Vitrine Kasten

Hier kun je alles over modelauto's kwijt dat met modelauto's te maken heeft maar niet over modelauto's gaat.
jelmer
Schaal: 1:43
Contacteer:

Bericht door jelmer »

Ik had vanmiddag even niks te doen, dus ik ben maar begonnen met het bouwen van een vitrine voor mijn Ferrari 1:43 modellen.

Naar aanleiding van een foto van internet en een foto van "model1op43" zijn vitrinekast heb ik een plan gemaakt hoe ik het wou hebben. Ik heb maar meteen een vrij grote gemaakt, zodat ik eerst niet weer hoef :mrgreen:

Hier een foto van het gekochte hout:
Afbeelding

En een foto van hoe het er nu bij staat:
Afbeelding

Zoals je op onderstaande foto kunt zien, staan de auto's een klein beetje scheef. Ik vind dit mooier dan dat je ze alleen van de zijkant kan zien. Er kunnen ongeveer 11 of 12 modellen per rij staan. Dan staan ze op een redelijke afstand van elkaar zodat het niet te 'propperig' lijkt.
Afbeelding

Misschien is het ook leuk om een lijstje bij te houden wat ik voor kosten maak. Het hoeft helemaal niet duur te zijn, maar toch kan het erg mooi worden :thump_up:

De lijst der kosten :D

-Timmerpaneel 115cm x 40cm : 11,73
-Triplexplaat 3,6mm dik : 4,20
-------------
tot nu toe 15,93 euro

En wat er nog moet komen:

-nog wat hout of plexiglas voor de lagen waar de auto's op komen te staan
-glas om de boel stofvrij te houden
-afwerkings latjes voor om de buitenkant van het glas
-verf of lak om het een mooi kleurtje te geven
-nog meer 1:43 modellen om de boel te vullen :mrgreen:
Laatst gewijzigd door jelmer op do 09 jun 2005 21:36, 4 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Ricardo
Moderator
Contacteer:

Bericht door Ricardo »

Jelmer je bent goed bezig. Misschien is het wel een idee om dit project in de Kennis Bank te plaatsen voor andere enthousiaste knutselaars en verzamelaars.
jelmer
Contacteer:

Bericht door jelmer »

ik zat ook al te denken om dat te doen ja.. maar toen had ik het bericht al geplaatst :doh:

Als de mods denken dat dat beter is, dan mogen ze het van mij veranderen :thump_up:
Afbeelding
Matt Modelautos
Erelid
Contacteer:

Bericht door Matt Modelautos »

jelmer schreef:Iemand ervaring met zo'n soort vitrinekast? (zie onderstaande foto's) Bedoeld voor 1:43 modellen en aan de muur op te hangen.

Afbeelding

Zoals je kunt zien staan de auto's op de bovenste foto een beetje scheef zodat de voorkant ook goed/beter zichtbaar is, en op de onderste foto staan ze recht. Persoonlijk vind ik het op de bovenste foto mooier.

Ik heb zelf ook zo'n kast gemaakt, maar heb als achtergrond een spiegel geplaatst. (kun je ze van meerdere kanten bekijken.... :mrgreen: )
Vergis je trouwens niet in de prijzen van glas. Die zijn behoorlijk.
Carpe Diem

--Aantal verschillende Nederlandse coureurs: 101
Jp-cars

Bericht door Jp-cars »

mag ik vragen hoe je de glas plaat ervoor ga bevestigen?
jelmer
Contacteer:

Bericht door jelmer »

model1op43 schreef:Ik heb zelf ook zo'n kast gemaakt, maar heb als achtergrond een spiegel geplaatst. (kun je ze van meerdere kanten bekijken.... )
Vergis je trouwens niet in de prijzen van glas. Die zijn behoorlijk.
Ik heb er ook over nagedacht om er een spiegel achter te doen, maar ik wil het graag rustig houden in de kast, en met zo'n spiegel vind ik het allemaal vrij druk worden. En de auto's komen nog vrij dicht op de achterwand te staan, dus ik ben bang dat je met een spiegel weinig van de achterkant van de auto's gaat zien.

