Verlichting van vitrine

Hier kan je informatie vinden en vragen stellen over alles wat te maken heeft met modelauto´s en het om- en verbouwen hiervan.
Gebruikersavatar
DeProfessor
Berichten: 109
Lid geworden op: do 09 okt 2003 14:27
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door DeProfessor »

Wow, echt indrukwekkend mooi, Matt!! :drool: Niet de eerste keer dat ik verbaasd sta over je creatieve geest trouwens.. :wink: :worshippy:
Gebruikersavatar
jelmer
Berichten: 1371
Lid geworden op: di 25 nov 2003 19:15
Schaal: 1:43
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Bericht door jelmer »

Dat ziet er zeer goed uit Matt!

Ik heb dezelfde soort vitrine als jou, en ik heb alleen bovenin een spotje, maar zoals al eerder hier aangegeven.. onderin heb je weinig licht!

Ik denk dat ik nog eens een paar spotjes aan het plafond plak zodat de lichtverdeling mooier is...
Afbeelding
Gebruikersavatar
Herman
Berichten: 269
Lid geworden op: vr 10 okt 2003 13:03
Locatie: Reeuwijk
Contacteer:

Verlichting in de vitrine

Bericht door Herman »

Ik heb 2 kleine vitrines, ogeveer 50x50x18cm. Op zich leuke dingen, maar er dringt maar weinig licht door tot op de modellen. Er moet dus verlichting in komen. En nu komt het probleem:

Ik heb geen elektriciteit in de buurt. het zal dus batterij-verlichtig moeten worden.

Wat ik zoek is verlichting die lang meegaat, (led?) en die met een drukknop voor een bepaalde periode aan is te zetten (zeg 5 minuten oid)

iemand een idee?
e
n nu nieuwe batteijen in mijn toetsenbord.

[MOD-EDIT]: verplaatst naar bestaand subtopic over verlichting in vitrine, door Matt Modelautos
Gebruikersavatar
willyschildpad
Berichten: 40
Lid geworden op: vr 04 mar 2005 23:34
Locatie: valkenswaard
Contacteer:

Bericht door willyschildpad »

misschien zijn boekleeslampjes van de blokker iets?? kijk maar eens bij de blokker of het wat is, ze zijn maar een euro per stuk en geven veel licht, en er zijn twee soorten. en je kan ze nog verandere. :dance:
Gebruikersavatar
tom
Berichten: 5619
Lid geworden op: za 24 apr 2004 11:49

Bericht door tom »

Gewoon snoer is toch niet zo duur? Voor een paar centen per meter kun je overal stroom naartoe krijgen...
Gebruikersavatar
andre
Berichten: 2940
Lid geworden op: ma 01 nov 2004 22:58
Schaal: 1:50

Bericht door andre »

:think: mmmhhh verlichting in vitrinekasten ik zou
er niet aan beginnen de modellen kunne hierdoor
namelijk verkleuren in lakwerk en interieur heb
dit zelf namelijk al een keer ondervonden :eh:
Nu alleen nog maar 1/43 en 1/50 Dakar vrachtwagens in de collectie .
Jp-cars
Berichten: 199
Lid geworden op: zo 20 feb 2005 19:37

Bericht door Jp-cars »

dan gebruik je te hoge voltage, verlichting in een vitrinne geeft toch net dat beetje meer vind ik, en je hebt verschillende soorten verlichten die hiervoor prima gebruikt kunnen worden.

ik ben nu zelf een aquaria tl aan het inbouwen, het geeft me visjes prachtige kleuren, kijken of het voor me auto's ook hetzelfde doet :lol:
Gebruikersavatar
St. Paul
Berichten: 3352
Lid geworden op: vr 16 jul 2004 21:57

Bericht door St. Paul »

Als je op batterijen gaat dan is LED wel wat makkelijker aangezien het minder stroom kost. Het zal niet de meest goedkope oplossing zijn. Als je een beetje een speciaalzaakje opzoekt kunnen ze daar wel het een en ander uitleggen. En daar kun je natuurlijk gelijk vragen of ze een schema hebben voor een circuit dat vanzelf uitgaat. Veel staat ook al online want dit is best hot iets. BV. bij miniatuurrails en reclame uitingen. Misschien kan 1 van onze belgische vrienden, Yurinator, je helpen. Die was bezig met het inbouwen van LED's in zijn 1/1 auto.

Deze site heeft al het een en ander aan info. En klik hier voor een overzicht van hoeveel ledjes ongeveer hoeveel watt zijn. Op deze site hebben ze een paar erg mooie dingen, maar daar betaal je dan ook voor.

