Klassieke auto's en milieu

Hier kun je over alles discussiëren. Onderwerpen waarop 60 dagen niet is gereageerd worden automatisch verwijderd.
Gebruikersavatar
GEISHA
Berichten: 60
Lid geworden op: zo 06 mei 2012 13:32
Schaal: 1:43

Re: Klassieke auto's en milieu

Bericht door GEISHA »

Jolly Club schreef: Laten we het er maar op houden dat de echte klassiekerliefhebber hier de rekening gepresenteerd krijgt voor misgelopen belastinggelden door de massale import van overjarige dieselbenzen. :thump_up: :ja:
Dat er van de maatregel zodanig gebruik is gemaakt, bijv. met forse aantallen dieslbenzen, toont maar weer eens aan dat de regeling vanaf zijn concept slecht ontworpen was en men het "misbruik" niet heeft ingeschat.
Dat "misbruik" is feitelijk geen misbruik in zin der wet want de mogelijkheid werd nu eenmaal opgelaten.

Hetzelfde gelazer is er geweest met de grijze kentekens, en met die ervaring op zak, had men het oldtimer vrijstellingsverhaal
stringenter moeten optuigen.
Men heeft in het Haagsche dikke poep in de kijkers, de wietpas is ook zo'n geweldig geaccepteerd verhaal, massa's tegenstand, toch doen, en zie daar een jaar later is het alweer mislukt.
Puntje bij paaltje, de kettingzaag gaat er vol in.
Gebruikersavatar
GEISHA
Berichten: 60
Lid geworden op: zo 06 mei 2012 13:32
Schaal: 1:43

Re: Klassieke auto's en milieu

Bericht door GEISHA »

De moeite waard om te lezen uit Autoweek:
Zoals te verwachten viel zijn zowel KNAC als de Bovag niet te spreken over de afschaffing van de MRB voor klassieke auto's. De belangenorganisaties spreken er schande van, KNAC heeft zelfs een online petitie op touw gezet.

De Koninklijke Nederlandsche Automobiel Club (KNAC) is bezorgd en verontwaardigd over het voornemen om de vrijstelling van motorrijtuigenbelasting voor oldtimers in 2014 op te heffen. De club vindt dat deze maatregel de échte autoliefhebber wel erg zwaar treft. Zij moeten meer gaan betalen voor hun hobby-auto's, die soms niet meer dan enkele keren per jaar de buiten de garagebox komen. Ook komt het behoud van het rijdend historisch erfgoed, dat volgens de club een verrijking is voor de samenleving, onder grote druk te staan.

Volgens de KNAC is het argumument dat de maatregel nodig is 'vanuit milieuoverwegingen' niet gegrond. "De echte liefhebber maakt zeer selectief gebruik van zijn klassieker, de milieubelasting is daardoor zeer gering. Bovendien levert de hobby ook werkgelegenheid op, een aspect dat niet verwaarloosd mag worden," zegt KNAC-directeur Peter Staal. Staal wijst er op dat Nederland door deze maatregel uit de pas loopt met andere Europese landen, waar auto's van dertig jaar of ouder over het algemeen vrijgesteld van MRB zijn en blijven. Recentelijk werd nog verkondigd dat de MRB-vrijstelling gehandhaafd zou blijven. Staal noemt de overheid in deze kwestie onbetrouwbaar.

De Automobiel club roept Nederlandse autoliefhebbers op hun stem te laten horen. Online is een petitie verschenen, waar iedereen zijn bezwaar tegen de maatregel kenbaar kan maken.



Bovag

De Bovag noemt het afschaffen van belastingvrijstelling voor oldtimers 'een brug te ver'. Ook Bovag vindt dat de echte autoliefhebber onnodig hard treft, en vindt het in gevaar brengen van het mobiele culturele erfgoed een kwalijke zaak. Vanuit milieuoogunt noemt de organisatie de keuze van de overheid 'begrijpelijk'. De regeling is ooit in het leven geroepen om oude, klassieke auto's te beschermen, maar in de praktijk kopen veel mensen relatief jonge oldtimers. Puur en alleen om geen wegenbelasting te hoeven betalen. Daarin heeft de Bovag een punt. De laatste tijd zijn de Nederlandse wegen overspoeld met oude Mercedes-Benz-diesels waarover geen MRB betaald hoeft te worden.

