Renault 4CV Ghia Jolly

Hier plaatsen leden aan de hand van foto's en beschrijvingen de voortgang van bouw en ombouwprojekten. Op deze manier kunnen we van elkaar leren en zie je de onderwerpen uit de Kennisbank in praktijk gebracht.
Plaats reactie
renaultverzamelaar
Schaal: 1:18

Renault 4CV Ghia Jolly

Bericht door renaultverzamelaar »

De generatie jonge verzamelaars zal zich afvragen wat is dit voor roze gebakje, met z'n rieten stoeltjes.
De Ghia Jolly, ook wel La Plage genoemd was de zoveelste carrosserievariant op onze alom bekende Renault 4 CV uit de jaren'50.
In Europa altijd al een zeldzame verschijning geweest, de meeste nu nog bestaande Jolly's kom je tegen aan de westkust van de Verenigde Staten.
Sinds 2 jaar is er een modelletje in de schaal 1:43 uitgegeven in Frankrijk in de bekende Kioskreeks van Hachette, fabrikant Eligor.
In de jaren'90 was er ook een kitje van deze auto in de handel, volgens mij van het Franse Provence Moulage.
Mijn verbouwing is gebaseerd op een Solido model, schaal 1:17.
De rieten stoeltjes waren mijn grootste uitdaging, op bijgaande foto's zie je het eerste resultaat.
Het zal best nog een tijd duren voordat het model de vitrinekast in kan, de zomer komt er weer aan dan gaan we eerst weer van de zon genieten.
Bekijk nu mijn verbouwingen ook op m'n eigen website: http://www.viveledifference.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Zaterdag 11 augustus, perfecte buitentemperatuur, volkomen windstil, het moment om de 4CV in de definitieve kleur te spuiten.
Toch maar gekozen voor zacht violet.
Beide voorstoelen opnieuw gemaakt, was niet tevreden over de eerdere gemaakte stoelen.
Begin volgende week, na uitharding van de lak, de auto afbouwen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het project 4CV is af, zie hier het eindresultaat, een paar kleine aanpassingen gedaan, het ornament op de motorkap, de zijclignoteurs boven de achterwielen, grotere wieldoppen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door renaultverzamelaar op ma 24 sep 2012 21:01, 11 keer totaal gewijzigd.
Jaap
Contacteer:

Re: Renault 4CV Ghia Jolly

Bericht door Jaap »

Wat een grappige auto. Ik had er inderdaad nog nooit van gehoord. Lijkt me een leuk ombouwproject.
De stoelen zijn al mooi gedaan. Simpel, maar goed :thump_up: Wat is dat voor strook stof dat u gebruikt heeft?

Ik blijf deze volgen :thump_up:
togicollector

Bericht door togicollector »

Leuk gedaan. Ik ben al even bezig met de ombouw van een Fiat 600 naar Jolly in 1:24, bijna identiek en ook van Ghia. De stoelen en achterbak wil ik echt gaan vlechten met heel dun electriciteitsdraad, na allerlei probeersels die niet het gewenste effect gaven... De chromen buizen die er nog op moeten heb ik gebogen van dus alu-buis en gepolijst en het dakje zelf gemaakt.

Koen
Kijk op http://www.mijnalbum.nl/Album=7TPXMNRZ" onclick="window.open(this.href);return false; en op http://www.mijnalbum.nl/Album=SMA8V6VM" onclick="window.open(this.href);return false;
renaultverzamelaar

togicollector schreef:Leuk gedaan. Ik ben al even bezig met de ombouw van een Fiat 600 naar Jolly in 1:24, bijna identiek en ook van Ghia. De stoelen en achterbak wil ik echt gaan vlechten met heel dun electriciteitsdraad, na allerlei probeersels die niet het gewenste effect gaven... De chromen buizen die er nog op moeten heb ik gebogen van dus alu-buis en gepolijst en het dakje zelf gemaakt.

Koen
Hallo Koen, Hartelijk dank voor je reactie, heb je ook een foto van jou Jolly project?
togicollector

Bericht door togicollector »

Ik zal er eens een paar foto's van maken :wink:

Ik ben uitgegaan van een plastic kit van een Fiat 600, een heel stuk makkelijker te verzagen dan het zamac...

Koen
Kijk op http://www.mijnalbum.nl/Album=7TPXMNRZ" onclick="window.open(this.href);return false; en op http://www.mijnalbum.nl/Album=SMA8V6VM" onclick="window.open(this.href);return false;
renaultverzamelaar

Jaap schreef:Wat een grappige auto. Ik had er inderdaad nog nooit van gehoord. Lijkt me een leuk ombouwproject.
De stoelen zijn al mooi gedaan. Simpel, maar goed :thump_up: Wat is dat voor strook stof dat u gebruikt heeft?

Ik blijf deze volgen :thump_up:

Hallo Jaap,
Hartelijk dank voor je positieve reacties, de stof voor de stoeltjes komen van een mandje, gekocht bij de Action, stond toevallig bij ons thuis in de vensterbank, zo valt je oog op dat mandje, blijkt het de perfecte structuur te bezitten.

met vriendelijke groet, Bram
bobbob

Bericht door bobbob »

Geinige ombouw :thump_up:
renaultverzamelaar

Update verbouwing Renault 4CV Ghia Jolly 1:17

Zondagmorgen 29 juli, tijd voor een kleine update betreffende mijn Renault 4CV Ghia Jolly project.
Het model vordert gestaag, nu de bumpers nog maken, de bumpersteunen passend maken, nieuwe voorruit maken en een kleur uitzoeken, ik twijfel nog tussen de alom bekende roze uitvoering of licht violet.
Het linnen dakje laat ik vooralsnog achterwege, kan altijd nog worden toegevoegd.
Zie foto's.
Afbeelding
Afbeelding
Ricardo
Moderator
Schaal: 1:43
Contacteer:

Re: Update verbouwing Renault 4CV Ghia Jolly 1:17

Bericht door Ricardo »

Onderwerpen even samengevoegd. :wink:
SFRC
Schaal: 1:43