Leven in de brouwerij bij de 1/43 afdeling!!
Zoals reeds eerder medegedeeld is mijn F1 verzameling nu compleet, bestaande uit alle Ferrari F1 wereldkampioensauto's 1952-2008. (rijders&constructeurs). 19 handbouwers en 1 model van Redline. De 2 missende modellen staan nu inmiddels ook in de vitrinekast.
Dit zijn de 500 F2 en de 312 T2 1977. Beide modellen wederom door Mauro Prezzi (PM-72 Models) voor mij gebouwd. De 500 F2 is obv een K&R kit gebouwd met de nodige extra onderdelen en bewerkingen van de body, omdat K&R, vrij basic witmetalen kitjes zijn met weinig details. In ieder geval ben ik er zeer te spreken over. Vooral het spuitwerk is weer uitstekend.
Met deze 500 F2 werden Ascari en Ferrari voor de 1e keer wereldkampioen in de F1. In 1952 werd in de F1 het F2 regelement ingevoerd, vanuit kosten overwegingen (waar hebben we dat vaker gehoord) dat zorgde ervoor dat het kampioensteam uit 1951 en 1950, Alfa Romeo, zich terugtrok. Waardoor Ferrari alleen tegenstand kreeg van Maserati, Cooper en Gordini. De 500 F2 was oppermachtig en won alle 8 races waarvan Ascari er 7 won. Deze 500 F2 #2 won de GP van Zandvoort in 1952.
De 312 T2 is van Tenariv. Van te voren had ik wat gemengde gevoelens over dit merk, heb een kit gehad van Tenariv en daar werd ik niet zo blij van en ik daarbij liever een 312 T2 van Tameo wilde hebben. Maar helaas dit model is boven budget > € 300,-. Er is ook nog een goede 312 T2 '77 van Heco, maar die is erg zeldzaam en niet te vinden. Toch de gok maar genomen. En zoals op de foto's te zien heeft Mauro een goed model gebouwd.
Met deze 312 T2 werd Niki Lauda in 1977 voor de 2e keer wereldkampioen. Feitelijk was de 312 T2 al 2 jaar oud en in 1977 zeker niet de snelste auto van het veld. Mario Andretti won meer races dan Lauda. Maar de 312 T2 was wel zeer betrouwbaar en door constant punten te scoren was Lauda al 2 races voor het einde kampioen en liet de laatste 2 races lopen na een conflict met Enzo Ferrari. De 312 T&T2 zijn mijn favoriete Ferrari F1 auto's. Dit is de Zandvoort winnaar in 1977