Het lijkt de Bovag een beter idee om dit oneigenlijke gebruik van de vrijstelling aan te pakken. Bovag pleit daarom voor een systeem van gebruikersdagen. De eigenaar van de oldtimer mag slechts een maximum aantal dagen per jaar de weg op met zijn oogappeltje om in aanmerking te komen voor de MRB-vrijstelling. Wie vaker in zijn oldtimer rondstuurt mag net als de rest van automobiel Nederland de MRB-aftikken. "Hiermee ontmoedig je de import en het dagelijks gebruik van deze relatief vervuilende auto's. Bovendien bescherm je zo het automobiele erfgoed," meldt Bovag in zijn persbericht.
Gebruikersavatar
Ricardo
Moderator
Berichten: 14080
Lid geworden op: za 11 okt 2003 22:08
Schaal: 1:43
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Klassieke auto's en milieu

Bericht door Ricardo »

Ach je zou 4 jaar geleden maar een huis gekocht hebben. Kan je nu al zeggen dat die +/- 500 euro per jaar een schijntje is, als je ziet wat er gebeurt als ik mijn huis nu verkoop. :mrgreen: Je zou er een gave klassieker voor kunnen kopen. :doh:
Gebruikersavatar
GEISHA
Berichten: 60
Lid geworden op: zo 06 mei 2012 13:32
Schaal: 1:43

Re: Klassieke auto's en milieu

Bericht door GEISHA »

Ricardo schreef:Ach je zou 4 jaar geleden maar een huis gekocht hebben. Kan je nu al zeggen dat die +/- 500 euro per jaar een schijntje is, als je ziet wat er gebeurt als ik mijn huis nu verkoop. :mrgreen: Je zou er een gave klassieker voor kunnen kopen. :doh:
Ik denk dat de huizenmarkt en het oldtimer vraagstuk 2 heel verschillende zaken zijn die niet 1 op 1 in elkaar overlopen.
Voor huizenbezitters, mijzelf incluis, geldt dat de vermogenspositie sterk is veranderd. In mijn geval is minimaal 50.000 euro verdampt.
Dat zijn geen milieuvraagstukken, dat zijn geen cash uitgaves out of pocket, maar wel verlies aan (toekomstige) opbrengsten c.q.
waarderingen.
Ik denk ook niet dat de (over) waarde van een huis, een bron van oldtimer investering is.
Zoiets bekostig je niet met een huis. (Is ook niet aftrekbaar)

Het opleggen van een belasting is wel degelijk een direct cash kostenpost die je ook direct in je knip/besteedbaar inkomen voelt.
Niet klagen over de oldtimer maatregel omdat de huizenbezitter nog slechter af is, daar kan ik nog wel een paar droevige
voorbeelden aan toevoegen maar dat is net zo irrelevant.

De discussie over de WB is een hele lastige.
Vervuilen oldtimers: ja, maar............ (vul maar in)
Willen oldtimer bezitters ook goede veilige wegen: Uiteraard.
Waarom betaalt een motorliefhebber met een hedendaagse motor die hij naast zijn auto 10x per jaar gebruikt wel WB en
waarom een oldtimer dan niet voor 10 ritjes?
Enzovoorts, enzovoorts.

De maatregel moet nog uitwerkt worden en er wordt heftig geprotesteerd en gespeculeerd op een iets gunstiger resultaat.
Feit is dat de wet gammel is, zoals zo vele, en dat het beleid inconsistent is, en daardoor ontlok je dit gezeik.
Het gaat ook banen kosten en de beoogde bescherming van mobiel erfgoed (het echte) gaat teloor.

