Bugatti Type 55 Supersport 1/20 Bandai Update (bijna) Klaar!

Hier plaatsen leden aan de hand van foto's en beschrijvingen de voortgang van bouw en ombouwprojekten. Op deze manier kunnen we van elkaar leren en zie je de onderwerpen uit de Kennisbank in praktijk gebracht.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
NickW
Berichten: 662
Lid geworden op: wo 11 jul 2012 11:50
Schaal: 1:18
Locatie: Volkel

Bugatti Type 55 Supersport 1/20 Bandai Update (bijna) Klaar!

Bericht door NickW »

Ik heb vanmiddag mijn eerste modelbouwdoos binnen gekregen! Een Bugatti Type 55 Super Sport uit 1932, in schaal 1:20 van Bandai. Het is een redelijk oude kit, maar ziet er hartstikke mooi uit. Ik heb hem gekocht voor slechts 24.25 euro inclusief verzenden (dus 17.50 ex) bij Randy op marktplaats. Hij heeft zeer veel mooie kits te koop staan, maar gezien het voor mij de eerste keer is, zocht ik een wat goedkopere die dicht bij schaal 1/18 zit, dus ik kwam op deze uit.
Je kan wel zien dat hij kleiner is dan 1:18, maar dat stoort verder niet zo, het is namelijk mooier dan een 1:24 model tussen m'n collectie..

Ik heb net verf gehaald voor de doos en lijm (Revell professional mini lijm), de body is al donkerblauw, dus ik heb het lichtblauw (Humbrol Enamel #14) gehaald en matbruin (Humbrol Enamel #26) voor leren stoelen (ben ik nog niet zeker over, anders wordt het zwart) en misschien ook het stuur oid. maar dat zie ik nog wel naarmate ik begin met de bouw. Anders is het iig nog voor een bugatti type 59 van bburago om die wat op te leuken. Ik moet nog wel wat extra kwasten kopen, en nog wat extra verf, maar dat komt nog wel, voor nu is weer even m'n limiet bereikt.. Ik heb namelijk nog wat zwart hier staan, nog wat zilver/chroom dus dat komt goed. (hopelijk...)

Maargoed hier wat foto's van de kit:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik hoop dat het me goed zal lukken, want dan wil ik vaker dit soort modelbouwdozen gaan maken (van vooroorlogse auto's)..
Laatst gewijzigd door NickW op vr 12 jul 2013 20:49, 1 keer totaal gewijzigd.
“When everything seem to be going against you, remember that the airplane takes off against the wind, not with it ....”
- Henry Ford
De 1:18 teller staat nu op:
102 auto's :dance:
Gebruikersavatar
Maarten Mercedes
Berichten: 2942
Lid geworden op: za 10 jul 2010 19:47
Schaal: 1:18
Locatie: Regio Utrecht
Contacteer:

Re: Eerste modelbouwdoos Bugatti Type 55 Supersport 1/20 Ban

Bericht door Maarten Mercedes »

Ik ben benieuwd, oude Bugatti's zijn altijd gaaf om te zien :drool:
Maarten
Afbeelding
Flickr
Gebruikersavatar
Rossy
Berichten: 1043
Lid geworden op: za 31 mar 2007 21:12
Schaal: 1:18
Locatie: Emmeloord

Re: Eerste modelbouwdoos Bugatti Type 55 Supersport 1/20 Ban

Bericht door Rossy »

Mooi mooi mooi.
Een tip van een wat meer ervaren modelbouwer, schilder of spuit alle onderdelen, ook al hebben ze de juiste kleur.
Zoveel meer werk is het niet en dit komt het realisme van het model zeer ten goede.
En nog een tip, probeer de grote delen als body en onderstel te spuiten, dit komt een strak resultaat ten goede.