Deze is er natuurlijk ook. :mrgreen: http://led.pagina.nl/ Je kunt als je het zelf maakt je leds aanpassen. Door bv blauwe LED's toe te voegen heeft het misschien wel een leuk effect op je Bugatti's. Er van uitgaande dat het daar voor is en ze ook blauw zijn. Bugattiblauw past bij jou. :wink: :mrgreen: En LED licht is makkelijk te verdelen waardoor je een evenwijdigere verspreiding van licht krijgt. Succes. En als je LED's gaat gebruiken ben ik erg benieuwd.
Gebruikersavatar
Herman
Berichten: 269
Lid geworden op: vr 10 okt 2003 13:03
Locatie: Reeuwijk
Contacteer:

Bericht door Herman »

Het zal idd wel ledverlichting worden. Kabels over de muur zie ik gewoon niet zitten, dat ziet er niet uit (ik ben een zeikerd, ik weet het).

Ik ga de voorgaande linkjes eens proberen. Zodra ik wat heb uitgepuzzeld, laat ik het weten.
Gebruikersavatar
Curbstone Models
Berichten: 1282
Lid geworden op: di 24 feb 2004 17:35
Schaal: 1:18
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Bericht door Curbstone Models »

Ik ben zelf ook geen voorstander van spotjes of lampen in de vitrine, die veroorzaken altijd dat het in de vitrine warm wordt, en dat is zéér schadelijk voor modellen met decals.. voor gewone straatauto's maakt het daarintegen niet veel uit.
Zonlicht is dodelijk voor bijna alle modellen, als modellen niet met autolak (lees UV resistente lak) zijn gespoten, zal de lak gaan verkeuren door het UV. Ook de kunstof zal op den duur gaan verkleuren.

De oplossing om een spot aan de buitenkant van de vitrine, bijvoorbeeld centraal in je kamer, op de vitrine te richten maakt de vitrine wel mooi verlicht, maar je krijgt ook véél spiegeling in het glas.. Ik vind het zelf wel de mooiste vorm van verlichting.
Gebruikersavatar
Lamborghini ONLY
Berichten: 119
Lid geworden op: di 11 nov 2008 20:18
Contacteer:

Re: Verlichting van vitrine

Bericht door Lamborghini ONLY »

Om even een oude thread weer even op te starten :shock:

Ik wou graag weten wat led lampjes zouden doen als je ze in de buurt van je model zou plaatsen???
verder af zouden ze helemaal geen kwaad kunnen want ze veroorzaken vrijwel geen warmte.
Misschien heeft er iemand voorbeelden van FOTO`S
Afbeelding
Gebruikersavatar
MB 500 Sec Ronnie
Berichten: 2235
Lid geworden op: vr 29 aug 2008 13:06
Schaal: 1:6
Locatie: Ocho Rios

Re: Verlichting van vitrine

Bericht door MB 500 Sec Ronnie »

Zelf heb ik maar 1 lampje (halogeen in de kasten), en schijnt helaas niet tot beneden, omdat er gewoonweg te veel automodellen in staan.
Ik denk zelf dat die kast maar 2 of 3x per jaar aangaat, als er bezoek is die interesse heeft in mijn hobby.

Maar een vriend van mij, heeft een totale glazen kast, met op iedere verdieping in de kast verlichting, gemaakt met van die draaden voor voor aan het plafont met lampjes er in (laagste watt age)

Hij heeft geen speigel in deze achterwand, maar er draaien wel 4 enorme pc koelers mee in deze kast, de meest geruisloze, om de kast te koelen / overdruk te geven tegen stof.

Ron :thump_up:
Gebruikersavatar
Fruitcake
Berichten: 777
Lid geworden op: di 11 mar 2008 14:06
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Verlichting van vitrine

Bericht door Fruitcake »

Een gekoelde vitrine :worshippy: :lol:
Gebruikersavatar
Lamborghini ONLY
Berichten: 119
Lid geworden op: di 11 nov 2008 20:18
Contacteer:

Re: Verlichting van vitrine

Bericht door Lamborghini ONLY »

Dat is eigenlijk geen slecht idee als je toch al stroom hebt voor licht is stroom voor een ventilator ook zo gedaan.
Als je zorgt voor zelfs maar een hele kleine overdruk dan zal stof niet binnen komen.
Moet je wel een filter voor de ventilator doen natuurlijk en deze schoon houden.
Enigste nadeel is toch wel waar plaats je hem in de vitrine zodat de ventilator niet opvalt.
Afbeelding
Gebruikersavatar
borbase
Berichten: 1084
Lid geworden op: zo 15 jun 2008 17:29
Locatie: geldrop
Contacteer:

Re: Verlichting van vitrine

Bericht door borbase »

mijn vitrine word dadelijk verlicht door led verlichting
komen 2 strips in de hoek waar de glasplaat zit dus je ziet ze niet de sstrips zijn net zolang als de kast en geen warmt en kan ze ook nog eens dimmen als het klaar is volgen de foto's
gr rob
Plaats reactie