Wat mij betreft, niet leuk als het gebeurt, maar ik laat me door een kale milieu terrorist niet veroordelen om de
rest van mijn leven in een modern koekblik rond te rijden.
Gebruikersavatar
Ricardo
Moderator
Berichten: 14080
Lid geworden op: za 11 okt 2003 22:08
Schaal: 1:43
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Klassieke auto's en milieu

Bericht door Ricardo »

:lol: Heel naïef om te denken dat het hier om een milieumaatregel gaat. :mrgreen: Het kabinet noemt het wellicht een milieumaatregel, maar we weten toch allemaal dat het hier gewoon om de zoveelste bezuinigingsmaatregel gaat, en dus hiermee zo 1:1 te vergelijken is met de huizenmarkt, de zorgkosten etc. Al met al gaan we allemaal in 2014 gewoon weer meer betalen voor.

De beste oplossing lijkt mij, zoals al eerder aangegeven voor het probleem, wegenbelasting afschaffen en deze per liter brandstof doorbereken. Ben je overal vanaf lijkt mij.

Maar andersom gezien; Ik rijd met mijn Ford Fiesta waarschijnlijk net zoveel kilometers per jaar als iemand met een klassieker, waarom zou ik dan wel wegenbelasting moeten betalen en een klassieker niet :?:
Het volgende voorbeeld is wellicht nog mooier, waarom zie iemand met een vrij recente cabrio, als tweede auto en dus alleen in de zomer km rijdt, wel wegenbelasting moeten betalen en de persoon, met een klassieker als tweede auto en hem ook alleen in de zomer gebruikt vanwege pekel e.d., deze niet hoeft te betalen :?:

Daar zou ik wel een geargumenteerd antwoord op willen horen. Aankomen met onderhoudskosten e.d. zijn geen goede argumentatie, want je koop immers zelf een klassieker en weet dan van te voren dat de onderhoudskosten over het algemeen hoger zullen liggen.
Gebruikersavatar
GEISHA
Berichten: 60
Lid geworden op: zo 06 mei 2012 13:32
Schaal: 1:43

Re: Klassieke auto's en milieu

Bericht door GEISHA »

Ricardo schreef::lol: Heel naïef om te denken dat het hier om een milieumaatregel gaat. :mrgreen: Het kabinet noemt het wellicht een milieumaatregel, maar we weten toch allemaal dat het hier gewoon om de zoveelste bezuinigingsmaatregel gaat, en dus hiermee zo 1:1 te vergelijken is met de huizenmarkt, de zorgkosten etc. Al met al gaan we allemaal in 2014 gewoon weer meer betalen voor.
Niet mijn gedachte om het een milieumaatregel te noemen, dat is door de politiek zo geformuleerd, ik weet wel beter.
Wel schurkt het dicht tegen een milieuvraagstuk aan want dat is de bron geweest van de heropende discussie en de aangekondigde maatregel.
Het zijn de milieu gekkies geweest die het fikkie hebben gesticht.
En een kind begrijpt dat het welke kabinet dan ook er alles aan gelegen is om bij ombuigingen en bezuinigingsmaatregelen alles uit de kast
te halen met welke leugen of smoes dan ook, zolang het geld oplevert.

Daling van huizenprijzen vs. toename van accijnzen, belasting, premies etc. blijven qua vermogenspositie totaal verschillend.
Ook mijn dagelijks gebruik auto als voorbeeld, wordt per seconde minder waard maar dat vloeit niet direct uit mijn knip.

