Movie: Rush

Hier kun je over alles discussiëren. Onderwerpen waarop 60 dagen niet is gereageerd worden automatisch verwijderd.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jolly Club
Berichten: 4652
Lid geworden op: vr 27 feb 2004 20:55

Movie: Rush

Bericht door Jolly Club »

Gistermiddag ruim twee uur in de bios doorgebracht om de langverwachte Formule 1 film 'Rush' in de voorpremiere te zien.

Na het zien van racefilms als 'Michel Vaillant' en 'Driven' ging ik met enige reserve naar binnen. Realisme is vaak ver te zoeken in dit soort films, zeker als je daar dan ook nog zo een Hollywood regisseur als Ron Howard aan verbindt. Daarnaast kun je je afvragen hoe spannend een film gaat zijn als je het verloop en de uitkomst van het echte verhaal al kent. Beetje het Titanic-syndroom zeg maar. :cool:

Welnu, ik heb me twee uur lang prima vermaakt. Verwacht geen documentaire zoals de film 'Senna' wel is; hier en daar heeft de regisseur de loop van de geschiedenis naar zijn hand gezet om het ietwat gedramatiseerde verhaal te dienen. Zo wordt er een dodelijke crash op Watkins Glen aangehaald waarin ik die van Francois Cevert Helmutt Koinigg meende te herkennen, ware het niet dat dit ongeluk in werkelijkheid al enkele jaren vóór 1976 plaats vond. De film pretendeert gelukkig ook niet volledig naar waarheid gemaakt te zijn, de ondertitel 'Based on a true story' dekt de lading prima.

Hunt en Lauda worden wat mij betreft goed geacteerd. Het Lauda karakter komt in eerste instantie wat gemaakt houterig over, maar zo een smeuïge verteller is de echte ook niet. :D De echte sterren van de film zijn voor mij de auto's. Heerlijk om die oude primitieve F1-bolides langs te zien (en te horen) denderen. Op sommige beelden zie je dat er serieus geld aan computer-effecten is uitgegeven, met name de startgrids op de Nürburgring en Fuji vond ik er wat gemaakt onheilspellend uitzien.

Los van wat kleine historische onjuistheden, en hier en daar een shot dat iets te overduidelijk door CGI tot stand gekomen is, vond ik het toch wel een zeer vermakelijke film.
Geile wagens, mooie vrouwen (en andersom) en een passende soundtrack. Dikke prima! :thump_up:

Tevens hierbij een regelrechte Oscar nominatie voor de alderbeste bijrol in een speelfilm ooit: Hunt's privé-waggie. :drool: :worshippy:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Jolly Club op di 01 okt 2013 08:42, 1 keer totaal gewijzigd.

- I'm not interested in facts, I find they tend to cloud my judgement. -
Gebruikersavatar
Nelis
Berichten: 3623
Lid geworden op: vr 28 aug 2009 12:22
Schaal: 1:18
Locatie: Tilburg

Re: Movie: Rush

Bericht door Nelis »

Had er ook wat over gezien. Lijkt me leuk om eens te zien. Wat voor auto rijdt Hunt dan privé als ik vragen mag?
Gebruikersavatar
jonnoT
Berichten: 6779
Lid geworden op: za 23 apr 2005 12:54
Schaal: 1:87
Locatie: sneek

Re: Movie: Rush

Bericht door jonnoT »

Nelis schreef: Wat voor auto rijdt Hunt dan privé als ik vragen mag?
Zo ver ik weet NIETS meer :cool:
Gebruikersavatar
alain_1978
Berichten: 2951
Lid geworden op: zo 23 nov 2008 19:16
Schaal: 1:18
Locatie: Tropico

Re: Movie: Rush

Bericht door alain_1978 »

Lang geleden dat ik nog eens naar de bioscoop geweest ben, maar naar deze film ga ik toch eens kijken.
Bedankt voor de recensie :thump_up:
Afbeelding
James May: 'Did I just hear you, Jeremy Clarkson, say that you'd like a bit less power?' Jeremy: 'Yes you did.'
Gebruikersavatar
Peter Parker
Forumbestuur
Berichten: 8086
Lid geworden op: di 25 mei 2004 22:10
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Re: Movie: Rush

