Jolly Club schreef:Ziet er uit als een ietwat beknopte collectie, maar de presentatie is zeer veelzeggend! Prachtige wagens, zonder uitzondering.

't Is ook nog maar een teaser van wat ik allemaal heb

.
Even de Spark Matra MS5 F2 uitlichten. Zoals eerder gezegd is het een belangijke auto geweest in de carrière van onze nationale held Jacky Ickx.
Deze Matra werd ingeschreven voor de GP van Duitsland op de Nürburgring in 1967 door Ken Tyrrell organisation. Aangezien er slechts 16 F1 wagens aan de start zouden komen, mochten deze F2's met hun kleine 1600cc motoren (tenopzichte van de 3000cc F1 wagens) ook deelnemen aan dezelfde race.
Een van deze F2 piloten was de 23-jarige Belg, Jacky Ickx. Tijdens de qualifying reed hij naar een onvoorstelbare derde tijd met zijn F2 wagen, enkel Jim Clark en Denny Hulme waren nog sneller in hun F1's. Een fotograaf die zich in een bocht na een heuvel geplaatst had getuigde dat hij kon horen hoe Jacky sneller op deze heuvel afstromde en verder sprong dan welke F1 of F2 wagen ook.
Voor één of andere reden hadden de organisatoren beslist dat alle F2 wagens achter de F1's moesten starten. Zodus begon Ickx pas als 17de ipv 3de aan de race. In de race zelf klom hij op tot de 4de plek door enkele uitvallers, maar ook door menig inhaalacties. Later werd hij nog ingehaald door de Ferrari van Chris Amon. In de 12de ronde ging echter zijn ophanging stuk terwijl hij zijn 5de plaats vasthield.
Ickx had indruk gemaakt, en hij maakte zijn officiële F1 debuut tijdens de Italiaanse GP op Monza in een Cooper Maserati. Hij finishte zijn eerste race als 6de, en scoorde meteen een punt. Zo kwam hij in een zeer select clubje terecht van coureurs die bij hun debuut punten scoorden (voor een top 6 plek). Het jaar erop ging hij naar Ferrari en won hij zijn eerste GP in Rouen.
Ik ben dan ook zeer tevreden dat Spark besloten heeft deze wagen te vereeuwigen! Het is een zéér mooi model, met alle aandacht aan details die je van Spark kan verwachten. Hoewel ik eigenlijk niet echt 1/43 modellen verzamel, mocht deze zeker niet ontbreken in de collectie...