Verzamelen; investering, liefhebberij of imago?

In dit forum verschijnt maandelijks een nieuwe column van één van de leden. Iedereen kan een column inleveren bij de beheerder via PB.
Columns worden door de beheerder één voor één maandelijks geplaatst op volgorde van binnenkomst.
Gebruikersavatar
Bondracer
Berichten: 3440
Lid geworden op: ma 02 apr 2007 13:48
Locatie: De Kempen

Re: Verzamelen; investering, liefhebberij of imago?

Bericht door Bondracer »

:eh: offcourse liefhebberij voor deze jongen;
Zoals Ron is dit bij mij eveneens historisch gegroeid. Mijn vader heeft vroeger z'n ganse carriere voor Ford gewerkt en regelmatig had hij dan ook een verrassinkje van het werk mee , vooral matchbox wagentjes uit de Superfast reeks, ik vulde deze wagentjes aan met de Corgi-toys die ik dan met m'n 50Bfr aan zondaggeld kreeg. Stilaan kwamen in de jaren 70 de Polistil en Bburago's aanzetten en toen ben ik stilaan met de 1:18 begonnen. Halverwege jaren 80 zijn dan die Musclecars van Ertl ten tonele gekomen en dit waren en zijn nog steeds voor mij één van de gaafste modellen uit m'n collectie en zijn me collectief meer waard dan eender welke AA in m'n verzameling.
Wat ik maar wil zeggen is .... dat het bij mij hoofdzaak is om een volledige Ford-Historiek op poten te zetten en dan maakt het niet uit of het een AA of een Altaya en of Delprado is. Natuurlijk kijk ik ook uit naar de afwerking , maar als Delprado een model maakt dat door geen ander merk gemaakt word ben ik even tevreden met m'n aanwinst.
Neem nu bijvoorbeeld de Aston Martin's DBR9 van AA , ik heb er maar 2 in bezit , maar heb eveneens de voor sommige minderwaardige Solido DBR9's maar deze kunnen wel open en hebben een zichtbare enginebay, wat dan toch weer een pluspunt is tov de duurdere AA's.
En zoals Ron zegt als je dit als een investering ziet , nou begin dan maar alvast in een depressie te raken , want beursgenoteerd is een modelauto nog niet , wat niet wil zeggen dat sommige modellen ooit wel een flinke prijs zullen gaan , maar als je een volledige collectie op poten zet om het als investering te zien , dan zijn er snellere manieren om een positieve cash/flow te genereren.
Imago; da's pas echt sick;
Wie koopt er nou bv enkel dure modellen om z'n imago hier op't forum op te krikken. Eveneens het aantal maakt voor mij weinig uit ....en ja ik heb er ook veel , maar dit om Imagoboost te gebruiken lijkt me wel gekkenwerk.Als dat al zo moest zijn dan heb ik weer voor enkele jaren werk om verder updates te plaatsen , want bij mij is het de bedoeling om een nog niet eerder geplaatst model te laten zien. De heren waar ik veel in hun topics vertoef weten dat. Een model geplaatst door m'n (collega) verzamelaars zal bij mij niet vlug nog eens gepost worden.
Neen ik hou het op de liefhebberij , ik ben er in de jaren negentig zelfs 10 jaar uit geweest (vanwege stichten van een gezinnetje en bouwen van een huis enz...) maar nu dit achter de rug is ben ik sinds een jaar of drie terug op kruissnelheid geraakt.
Dan nog even dit aan de jongelui op dit forum;
Laat jullie vooral niet teveel imponeren door de vele updates en of gegoochel met prijskaartjes, wij zijn ook allemaal als jonkies begonnen met een zeer bescheiden verzameling, jullie tijd komt ook nog wel en als ik m'n persoonlijke visie even mag meegeven -> die eerste modelletjes die ik als broekventje kreeg of kocht blijven de meest gekoesterde in m'n verzameling en daar kan geen enkele AA of CMC of GMP tegenop
:wink:
"Hunger is the fury of greed ; less is more than we need"
Afbeelding
Gebruikersavatar
coolpappa04
Berichten: 3101
Lid geworden op: wo 30 mar 2005 22:37
Schaal: 1:18
Locatie: belgie waarloos

Re: Verzamelen; investering, liefhebberij of imago?