Bericht door Peter Parker »

Dat is er eentje die op mijn lijst gaat! :dance:
Gebruikersavatar
Ferrarifan
Berichten: 2982
Lid geworden op: wo 27 mei 2009 14:25
Schaal: 1:18
Locatie: Raalte
Contacteer:

Re: Movie: Rush

Bericht door Ferrarifan »

Als iemand die de beide heren nooit in het echt heeft zien strijden (voor mijn tijd), ga ik zeker deze film bekijken. :worshippy:
Nieuw in de collectie:.340/375MM (BBR)........250 TDF (BBR)................750 Monza (Techno models)

Mijn website: http://www.ferdi-sferraricollectie.webnode.nl

Het forum voor de Ferrari verzamelaar:
ferrarimodelcha.forum2go.nl
Gebruikersavatar
St. Paul
Berichten: 3350
Lid geworden op: vr 16 jul 2004 21:57

Re: Movie: Rush

Bericht door St. Paul »

Hoevel jaar had Stallone in de racescene meegelopen om zich voor te bereiden op Driven? 5 ofzo? Om tot de conclusie te komen dat als je in Indycar iemand in wil halen je naar een hoger versnelling schakelt en hop hop. :doh: Of mss stelt indycar ook niet meer voor natuurlijk, tis en blijft Amerikaans. :mrgreen:

Michel Vaillant, gefilmt op mijn eerste Le Mans, is idd niet zwaar realistisch maar puur in de lijn van de strips opgezet en daarmee wel geslaagd.

Maar als Jolly Meneer zijn goedkeuring kan geven voor een film dan moet het wel de moeite waard zijn. :ja: Enige vage is dat hij hem al gezien heeft terwijl de film hier nog niet in de bios is. Meestal duurt het daar 3 jaar langer. :angel:
RIP McLaren Formula 1 - 1963 / 2016
Proud Bentley Boy - Bentley Continental GT3 Goliath of GT racing
Remember Boerke - MAF HELD - 30-01-04 / 08-04-09
Wie Ricardo niet eert, is het grote niet weert. :rico:
Gebruikersavatar
Jolly Club
Berichten: 4652
Lid geworden op: vr 27 feb 2004 20:55

Re: Movie: Rush

Bericht door Jolly Club »

Nelis schreef:Wat voor auto rijdt Hunt dan privé als ik vragen mag?
Afbeelding :angel: :cool:

- I'm not interested in facts, I find they tend to cloud my judgement. -
Gebruikersavatar
Autofan
Berichten: 2911
Lid geworden op: vr 25 mei 2007 10:19
Schaal: 1:18
Locatie: Ridderkerk

Re: Movie: Rush

Bericht door Autofan »

Die Hunt zakt nu wel in mijn achting. :angel:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Nelis
Berichten: 3623
Lid geworden op: vr 28 aug 2009 12:22
Schaal: 1:18
Locatie: Tilburg

Re: Movie: Rush

Bericht door Nelis »

Autofan schreef:Die Hunt zakt nu wel in mijn achting. :angel:
Hij gaat op het cicuit al hard zal hij denken... :wink:
Gebruikersavatar
Jolly Club
Berichten: 4652
Lid geworden op: vr 27 feb 2004 20:55

Re: Movie: Rush

Bericht door Jolly Club »

Nelis schreef:
Autofan schreef:Die Hunt zakt nu wel in mijn achting. :angel:
Hij gaat op het cicuit al hard zal hij denken... :wink:
Het fijne van Rush is dat de film ook te genieten is voor niet-kenners, dus ook voor jullie. :thump_up:
Ambitious as ever, Issigonis developed numerous variations on the original Mini including van and pick-up versions, the utilitarian Mini-Moke, the Morris Mini Traveller and variations used by the Fire Service and the Royal Mail. One application which did not interest him was to design a racing or rally car, yet the combination of the Mini’s design features and its safe handling suited the vehicle to competitive events. This was noted early on by the racing car builder John Cooper who transformed a car “designed for the district nurse” into high performance competition-winning Mini-Cooper. James Hunt, Jackie Stewart and Niki Lauda all started their racing careers in Mini-Coopers.
Dus wat de kart is voor F1 coureurs anno nu, was de Cooper voor echte helden! :cool:

- I'm not interested in facts, I find they tend to cloud my judgement. -
Gebruikersavatar
Schumi28
Forumbestuur
Berichten: 5181
Lid geworden op: wo 08 okt 2003 17:11
Schaal: 1:43
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Movie: Rush

Bericht door Schumi28 »

Ben zeer benieuwd naar de film en ga hem nog bekijken.

