Klassieke auto's en milieu

Hier kun je over alles discussiëren. Onderwerpen waarop 60 dagen niet is gereageerd worden automatisch verwijderd.
Gebruikersavatar
Ricardo
Moderator
Berichten: 14080
Lid geworden op: za 11 okt 2003 22:08
Schaal: 1:43
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Klassieke auto's en milieu

Bericht door Ricardo »

Jolly Club schreef:
als men stukken minder benzine en diesel gaat produceren, wordt daar ook veel vervuiling verminderd (heft waarschijnlijk de kolencentrale wel op)
Dat zijn argumenten anno 2012 menschen! Is het bewezen? mwoah... Past het in een regeltje? Ja :ja: DAN IS HET WAAR!! :thump_up2:

Linksdraaiende milieurakkers zouden hun jachtgebied eens moeten verleggen van dat wat ze zien (auto's) naar dat wat boven ons gebeurt (luchtvaart). Natuurlijk vervuilen auto's, en natuurlijk is het goed dat er schonere technieken ontwikkeld worden. Maar het eerste bericht over hybride of elektrische alternatieven voor de burgerluchtvaart moet ik nog tegenkomen. Een gemiddeld lijnvliegtuig verstookt op een retourtje meer liters kerosine dan ik in mijn twee autootjes kan tanken (zelfs met neergeklapte achterbank).

Heb ik dit onderzocht? Mwoah... Past het in een regeltje? :ja: Dan zal ik wel gelijk hebben ! :thump_up: :mrgreen:
:whistle:

Een schoon proces zal het ongetwijfeld niet zijn.

Ik denk dat ze bijvoorbeeld in Nigeria hier wel iets over te melden hebben. :mrgreen: Om een klein voorbeeldje te geven.

Luchtvaart is inderdaad. :thump_up: Argument. Vooral als je ook nog het geluidsoverlast meeneemt. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Jolly Club
Berichten: 4652
Lid geworden op: vr 27 feb 2004 20:55

Re: Klassieke auto's en milieu

Bericht door Jolly Club »

...Vooral als je ook nog het geluidsoverlast meeneemt.
Geluidsoverlast is niet relevant. Heb immers zo een fijne dubbele DTM-pijp midden onder de Coopernicus, en ik luister naar de White Stripes. :mrgreen:

- I'm not interested in facts, I find they tend to cloud my judgement. -
rsh_scuderia
Moderator
Berichten: 7309
Lid geworden op: di 19 apr 2005 00:08
Schaal: 1:18

Re: Klassieke auto's en milieu

Bericht door rsh_scuderia »

Het meest milieubelastende is en blijft de productie van voedsel/vlees.
Dat zal voorlopig alleen maar toenemen, gelet op de stijgende welvaart van de wereldbevolking en daardoor ook vraag naar vlees.

De steenkolencentrale die nu in Groningen wordt gebouwd is een van de allerschoonste in zijn soort als het om opwekken van energie gaat. Als je die weer gebruikt voor je Ampera is er niet zo heel veel mis mee.
Alleen die techniek is nog lang niet volmaakt. Maar de Europese overheid vind de elektrische auto lobby blijkbaar genoeg betalen om hiervoor stimulerende maatregelen voor te nemen. Terwijl deze techniek voor steden en een land als Nederland wellicht op de lange termijn interessant is, maar voor Frankrijk, Spanje, Italie, Duitsland of Zweden kan ik mij dit amper indenken.

Zolang dat er verkiezingen zijn, wassenneuzen, de Telegraaf/AD en lobbyclubjes zullen we dit soort nonsens blijven horen.
Echte, realistische oplossingen zijn er wel, maar daar willen we niet aan. Waterstof zou namelijk de oplossing zijn. Shell en consorten behouden de infrastructuur ( lees geld ), de auto-industrie kan eindelijk verder met een concept dat veilig is en gewicht besparen kan en efficiënt te maken is. De consument kan hier jaren op doorrijden. Iedereen blij en tevreden. Maar om weer terug te gaan naar oudere auto's in steden weren; de echte belasting en nut heb ik nog niet gelezen. Op het zelf proefondervindelijk ervaren van stinkende Mercedessen in de stad die wat mij betreft sowieso überhaupt verbannen mogen worden naar Afrika :ja:
Gebruikersavatar
Peter Parker
Forumbestuur
Berichten: 8086
Lid geworden op: di 25 mei 2004 22:10
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Re: Klassieke auto's en milieu