De kredietcrisis is overigens de oorzaak van de troubles op de huizenmarkt, niet het bezuinigingsmaatregelen, dat is het gevolg.
Gebruikersavatar
Ricardo
Moderator
Berichten: 14080
Lid geworden op: za 11 okt 2003 22:08
Schaal: 1:43
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Klassieke auto's en milieu

Bericht door Ricardo »

Ik gok dat men het straks wel degelijk gaat voelen in de knip als de hypotheekrente aftrek langzaam afgeschaft gaat worden. Het gaat hier ook om een belastingvoordeel die je net als eigenaar van een klassieker ook geniet, je betaalt hem immers niet omdat je ervan vrijgesteld bent. :wink: Net als de wegenbelasting een heilig huisje geweest die nu vanwege de bezuinigingsdrift van de regering afgeschaft gaat worden. Al met al precies hetzelfde. :thump_up:
Gebruikersavatar
Jolly Club
Berichten: 4652
Lid geworden op: vr 27 feb 2004 20:55

Re: Klassieke auto's en milieu

Bericht door Jolly Club »

In mijn optiek maken jullie de discussie veel ingewikkelder dan nodig. De boodschap die de overheid al jaren verkondigt heeft namelijk helemaal niets met milieu, herstel, duurzaamheid, hervormen of wat dan ook te maken. De werkelijkheid is vele malen simpeler..

Als je geldzaken niet op orde hebt kun je eenvoudigweg twee dingen doen:

1) zorgen dat je meer binnen harkt
2) minder uitgeven


Waar menig particulier voor de tweede optie zal (moeten) kiezen, kiest de overheid als vanouds voor de eerste. Met ondoordachte, ondoorzichtige, en even vaak onzinnige maatregelen wordt gepoogd de gaten te vullen. Logisch dat maatregelen waarvan veel gebruik (misbruik?) wordt gemaakt als eerste sneuvelen. Ook dit keer zie ik weer opmerkelijk weinig initiatief in eigen vlees te snijden.

Democratie is niets meer dan een mal instrument om het volk rustig te houden. Eens per vier jaar mag je je uitspreken aan welke vreemde je je portemonnee toevertrouwt. Een goede keuze kun je echter nooit maken. Principes worden immers links en rechts van de schouders geveegd zodra de stemlokalen gesloten zijn. De oppositie schreeuwt moord en brand, maar had bij een (voor hen) gunstiger uitslag exact dezelfde keuzes gemaakt.

Misschien is het een goed idee voor Bovag en Fehac om die goedbedoelde, maar ietwat naïeve, petitie met een hele kolonne boze oldtimers plankgas naar het Binnenhof te brengen. Als je bedenkt hoeveel extra inkomsten uit accijnzen en flitskasten er die dag gegenereerd worden, kun je je voorstellen dat Rutte persoonlijk naar buiten komt om deze glunderend en handwrijvend in ontvangst te nemen. De Grieken zullen ons eeuwig dankbaar zijn. :thump_up:

- I'm not interested in facts, I find they tend to cloud my judgement. -
rsh_scuderia
Moderator
Berichten: 7309
Lid geworden op: di 19 apr 2005 00:08
Schaal: 1:18

Re: Klassieke auto's en milieu

Bericht door rsh_scuderia »

Ricardo schreef::lol: Heel naïef om te denken dat het hier om een milieumaatregel gaat. :mrgreen: Het kabinet noemt het wellicht een milieumaatregel, maar we weten toch allemaal dat het hier gewoon om de zoveelste bezuinigingsmaatregel gaat, en dus hiermee zo 1:1 te vergelijken is met de huizenmarkt, de zorgkosten etc. Al met al gaan we allemaal in 2014 gewoon weer meer betalen voor.
Kleine correctie; dit is geen bezuinigingsmaatregel, maar een lastenverzwaring.
Bij een bezuiniging wordt er minder uitgegeven ( minder ontwikkelingssamenwerking ), bij een lastenverzwaring gaat de gebruiker meer betalen ( Zorgkosten, MRB voor oldtimers ).


