Eindelijk zijn we nu dan toegekomen aan de nieuwe modellen binnen de collectie, sommige modellen staan inmiddels alweer een aardige tijd in de vitrine.
We beginnen met de Ferrari 375 F1 van HotWheels Elite. Op zich niet zo'n heel bijzonder model maar ik heb een zwak voor racewagens uit die tijd, de jaren 50 en ouder. Daarnaast heb ik nog wat andere vergelijkbare modellen van o.a Ferrari, Maserati en Alfa Romeo dus dan vind ik het ook wel leuk om zo'n groepje bij elkaar te hebben.

Ferrari heeft een lange geschiedenis als het om racen gaat en deze 375 is één van hun vele modellen waarmee ze ook het nodige succes wisten te boeken. Sterker nog, de 375 F1 was het eerste succesvolle F1 model voor het toen nog vrij onervaren Ferrari. Tijdens de GP van Monza op 2 september 1950 wist Alberto Ascari de tweede plaats te bereiken ondanks de nodige pech tijdens de race.
De eerste overwinning kwam bij de GP op Silverstone, 14 juli 1951. De Argentijn José Froilàn Gonzalez wist hier met name de Alfa Romeo's voor te blijven, een overwinning waarbij Enzo Ferrari toch de nodige gemengde gevoelens had. Enzo begon zijn racecarrière immers bij Alfa Romeo.
Niet veel later pakte Ascari nog de overwinning op de Nürburgring en op Monza.
De 375 F1 was voorzien van een V12 met een inhoud van net geen 4.5 liter, het vermogen van deze krachtbron was 350 pk.
Dit 1/43 modelletje van HotWheels ziet er prima uit. Het is uiteraard een model dat niet in de hogere prijsklasse zit maar zoals bij alle fabrikanten van
schaalmodellen is ook de prijs van dit model aan het stijgen.
De lak ziet er erg netjes uit, zeker voor een moeilijk dekkende kleur zoals dit rood. Details zijn mooi op het model aanwezig hoewel deze wel iets aan de grove kant zijn wat afwerking betref. Dit is echter vrij normaal in de (prijs)klasse waarin dit model zich begeeft. Wat wel wat extra aandacht verdient in positieve zin zijn de spaken van de velgen. Deze zijn erg mooi met fijne dunne spaakjes, dit zie je ook wel eens anders.
Wat wel beter had gemoeten is de neus/grill. Met name als je deze recht van voren bekijk is deze vrij grof, komt mede door hetgeen wat achter de grill zit denk ikzelf. Dat hadden ze beter donker kunnen houden voor een beter effect. Op de foto hieronder en genomen schuin van voren zie je dit niet terug overigens.
Al met al zijn er vele pluspunten en slechts een paar minpuntjes en hiervoor mijn complimenten aan Mattel. Ze hebben voor een keurige prijs (toen het schaalmodel op de markt kwam) een zeer nette verkleining van de Ferrari 375 F1 weten te maken.
Helaas ontbreek het ruitje inmiddels, dat is ergens een eigen leven gaan leiden.

merk: Ferrari
model: 375 F1
uitvoering: #12
schaal: 1/43
fabrikant: HotWheels Elite (Mattel)