Bericht door coolpappa04 »

Bondracer schreef::eh: offcourse liefhebberij voor deze jongen;
Zoals Ron is dit bij mij eveneens historisch gegroeid. Mijn vader heeft vroeger z'n ganse carriere voor Ford gewerkt en regelmatig had hij dan ook een verrassinkje van het werk mee , vooral matchbox wagentjes uit de Superfast reeks, ik vulde deze wagentjes aan met de Corgi-toys die ik dan met m'n 50Bfr aan zondaggeld kreeg. Stilaan kwamen in de jaren 70 de Polistil en Bburago's aanzetten en toen ben ik stilaan met de 1:18 begonnen. Halverwege jaren 80 zijn dan die Musclecars van Ertl ten tonele gekomen en dit waren en zijn nog steeds voor mij één van de gaafste modellen uit m'n collectie en zijn me collectief meer waard dan eender welke AA in m'n verzameling.
Wat ik maar wil zeggen is .... dat het bij mij hoofdzaak is om een volledige Ford-Historiek op poten te zetten en dan maakt het niet uit of het een AA of een Altaya en of Delprado is. Natuurlijk kijk ik ook uit naar de afwerking , maar als Delprado een model maakt dat door geen ander merk gemaakt word ben ik even tevreden met m'n aanwinst.
Neem nu bijvoorbeeld de Aston Martin's DBR9 van AA , ik heb er maar 2 in bezit , maar heb eveneens de voor sommige minderwaardige Solido DBR9's maar deze kunnen wel open en hebben een zichtbare enginebay, wat dan toch weer een pluspunt is tov de duurdere AA's.
En zoals Ron zegt als je dit als een investering ziet , nou begin dan maar alvast in een depressie te raken , want beursgenoteerd is een modelauto nog niet , wat niet wil zeggen dat sommige modellen ooit wel een flinke prijs zullen gaan , maar als je een volledige collectie op poten zet om het als investering te zien , dan zijn er snellere manieren om een positieve cash/flow te genereren.
Imago; da's pas echt sick;
Wie koopt er nou bv enkel dure modellen om z'n imago hier op't forum op te krikken. Eveneens het aantal maakt voor mij weinig uit ....en ja ik heb er ook veel , maar dit om Imagoboost te gebruiken lijkt me wel gekkenwerk.Als dat al zo moest zijn dan heb ik weer voor enkele jaren werk om verder updates te plaatsen , want bij mij is het de bedoeling om een nog niet eerder geplaatst model te laten zien. De heren waar ik veel in hun topics vertoef weten dat. Een model geplaatst door m'n (collega) verzamelaars zal bij mij niet vlug nog eens gepost worden.
Neen ik hou het op de liefhebberij , ik ben er in de jaren negentig zelfs 10 jaar uit geweest (vanwege stichten van een gezinnetje en bouwen van een huis enz...) maar nu dit achter de rug is ben ik sinds een jaar of drie terug op kruissnelheid geraakt.
Dan nog even dit aan de jongelui op dit forum;
Laat jullie vooral niet teveel imponeren door de vele updates en of gegoochel met prijskaartjes, wij zijn ook allemaal als jonkies begonnen met een zeer bescheiden verzameling, jullie tijd komt ook nog wel en als ik m'n persoonlijke visie even mag meegeven -> die eerste modelletjes die ik als broekventje kreeg of kocht blijven de meest gekoesterde in m'n verzameling en daar kan geen enkele AA of CMC of GMP tegenop
:wink:
:thump_up: :thump_up: :thump_up: :thump_up: :thump_up:
Afbeelding
rsh_scuderia
Moderator
Berichten: 7309
Lid geworden op: di 19 apr 2005 00:08
Schaal: 1:18

Re: Verzamelen; investering, liefhebberij of imago?