Dat handelaren en gesjeesde zakenmensen misbruik hebben gemaakt van wetgeving heeft alles te maken met fatsoensnormen en het gebrek er aan.
Kijk mij even slim een maas in de wet hebben gevonden en gebruik van hebben gemaakt, lijkt voor sommige spel en regel.
Sommige zullen dat slim vinden. Zelf vind ik dat eerder zielig. Een land als Griekenland is er groot mee geworden, met het niet naleven van regels en fatsoensnormen. De overtreders hebben niet het besef dat de buurman en buurvrouw hier uiteindelijk ook voor opdraait. Zo is er nog steeds een deel van de Grieken dat weigert geld te betalen op tolwegen en de hefbomen met hamer bewerkt om een gratis ritje te maken. De reparatiekosten zijn een veelvoud van het "voordeel" van een bestuurder. Nu wil ik niet meteen roeptoeteren dat we Griekse toestanden krijgen, maar de mentaliteit bij de eerder beschreven groep heeft wel enige overeenkomsten.

De grenzen van de wet opzoeken voor eigen gewin ligt ten grondslag achter het terugdraaien van de maatregel. Naïef van de overheid? Mwah, eerder sluw en onfatsoenlijk van de misbruikers.
Daarnaast merk ik ook op dat veel bestuurders in Amsterdam, Utrecht en Den Haag lekker rondtuffen in oude Volvo 240's, Mercedii RoetwolkD en oudere Porsches Penopauzes. Dat vaak op dagelijkse basis.
Dat ze dan vrijgesteld zijn van betaling is eigenlijk een beetje raar, omdat ze het wegennet weldegelijk belasten.
Neemt niet weg dat ik het wel kan waarderen dat klassiekers in ons straatbeeld blijven rijden. Zo kijk ik liever naar een oude Snoek, 2CV, Renault 4 of Porsche 901 dan een Volkswagen Golf, om maar iets te noemen.

Maar genoeg over oorzaak, gevolg en context.
De oplossing kan wat mij betreft simpelere worden gevonden in twee maatregelen;
1. Accijns verhogen op LPG en diesel. Meeste klassiekers gebruiken deze brandstoffen. En dat is wel hetgeen het aanstaande kabinet dan ook heeft gedaan met respectievelijk 7 en 3 cent.
2. Aan de hand van de kilometerstand bij de APK ( opgevolgd door frequentere steekproeven) kan je een kilometerstand bijhouden van klassiekers en kijken of dit auto's zijn voor recreanten/liefhebbers of voor woon-werkverkeer. De grens zou dan kunnen liggen op bijvoorbeeld 5.000 kilometer per jaar.

Met de laatste ondervang je alleen niet een klein ding; waar worden die kilometers gereden? MRB betalen in Nederland omdat je met je fantastische E-Type naar de Dolomieten bent gereden en weer terug via Noorwegen en Schotland klinkt te gek, maar als dat ritje 200 kilometer over Neerlands wegen was, slaat het ook weer nergens op....
Gebruikersavatar
mercedes fan
Berichten: 1969
Lid geworden op: za 11 okt 2008 16:57
Locatie: Den Ham

Re: Klassieke auto's en milieu

Bericht door mercedes fan »

De mensen lopen vooral te hameren op oldtimers die op LPG of Diesel rijden, een echte liefhebber vind het immers niet erg om voor die paar ritjes per jaar er een keer 2 of 3 tanken Benzine tegenaan te gooien, echter naai je met dat plan wat rsh voorstelt (wat overigens ook gaat gebeuren), en dan heb ik het over de verhoging van de accijns op diesel en LPG ook de mensen zonder oldtimer er weer een aantal centen bij op. Die mensen betalen t.o.v. een benzine auto al een kapitaal aan MRB, en dan moeten ze nu ook nog meer gaan aftikken bij de pomp, da's toch van de zotte :lol: De enige logische oplossing in mijn opinie is het invoeren van MRB voor oldtimers die rijden op diesel of LPG, zo pak je de profiteurs aan. :thump_up:
"Nothing is too beautiful, nothing is too expensive" - Ettore Bugatti Afbeelding
Gebruikersavatar
Ricardo
Moderator
Berichten: 14080
Lid geworden op: za 11 okt 2003 22:08
Schaal: 1:43
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Klassieke auto's en milieu