Antonio.
Modelautoteller: Flink aan het opruimen...
Mijn MAF verzameltopic.
Gebruikersavatar
NickW
Berichten: 662
Lid geworden op: wo 11 jul 2012 11:50
Schaal: 1:18
Locatie: Volkel

Re: Eerste modelbouwdoos Bugatti Type 55 Supersport 1/20 Ban

Bericht door NickW »

Rossy schreef:Mooi mooi mooi.
Een tip van een wat meer ervaren modelbouwer, schilder of spuit alle onderdelen, ook al hebben ze de juiste kleur.
Zoveel meer werk is het niet en dit komt het realisme van het model zeer ten goede.
En nog een tip, probeer de grote delen als body en onderstel te spuiten, dit komt een strak resultaat ten goede.

Antonio.
Bedankt voor de tips, maar de hele body spuiten zie ik niet zo zitten aangezien ik niet bepaald een goede spuiter ben, waardoor het resultaat dan vaak niet veel mooier wordt.. :oops:
Dus ik doe bij voorkeur (nog) niet de onderdelen spuiten die al de juiste kleur hebben.. Dit komt bij latere bouwprojecten waarschijnlijk.. Eerst wil ik wat meer ervaring daarmee opdoen. :thump_up:
Erg grote onderdelen zitten er niet op die geverfd moeten worden, maar dat spuiten is zeker een goede tip voor grote oppervlakken! :thump_up:

Ik ben trouwens ook al begonnen aan het lichtblauw verven, ziet er toch al strak uit, ondanks dat het geverfd wordt ipv spuiten.. Foto's zullen nog volgen.
“When everything seem to be going against you, remember that the airplane takes off against the wind, not with it ....”
- Henry Ford
De 1:18 teller staat nu op:
102 auto's :dance:
Gebruikersavatar
bobbob
Berichten: 2081
Lid geworden op: do 03 feb 2011 19:48
Schaal: 1:18
Locatie: Nederland

Re: Eerste modelbouwdoos Bugatti Type 55 Supersport 1/20 Ban

Bericht door bobbob »

NickW schreef:Bedankt voor de tips, maar de hele body spuiten zie ik niet zo zitten aangezien ik niet bepaald een goede spuiter ben, waardoor het resultaat dan vaak niet veel mooier wordt.. :oops:
Tip hierbij: Ga even oefenen op wat goedkope schadeauto's als je die hebt staan, en koop ze anders voor weinig via MP.
Gebruikersavatar
NickW
Berichten: 662
Lid geworden op: wo 11 jul 2012 11:50
Schaal: 1:18
Locatie: Volkel

Re: Eerste modelbouwdoos Bugatti Type 55 Supersport 1/20 Ban

Bericht door NickW »

Ik ben al begonnen met het lichtblauw hier wat foto's ervan:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nu hoeft er niks meer lichtblauw geschilderd te worden :thump_up: alleen misschien nog een 2de keer erover voor een wat egalere kleur, maar dat zien we morgen wel als hij goed droog is.
Ook heb ik alvast wat zilver geschilderd, o.a. de middelste lijn op de motorkap en het stuurtje. Hier heb ik echter (nog) geen foto van.
Ik vind dat het al aardig goed gaat zo voor een eerste keer, en tips zijn natuurlijk altijd welkom, en opbouwende kritiek natuurlijk ook :thump_up:
“When everything seem to be going against you, remember that the airplane takes off against the wind, not with it ....”
- Henry Ford
De 1:18 teller staat nu op:
102 auto's :dance:
Gebruikersavatar
NickW
Berichten: 662
Lid geworden op: wo 11 jul 2012 11:50
Schaal: 1:18
Locatie: Volkel

Re: Eerste modelbouwdoos Bugatti Type 55 Supersport 1/20 Ban

Bericht door NickW »

Vandaag heb ik erg veel gedaan aan het model.. Hij is nu bijna geheel af! :dance:
Het ging toch wat sneller als gedacht.. Ik had verwacht er wel een week of wat voor nodig te hebben, maar in minder dan 24 uur is hij af.. (en dan te bedenken dat ik vandaag pas rond 12 uur begon..) Er zit dus maar een uur of 12 totaal in.
Ofja ik moet alleen nog maar ff rode verf halen (was ik vergeten :doh: ) en dan moet ik even de achterlichten nog verven en het bugatti logo voor.. Dan is hij helemaal af!

