Naaldbomen maken

Hier kan je informatie vinden en vragen stellen over alles wat te maken heeft met modelauto´s en het om- en verbouwen hiervan.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
JurrienK
Berichten: 961
Lid geworden op: do 17 feb 2005 14:00
Locatie: Oosterblokker
Contacteer:

Naaldbomen maken

Bericht door JurrienK »

Hier even een cursus naaldbomen maken:

Benodigheden:
Groen strooisel (ik heb nu gekleurd heel fijn zaagsel)
Hooibalen touw, of ander touw dat heel erg rafelt. (takken)
Dun ijzerdraad, ongeveer 2x de hoogte van je boom + een cm of 15 (stam) (zelf gebruik ik bloembindtouw, dat is ongeveer de goede dikte.
Verdunde transparante houtlijm (ongeveer 2 à 3 delen water en 1 deel lijm)

Gereedschappen:
3 bussen, kokers, 1 met deksel. (zoals lege jodenkoeken besjes) (doe in 1 van de kokers de houtlijm, in een andere het strooisel, 1 houd je vrij)
2 "kapstokhaakjes"
Accuboor waar een kapstokhaakje in kan.
Bankschroef waar je het andere hoekje in kan doen.
(piep-)Schuim waar je je boompjes die klaar zijn in kan stoppen.
Schaar
Kniptang

1. Vouw het ijzerdraadje dubbel, zet ongeveer 4cm van de uiteinden tussen de bankschroef, en maak van de uiteinden een draaisel. Je krijgt nu zoiets:
Afbeelding

2. Zet nu 1 van de haken in de bankschroef. Doe het ijzerdraadje erdoorheen, de ?vouwkant? moet bij de bankschroef komen. Houd bij het ?draaiseluiteinde? wel een soort van rondje vrij, waar ook een haak doorheen kan.
Afbeelding

3. Houd de 2 ijzerdraadjes ten opzichte van elkaar verticaal. Doe nu een bosje van het hooibalentouw tussen de 2 ijzerdraadjes, en verdeel deze gelijkmatig over de hele lengte.
Afbeelding

4. Doe de haak die je nog over hebt in de boormachine. Haal deze haak nu door het rondje bij het draaiseluiteinde. Houd de 2 ijzerdraadjes vlak onder de laatste paar stukjes touw goed vast en begin voorzichtig met de boor te draaien, totdat het ijzerdraadje breekt (het breekt altijd vlak bij de boor, vraag niet hoe). Je hebt nu al een soort van boom, alleen zijn de takken ongekleurd en overal evenlang.
AfbeeldingAfbeelding

5. Knip eerst met de tang het topje van de boom wat als het goed is een lusje is af. Knip ook een deel van de onderkant af, totdat je een stam hebt die in verhouding tot de gehele boom goed past (houd er wel rekening mee dat de boom ook nog ergens in moet vast worden gestoken, een beetje speling is niet mis.). Knip nu de takken van de boom mooi zodat het een echte naaldboom lijkt, met onderaan de boom langere takken dan bovenaan.
AfbeeldingAfbeelding

6.De opstelling van de kokers, eerst de lijm, dan het "droogkloppen", dan in het strooisel en schudden, dan weer leegkloppen.
Afbeelding

7. Dompel de boom helemaal onder in de koker met verdunde houtlijm (zorg dus wel dat dit past). ?Centrifugeer? nu de boom in de lege koker door met de duim en wijsvinger te draaien met de boom, zodat er geen grote druppels houtlijm meer aan de boom zitten.
Afbeelding

8. Leg de natte boom nu in de koker met strooisel, doe de deksel erop en dan goed schudden. Haal de boom uit de koker, en centrifugeer de boom in de koker met strooisel, zodat er geen grote bonken strooisel meer aan de boom zitten. Steek de boom in het schuim en laat hem drogen.
Afbeelding

Groepsfoto :D
Afbeelding
Thanks to ImageShack for Free Image Hosting

Nu heb je een boom gemaakt. Als je deze handleiding leest, lijkt het heel veel werk voor 1 boom, maar dat is het helemaal niet. Mijn eerste boom ging in ongeveer 15 minuten, ik heb nu 10 bomen gemaakt en heb er al 1 in 7 minuten, het is vooral ervaring. Ook zullen de eerste bomen nou niet echt mooi zijn, maar dat komt nog wel.
Bekijk ook mijn site: http://www.myprojects.nl/jurrienk
Gebruikersavatar
JurrienK
Berichten: 961
Lid geworden op: do 17 feb 2005 14:00
Locatie: Oosterblokker
Contacteer:

Bericht door JurrienK »

Nu ook de foto's
Bekijk ook mijn site: http://www.myprojects.nl/jurrienk
Gebruikersavatar
BMW M3
Berichten: 773
Lid geworden op: vr 04 mar 2005 22:23
Locatie: Gapinge (Zeeuwland)

Bericht door BMW M3 »

wouw lijkt mij een vele goedkopere manier dan kant-en klare dingen te kopen :doh:
Project: Stuk circuit + Pitboxen 1:87 [Klaar: Eindresultaat]
Afbeelding
Plaats reactie