Op zich een geinige discussie.
Ik denk dat ten eerste de naam van het topic verkeerd gekozen is. Die kan beter "kwantiteit of presentatie" worden. Met kwaliteit heeft dit verhaal niets van doen. Of het moet gaan over de kwaliteit van het presenteren. Of beginnende verzamelaar versus oude rot in het vak.
Ik stik zelf bijvoorbeeld in de hogere kwaliteits-modellen (tenshodo, bbr, abc, mg-modelli, kanda, yow-itow, ebbro premium, ebbro resin, autorbit, fisher, looksmart, make-up, tamiya diecast 1:12, monza models verbouwingen in opdracht.), maar de vitrines zijn overvol. Niet omdat ik de modellen op zich niet een mooie plaats gun, het zijn er in de loop der jaren gewoon te veel geworden om ze allemaal centraal te plaatsen. Ook heb ik heel veel mindere kwaliteits-modellen waar ik echt geen afstand van wil doen. (Ik probeerde bijna alle schaal modellen van de alfa 155 te verzamelen en daar zit ook wat "speelgoed" tussen. Lastig verkrijgbare kitjes van roadrunner bijvoorbeeld van net 3 euro. Of twee 155's van ongeveer aldi kwaliteit waarvan niemand weet wie ze gemaakt heeft.)
Op zich is elke verzamelaar wel begonnen met ongeveer 60 modellen en veel plek in de vitrine. Maar een aantal van ons is dat stadium al lang voorbij. Die verzamelen vanwege het verzamelen. En zolang het in de kasten is te proppen, of er valt te rouleren, dan is er plek voor nog een gewild model. Ongeacht of daar 300 euro of een tientje voor betaald moet worden.
Stoppen met verzamelen van modellen omdat anders de presentatie in gevaar komt per model, is een afweging van een binnenhuis architect maar niet de afweging van een verzamelaar.