Ik ben erg tevreden met het resultaat, gezien dit mijn eerste bouwdoos ever is, en hij is toch mooi geworden.
De pasvorm van de kit was ook redelijk goed, alleen als je een spleet had waar iets ingeschoven moest worden paste het niet altijd even lekker, maar dat is niet zo erg. En de voorruit sluit niet aan... maargoed dat hebben ze zelfs op de foto in de bouwbeschrijving :doh:
Ik heb er trouwens ook voor gekozen om het kenteken voor weg te laten, ook omdat dat een compleet ander kenteken is als achter.. En ik vind het zonder kenteken juist wel mooi zo. :thump_up:

Hier wat foto's, laat maar weten wat jullie ervan vinden.
Ik heb er toch voor gekozen om het interieur bruin te doen, ipv zwart en ik ben er zeer tevreden over.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Alleen had ik wel een klein probleempje bij de laatste stap.. Ik had namelijk de rear suspension rod (zie foto) die ik niet passend kreeg met alle andere onderdelen..? Ik snapte het maar niet, want volgens de plaatjes moest het gewoon passen, maar het wilde gewoon niet passen en ik vond het een nogal rare plaats ervoor, dus die heb ik maar weg gelaten..
Afbeelding
Afbeelding

En hier wat foto's met de 1:18 peugeot 304 Darl'Mat erbij. De Bugatti is schaal 1:20 maar dat stoort ook niet echt.Afbeelding
Afbeelding
“When everything seem to be going against you, remember that the airplane takes off against the wind, not with it ....”
- Henry Ford
De 1:18 teller staat nu op:
102 auto's :dance:
Gebruikersavatar
Rossy
Berichten: 1043
Lid geworden op: za 31 mar 2007 21:12
Schaal: 1:18
Locatie: Emmeloord

Re: Bugatti Type 55 Supersport 1/20 Bandai Update (bijna) Kl

Bericht door Rossy »

Voor een eerste kit nochtans geen verkeerd resultaat.
Wel snel afgewerkt, soms kan je dat geluk hebben dat het kan maar meestal is dit niet het geval.
Zoek ook eens op internet naar foto's van het betreffende model om te zien hoe het een en ander gemonteerd is.
Zo lijkt het mij dat de voorruit zo hoort te zitten, had je dit gecorrigeerd, dan had het juist fout geweest.

Antonio.
Modelautoteller: Flink aan het opruimen...
Mijn MAF verzameltopic.
Gebruikersavatar
NickW
Berichten: 662
Lid geworden op: wo 11 jul 2012 11:50
Schaal: 1:18
Locatie: Volkel

Re: Bugatti Type 55 Supersport 1/20 Bandai Update (bijna) Kl

Bericht door NickW »

Rossy schreef:Voor een eerste kit nochtans geen verkeerd resultaat.
Wel snel afgewerkt, soms kan je dat geluk hebben dat het kan maar meestal is dit niet het geval.
Zoek ook eens op internet naar foto's van het betreffende model om te zien hoe het een en ander gemonteerd is.
Zo lijkt het mij dat de voorruit zo hoort te zitten, had je dit gecorrigeerd, dan had het juist fout geweest.

Antonio.
Op internet kom ik heel weinig dezelfde modellen tegen gemonteerd. Zegmaal 0.. :thump_down:
De voorruit leek me in eerste instantie fout, omdat er aan de onderkant van het chroom een klein pinnetje zit waarvoor in de body een klein gaatje zit, alsof het erin hoort. Maar toen ik het zag in de foto van de bouwbeschrijving lijkt het toch zo te horen.
Het is natuurlijk ook veel sneller omdat ik niet de hele body eerst heb gespoten wat dan zou moeten drogen, en tijdens het drogen van de paar panelen op de body die wel geschilderd werden, kon ik gewoon meteen beginnen met het bouwen wat op het chassis gemaakt moest worden. Hierdoor heb ik denk ik een hoop tijd bespaart. :mrgreen:
“When everything seem to be going against you, remember that the airplane takes off against the wind, not with it ....”
- Henry Ford
De 1:18 teller staat nu op:
102 auto's :dance:
Plaats reactie