Bericht door Peter Parker »

arm Afrika...
Gebruikersavatar
jonnoT
Berichten: 6779
Lid geworden op: za 23 apr 2005 12:54
Schaal: 1:87
Locatie: sneek

Re: Klassieke auto's en milieu

Bericht door jonnoT »

rsh_scuderia schreef:Maar om weer terug te gaan naar oudere auto's in steden weren; de echte belasting en nut heb ik nog niet gelezen. Op het zelf proefondervindelijk ervaren van stinkende Mercedessen in de stad die wat mij betreft sowieso überhaupt verbannen mogen worden naar Afrika :ja:
Groot gelijk.. ik rij ook liever een BMW :mrgreen: :mrgreen:
Gebruikersavatar
St. Paul
Berichten: 3352
Lid geworden op: vr 16 jul 2004 21:57

Re: Klassieke auto's en milieu

Bericht door St. Paul »

Laten we het idd lekker als de VS doen. Kop in het zand steken en alles met een grote zuipende motor blijven voorzien... En dan vooral niet luisteren naar de milieulobby, alles wat een beetje links is kortzichtig afschilderen als communisten en je land laten draaien op de wapenindustrie. Sturen we al onze 18 jarige kinderen die geen ouders hebben met een vermogen van boven de 100 miljoen naar landen waar mensen onderdrukt worden om ze te "helpen" (lees afschieten, vergiftigen en uithongeren) en als vergoeding jatten we al hun olie en vernaggelen we hun markt door onze gemodificeerde gewassen er te poten waardoor ze aan de rest van de wereld niks meer kunnen verkopen. Hoeveel zinloze oorlogen hebben die schijtamerikanen gevoe(r)d de laatste jaren? :thump_up: Maar niet klagen want we kunnen wel de hele winter in de tuin zitten omdat we goedkoop de boel warm kunnen houden met een brander...

Ik heb totaal niks met GroenLinks, nooit gehad ook. Maar ik denk dat het goed is dat er een groep zich druk maakt om die kant, net als dat een SP dat doet voor de werkende man, VVD voor de middenstand, CDA voor het christelijk gedachtegoed, 50PLUS voor Bejaarden etc etc. Al die partijen komen uiteindelijk tot een balans waar iedereen iets in mee moet krijgen.

Maar het dan raar vinden dat Femke in een oude schijt dieselbak rijdt... Rijdt Geert in een in Nederland gemaakt wagen? Zie je nog iets van de bijbel terug in het CDA beleid? Noem mij 1 politicus die geen boter op zijn kop heeft. Ik verbaas mij meer over mensen die niet meer in sinterklaas geloven maar wel in politici en dan vallen over wat die politici roepen en vervolgens zelf anders doen. Welkom op aarde. Tijden van samenhorigheid zijn al lang voorbij, iedereen is toch voor zijn eigen ding bezig, klaar.

Ik zeg sponsor de industrie die hybride wagens maakt maar, die staan nog aan het begin, accu's hebben zich al jaren nauwelijks ontwikkeld. Met opdrogende oliereserves kunnen we ook niks doen en wachten op wat meer oorlogen als het echt nijpend wordt of we proberen het voor te zijn. En dat kost nu veel energie maar zodra die ontwikkeling opgang komt wordt dat wel minder, benzinemotor is ook niet in 20 jaar naar het huidige nivo gekomen. Laat ze ook maar eens nadenken over het belasten van vervuilende klassiekers waarbij de hobbyist ontzien wordt en de belastingontduikers keihard aangepakt worden. :thump_up: Dat is nog best een lastige want aantal KM is ook niet terecht. Immers iemand die een fatsoenlijke klassieker elke dag gebruikt waar hij voor bedoeld is is een held die je ook niet moet pakken....
RIP McLaren Formula 1 - 1963 / 2016
Proud Bentley Boy - Bentley Continental GT3 Goliath of GT racing
Remember Boerke - MAF HELD - 30-01-04 / 08-04-09
Wie Ricardo niet eert, is het grote niet weert. :rico:
Gebruikersavatar
Jolly Club
Berichten: 4652
Lid geworden op: vr 27 feb 2004 20:55

