle zilveren onderdelen zijn opnieuw gespoten vanwege lichte beschadigingen (de tand des tijds). Verder diverse onderdelen onder de motorkap in gun-metal grey/silver gespoten.
de motor is voorzien van nieuwe luchtinlaat,bougiekabels met stroomverdeler, het nodige slangenwerk en een uitlaatspruitstuk (heeft Polistil even vergeten). Tevens heb ik uit aluminium en koper een volledige radiator gebouwd en aangebracht (moeilijk zichtbaar). Leuk is trouwens de naar werkelijkheid aangebrachte cardan-besturingsstang door Polistil. Tevens heb ik getracht de benzineleidingen te imiteren maar dat ging behoorlijk moeilijk met 8 zilveren draadjes die elk hun eigen leven wilde gaan leiden, maar ik ben toch tevereden met het resultaat. (was trouwens een heel gepuzzel hoe alles weer in elkaar gezet moest worden)
de achterwielophanging is voorzien van schroefveren en schokbrekers, voor had ik er helaas geen plaats voor (had nog een klein ongelukje met één vanb de voorwielen waarvan een bevestigingspin afbrak, maar ook dat heb ik kunnen repareren)
de cockpit is voorzien van pedalen en tunnel tbv aandrijfas (pedalen zitten links en rechts van de tunnelbak), tevens is de stoel voorzien van het juiste patroon van bekelding en wat zachte lende-steunen, ook is het inetrier van de cockpit voorzien van plaatwerk, buizenwerk en vulling.
aan de buitenkant heb ik o.a. de grille en luchtinlaat opengewerkt en voorzien van zeer fijnmazig RVS gaas. ook de borgingen van de motorkap zijn door veertjes vervangen (zoals dat vroeger ook werkelijk gedaan werd). Ook heb ik één van de twee uitzetbare luchthappers vlak voor de cockpit 'uitgezet', geeft toch een beetje meer life-like look.
De witte vlakken waren vroeger stickers, nu zijn ze geschilderd (ook zoals vroeger) en de cijfers zijn vervangen door nieuwe decals. Het ruitje is voorzien van aluminium staanders en de spiegels zijn nu voorzien van echt spiegelglas. Verder heb ik de uitlaten aan het uiteinde uitgehold zodat ze life-like lijken. Tenslotte is het stuur met wat verf naar het origineel voorzien van zilver/rode uiterlijk. Ook heb ik de merecedes ster (wat gewoon een sticker was) vervangen door een 3D versie uit alu en zilver.

Al met al een prachtig project geweest waarbij ik de pijn volledig vergat
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door a vd winkel op wo 04 apr 2012 10:06, 1 keer totaal gewijzigd.
goededag
Schaal: 1:18

Re: Mercedes W196 Monoposto 1:16

Bericht door goededag »

Wow!!! respect. Die is enorm vooruit gegaan.
Fijn dat je op zo'n manier de pijn kunt vergeten.
Hoe heb je de spiegelglaasjes gemaakt? (ik heb hier een Z3 staan waarbij die mist)
rsh_scuderia
Moderator

Bericht door rsh_scuderia »

Kijk, dat zijn nog eens de fijne projectjes om je gedachte op een ding te richten.
Bijna CMC kwaliteit op deze manier afgeleverd :thump_up:
a vd winkel

Bericht door a vd winkel »

Dank U wel voor de complimenten
CMC kwaliteit zal het echter nooit worden, maar ik heb wel de details van dat model in gedachten genomen bij het uitwerken van het model...
Jaap
Contacteer:

Bericht door Jaap »

Dat vind ik het mooie aan oude auto's die lekker veel details in het motorgedeelte hebben. Een uitdaging om dat in model na te maken, en het is goed gelukt hoor :thump_up:
bobbob

Bericht door bobbob »

Nice! Ziet er echt goed uit!
Fijn dat je zo de pijn vergat :D
Jolly Club

Bericht door Jolly Club »

Mooi gedaan hoor. Ik kan me mijn nierstenen nog herinneren. Ik was destijds niet in staat rechtop te zitten, laat staan een model op zo'n niveau te brengen. :D

Zou mooi zijn als je er nog eens een setje fijnere spaakwielen voor zou kunnen vinden, maar ook zo al een enorme verbetering. Hulde !!

- I'm not interested in facts, I find they tend to cloud my judgement. -
SFRC
Schaal: 1:43

Bericht door SFRC »

Je hebt het model nu zo mooi gemaakt dat het wel fraaiere velgen verdient! Goed hoor.
Maarten
Plaats reactie