Bericht door rsh_scuderia »

coolpappa04 schreef:....,dit is grotendeels de schuld van de fabrikanten om bepaalde modellen zéér gelimiteerd uit te brengen waardoor de "gewone"verzamelaars meestal uit de boot vallen door verschillende redenen,zoals bv de kl***zakken(sorry voor mijn taalgebruik)die ineens door connectie's een heleboel modellen kunnen aanschaffen om deze dan lange tijd later voor het 3 dubbele van de aankoopprijs doorverkopen :evil: :evil: :twisted:
...
gr peter
Nou, ik kijk ook nog eens naar de prijs voor een model bij aanschaf. Driedubbele prijzen komen er bij mij niet in.
Ik heb mijn neef ooit eens de Autoart Subaru 22B cadeau gedaan.
Deze staat bij hem op een plankje, soms wordt 'ie nog afgestoft ook. Meestal niet trouwens.De waarde was op een bepaald moment 4 a 5x de aanschafwaarde. (ik had er 50 euro voor betaald samen met nog wat mensen voor zijn verjaardag).
Hij vindt het een mooi model en interesseert zich niet voor de verkoop en ik zal hem de prijs ook niet melden. Daar gaat het anmelijk niet om.

Als ik al mijn modellen bij elkaar ga optellen en ik kijk hoeveel zij moeten opbrengen :lol:
Op een paar zeer gewilde en bijzondere modellen na lever ik fors in.
Maar ik beschouw het anders. Wat betreft de marktwaarde zijn mijn modellen allemaal 0,- euro. Het bedrag maakt mij namelijk geen ene bal uit.
Ik heb verschillende CMC en Exoto modellen die allemaal in mijn verzamelingsstrategie passen. De laatste Nissan Group C past hier ook zeker in, maar zeker niet voor de prijs die Exoto vraagt.
Gebruikersavatar
Martini Racing
Berichten: 528
Lid geworden op: wo 24 jun 2009 15:06
Locatie: Sint-Martens-Latem
Contacteer:

Re: Verzamelen; investering, liefhebberij of imago?

Bericht door Martini Racing »

Misschien een off-topic vraagje, maar al die halve handelaars, waar halen die hun modellen en hoe doen ze dat?
Gebruikersavatar
rudie20vt
Berichten: 3577
Lid geworden op: vr 25 feb 2005 21:59
Schaal: 1:43
Locatie: Haaksbergen

Re: Verzamelen; investering, liefhebberij of imago?

Bericht door rudie20vt »

Mooi topic dit en ook ik verzamel om dat ik het leuk vind de rallymodellen te hebben die ik zie bij de rally's die ik bezoek en zie op tv en internet.
Ik doe het niet voor anderen of om meer te hebben dan een ander, het is gewoon mijn hobby al vanaf mij dertiende jaar.
Hier op het forum mag ik graag komen en ik vind het gaaf om naar andere verzamelingen te kijken en leuk te reageeren want, de gene die het model heeft gekocht en gepost is er blij mee en dan vind ik het niet mijn taak om hem af te blaffen, is iets niet goed of ... iets anders dan zeg ik het wel maar respect staat bij mij hoog ik het vaandel.
Ik vind het ook gaaf dat er op mijn verzameling gereageerd word, in het begin toen ik hier kwam werd er erg weinig gereagerd in mij topic maar dat is nu beter en daarom vind ik het dan ook gaaf.
Ik probeer ook de foto's steeds beter te krijgen om zo de modellen beter uit te laten komen.


Ik ben al jaren auto en autosport fan en toen ik vroeger de burago's en die mooie kleine micro champ's dtm zag staan was ik verkocht.
Dus vroeger als ik jarig was kreeg ik of geld of een paar mooie burago's.(dit is nu nog zo alleen zijn het nu andere meken)
Ik heb het altijd als een hobby gezien, maar wel met die verstande het is niet wegegooid geld.
Er moet heel wat gebeuren wil deze verzameling weg doen, de burago's heb ik, toen ik samen ging wonen bijna allemaal verkocht en de overgebleven modellen zijn toen in de vitrine kast gegaan die mijn vrouw en ik toen gekocht hadden.
Dit heb ik gedaan omdat ik wou overgaan op de rallymodellen en de ruimte die 1:18 inam vond ik te groot.
En toen de 1:43 modellen meer in aantal werden heb ik de overgeleven burago's en micro champs naar boven gezet.

