Gepolijste Countach dof

Hier kun je alles over modelauto's kwijt wat je niet in bovenstaande fora kwijt kunt.

Viperwin

Gepolijste Countach dof

Bericht door Viperwin »

Ik heb sinds een ruime anderhalf jaar een Lamborghini Countach LP400 L.E. van Minichamps. Ik heb toen besloten dit ding te kopen vanwege de speciale (enorme glimmende) gepolijste afwerking (snap niet dat ik er meer voor moest betalen terwijl er nog geeneens verf opzit :mrgreen: ).

Probleem is echter dat dat ding in de tussentijd enorm dof is geworden en er eigenlijk niet meer uitziet. En dat terwijl hij altijd stofvrij onder een koepeltje en later in een stofvrije vitrinekast heeft gestaan. Ik heb er met m'n stomme kop ooit eens 2 vingerafdrukken op gezet, maar dat zijn inmiddels nog de meest glanzende plekjes... :roll:

Ik heb een maand geleden een uur lang m'n best zitten doen op een mailtje in het Duits naar Minichamps met de vraag naar tips om dit op te lossen, maar als je daar dan totaal geen antwoord op krijgt voel je je ook belazerd.

Heeft er hier iemand misschien tips om de originele glans te herstellen? Ik ben wel bekend met polijstmiddelen als Unipol maar dat is beter toepasbaar op grotere vlakken... De kans is mij te groot dat ik met dit licht schurende middel de (zwart)gelakte delen beschadig, dus houd dit liever als laatste optie aan. Speciale doekjes, schoonmaakmiddeltjes, als je wat weet hoor ik het graag! Want ik vind dit gewoon doodzonde. :|

Afbeelding
tom

Bericht door tom »

Milde autowas lijkt me prima, dan blijft het nog mooier ook.
Viperwin

Bericht door Viperwin »

tom schreef:Milde autowas lijkt me prima, dan blijft het nog mooier ook.

Tsja, als ik dit lees heb ik er zo m'n twijfels over, maar het valt te proberen. Het is tenslotte niet de lak waar de glans van terug moet komen, maar het blanke metaal (aluminium?). Moet maar 's op zoek naar een plaatje alu om het een en ander op uit te proberen. :)
tom

Bericht door tom »

Modelauto's worden niet gegoten van puur aluminium, maar van zamac. Da's volgens mij voor een deel tin.
TVR freak

Bericht door TVR freak »

Autowas lijkt me inderdaad het beste. Gewoon heel zachtjes er op smeren, even laten intrekken en daarna met een zachte doek er af poetsen.
TVR Griffith 500 - the true spirit of driving -
coolpappa04
Schaal: 1:18

Bericht door coolpappa04 »

bij de juwelier verkopen ze koolstofdoekjes die gebruikt worden om juwelen mee te laten blinken,deze zijn echt niet duur en geven een prachtige glans,het is het proberen waard hé
groetjes peter
Afbeelding
Peter Parker
Forumbestuur
Contacteer:

Bericht door Peter Parker »

Wel heel flauw dat je geen antwoord krijgt. Rare toestand zeg, zit er nog een laklaag over het metaal? Want dan zal het lastig zijn om hem weer te laten glimmen.
tom

Bericht door tom »

Ik vermoed dat er geen laklaag opzit, anders was-ie wel netter gebleven. Als het materiaal na verloop van tijd gaat oxideren, is het duidelijk niet beschermd...

Mijn ouders hebben een zilveren kandelaar. Eén van mijn taken vroeger was het poetsen van het ding, een vreselijke klus. Toen heb ik 'm een keer erg goed gepoetst en met een dun laagje blanke lak afgedekt. Dat was de laatste keer dat ik 'm gepoetst heb... nu een jaar of 15 geleden, ziet er nog als nieuw uit.
HHF
Schaal: 1:18

Bericht door HHF »

Zitten er geen Nederlanders bij Minichamps?
Viperwin

Bericht door Viperwin »

Nope, zit inderdaad geen laklaag op. Ik begrijp die keuze van Minichamps wel, want ik weet uit ervaring (met autovelgen) dat het spuiten van een blanke laklaag op gepolijste onderdelen een gelige gloed geeft.

