Formule 1 2009

Alles over Autosport kun je hier bespreken.
Powersprint
Schaal: 1:18

Re: Formule 1 2009

Bericht door Powersprint »

rsh_scuderia schreef:Links- of rechtsom.
En dat Rallycross/Rallyracing is toch alleen voor overgewaardeerde rally meneertjes die eigenlijk helemaal niet zo veel hebben gepresteerd en er met boodschappenwagentjes mee worden afgescheept? :idea:
Dat van het Rallyracing ben ik niet met je eens Richard. Ik wil immers niet zeggen dat Marcus Grönholm (en in zekere zin ook Kenneth Hansen) een overgewaardeerder rallycoureur is. Deze deed afgelopen EK toch gewoon mee tussen al deze "meneertjes".
Boodschappenwagentjes, ook niet. Technisch gezien zijn deze rallyrace monsters gewoon opgefokte rallywagens. Niet alleen bekende merken zoals Ford, Subaru en Citroën maken hier deel van uit. Ook bijvoorbeeld de (900PK sterke) Saab van Per Eklund of een Volvo S40 kunnen een aardige vuist maken.

Juist de vele merken, de vele races op een dag (elke 10min een nieuwe start!) en de vele klassen waarin gestreden wordt maakt een dagje EK Rallyracing zo leuk om eens te bezoeken :thump_up:
Afbeelding
Muscles instead of Powersteering
CLK-GTR

Bericht door CLK-GTR »

Zullen we een rallycross topic openen, of een als andere sporten dan formule 1? :D
Powersprint

haha, goed idee :D

Ik las trouwens dat de safety car regels in 2009 weer verandert werden. Het oude systeem gaat terug komen.
Eindelijk afspraken over nieuw systeem
[10-10-2008] Volgend jaar keren de oude safetycar-regels terug. Het huidige systeem, waarin bij het op de baan komen van de safetycar de pitstraat dicht gaat, wordt afgeschaft.

Nieuwe regels moeten loterij-effect safetycar elimineren.De Grand prix van Singapore, waar Fernando Alonso dankzij de safetycar-fase vanaf de vijftiende plaats naar de overwinning kon rijden, maakte eens te meer duidelijk hoe zeer een Grand Prix een loterij wordt zodra de safetycar op de baan komt.

De teams en de FIA zinnen al langere tijd op een oplossing om situaties als die in Singapore te voorkomen; volgens Auto Motor und Sport is nu afgesproken dat het oude safetycar-systeem volgend seizoen weer terugkeert.

Dat betekent dat de coureurs op elk moment na het verschijnen van de safetycar mogen tanken. Daarnaast wordt een definitieve versie ingevoerd van het 'lampjessysteem' dat de FIA eerder dit seizoen een aantal malen testte.

Dit systeem moet de beginperiode van de safetycar-fase (het moment waarop de auto's zich achter de safetycar moeten formeren) veiliger maken. Het maakt gebruik van de ECU van de auto's en verschillende audiovisuele signalen.

Op het moment dat de raceleiding de safetycar de baan op stuurt en overal langs het parcours de borden met SC worden getoond, krijgen de coureurs in hun cockpit een geel waarschuwingslampje te zien.

Vanaf het moment dat dit lampje gaat branden, dient de coureur binnen vijf seconden door een knop op zijn stuur in te drukken te bevestigen dat hij op de hoogte is van de safetycar-fase. Doet hij dit niet, volgt er een straf - gesproken wordt van een drive through-penalty.

Op het stuurwieldisplay in de auto's verschijnt bij elke coureur een minimumtijd waarbinnen hij bij de ingang van de pitstraat dient te zijn. De coureur mag niet sneller zijn dan deze tijd. Is hij dat wel, wordt hij gestraft met een drive through-penalty.

Als de coureur op zijn weg naar de pitstraat te snel is, wordt hij daarvan door middel van waarschuwingsignalen in zijn auto in kennis gesteld. Sommige teams werken met lampjes, andere willen waarschuwingsignalen via de boordradio gebruiken.

Beat Zehnder, teammanager van BMW Sauber is tevreden met de afspraken, al realiseert hij zich dat niet elk risico op onregelmatigheden is verdwenen: ,,Als je nu net langs de pitingang bent gereden en de safetycar komt de baan op, moet je nog steeds een ronde doorrijden voordat je een stop kunt maken.''