Het is bij mij zo dat ik een model mooi moet vinden en dan koop ik hem niet omdat een ander hem ook heeft, nee deze vind ik gaaf en dan koop ik hem of ga ik er naar op zoek.
zo wou ik graag een hyundai wrc hebben in castolkleuren (2001/2002) en toen ik hem zag op e-bay heb ik hem gekocht.
daarom zeggen merken mij miks ik moet het model mooi vinden en dan mag het van alles zijn als het maar mooi gedetailleerd is en de livery mooi is.

de waarde is bij mij meer de emotineele waarde, er zijn ook veel modellen gekocht op en tijdens de rally waar ik geweest ben en dan heb je daar een bepaalde gedachte bij en geld zegt dan niks.
Daar doe ik het niet voor dat is voor later dat zien we dan wel weer als het weg moet of..... het is verzekerd en dat is het belangrijktste .
Er komen wel eens mensen hier die kijken en vragen wat kost zo'n verzameling nu en dan zeg ik altijd, weet ik niet daar doe ik het niet voor is een hobby en die kost nu 1 maal geld tijd en aandacht.
Ik hoor ook wel eens mensen zeggen wie maakt dat schoon nou gewoon ik dat hoord bij de hobby en doe ik graag omdat het er dan weer erg strak bij staat.
het is wel veel werk maar dat komt ook door de vele plexiglas plaatje's in mij kasten dat maakt het erg gaaf en speels maar is behoorlijk veel werk schoon maken.

het buget hier is wat ik er voor over heb mijn vrouw is ook autogek en vind de modellen dan ook gaaf en we hebben geen kinderen hier dus, onze bijde banen (full time) maakt het makkelijk allemaal hou ik het wel in de hand hier. ongeveer 100 euro's per maand.
maar komen er ixo uit die ik gaaf vind dan kan het wel eens meer zijn.

dus conclusie
ik verzamel omdat ik het leuk vind en omdat ik het gaaf vind bepaalde evolutie's van rallymodellen in de kast te hebben en de favorieten van mij te verzamelen in mooie livery's niet meer en niet minder.


en op de stelling van ricaro heb ik eigen geen ander andwoord op dan, het is voor die mensen hier een op obsessie is van kijk mij eens wat heb ik veel modellen.
En daar lach ik om want dat is zielig en je heb je zelf voor de gek.

Afz,Rudie
Afbeelding
Gebruikersavatar
MB 500 Sec Ronnie
Berichten: 2235
Lid geworden op: vr 29 aug 2008 13:06
Schaal: 1:6
Locatie: Ocho Rios

Re: Verzamelen; investering, liefhebberij of imago?

Bericht door MB 500 Sec Ronnie »

Martini Racing schreef:Misschien een off-topic vraagje, maar al die halve handelaars, waar halen die hun modellen en hoe doen ze dat?
Beste Martini Racing,

Als je een belasting nummer hebt ( in NL: sta je ingeschreven in de Kamer van Koophandel) dan kan je terecht bij de importeurs / groothandelaars, je bent dan in hun ogen handellaar.

Maar in NL, dien je hier natuurlijk wel een boekhouding voor bij te houden, belasting af te dragen over de verkoopprijs / belastingen terug te vorderen op de inkoopprijs.

X hoeveelheid afnemen bij de groothandelaars, anders zien ze je liever gaan dan komen.

Er zijn er ook, zoals ik, die naar een aantal tafels langsgaan (voordat de Namac beurs open gaat voor het publiek) daar inkopen doet, misschien een ander prijsje erop, en dan door verkopen.

Ron :thump_up:
Gebruikersavatar
Matt Modelautos
Erelid
Berichten: 1763
Lid geworden op: vr 28 nov 2003 17:56
Locatie: Weert
Contacteer:

Re: Verzamelen; investering, liefhebberij of imago?

Bericht door Matt Modelautos »

Kan ik eigenlijk kort in zijn.....PASSIE (liefhebberij). :mrgreen:
Niks investering, imago of wat dan ook.
Al hoop ik wél stiekem dat mijn zoontje er later mee door zou willen gaan,...maar daar ziet het nu niet naar uit. :(
Zijn Interesses liggen momenteel meer bij het andere geslacht daar bij modelautos.
Carpe Diem

--Aantal verschillende Nederlandse coureurs: 101
Gebruikersavatar
Daytona69
Berichten: 1013
Lid geworden op: vr 18 mei 2007 14:46
Schaal: 1:18
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Verzamelen; investering, liefhebberij of imago?