Glas is inderdaad vrij duur, maar gelukkig ken ik mensen met een glaszaak, dus voor mij is het wel te doen gelukkig. Maar ik hoef alleen maar een glasplaat om de boel af te dekken, omdat ik de plateau's waar de modellen op staan van hout of misschien wel van plexiglas maak. Ik heb hier al een leuk idee voor, maar ik moet nog even precies uitdenken hoe ik het ga doen.
Ik wil persé een glasplaat ervoor hebben omdat plexiglas altijd nog anders lijkt dan glas. En glas is daarintegen steviger en krasvaster.

Jp-cars schreef:mag ik vragen hoe je de glas plaat ervoor ga bevestigen?
Goeie vraag. Ik koop een stuk glas dat er precies voor past, en dan ga ik een soort van houten lijst maken die een klein beetje over het glas heen valt en om de rand van de kast. Die schroef ik vast en dan blijft alles zitten. Ik weet niet of ik het goed heb uitgelegd, maar het gaat helemaal goedkomen! Ik maak er wel wat foto's van, dat is denk ik duidelijker. :thump_up:
Laatst gewijzigd door jelmer op za 28 mei 2005 00:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
rsh_scuderia
Moderator
Schaal: 1:18

Bericht door rsh_scuderia »

Ik denk er over om extra glasplaten te plaatsne in mijn vitrinekasten tbv het overzicht.

Maar wat zijn, gemiddeld genomen, de prijzen voor een glasplaat?
andre
Schaal: 1:50

Bericht door andre »

Ik heb glasplaten in de winkel zien liggen (doe het zelf zaak)
daar vroegen ze maarliefst 20.00 euro per glasplaat en dit
was niet eens de grootste maat. :!:
Maar als je iemand kent die in de glashandel zit ben je veel
minder kwijt voor deze plaatjes. :mrgreen:
Nu alleen nog maar 1/43 en 1/50 Dakar vrachtwagens in de collectie .
rsh_scuderia
Moderator

Mmmm, is opzich nog best redelijk, kijken over er straks bij meerdere plaatjes ook korting komt.... :mrgreen:
Markopolo
Forumbestuur
Contacteer:

Bericht door Markopolo »

moeilijk te zeggen wat een plaatje kost, wil hem geslepen (rondom of 1 zijde) hebben, hoe dik moet het glas zijn, welke kleur moet het hebben,
(groen of wit).

Beste is om gewoon naar diverse glasboeren een mail te sturen met welke maat je nodig hebt en dikte enz. en dan vergelijk je de prijzen en pak je de goedkoopste ;)
jelmer
Contacteer:

Bericht door jelmer »

het glas zelf is opzich niet het duurste, maar net zoals Markopolo zegt: Wil je het aan 1 kant of aan alle kanten geslepen hebben. Dat is vaak vrij prijzig. Waarom moet je mij ook niet vragen :doh:

Ikzelf was voor 6 glasplaten (rondom geslepen) voor een Leenbakker vitrinekast zo'n 45 euro kwijt :thump_up:
Afbeelding
rsh_scuderia
Moderator

Dat zijn opzich nog best schappelijke prijzen. Mijn kasten hebben ongeveer dezelfde maatvoering denk ik.... 8)
jelmer
Contacteer:

Bericht door jelmer »

Moet ik er wel bij zeggen dat ik de mensen wel goed ken van de glashandel, dus het is iets goedkoper dan normaal.
Afbeelding
jonnoT
Schaal: 1:87

Bericht door jonnoT »

jelmer schreef:Moet ik er wel bij zeggen dat ik de mensen wel goed ken van de glashandel, dus het is iets goedkoper dan normaal.

komen ze vaak een ruit bij je vernieuwen :mrgreen: :mrgreen:
jelmer
Contacteer:

Bericht door jelmer »

9 glasplaatjes: 110,3cm bij 8,5cm en 5mm dik, rondom geslepen. Normaal 79 euri's, maar 60 euro voor mij :thump_up:

Maandag kan ik het glas ophalen en dan kan ik die in de vitrinekast zetten. Dan is het project bijna afgelopen en daarna kan ik de kast gaan indelen.
Afbeelding
Plaats reactie