Re: Klassieke auto's en milieu

Bericht door Jolly Club »

Laat ze ook maar eens nadenken over het belasten van vervuilende klassiekers waarbij de hobbyist ontzien wordt en de belastingontduikers keihard aangepakt worden. Dat is nog best een lastige want aantal KM is ook niet terecht. Immers iemand die een fatsoenlijke klassieker elke dag gebruikt waar hij voor bedoeld is is een held die je ook niet moet pakken....
Kortom: je wilt nuance in wetgeving? Een overheid die onderscheid maakt tussen liefhebbers en profiteurs? Zoveel naiviteit heb ik niet meer gezien sinds Mauro met zijn beroemde traan om compassie van ons gedoogkabinet smeekte! :thump_up2:

- I'm not interested in facts, I find they tend to cloud my judgement. -
Gebruikersavatar
Peter Parker
Forumbestuur
Berichten: 8086
Lid geworden op: di 25 mei 2004 22:10
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Re: Klassieke auto's en milieu

Bericht door Peter Parker »

Ik voel me een liefhebber maar misschien ben ik wel een gore profiteur.... Ben benieuwd wat mijn psychiater over mijn dilemma heeft te vertellen. Zal wel onvervulde lustgevoelens zijn. :mrgreen:
Gebruikersavatar
GEISHA
Berichten: 60
Lid geworden op: zo 06 mei 2012 13:32
Schaal: 1:43

Re: Klassieke auto's en milieu

Bericht door GEISHA »

Subsidies voor hybride auto industrie mag wat mij betreft meteen het putje in. Een wereld van subsidies, daar leven we in, en daarmede is die wereld aan het verzuipen.
Voor mij geldt, iets heeft recht en continuïteit van bestaan en kan zichzelf bedruipen, en anders niet.
Dat men (financieel) faciliteert om nieuwe ontwikkelingen mogelijk te maken, geen bezwaar, maar subsidies, never en voor niets en niemand.

Wegenbelastingvrij zie ik niet als een subsidie, maar een anciënniteits recht.

Amerika krijgt per definitie veelal de schuld van veel. Ik ben geen Amerika-fiel, ben anti wapenwedloop en anti-militairist, maar zie geen reden om de US als zondebok pur sang aan te wijzen.
Overigens, de emissie eisen in vele Amerikaanse staten waren hun tijd ver vooruit.
Maar ja, eenmaal grote US gas guzzlers tussen de oren en je krijgt het er geen leven lang meer uit.
Net als Duitsers en braadworst, Hollanders met molens en tulpen en nogmaals de Amerikanen met Cola en hamburgers.
Kijk eens naar China, India en het Oostblok als het gaat om ontwikkelingen, milieu en de mens, voordat de VS weer de loel is.
De wereld is mondialer dan menig mens denkt.

Dat een partij als GL zich progressief durft te noemen is toch wel een lachertje als je bedenkt dat in hun bestuur nog velen zich sterk maken voor een Marxistische wereld, een tijdperk dat de hedendaagse mensch toch wel heel ver achter zich gelaten heeft. Maar ja doven en blinden heb je altijd.
SP voor de arbeider en de VVD voor de middenstand, weer zo'n cliché in de herhaling. Blijf geloven en de zwaarste steen zal niet zinken.

Het onderwerp ging over klassieke auto's en hun rol in het milieu, en ik denk dat het verstandiger is om met concrete, nauwkeurige argumenten te komen dan slechts achter een zooitje milieu gekkies aan te hollen, want dat heeft al zoveel naar de kluiten geholpen, en het liegen en de angsthazerij alleen maar verbeterd.