,,Maar de nieuwe regel voorkomt dat je je voorsprong op je directe tegenstanders verliest. Omdat iedereen ten opzichte van elkaar even langzaam terug moet rijden naar de pitstraat, blijven tien seconden voorsprong ook tien seconden voorsprong.''
Afbeelding
MB 500 Sec Ronnie
Schaal: 1:6

Bericht door MB 500 Sec Ronnie »

CLK-GTR schreef:Zullen we een rallycross topic openen, of een als andere sporten dan formule 1? :D

Goed plan, :thump_up:

Ik ga voor de deurkrukken racers (saxo Cup, Porsche Cup, enz), waarin iedere auto gelijk is, maar het echt aan de chauffeur licht, of hij als 1e of als laatste eindigt. :)

Pb me ff als dit topic gaat starten, want ik schijn heleboel los te hebben gemaakt in dit topic, en tegen diverse schenen aan hebben geschopt van de F1 Fans (sorry, ik wist niet dat het zo dicht op het bot ligt!), :respekt:

Ga aankomend weekend kijken naar de F1 race, en geniet er met volle teugen van. :thump_up: En wie weet, wint je favouriete team enof coureur wel. :feest:

We gaan met het mooie weer lekker zeilen op Loosdrecht, de laatste keer dit jaar :dance:

Ron
Jolly Club

Bericht door Jolly Club »

Powersprint schreef:
rsh_scuderia schreef:Links- of rechtsom.
En dat Rallycross/Rallyracing is toch alleen voor overgewaardeerde rally meneertjes die eigenlijk helemaal niet zo veel hebben gepresteerd en er met boodschappenwagentjes mee worden afgescheept? :idea:
Dat van het Rallyracing ben ik niet met je eens Richard. Ik wil immers niet zeggen dat Marcus Grönholm (en in zekere zin ook Kenneth Hansen) een overgewaardeerder rallycoureur is. Deze deed afgelopen EK toch gewoon mee tussen al deze "meneertjes".
Boodschappenwagentjes, ook niet. Technisch gezien zijn deze rallyrace monsters gewoon opgefokte rallywagens. Niet alleen bekende merken zoals Ford, Subaru en Citroën maken hier deel van uit. Ook bijvoorbeeld de (900PK sterke) Saab van Per Eklund of een Volvo S40 kunnen een aardige vuist maken.

Juist de vele merken, de vele races op een dag (elke 10min een nieuwe start!) en de vele klassen waarin gestreden wordt maakt een dagje EK Rallyracing zo leuk om eens te bezoeken :thump_up:
Bedankt voor het happen Powersprint, hoef ik de deur niet in te trappen die RSH zo opzichtig open hield! :lol:

Overigens... Gronholm in een dikke Grande Fiësta of niet... dat rally-cross-racing-gebeuren is in mijn ogen een stuk minder boeiend dan echt rallyên. Daar komt naar mijn bescheiden mening (en niet gehinderd door enig verstand van autosport :mrgreen: ) een stuk meer intelligentie en inzicht voor kijken !! :cool:

In Rallycross zie je toch ook wel vaak dat degene die het beste start, of het beste duwt, als eerste over de streep komt... Een soort Formule 1 met modder dus. :think:

- I'm not interested in facts, I find they tend to cloud my judgement. -
Powersprint

[offtopic]
Haha, helemaal met je eens Jolly Club. Maar, zoals je zelf al aangeeft "degene die het beste duwt", en dat is juist het spektakel dat ik bedoel. Ik zie ze in de F1 toch niet al te vaak met z'n 3en door een te krappe bocht wheelbangen :D ) De vergelijking WTCC met modder was hier eerder op z'n plaats geweest :thump_up: (niets ten nadele van het WTCC he!)

Rally is inderdaad ook een stuk mooier om naar te kijken, maar dus geen deurkruk aan deurkruk gevechten, waar ik juist op doelde. WRC blijft uiteraard boven het rallyracing staan maar ik wilde alleen maar zeggen dat rallyracing ook erg veel spektakel met zich meebrengt :D [/offtopic]

Waarom moet alles toch zo lastig in de F1? Een minimale sectortijd aanhouden?? Waarom niet gewoon een "opgevoerde" pitlimiter van zeg 150km/h inschakelen bij een safetycar situatie? Dit moet makkelijk te controleren zijn met de standaard ECU.
Afbeelding
rsh_scuderia
Moderator

Bericht door rsh_scuderia »

Met een standaard ECU moet je kunnen ingrijpen vanaf de centrale positie.
Je krijgt 5 seconde de tijd om af te remmen tot 120 km/h en klaar. Rijd je binnen die 5 seconde sneller dan krijg je, op Ferrari na natuurlijk, 1 minuut stoppen op het einde van de pitsstraat aan je brandvrije broek.

Het is allemaal zo makkelijk..... :cool:
Als ik de uitleg zo hoor dan is Rallycross het F1 van de rallysport. En is het WRC eigenlijk een veredelde Clio Cup met z'n 300 peekaa.
En dan met maar 300 pk nog je auto niet op de weg kunnen houden....

