Waarom hebben veel modellen geen getint glas?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
LittleLeroy
Berichten: 27
Lid geworden op: zo 10 mei 2020 20:54
Schaal: 1:18

Waarom hebben veel modellen geen getint glas?

Bericht door LittleLeroy »

Over het algemeen hebben 1.1 auto's getint glas. Maar hoe zit dat bij modelauto's? In mijn collectie - inmiddels 81straatversies in schaal 1.18 - heb ik maar 1 auto met getint glas.
Ik vraag me echt af waarom de meeste modelauto's geen getint glas hebben. Wie weet het antwoord?
Modelauto's zijn meestal stil en energiezuinig
rsh_scuderia
Moderator
Berichten: 7309
Lid geworden op: di 19 apr 2005 00:08
Schaal: 1:18

Re: Waarom hebben veel modellen geen getint glas?

Bericht door rsh_scuderia »

Goede vraag. Een feitelijk juist antwoord weet ik niet. Omdat ik de keus niet maak voor de fabrikanten.

Welke modellen heb je zelf waar dit bij opvalt?
Gebruikersavatar
LittleLeroy
Berichten: 27
Lid geworden op: zo 10 mei 2020 20:54
Schaal: 1:18

Re: Waarom hebben veel modellen geen getint glas?

Bericht door LittleLeroy »

Hey! Bij alle modellen die ik heb, behalve 1, hebben geen getint glas. Ik heb heel veel Norev, wat AutoArt's, Schuco, BoS, Minichamps, Solido, etc. Ik heb een MB van AutoArt /8 coupe, die heeft iets blauwig glas.

Het moet toch niet zo moeilijk om dat te produceren voor modelauto's, en sommige zullen best wel iets van getint glas hebben, maar mijn collectie is best al groot maar toch 1 met getint glas.
Modelauto's zijn meestal stil en energiezuinig
Gebruikersavatar
Schumi28
Forumbestuur
Berichten: 5178
Lid geworden op: wo 08 okt 2003 17:11
Schaal: 1:43
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Waarom hebben veel modellen geen getint glas?

Bericht door Schumi28 »

Misschien omdat je anders het interieur dan niet makkelijk ziet, misschien is dat een belemmering voor de meeste verzamelaars?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Ricardo
Moderator
Berichten: 14078
Lid geworden op: za 11 okt 2003 22:08
Schaal: 1:43
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Waarom hebben veel modellen geen getint glas?

Bericht door Ricardo »

Schumi28 schreef:Misschien omdat je anders het interieur dan niet makkelijk ziet, misschien is dat een belemmering voor de meeste verzamelaars?
Zou zeker bij een sealed model een heel goed argument zijn.
Gebruikersavatar
LittleLeroy
Berichten: 27
Lid geworden op: zo 10 mei 2020 20:54
Schaal: 1:18

Re: Waarom hebben veel modellen geen getint glas?

Bericht door LittleLeroy »

Schumi28 schreef:Misschien omdat je anders het interieur dan niet makkelijk ziet, misschien is dat een belemmering voor de meeste verzamelaars?
Dat zou natuurlijk kunnen, misschien daarom dus. Maar misschien is er nog wel een andere reden.
Modelauto's zijn meestal stil en energiezuinig
Gebruikersavatar
stormbreaker
Berichten: 259
Lid geworden op: za 10 aug 2019 21:01
Schaal: 1:18

Re: Waarom hebben veel modellen geen getint glas?

Bericht door stormbreaker »

Een aantal van mijn 956K modellen hebben getint glas en bij mijn 787B 1/12 kan je dat pas echt duidelijk zien.
rsh_scuderia
Moderator
Berichten: 7309
Lid geworden op: di 19 apr 2005 00:08
Schaal: 1:18

Re: Waarom hebben veel modellen geen getint glas?

Bericht door rsh_scuderia »

Sommige modellen van bijvoorbeeld CMC 1:18 hebben geen getint glas. Dat heeft het originele model ook niet.
Andere, zoals de Autoart NSX, LFA en S2000 hebben wel getint glas.

Sealed modellen lijken dit minder te hebben, doordat je het interieur anders niet kan zien.

Daarnaast, getint glas is in de vooruit en zijruiten voor de voorste deuren ook beperkt. Onder andere door regelgeving. De achterste ruiten zijn vaak wel getint, maar op een Norev BMW 550i Touring die ik heb, lijkt dit niet het geval.
Doordat ik geen sedans en maar 1 station in mijn verzameling heb, kan ik niet goed oordelen of het bij andere modellen net zoals de Norev 550i Touring is.
Gebruikersavatar
LittleLeroy
Berichten: 27
Lid geworden op: zo 10 mei 2020 20:54
Schaal: 1:18

Re: Waarom hebben veel modellen geen getint glas?

Bericht door LittleLeroy »

Thx thx voor jullie reacties! :thump_up2: Chill. Maar toch he, al is het bij bijvoorbeeld grotere modellen zoals 1.12 je het interieur beter kan zien bij getint glas, zou ik t best mooi vinden als fabrikanten 1.18 modellen het glas licht zou tinten. Maar ja, dat is smaak denk ik? Thx! Prettige dagen allemaal!
Modelauto's zijn meestal stil en energiezuinig
Gebruikersavatar
stormbreaker
Berichten: 259
Lid geworden op: za 10 aug 2019 21:01
Schaal: 1:18

Re: Waarom hebben veel modellen geen getint glas?

Bericht door stormbreaker »

Prettige dagen Leroy. Ik kan het interieur bij mijn 1/12 auto's juist minder goed zien met het getinte glas.
Gebruikersavatar
LittleLeroy
Berichten: 27
Lid geworden op: zo 10 mei 2020 20:54
Schaal: 1:18

Re: Waarom hebben veel modellen geen getint glas?

Bericht door LittleLeroy »

stormbreaker schreef:Prettige dagen Leroy. Ik kan het interieur bij mijn 1/12 auto's juist minder goed zien met het getinte glas.
Yep u2! :thump_up2: En zelfs dus al bij 1.12. Dat is dan misschien dan toch de reden waarom veel modellen geen getint glas bezitten. Thx!
Modelauto's zijn meestal stil en energiezuinig
Plaats reactie