Bericht door Ricardo »

mercedes fan schreef:De mensen lopen vooral te hameren op oldtimers die op LPG of Diesel rijden, een echte liefhebber vind het immers niet erg om voor die paar ritjes per jaar er een keer 2 of 3 tanken Benzine tegenaan te gooien, echter naai je met dat plan wat rsh voorstelt (wat overigens ook gaat gebeuren), en dan heb ik het over de verhoging van de accijns op diesel en LPG ook de mensen zonder oldtimer er weer een aantal centen bij op. Die mensen betalen t.o.v. een benzine auto al een kapitaal aan MRB, en dan moeten ze nu ook nog meer gaan aftikken bij de pomp, da's toch van de zotte :lol: De enige logische oplossing in mijn opinie is het invoeren van MRB voor oldtimers die rijden op diesel of LPG, zo pak je de profiteurs aan. :thump_up:
M.a.w. iemand die een Mercedes diesel of een ander merk, heeft voor de liefhebberij, is dus de Sjaak. :?:
Accijns op brandstoffen omhoog, MRB eraf. De vervuilers en gebruikers betalen dus. :wink: :thump_up:
Gebruikersavatar
mercedes fan
Berichten: 1969
Lid geworden op: za 11 okt 2008 16:57
Locatie: Den Ham

Re: Klassieke auto's en milieu

Bericht door mercedes fan »

Ricardo schreef:
mercedes fan schreef:De mensen lopen vooral te hameren op oldtimers die op LPG of Diesel rijden, een echte liefhebber vind het immers niet erg om voor die paar ritjes per jaar er een keer 2 of 3 tanken Benzine tegenaan te gooien, echter naai je met dat plan wat rsh voorstelt (wat overigens ook gaat gebeuren), en dan heb ik het over de verhoging van de accijns op diesel en LPG ook de mensen zonder oldtimer er weer een aantal centen bij op. Die mensen betalen t.o.v. een benzine auto al een kapitaal aan MRB, en dan moeten ze nu ook nog meer gaan aftikken bij de pomp, da's toch van de zotte :lol: De enige logische oplossing in mijn opinie is het invoeren van MRB voor oldtimers die rijden op diesel of LPG, zo pak je de profiteurs aan. :thump_up:
M.a.w. iemand die een Mercedes diesel of een ander merk, heeft voor de liefhebberij, is dus de Sjaak. :?:
Precies ja :!:
Hoeveel van de belastingvrije Diesels denk je zijn er van een ''echte liefhebber''? Als liefhebber koop je een old-youngtimer waar je maximaal een keer 5000km per jaar mee rijdt, logisch dat je dan gaat voor een mooie (in het geval van een youngtimer) luxe uitvoering vaak in de top of the range-klasse. Mensen die een klassieker rijden (30-35 jaar of ouder) hebben in 85% van de gevallen al een benzine simpelweg omdat er voor ongeveer '75 amper grootschalig diesels werden verkocht. mensen die op LPG rijden zijn wat mij betreft sowieso de sjaak, op LPG is geen één auto nieuw geleverd uit die tijd.

Accijnzen op diesel nog verder omhoog schroeven is mijn inziens de oplossing niet, zoals ik al zei de bezitters van de niet-oldtimers maar mensen die bijvoorbeeld een E320 CDI bezitten betalen al 500 per kwartaal aan belasting, met een andere dikke benzine betaal je de helft.
"Nothing is too beautiful, nothing is too expensive" - Ettore Bugatti Afbeelding
Gebruikersavatar
Autofan
Berichten: 2911
Lid geworden op: vr 25 mei 2007 10:19
Schaal: 1:18
Locatie: Ridderkerk

Re: Klassieke auto's en milieu

Bericht door Autofan »

GEISHA schreef:
Ricardo schreef:De kredietcrisis is overigens de oorzaak van de troubles op de huizenmarkt, niet het bezuinigingsmaatregelen, dat is het gevolg.
Kleine correctie: het is wel degelijk de overheid die de hele huizenmarkt naar de klote heeft geholpen. Allereerst heeft de AFM alles er omheen naar de sodemieter geholpen omdat je geen verbouwingen meer mee mag financieren. Mensen hebben vaak budget over voor een hogere hypotheek, maar geen 10-20k op een spaarrekening om toch nog even die nieuwe keuken en badkamer te financiëren. Gevolg: aannemers/timmermannen hebben minder werk. Keukenzaken verkopen veel minder keukens. De zaak waar ik mijn keuken vandaan heb is al failliet. En vul de rest maar in...

