Uit een onderzoek zou blijken dat het klassieke wagenpark verantwoordelijk is voor 10% van de stikstofoxide en 5% fijnstofuitstoot, terwijl slechts 1,5 % van het totaal gereden aantal kilometers met klassiekers wordt afgelegd.
Vooral oude dieselbakken zouden de grote boosdoeners zijn en er zouden steeds meer oude auto's worden geïmporteerd en ook voor dagelijks gebruik worden benut omdat men dan lekker profiteert van 0,00 wegenbelasting, en dat was nou net niet de bedoeling.............
Het moest verboden worden zou Autodrop eraan toe kunnen voegen................. Hoogste tijd om klassiekers uit de steden, zoals Utrecht, te weren.
Staatssecretaris Atsma gaat maatregelen bedenken.
Van de zijde van de klassieke autofederatie FEHAC heeft men met ontzetting hierop gereageerd.
Ik heb ook een reactie voor Atsma.
In het onderzoek is geen enkel onderscheid gemaakt tussen klassiekers die bijv. schoon op LPG rijden en die op diesel of andere brandstoffen rijden.
Nee, alles is over een en dezelfde kam geschoren.
Het aantal kilometers per auto varieert heel sterk, de meesten halen nog geen 2500 km. p.j., en gebruiken hun auto hooguit een 10 tal keer p.j.
Klassieke auto's worden doorgaans uitstekend onderhouden en perfect afgesteld, hun ecologische footprint is veelal beter dan mening modern voertuig.
Mijn klassieker is 34 jaar oud, dat vind ik duurzaam, in die tijd hebben grote aantallen automobilisten wellicht al 5 of 6 auto's "versleten" met alle
ecologische gevolgen van dien. Mijn auto is zo stil dat er geen geluidsschermen nodig zouden zijn.
Met mijn auto wordt niet gescheurd of überhaupt hard gereden.
Aan de andere kant worden met de schijn van heiligheid maximum snelheden opgekrikt naar 130 en in stedelijke gebieden van 80 naar 100 km/u.
Heeft dat wellicht iets te maken met de aantrekkelijke belastinginkomsten op brandstof, hoe hoger het verbruik, hoe meer accijns in de kist?
Kortom mijnheer Atsma, geloel van de bovenste plank.
En er zijn sowieso nog andere zaken in het verkeer die het milieu ernstig aantasten zoals de beroerde afstelling van vele verkeerslichten (lekker dampen),
en wat dacht u van die super vervuilende touringcars, en autobussen die de steden inrijden enz. enz.
Als u de normen steeds meer aanpast naar de modernste technieken dan verliest het klassieke wagenpark het altijd, dat kan de open deur universiteit
ook slapend bedenken.
Milieu is belangrijk ja, maar milieu-gekkies zijn een plaag voor de mensheid, ze zeuren over roet, maar gooien dat met het grootste gemak in het eten.
En nu gooien ze ook nog roet in de pret. Dat zou verboden moeten worden meneer Autodrop.................
De Nederlandse wegen zijn veel mooier met klassieke auto's.