Een betere/schonere wereld begint bij jezelf, aldus de slogan en misschien heeft dat ene woord nu juist die saamhorigheid weggepoetst.
Gebruikersavatar
St. Paul
Berichten: 3352
Lid geworden op: vr 16 jul 2004 21:57

Re: Klassieke auto's en milieu

Bericht door St. Paul »

GEISHA schreef: Kijk eens naar China, India en het Oostblok als het gaat om ontwikkelingen, milieu en de mens, voordat de VS weer de loel is.
Je noemt de juiste landen, kijk wat voor een regeringen er in deze landen zitten... Zit geen democratie tussen. In de VS is die keus er wel en dat klotevolk gebruikt het voor.... Precies. Met de hartelijke dank van de gewone man in Afghanistan, Iran, Irak, Vietnam... allemaal ingezet om smerige oorlogen voor Amerika te voeren en als in eigen land de boel dan kapot is en een idioot de macht grijpt komt de US nog even langs om overal Napalm op te gooien zodat ze nog 50 jaar lang kinderen met gebreken kunnen baren. US is overal bij betrokken maar uiteraard nergens schuld van. :thump_up:
GEISHA schreef: Het onderwerp ging over klassieke auto's en hun rol in het milieu, en ik denk dat het verstandiger is om met concrete, nauwkeurige argumenten te komen dan slechts achter een zooitje milieu gekkies aan te hollen, want dat heeft al zoveel naar de kluiten geholpen, en het liegen en de angsthazerij alleen maar verbeterd.
Roepen om concrete, nauwkeurige argumenten en zelf niet verder komen dan links in cliche's afschilderen en een hoop insinuaties veelal gebaseerd op eigen gevoelswaarde maar geen enkel gegrond argument. Of ik moet het wetenschappelijk onderbouwde bewijs voor het "naar de kluiten helpen", "liegen" en "angsthazerij" even gemist hebben uiteraard. :thump_up: Maar blijf geloven en de zwaarste steen zal niet zinken. :mrgreen:
Jolly Club schreef:
Kortom: je wilt nuance in wetgeving? Een overheid die onderscheid maakt tussen liefhebbers en profiteurs? Zoveel naiviteit heb ik niet meer gezien sinds Mauro met zijn beroemde traan om compassie van ons gedoogkabinet smeekte! :thump_up2:
Je zult iets moeten doen wil je niet hebben dat de goede onder de slechte lijden. Simpele selecties moeten veel wel kunnen oplossen. Je weet de samenstelling van het huidige wagenpark, kijk wat daar aan klassiekers bij komt door import en als je merkt dat van een bepaald type van een bepaald merk opvallend veel geïmporteerd wordt liefst met terugwerkende kracht boem volle mep belasting der op. Ik denk dat je dan 95% van de belastingontduikende benzrijders mooi in de poepert pakt. En die ene persoon die een Austin Healey importeert blijft ongemoeid. In je bestaande wagenpark verandert verder niets behalve dat oude benzen afvallen tenzij een liefhebber er moeite in blijft steken. Volgens mij is het niet zo moeilijk hoor. :mrgreen:
RIP McLaren Formula 1 - 1963 / 2016
Proud Bentley Boy - Bentley Continental GT3 Goliath of GT racing
Remember Boerke - MAF HELD - 30-01-04 / 08-04-09
Wie Ricardo niet eert, is het grote niet weert. :rico:
Gebruikersavatar
Ricardo
Moderator
Berichten: 14080
Lid geworden op: za 11 okt 2003 22:08
Schaal: 1:43
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Klassieke auto's en milieu

Bericht door Ricardo »

De beste oplossing in mijn ogen, wegenbelasting afschaffen, extra accijns op diesel, benzine, lpg de hoogte hiervan afhankelijk van de "milieuschade". Aan de hand kan de consument zelf bepalen hoe diep met het pedaal wil intrappen en hoeveel km hij/zij wil rijden. :mrgreen:
Gebruikersavatar
GEISHA
Berichten: 60
Lid geworden op: zo 06 mei 2012 13:32
Schaal: 1:43

Re: Klassieke auto's en milieu

Bericht door GEISHA »

Het is zover, gisteren is bij de presentatie van het regeer akkoord duidelijk geworden dat m.i.v. 2014 de wegenbelasting vrijstelling voor alle oldtimers vanaf 2014 wordt afgeschaft, men wil er 150 miljoen mee ophalen per jaar, gemiddeld € 500 per oldtimer.
Ik ontvang van mede oldtimer bezitters zo hier en daar furieuze reacties en ook de FEHAC heeft een persbericht doen uitgaan.