Het is inderdaad wel raar dat Minichamps niet reageert, aangezien zij degenen zijn die weten hoe ze 'm zo glanzend hebben gekregen en vast ook weten hoe ze 'm weer zo kunnen krijgen. Maar ja, als het model in China gemaakt is zullen ze er in Duitsland ook niet veel van weten. Ik ga het ze toch maar weer eens voor de voeten gooien...

Zo'n juwelenpoetsdoekje lijkt me wel geschikt, ik denk dat ik daar maar vast eens voor ga buurten.
tom

Bericht door tom »

Ik heb uit Minichamps ook nog nooit een reactie losgekregen...
Lexusfreak

Bericht door Lexusfreak »

Milde autowas lijkt me prima, dan blijft het nog mooier ook

Zou ik niet doen met deze
Afbeelding
Deze blijft overal tussen zitten,en moeilijk weg te halen als je het niet weg krijgt dat blijft er witte troep achter op zitten van dat opgedroogte poetsmiddel.

Ik zou dan deze nemen
Afbeelding
Deze is doorzichtig en laat geen witte strepen ofzo achter(maar of dat waar is)en als het blijft zitten,het is doorzichtig spul dus ik raad je dit aan
Henri
Contacteer:

Bericht door Henri »

Ik zou hier ENORM voorzichtig mee zijn.

Ik verzamel 1/64 modelletjes en koop regelmatig opknappers. Van bijvoorbeeld oude Matchboxjes is de bodemplaat van blank zamac, hetzelfde waar jou auto van gemaakt is.
Geloof mij, ik heb al vanalles geprobeert om dat weer mooi te krijgen.
In de soda, in de cola, autowas (verschillende, ik poets graag auto's), polijstmiddel, tandpasta, sieraden reiniger.... Niets werkt.
Sterker nog, een van de laatste behandelingen was met cola en daar kan zamac niet zo goed tegen, slaat bijna zwart uit.

Dus probeer niets op die Lambo! Koop een paar oude Matchboxen, leef je uit op de bodemplaten en kijk wat werkt.
Ik heb nog niets gevonden wat werkt...
Viperwin

Bericht door Viperwin »

Henri schreef:Ik zou hier ENORM voorzichtig mee zijn.

Ben ik ook, dan maar beter geleidelijk "vintage" laten verouderen dan het helemaal verzieken... :|

Henri schreef:Dus probeer niets op die Lambo! Koop een paar oude Matchboxen, leef je uit op de bodemplaten en kijk wat werkt.
Ik heb nog niets gevonden wat werkt...

Get's me thinking: heb nog ergens van vroegâh een koffer met oude Matchboxen en Majorettes waarvan bij sommige exemplaren de bodem door vocht zo verweerd is dat het materiaal zelfs korrelig is. Zitten ook nog wel gladdere tussen, dus ik heb in ieder geval een test case...

Alle goede tips betreffende autowas ten spijt: dat gaat gewoon niet werken op blank (lees: kaal) metaal. Dat is alleen voor lak, als je er ook metalen tot hoogglans mee kon poetsen werd er geen polijstmiddel gebruikt... Voor wie het niet wil geloven: leef je met een doekje en autowas een uur lang uit op een motorblok en je ziet dat je niets bent opgeschoten. :lol:

Meer tips? Kom maar op! :thump_up:
Afbeelding
Markopolo
Forumbestuur
Schaal: 1:43
Contacteer:

Bericht door Markopolo »

Misschien is dit wat?

http://www.centre-des-abrasifs.com/nl/nlr106h.htm

Maar ik denk dat het toch een best wel probleem is :| als je dit leest:

http://www.restochroom.nl/zamac.htm

Hoofdsite: