Vitrine Kasten

Hier kun je alles over modelauto's kwijt dat met modelauto's te maken heeft maar niet over modelauto's gaat.
Gebruikersavatar
tom
Berichten: 5619
Lid geworden op: za 24 apr 2004 11:49

Bericht door tom »

Spotjes zijn los te koop, kosten iets van 7 euro en luisteren naar de stupide naam 'Non'. Ik heb er ook een paar en Non, je ne regrette rien... :)
abejacob
Berichten: 91
Lid geworden op: zo 04 dec 2005 14:47
Locatie: Nijland

Bericht door abejacob »

tom schreef:Spotjes zijn los te koop, kosten iets van 7 euro en luisteren naar de stupide naam 'Non'. Ik heb er ook een paar en Non, je ne regrette rien... :)


Moet je die dingen nog zelf inbouwen? is dat moeilijk? (ben nameljk niet zo handig). Zijn ze echt schadelijk voor je auto's? wat kan er dan mee gebeuren :?:
Gebruikersavatar
Markopolo
Forumbestuur
Berichten: 6149
Lid geworden op: wo 08 okt 2003 09:13
Schaal: 1:43
Locatie: Naast de buren!
Contacteer:

Bericht door Markopolo »

Kever schreef:[..]

op de ikea site staan ze te koop voor 79 euro met spotjes. (ze staan in ieder geval met spotjes afgebeeld)


Je moet ze los kopen, de kast alleen kost 79 euri. Foto is een "etalage foto" ;)

abejacob schreef:[..]

Moet je die dingen nog zelf inbouwen? is dat moeilijk? (ben nameljk niet zo handig). Zijn ze echt schadelijk voor je auto's? wat kan er dan mee gebeuren :?:


Klein gaatje in de kast boren en het snoor erdoorheen voeren, spotje met schroefjes in de kast vastzetten, aansluiten op de trafo of in het stopcontact, ligt aan welke je hebt en viola licht :mrgreen: Ze worden wel warm dus kan schadelijk zijn voor je wagies, maar in het topic van de Ikea mededelingen staan LED's voor in die kasten (met een beschrijving hoe je ze inbouwd) dus kijk daar ook even ;)

Door die spots kunnen decals verkleuren, opkrullen en de lak van je auto kan vervagen.
Gebruikersavatar
andre
Berichten: 2940
Lid geworden op: ma 01 nov 2004 22:58
Schaal: 1:50

Bericht door andre »

Met spots in de vitrine's verkleuren je modellen
idd, heb dit gezien bij een collega verzamelaar. :?

Het waren ook nog eens van die dure CMC modellen :cry:

Gewoon een vitrine zonder lampjes dat is het beste
voor je dure schaalmodelletjes :mrgreen:
Nu alleen nog maar 1/43 en 1/50 Dakar vrachtwagens in de collectie .
Gebruikersavatar
jonnoT
Berichten: 6779
Lid geworden op: za 23 apr 2005 12:54
Schaal: 1:87
Locatie: sneek

Bericht door jonnoT »

Ik bezig met kasten te ontwerpen om mijn collectie te kunnen herbergen.
De kast die ik ontwerp zet er ongeveer als een buffetkast uit. Dus een smalle bovenkast (35 cm diep)en een bredere onderkast (55 cm diep).Bovenkast wordt vitrine met schappen van hout. In de onderkast komt ook een vitrine deel waarin ik diorama's wil maken. onderin komen dichte deuren. Daar achter kan ik mijn modellen voor een deel opslaan en heb ik ruimte voor het vele naslagwerk.

Ik ga LED-verlichting gebruiken. Zoals deze topic al aangeven, geven LED's geen warmte af zijn kleine en mooi weg te werken. 8)
Gebruikersavatar
tom
Berichten: 5619
Lid geworden op: za 24 apr 2004 11:49

Bericht door tom »

Ik zet de verlichting gewoon niet te lang aaneengesloten aan, alleen als ik even wil genieten of iemand iets wil laten zien. Die LEDs vind ik niet zo mooi om te zien, wel een handige oplossing.
Gebruikersavatar
Kever
Berichten: 70
Lid geworden op: wo 12 okt 2005 01:05
Locatie: Oosterblokker
Contacteer:

Bericht door Kever »

tom schreef:Ik zet de verlichting gewoon niet te lang aaneengesloten aan, alleen als ik even wil genieten of iemand iets wil laten zien. Die LEDs vind ik niet zo mooi om te zien, wel een handige oplossing.


Als je de juiste leds neemt en je plaatst ze op een plek uit het zicht dan geven ze een erg mooi licht hoor. kwestie van juiste ledjes gebruiken, je hebt namelijk mooie heldere ledjes met veel licht opbrengst en een grote spreidingshoek (120 graden).
Website --> Afbeelding<-- Website
Gebruikersavatar
tom
Berichten: 5619
Lid geworden op: za 24 apr 2004 11:49

Bericht door tom »

Nee, die strips met LEDs zelf vind ik niet mooi om te zien. Beetje kermis-idee, zo'n rij lampjes. Maar goed, ieder z'n smaak...
Gebruikersavatar
Kever
Berichten: 70
Lid geworden op: wo 12 okt 2005 01:05
Locatie: Oosterblokker
Contacteer:

Bericht door Kever »

tom schreef:Nee, die strips met LEDs zelf vind ik niet mooi om te zien. Beetje kermis-idee, zo'n rij lampjes. Maar goed, ieder z'n smaak...