Wat was er nep aan de startinggrid? Hier lijkt er niet zoveel nep: http://www.hollywood.com/videos/intervi ... featurette
Afbeelding
Gebruikersavatar
jonnoT
Berichten: 6779
Lid geworden op: za 23 apr 2005 12:54
Schaal: 1:87
Locatie: sneek

Re: Movie: Rush

Bericht door jonnoT »

Jolly Club schreef:Dus wat de kart is voor F1 coureurs anno nu, was de Cooper voor echte helden! :cool:
Heb Lauda in een docu wel is horen mijmeren over de Mini Cooper . In een soort 2de jeugd weer zo'n gebakje gekocht en dan er achter komen dat het hok niet harder kon dan in herinnering gedacht werd :P :P
Gebruikersavatar
Jolly Club
Berichten: 4652
Lid geworden op: vr 27 feb 2004 20:55

Re: Movie: Rush

Bericht door Jolly Club »

Jonno schreef:Heb Lauda in een docu wel is horen mijmeren over de Mini Cooper . In een soort 2de jeugd weer zo'n gebakje gekocht en dan er achter komen dat het hok niet harder kon dan in herinnering gedacht werd :P :P
Dat je na jaren autosport op het hoogste niveau, met enkele heroïsche F1 wereldtitels op zak constateert dat een Mini Cooper niet het snelste is wat je ooit gereden hebt is natuurlijk niet raar. Maar alleen al het feit dat je na jaren van competitie in de snelste wagens ter wereld nog steeds terug verlangt naar dat ene legendarische wagentje, waarin je de basis hebt gelegd voor al je stuurmanskunst, race-skillz en successen, zegt natuurlijk meer dan genoeg. :cool:
Schumi schreef:Wat was er nep aan de startinggrid? Hier lijkt er niet zoveel nep: http://www.hollywood.com/videos/intervi ... featurette
Deze beelden lijken redelijk onbewerkt, en zien er prima uit. Wat mij vooral stoorde waren de front aanzichten van de grids op de Nürburgring en Fuji. Die circuits (vooral Fuji) oogden veel te smal, en het wegdek leek op een onverhard karrespoor met grote gaten/plassen. De dreigende luchtpartijen erboven waren van het kaliber Harry Potter, net iets teveel van het goede. Door deze twee shots vroeg ik me oprecht af of de startgrids volledig met CGI gemaakt waren, dankzij 'jouw' making of filmpje weet ik nu dat er tenminste echte auto's voor gebruikt zijn. :thump_up2:

Neemt niet weg dat ik het echt een goede film vond, en ik raad je zeer zeker aan te gaan kijken!

- I'm not interested in facts, I find they tend to cloud my judgement. -
Gebruikersavatar
model1op43
Berichten: 3224
Lid geworden op: ma 24 nov 2003 09:16
Schaal: 1:43
Locatie: thuis in het groene hart
Contacteer:

Re: Movie: Rush

Bericht door model1op43 »

Ik ben gisteren eindelijk geweest en ik moet zeggen dat het me helemaal niets tegenviel. Vooral Daniel Brühl als Lauda was erg geloofwaardig :worshippy:
De actieopnamen waren behoorlijk realistisch, maar zelden op het circuit waar ze zich zouden moeten afspelen. Het rechte stuk van Paul RIcard leek wel heeeeel erg veel op Brands Hatch :mrgreen: Het is ze vergeven. :ja:
Goeie film, zeker een aanrader en als hij op DVD uitkomt ga ik hem nog een paar keer kijken :P
Afbeelding
Meer dan 2100 modellen online !!!
Volg deze op http://www.lemans-models.nl, http://www.dakar-models.nl en @lemansmodels
Plaats reactie