Voordeel van deze maatregel is wel dat vanaf 2014 mijn oldtimer ineens milieuvriendelijk wordt want de genomen maatregel is een milieu maatregel. Simpelweg betalen en je bent er. Hoef je niks aan je auto voor te doen.
Het CPB heeft de plannen doorgerekend maar vreest dat de opbrengst (volgens onderzoek van FEHAC totaal slechts 12,5 miljoen per jaar) kan tegenvallen omdat er geen rekening is gehouden met het massaal schorsen van kentekens, de verminderde opbrengst van BTW en brandstof accijns en het verlies aan banen in de branche.
Prijzen van oldtimers zullen drastisch kunnen dalen, sommige zwaardere auto's met name uit de VS zullen het meeste te lijden krijgen.
Zelf zal ik vanaf eind 2013 mijn auto 7 maanden (okt -> april) per kalenderjaar gaan schorsen en alleen in het oldtimer seizoen de weg op gaan.

Welnu de milieu gekkies die deze wereld in bezit hebben genomen onder leiding van een meermaals veroordeelde Greenpeace terrorist hebben hun zin. De volgende stap zal zij dat uw barbecue en open haard verboden gaat worden.

Op de foto links een gesubsidieerd (incl. laag BTW) "kunst" object en rechts een smerig ding.
Afbeelding

FEHAC reactie hier:
http://www.fehac.nl/images/stories/best ... 0-2012.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
mercedes fan
Berichten: 1969
Lid geworden op: za 11 okt 2008 16:57
Locatie: Den Ham

Re: Klassieke auto's en milieu

Bericht door mercedes fan »

Heb het net ook gelezen, geen goed woord over voor die linkse millieuactivistische oetloel, en dan ook nog de accijnzen op brandstof willen verhogen (want die bedragen nog maar 83%).. waar gaat dat heen met dit lang :nuts: :yawn:
"Nothing is too beautiful, nothing is too expensive" - Ettore Bugatti Afbeelding
Gebruikersavatar
Jolly Club
Berichten: 4652
Lid geworden op: vr 27 feb 2004 20:55

Re: Klassieke auto's en milieu

Bericht door Jolly Club »

mercedes fan schreef:Heb het net ook gelezen, geen goed woord over voor die linkse millieuactivistische oetloel, en dan ook nog de accijnzen op brandstof willen verhogen (want die bedragen nog maar 83%).. waar gaat dat heen met dit lang :nuts: :yawn:
Laten we het er maar op houden dat de echte klassiekerliefhebber hier de rekening gepresenteerd krijgt voor misgelopen belastinggelden door de massale import van overjarige dieselbenzen. :thump_up: :ja:

- I'm not interested in facts, I find they tend to cloud my judgement. -
Gebruikersavatar
GEISHA
Berichten: 60
Lid geworden op: zo 06 mei 2012 13:32
Schaal: 1:43

Re: Klassieke auto's en milieu

Bericht door GEISHA »

Van de zijde van de KNAC, ANWB en Bovag alsmede de eerdergenoemde FEHAC wordt een offensief geopend tegen deze maatregel.
Op de site van de KNAC kun je een petitie tekenen.

Het is nog wel de vraag hoe de maatregel in zijn geheel uitgewerkt gaat worden, zoals het nu is gebracht is het een totale afschaffing, maar in het beste geval worden bestaande gevallen ontzien of komt er een gebruikslimieten maatregel.

Los van het duperen van de oldtimer bezitters, zal de branche waaronder ook de taxateurs een tikkie terug krijgen.
Het idiote is dat precies een jaar geleden de discussie over de oldtimer in Nederland een definitief einde kreeg met het ophogen van 25 naar 30 en de toeslag voor diesel en lpg. Maar met liegers en bedriegers is het kwaad kersen eten.
Plaats reactie