Eindresultaat: Jan Lammers Shadow Ford 1979 Argentinië

Hier plaatsen leden aan de hand van foto's en beschrijvingen de voortgang van bouw en ombouwprojekten. Op deze manier kunnen we van elkaar leren en zie je de onderwerpen uit de Kennisbank in praktijk gebracht.
Matt Modelautos
Erelid
Contacteer:

Eindresultaat: Jan Lammers Shadow Ford 1979 Argentinië

Bericht door Matt Modelautos »

Eerdere poging om aan een bouwkit te komen mislukt (zoekgeraakt bij de verzending), maar toch uiteindelijk nog gelukt om aan een Tameo Kitje 1:43 van Jan Lammers uit 1979 te komen. Dit is niet de beroemde "leeuwenkop" (G.P. België) maar de gewone uitvoering van Samson. (G.P. Argentinië).
Afbeelding

Als eerste zijn alle onderdelen uitgesneden (met een afbreekmesje), daarna alles in groepen bij elkaar gelegt en met een nagelvijl zijn alle aanhechtpunten, en met schuurpapier alle gietranden weggewerkt. Zo valt meteen te controleren of alle onderdelen aanwezig zijn. Omdat in dit model 153 onderdeeltjes worden gebruikt, hou ik alles goed gescheiden, en om te voorkomen dat er iets zoekraakt wordt pér groep alles in lege kokers van foto rolletjes bewaard.

Achterspoiler:
Afbeelding

Motor:
Afbeelding

Versnellingsbak en achterwielophanging:
Hier zal vooral het aanbrengen van de vering niet makkelijk zijn. :pray:
Afbeelding

Voorwielophanging:
Afbeelding

Wielen:
Afbeelding

Bodywork:
Afbeelding

Update 13-08-2005:
Alle onderdelen zijn voor zover mogelijk aan elkaar gelijmt. Wel dient er gecontroleerd te worden of alles ook past. Dit bleek helaas niet het geval te zijn. Voor de kleppendeksels op het motorblok is een uitsparing in het bodywork. Deze is echter niet voldoende groot. Er dient dus met een slijpschijfje iets meer ruimte gemaakt te worden. Daarna is alles gepolijst om later een zo strak mogelijk airbrushwerk te krijgen
Afbeelding

Vervolgens ben ik bezig geweest met de banden. Hoe ik dit heb aangepakt is via onderstaande link te bekijken.
kb.php?mode=article&k=36
Foto's van de wielen volgen later. Velgen dienen nog ge-airbrusht te worden.... :mrgreen:

update 25-08-2005:
Voor de achterspoiler is eerst een grondlaag aangebracht, daarna met korrel 1000 schuurpapier geschuurd, voordat er ge-airbrusht werd.
Afbeelding

De c o c k pit is relatief gezien het eenvoudigst te maken. De mono-c ock dient gepolijst te worden,...stoel mat-zwart,...en stuurkolom zijdeglans gemaakt te worden. Zelfs de klokjes op het dashboard zijn zichtbaar door een decal. De gordels zijn wel iets meer werk, maar indien de instructie goed word opgevolgt ook makkelijk te assembleren
Afbeelding

Update 27-08-2005:
Het bodywork (+skirts) en voorspoiler zijn ook relatief simpel in elkaar te zetten. Ook hier is alles eerst van een grondlaag voorzien. De details bovenop later pas aanbrengen, dit bespaard een hoop afplakwerk.
Afbeelding

De wielen zijn ook gereed. Net zoals een gedeelte van de voorwielophanging en luchthappers voor de remmen. De schijfremmen zijn zeer mooi gedetailleerd.
Afbeelding

De motor en achterwielophanging zijn echter een ander verhaal. Zo'n 90% van de tijd gaat zitten in dit onderdeel. Dit is een ontzettend gecompliceerd werkje. Niet alleen zijn hier de meeste onderdelen in verwerkt, maar het is ook bepaald niet eenvoudig in elkaar te zetten. Vooral de vering is een crime. Er zit wel een malletje bij om deze te plaatsen, maar helaas werkt dit niet. Er zal dus met een pincet gepeuterd moeten worden totdat ze op hun plaats zitten. Iedere vering bestaat uit 3 onderdelen, dus als een poging mislukt, wordt het zoeken geblazen. Mij is het uiteindelijk na zo'n 50 pogingen gelukt. ( én dat is niét overdreven.!!! ) :wall: Om gék van te worden. :thump_down:
Afbeelding

Gereed 03-09-2005:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Conclusie:
Het is gewoon heerlijk om een kwalitatief goed kitje in elkaar te zetten. Deze Tameo kit IS dan ook van een buitengewone goede kwaliteit. :thump_up:
Als ik hem goed bestudeer en me afvraag of hij 100% perfect gebouwd is,....moet ik zeggen: "NEE....helaas".
Het is zo ontzettend moeilijk om zoiets écht perfect in elkaar te zetten. Zoals "Kale" al terecht opmerkte zit op de motor- en achterwiel ophanging de verf te dik op. Bij een volgend kitje gebruik ik dus géén grondlak meer op deze gedetailleerde onderdelen zodat de tekening scherper blijft.....Weer iets geleerd dus.
Maar al met al ben ik toch zeer tevreden over het eindresultaat, temeer daar het plezier hebben aan het bouwen zélf ook erg belangrijk is. En dat is misschien wel iets wat we vaak vergeten. Je probeerd te streven naar perfectie, maar dit is slechts voor zeer weinigen weggelegd. Dus als je met plezier aan je model hebt gewerkt, en je bent tevreden,...heb je je doel eigenlijk al bereikt. Daarbij heeft het natuurlijk ook wel zijn charme dat er foutjes in zitten,...weet je tenminste dat het van jezelf is. :mrgreen: :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Matt Modelautos op wo 15 nov 2006 16:49, 18 keer totaal gewijzigd.
Carpe Diem

--Aantal verschillende Nederlandse coureurs: 101
BMW M3

Bericht door BMW M3 »

Als dit net als alle andere projecten gaat, komt dit weer helemaal goed!!

Veel succes!!!! 8)
Project: Stuk circuit + Pitboxen 1:87 [Klaar: Eindresultaat]
Afbeelding
Rakesh_BMW

Bericht door Rakesh_BMW »

succes met de bouw van deze wagen, en ja het is belangerijk om tijdens een project de onderdelen goed te bewaren :P , ik ben al vaker is wat kwijtgeraakt :cry:
Peter Parker
Forumbestuur
Contacteer:

Bericht door Peter Parker »

Poeh dat zijn veel details, niet niezen tijdens het bouwen! Ik moet zeggen dat ik deze versie ook nog wel zou willen. Mooi model naast de Leeuwenkop!
Special Models

Bericht door Special Models »

Zo dat lijkt me een heel karwei om zoiets te gaan maken. :doh:
Maar kun je zoiets nou ook in Nederland verkrijgen???
Ik heb er al vaak naar gekeken maar nooit tegen gekomen.
Heb zelf weleens zo een kouros-mercedes laten bouwen in Belgie.
Veel succes met de bouw ervan en ik ga het zeker in de gaten houden hoe je vorderd.
SUCCES :thump_up:
Gerben Olsder
Schaal: 1:43
Contacteer:

Bericht door Gerben Olsder »

het is echt een mooi model om te maken. Ik heb de leeuwekop ook al gemaakt en het is een genot om dat te doen.
Het is niet een beginnersmodelletje. Maar de details zijn super.
Deze uitvoering heb ik ook nog als kitje liggen. Ben benieuwd naar de vorderingen van jouw bouwproject.
Ik zal de bouw ervan volgen op dit forum.

-Gerben-
1:43 Dutch Drivers
Matt Modelautos
Erelid
Contacteer:

Gerben Olsder schreef:...... Ik heb de leeuwekop ook al gemaakt en het is een genot om dat te doen.

Ben ik helemaal met je eens. Die Leewenkop heb ik een tijdje geleden ook gebouwd, maar er was één ding wat me toen zwaar tegenviel en waar ik me vreselijk aan zitten ergeren voordat het lukte. :wall:
Namelijk het aanbrengen van de vering. Deze auto is voor 95% hetzelfde als de leeuwenkop, dus ik zal niet ontkomen aan de vering.

Nu bij dit kitje (en zal bij het vorige ook wel geweest zijn) zie ik dat er in de zijkant van het frame van de photo-etch onderdelen een mal zit om de veer eerst mee op te spannen. :doh:
Hopelijk gaat het hier makkelijker mee. Maarja,...aldoende leert men. :mrgreen:
Carpe Diem

Gerben Olsder
Contacteer:

Ja die hulp zat er bij de leeuwekop ook bij. Maar als ik het me goed herinner was dat nou niet direct een succes.
Ik heb van mezelf nogal grote handen en dat lukte dus niet echt. Ik heb het wel voor elkaar gekregen maar dan met een boel geduld (en gelukkig heb ik daar meer dan genoeg van in huis...)

Succes verder met bouwen.

-Gerben-
JurrienK
Contacteer:

Bericht door JurrienK »

Ziet er al mooi uit Matt, gaat wel goedkomen denk ik!
Bekijk ook mijn site: http://www.myprojects.nl/jurrienk
Kale
Schaal: 1:64

Bericht door Kale »

Prachtig model, 't is me even ontgaan welke schaal dit is, ik gok 1:43???

Heerlijk dat gepriegel met die ophaning, vreselijk frustrerend als 't tegenzit, maar des te grote is de voldoening als 't eenmaal op z'n plek zit...

Jammer vind ik het dat er veel details verloren lijken te gaan door een wel erg dikke verflaag :( (versnellingsbak, uitlaten, differentiel enz. enz.)
Greetz, Kale
JurrienK
Contacteer:

Bericht door JurrienK »

Ziet er weer mooi uit, ga zo door!
Bekijk ook mijn site: http://www.myprojects.nl/jurrienk
Matt Modelautos
Erelid
Contacteer:

Kale schreef:....... 't is me even ontgaan welke schaal dit is, ik gok 1:43???

i.d.d. 1:43
Was ik vergeten te vermelden. :doh:
Carpe Diem

Gerben Olsder
Contacteer:

Nou wat een gepriegel ja. Je zou er bijna niet meer aan durven beginnen.
Alleen als je het eindresultaat ziet dan is het zeker de moeite waard geweest. Tenminste als het allemaal een beetje gelukt is.

Nog wel even een vraagje.
Klopt de kleur wel van de versnellingsbak en de uitlaten? Ze lijken me wat aan de grijze kant. Volgens mij moet het wat donkerder grijs zijn.
Of zit ik er naast?

-Gerben-
Matt Modelautos
Erelid
Contacteer:

Nee, je zit er niet naast.
Hij is in het echt ook een stuk donkerder. Ik heb de afbeelding alleen een héél stuk lichter gemaakt in Adobe omdat er anders in het zwart niks meer te zien was.
Er is het juiste verfnummer gebruikt. De kleur is exact gelijk aan de kleur op de beschrijving.
Het is dus vertekend. Zo is het zwart op de foto ook niet echt zo diep zwart als in werkelijkheid.
Carpe Diem

jonnoT
Schaal: 1:87

Bericht door jonnoT »

In één woord: Schitterend :worshippy: :worshippy:
Plaats reactie