Daar doet de overheid nog even een schepje bovenop door ons jaren in onzekerheid te laten over de HRA. Ik ken echt tientallen mensen die gewacht hebben met een huis kopen tot daar duidelijkheid over was!

Conclusie: Natuurlijk is de crisis een belangrijke factor hier in. Echter komt daar na 'die kleutuh stad achtuhr de duinuh' nog ff langs:
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
St. Paul
Berichten: 3352
Lid geworden op: vr 16 jul 2004 21:57

Re: Klassieke auto's en milieu

Bericht door St. Paul »

Zojuist werd er in de Tweede Kamer een SP-motie aangenomen, waarin de hobbyist met zijn oldtimer ontzien wordt.

Ja, dat leest u goed, oldtimerliefhebber, het theoretische behoud van uw hobby heeft u te danken aan een motie van de Socialistische Partij (en de meerderheid die zij in de Kamer achter zich wisten te krijgen).
Kijk eens aan wie Geisha tegemoet komt. :lol: De ironie. :worshippy: Misschien toch maar communist worden vriend! Als je een beetje vent bent accepteer je deze verkapte linkse subsidie nu niet en betaal je de volle bak. :cool:
RIP McLaren Formula 1 - 1963 / 2016
Proud Bentley Boy - Bentley Continental GT3 Goliath of GT racing
Remember Boerke - MAF HELD - 30-01-04 / 08-04-09
Wie Ricardo niet eert, is het grote niet weert. :rico:
rsh_scuderia
Moderator
Berichten: 7309
Lid geworden op: di 19 apr 2005 00:08
Schaal: 1:18

Re: Klassieke auto's en milieu

Bericht door rsh_scuderia »

Steeds meer eigenaren van oude auto's voelen zich genoodzaakt hun wagen in het buitenland te verkopen. Maar liefst 12.000 oldtimers werden vorig jaar over de grens verkocht, ruim dubbel zo veel als in 2012.


Vooral de uitvoer van auto's op diesel is explosief gestegen, zo schrijft Het Financieele Dagblad vrijdag. In totaal werden een kleine 3.900 diesels vorig jaar overgedragen aan een buitenlandse eigenaar. Dat is meer dan vijf keer zo veel als een jaar eerder.

Ook bij auto's op lpg is sprake van een flinke stijging van bijna 140 procent. Bij benzineauto's valt de stijging mee. Vorig jaar werden ongeveer 6.600 oldtimers op benzine uitgevoerd, een stijging van een kleine 50 procent.

De flinke exportgroei van oldtimers is het gevolg van de verhoogde belastingen. Per 1 januari zijn auto's tussen de 25 en 40 jaar oud namelijk niet langer uitgezonderd van motorrijtuigenbelasting. Vooral diesel- en lpg-wagens worden zwaarder belast. De heffing op benzineauto's gaat - onder voorwaarden - minder omhoog.

De oldtimerbranche noemt de uittocht van oude auto's een ramp. Afgelopen jaar zouden meerdere van de 120 oldtimerbedrijven op de fles zijn gegaan, zo stelt de Stichting Oldtimerbranche Nederland in de krant.
Bron nu.nl

Hebben de maatregelen toch zijn uitwerking niet gemist. Met name de diesel en lpg aangedreven auto's zijn meer geëxporteerd.
De andere liefhebbers hebben wellicht geschorst of gaan betalen.
Plaats reactie