Bericht door Daytona69 »

Ik heb er juist voor gekozen om alleen betaalbare model Ferrari's te sparen in 1 op 18 en merk dat ik langzaam aan steeds duurder uit ben en momenteel koop ik zelfs helemaal niks meer doordat ik in deze onzekere tijd (mijn werkgever heeft het zwaar door de crisis) mijn geld liever even vast houd.
FERRARI's (vnl. straat) Teller: 1/18: +116 stuks , Herpa 1/43: 34 stuks
Slowproject: 1/18 FERRARI 360 SPIDER naar BARCHETTA ombouw
Ik spaar ook nog: GELE AMERIKAANSE TAXI'S en nog wat andere verschillende (zie privécollectie)
Gebruikersavatar
117ayrton
Berichten: 6967
Lid geworden op: do 14 okt 2004 10:26
Locatie: brugge
Contacteer:

Re: Verzamelen; investering, liefhebberij of imago?

Bericht door 117ayrton »

ik verzamel puur voor mijn plezier omdat ik verzot ben op formule 1 en le mans wagens.ik tracht om zoveel mogelijk wagens uit het zelfde jaar te krijgen.of ik er nu meer of minder heb dan iemand anders laat mij koud,en als investering al zeker niet want dan zit je verkeerd te verzamelen.ik geef trouwens liever een wagen gratis weg aan iemand waar in zeker van ben dat hij er ook plezier aan zal hebben,dan er zoveel mogelijk geld aan te verdienen.
de mensen die dat doen zijn volgens mij geen echte verzamelaars in mijn ogen .
http://117ayrton.mijnalbums.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
sonett
Berichten: 412
Lid geworden op: zo 28 mei 2006 19:59
Locatie: Aalst - Belgie

Re: Verzamelen; investering, liefhebberij of imago?

Bericht door sonett »

Hmm, hier heb ik wel mijn portie leesgenot gehad.
Maar een ieder verzameld op zijn eigen manier en heeft dan ook zijn eigen ideëen en regels voor zijn verzameling.
Zelf ben ik met het verzamelen van miniaturen begonnen om wat meer
kleur bij mijn verzameling van autofolders (brochures) te krijgen.
Inmiddels zijn bijde verzamelingen uit de hand gelopen, en is het op een ziekte aan het lijken. :oops: met de miniaturen beperk ik mij nog tot 2 hoofd merken (en de uitzonderingen bevestigen die regel)
Soms komen er van bepaalde modellen diverse varianten en of andere fabrikanten zo heb ik van mijn Sonett jaren terug 2 modellen gekocht
(2 verschillende kleuren) van Tin-Wizerd sinds 2001 komt UH Univeral Hobbies ook met de Sonett op de markt voor 1/3 a 1/4 van de prijs maar
vooral in betere afwerking. Dan was mijn eerste reactie van OK die moet ik zeker hebben en kunnen die dure (minder geslaagde versie's) de deur uit, wat blijkt nu, ik heb UH miniauren in de 4 verschillende kleuren aangekocht (en eentje dubbel om te herspuiten) en ze staan nu broederlijk naast elkaar in een vitrine kastje. Ook koop ik soms modellen in race uitvoering om dat er nog geen straat versie van is
ok ik die nog niet gevonden heb, maar ook die blijven later wel in de verzameling staan.
Gebruikersavatar
Ferrari10flrb
Berichten: 2996
Lid geworden op: zo 16 jul 2006 22:40
Schaal: 1:43
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: Verzamelen; investering, liefhebberij of imago?

Bericht door Ferrari10flrb »

Goed verhaal :thump_up:

Wat mij betreft is het verzamelen echte passie en liefhebberij. Ik verzamel heel gericht Ferrari racewinnaars, zoals Le Mans, Targa Florio, Mille Miglia enz, serie winnaars als de FIA GT, sportscars. En de Ferrari F1 wereldkampioenen. Voornamelijk in 1/43 maar de laatste 2 jaar ook wel wat in 1/18.

Imago of als doel investering doet me helemaal niets. Voor mij van belang is dat het model binnen de verzamelkaders past. Wel is het zo dat ik van een model als het enigszins kan graag de beste uitvoering wil hebben, mits binnen het budget passend. Dus ik vervang af en toe modellen en verkoop het oude dan door voor een normale prijs en ik het vind dan mooi dat iemand anders dan het model in zijn verzameling heeft en de foto's hier op het forum zie.

Op dit moment kan ik het verzamelen prima bekostigen, we werken allebei en hebben geen kinderen. Maar kan me goed voorstellen als je wel kinderen hebt dat je dan keuzes moet maken en ik weet zeker dat wanneer er kinderen komen dat het zeker minder wordt met de CMC's, Exoto's, BBR's enz.