In de Group B hadden ze tenminste 520 pk uit een 1.4 die wel eens affikte. Maar goed, echte mannen in de rallysport zijn er ook niet meer geweest nadat de Lanciums niet meer meer gingen rijden.

Maar terug naar F1 2009.
Alleen het stoeltje bij Renault, Honda en Torro Rosso is nog onzeker.
De rest van de teams, zelfs BMW!, gaan door met de praktisch dezelfde, of al bekende line ups. Alleen Vettel maakt een overstap naar Red Bull.
MB 500 Sec Ronnie
Schaal: 1:6

Bericht door MB 500 Sec Ronnie »

Voor mij geen stoel bestellen in de F1, ook niet op een tribune hoor. :shock:

Maar je idee is ok wat betreft de EC en ver arie :wink:

Ron
jonnoT
Schaal: 1:87

Bericht door jonnoT »

Jolly Club schreef: echt rallyên daar komt naar mijn bescheiden mening (en niet gehinderd door enig verstand van autosport :mrgreen: ) een stuk meer intelligentie en inzicht voor kijken !! :cool:
Bij rally wordt alles voorgezegd door een naast de coureur zittende pratende TOMTOM :mrgreen: ook wel navigator genoemd of dat tie de sterren bekijkt :doh:

Vond dit F1 best aardig om naar te kijken en een hoop verschillende winnaars :thump_up: dus kijk in 2009 zeker weer
Markopolo
Forumbestuur
Schaal: 1:43
Contacteer:

Bericht door Markopolo »

Neef Senna test bij Honda
Uitgegeven: 3 november 2008 13:49

SAO PAULO - Bruno Senna, neef van de in 1994 overleden formule 1-legende Ayrton Senna, krijgt een kans bij het formule 1-team van Honda. De 25-jarige Braziliaan mag zich van 17 tot en met 19 november bewijzen tijdens tests op het circuit van Barcelona.

"Na een indrukwekkend seizoen in de GP2 mag Bruno nu bewijzen dat hij klaar is voor een overstap naar de Formule 1'', zei teambaas Ross Brawn maandag. Senna, die dit jaar op de tweede plaats eindigde in de GP2, gaat zich de komende weken voorbereiden met behulp van een simulator in de Hondafabriek.

Als de Braziliaan Honda kan overtuigen, zal hij waarschijnlijk de plaats innemen van landgenoot Rubens Barrichello. Honda's andere coureur is de Brit Jenson Button.
:pray: Zou mooi wezen als de naam Senna volgend jaar weer in de F1-lijsten prijkt.
Powersprint

En het zou helemaal mooi wezen als hij die naam ook eer aan kan doen :thump_up:

en niet zoals Piquet Jr. maar wat aanklooien :doh:
Afbeelding
fish88
Schaal: 1:43

Bericht door fish88 »

Hij word te snel gebracht naar mijn mening. Hij racet pas 4 seizoenen op professioneel niveau zonder kart ervaring vanaf de dood van zijn oom. Laat hem eerst leren en testen (GP2 of IRL met testen combineren ofzo). Nu verwacht ik als ze hem nemen eigenlijk een deceptie (hoop het niet)...
Afbeelding
Juan Pablo Montoya: "There are no prisoners. We're not taking any prisoners."
rsh_scuderia
Moderator

Bericht door rsh_scuderia »

Echt testrijder zijn lukt ook al bijna niet door de gelimiteerde testdagen.
Ik heb Bruno goede dingen zien doen en daarnaast ook rara acties zien uithalen. Snel is hij wel, maar net zo veel talent en Driving GOD als zijn oom; dat niet.
Jolly Club

Bericht door Jolly Club »

In de voetsporen van een legendarisch familielid treden valt eigenlijk altijd tegen... Paar voorbeelden in volstrekt willekeurige volgorde :?:

- Christian Fittipaldi
- Damon Hill
- ralf Schumacher
- Jaques Villeneuve
- Michael Andretti
- Nicole Rosberg
- Nelsinho Piquet
- Thomas Sheckter
- Mattias Lauda
- Jordy Cruyff
- Matthew Wilson :twisted:

Weet nu al haast zeker dat Brunjo tegen gaat vallen ! :smoke:

- I'm not interested in facts, I find they tend to cloud my judgement. -
F40F50ENZO

Bericht door F40F50ENZO »

Jolly Club schreef:Weet nu al haast zeker dat Brunjo tegen gaat vallen ! :smoke:
:doh: Zoals altijd zal je wel weer gelijk hebben Jolly :lol:
Hopelijk is het kampioenschap in APRIL al beslist, scheelt een hoop gezeur :doh:
Een échte moderatorklassieker is: To delete or not to delete that's the question!!!
Plaats reactie