Je moet ze ook zo bouwen dat je de leds zelf niet ziet, in plaats hiervan gebruik je ze als indirect licht. (je bouwt ze ergens in en richt ze bijvoorbeeld op de achterplaat van je vitrine)
Website --> Afbeelding<-- Website
Toolshed
Berichten: 37
Lid geworden op: wo 15 jun 2005 00:35
Locatie: Izegem / Gent

Bericht door Toolshed »

jonnoT schreef:Ik bezig met kasten te ontwerpen om mijn collectie te kunnen herbergen.
De kast die ik ontwerp zet er ongeveer als een buffetkast uit. Dus een smalle bovenkast (35 cm diep)en een bredere onderkast (55 cm diep).Bovenkast wordt vitrine met schappen van hout. In de onderkast komt ook een vitrine deel waarin ik diorama's wil maken. onderin komen dichte deuren. Daar achter kan ik mijn modellen voor een deel opslaan en heb ik ruimte voor het vele naslagwerk.

Ik ga LED-verlichting gebruiken. Zoals deze topic al aangeven, geven LED's geen warmte af zijn kleine en mooi weg te werken. 8)


Niet zozeer de IR-straling (warmte) is schadelijk. Vooral de Uv-straling die lampen uitstraald is nefast voor kleuren. Ledjes stralen veel minder uv-golven uit, daarentegen vind ik de kleuren niet zo mooi als een halogeen.
Wil je toch halogeen lampen gebruiken dan moet je uv-filters gebruiken. Die worden ook gebruikt in musea.
De zon stuurt natuurlijk ook gigantisch veel uv-golven uit. Dus uw modellen verkleuren eigenlijk altijd. Voor metalen voorwerpen is die verkleuring eerder gering, mits je de modellen niet in de felle zon zet. Voor foto's of oude weefsels is de beschadiging veel groter. Daarom zal men in een museum zelden een stuk het hele jaar door tentoonstellen.
Gebruikersavatar
Curbstone Models
Berichten: 1282
Lid geworden op: di 24 feb 2004 17:35
Schaal: 1:18
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Bericht door Curbstone Models »

voor sommige modellen is het wel goed om de "ramen" in je vitrine met UV werende folie te beplakken. Je hebt inmiddels kleurloze folie in de handel die UV voor 97% uitfiltert..
Gebruikersavatar
jonnoT
Berichten: 6779
Lid geworden op: za 23 apr 2005 12:54
Schaal: 1:87
Locatie: sneek

Bericht door jonnoT »

Bedankt vor de mooie tips, jongens :thump_up: Verkleuring heb ik al jaren 3 dicennia terug gezien :? Mijn Ferrari 312T2 van mijn grote held Niki Lauda is een aantal tintne lichter geworden door zonlicht en de decals zijn eigenlijk afgeschreven. Het model staat dan ook nog altijd op de nominatie voor restauratie :P :P
Gebruikersavatar
St. Paul
Berichten: 3353
Lid geworden op: vr 16 jul 2004 21:57

Bericht door St. Paul »

RIP McLaren Formula 1 - 1963 / 2016
Proud Bentley Boy - Bentley Continental GT3 Goliath of GT racing
Remember Boerke - MAF HELD - 30-01-04 / 08-04-09
Wie Ricardo niet eert, is het grote niet weert. :rico:
Niels
Berichten: 540
Lid geworden op: do 13 nov 2003 17:38
Locatie: Markelo
Contacteer:

Bericht door Niels »

Die vind ik echt 3x niks, houd totaal niet van vitrine's waar je ze alleen van de zijkant kan zien.
Afbeelding
Gebruikersavatar
St. Paul
Berichten: 3353
Lid geworden op: vr 16 jul 2004 21:57

Bericht door St. Paul »

Dat ga je vanzelf mooi vinden als je verzameling te groot wordt om een andere keus te maken. :mrgreen:

Voor je 1:43 kun je een 1:24 vitrine kopen. Dan heb je genoeg ruimte om ze met met de neus naar voren er in te zetten. Alleen je 1:18 zullen altijd zijwaards er in moeten. Zelf ga ik zo eens meten want volgens mij past een trap vitrine voor HO treinen strak in mijn grote vitrine. En de 1:43 passen daar ook in. 8)
RIP McLaren Formula 1 - 1963 / 2016
Proud Bentley Boy - Bentley Continental GT3 Goliath of GT racing
Remember Boerke - MAF HELD - 30-01-04 / 08-04-09
Wie Ricardo niet eert, is het grote niet weert. :rico:
Plaats reactie