En verder is het zo ieder zijn ding maar moet verzamelen, je hoeft tenslotte het topic niet te bekijken cq verplicht zijn te reageren op....
Gebruikersavatar
Niek-106
Berichten: 2393
Lid geworden op: wo 31 okt 2007 17:41
Schaal: 1:18
Locatie: ---
Contacteer:

Re: Verzamelen; investering, liefhebberij of imago?

Bericht door Niek-106 »

Leuk om al deze verhalen te lezen :thump_up:

Ik heb mijn verzameling grotendeels gericht op de wat nieuwere Ferarri modellen, maar ik heb ook een aantal andere modellen van verschillende merken, Bentley, peugeot om er maar 2 te noemen, maar het grootste deel van mijn verzameling bestaat uit mooie rode Ferrari's :thump_up:
Ik zie mijn verzameling niet als een investering, voor mij is het een hobby waar ik elke dag mee bezig ben, natuurlijk vind ik het leuk om te lezen als mensen positief reageren op een nieuwe update van mijn kant ongeacht wel welk model, maar als mensen niet reageren of een model niet mooi vinden zal ik daar niet wakker van liggen zolang ik het maar mooi vind is het toch goed.
Maar of een model nu van BBR CMC, Hotwheels of IXO is, dat maakt me helemaal niks uit.
Ik koop modellen die ik mooi vind en als ik een mooie BBR of CMC tegen kom voor een interesante prijs zal het zeker overwegen om deze aan te schaffen, maar ik ben net zo blij met een model van 20,-.

Niek :cool:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Smokey
Berichten: 2766
Lid geworden op: di 28 jun 2005 13:23
Locatie: haaksbergen

Re: Verzamelen; investering, liefhebberij of imago?

Bericht door Smokey »

Goed punt wat hier gemaakt wordt in dit topic!!

Ik ben zelf ook een verzamelaar die puur voor de liefhebberij bezig is. het is voor mij echter wel een sport om dat ene model wat je ergens hebt gezienbij iemand of op een site zelf ook in je bezit te krijgen. een voorbeeld binnen mijn collectie is de 306 maxiik heb haast 2,5 jaar gezocht om er zo een te vinden en vervolgens zag ik er eindelijk 1 op marktplaats en ook nog eens voor een prikkie (leuke bijkomstigheid maar daar kom ik zo nog op terug) een maand later of zo scoorde ik er nog 1 bij een peugeot dealer. dit is voor mij het ultieme verzamel gevoel. niet de prijs maakt mij iets uit maar de jacht :twisted:
Ik probeer nieuwe releases van ixo een beetje bij te houden al is dat soms moeilijk. Ik koop mijn modellen van een beperkt budget. ik vind een ixo al duur genoeg terwijl iemand anders dan zegt dat het zonde is van mijn geld als bijvoorbeeld AA een zelfde model uit heeft gebracht. als ik soms voor de kast sta en dan nar het deel jgtc kijk (allemaal ebbro) dan denk ik tering wat heeft dat wel niet gekost!!!! terwijl er ook mensen zijn waar het misschien een schijntje voor is.
Geen probleem vind ik want ik spiegel mijn verzameling niet aan die van anderen qua waarde. de modellen die ik koop hebben voor mij een waarde die iemand anders er niet aan af kan zien. ook al koop ik een auto zoals die maxi destijds voor maar 17,50 persoonlijk is ie mij veel meer waard omdat het een trofee is naar de jacht.
Het beperkte budget maakt voor mij het verzamelen mooier, juist omdat ik niet alles klakkeloos kan kopen. soms moet ik kiezen en mis ik een model waar ik dan later weer op moet jagen. in mijn laatste update is de ford focus van machale daar een voorbeeld van.
De duurste aanwinst in mijn collectie is een redline ferrari 430 en die kosten dan iets van 109 euro nieuw destijds. Nu kan ik jullie vertellen dat ik die alleen maar heb gekocht omdat ik daar in de winkel mijn spaarkaart vol had en bijna 70 euro kortingkreeg.
Normaal is dat gewoon ver boven mijn budget. ik spaar tussentijds wat knaken op zodat ik lekker mijn ixo`s kan blijven kopen. af en toe verwen ik mezelf met een uitbarsting tijdens een beurs. Mocht er hier ooit gezinsuitbreiding komen dan zal ik zeker consessies doen in het verzamelen maar ik kan dan nog jaren naar de voor mij waardevolle modellen kijken die ik met hardverdiende centjes voor mijn plezier bij elkaar verzameld heb en niet voor de penisverlenging ten opzichte van een ander

Greetz Richard
Hoezo noemen ze het verzamelwoede? ik wordt altijd vrolijk als ik er mee bezig ben!
Gebruikersavatar
brambo21
Berichten: 463
Lid geworden op: di 27 jan 2009 12:21
Schaal: 1:18
Locatie: heerle
Contacteer:

Re: Verzamelen; investering, liefhebberij of imago?

Bericht door brambo21 »

leuke en mooie verhalen staan hier tussen :thump_up:
mijn passie is (zoals sommige wel weten) Mc-Laren
dat is al jaren lang zo ik ga ook met enige regelmaat naar de f1 races toe
ik verzamel veel van dit clubje uit Woking zoals caps ,shirts ,jassen ,tassen ,vlaggen ,speldjes tot en met krantenknipsels aan toe
ook mijn 1:1 vito is helemaal in de mclaren uitvoering gemaakt (gekregen voor mijn 50ste verjaadag van vrouw kinderen en mijn F1 maat)
en over mijn modellen kan ik kort zijn deze verzamel ik pas sinds een jaartje
en dit doe ik echt voor MIJ en niet voor iemand anders of om mee te stoefen ik heb er op dit moment een 20 tal 1:18 McLarens
en een 20 tal 1:43 mclarens verder heb ik nog een 20 tal andere 1:18 f1 modellen en nog wat andere straatautos
van deze andere modellen verkoop ik er soms wel eens een en dan nog twijfel ik daaraan want ALLES wat je verkoopt ben je kwijt !
als er dan een weg gaat wil ik er ook niet op verdienen want net als bij mij geld is ALTIJD duur , ik kan het ook niet begrijpen dat er "verzamelaars" zijn die dit puur doen om erop te verdienen
maarja zulke mensen zullen er altijd wel blijven
ook zal het mij een worst zijn dat Pietje er meer heeft als mij (ik kan soms wel jaloers zijn op een bepaald model maar dat hebben we allemaal wel eens denk ik)
dus ik denk dat ik een hobby verzamelaar ben , of zijn er mensen die over mij iets anders denken ? :dance:
MC-LAREN FAN for ever Afbeelding ....... MC-LAREN F1 teller nu op 91 1:18
Gebruikersavatar
tom
Berichten: 5619
Lid geworden op: za 24 apr 2004 11:49

Re: Verzamelen; investering, liefhebberij of imago?

Bericht door tom »

Ik koop 100% voor mijn eigen verzameling, heb echt nog nooit een model aangeschaft op zijn mogelijke toekomstige waarde. Eerlijk gezegd denk ik dat het de grootste desinvestering ooit is, want ik mag blij zijn als ik bij onverhoopte verkoop de helft terug krijg van wat ik betaald heb. De kans dat ik ooit een koper voor mijn hele verzameling vind, is verwaarloosbaar klein.

Ik koop wat ik leuk vind, en dat doe ik al sinds 1985 (en langer, als je de modellen meetelt die mijn jeugd hebben overleefd). Om mezelf te beschermen heb ik een soort thema in mijn verzameling geïntroduceerd. Dat thema is al een paar keer veranderd en er zitten genoeg vage sub-thema's omheen om het voor iedereen behalve mijzelf volkomen onduidelijk te maken. Dat maakt een rare verzameling, waarin speeltjes van minder dan een euro in dezelfde vitrine staan als een CMC. Detaillering is leuk, maar soms kan een simpel modelletje de vorm uitstekend weergeven en is detail overbodig. Soms is het ook leuk als je ziet dat het modelletje juist nergens op lijkt, maar ik vermoed dat ik daarin de enige op dit forum ben. Ik koop ook nog wel eens iets zonder verpakking of met beschadigingen, verpakkingen gaan niet weg maar zijn ook niet erg belangrijk.

Als iemand naar mijn verzameling kijkt en opmerkingen maakt over de waarde, vrees ik dat-ie weinig sympathie krijgt...
Plaats reactie