druppels onder de banden

Hier kun je alles over modelauto's kwijt wat je niet in bovenstaande fora kwijt kunt.

Gebruikersavatar
freeroad
Berichten: 933
Lid geworden op: zo 03 okt 2010 14:08
Schaal: 1:50
Locatie: Westland
Contacteer:

Re: druppels onder de banden

Bericht door freeroad »

Heb het even aan de lerares gevraagd. Haar antwoord was als volgt: In de lucht zitten allemaal kleine deeltjes waterdamp. Die wij niet met het blote oog kunnen zien. En als je zo'n model met rubberen bandjes, voor een langere tijd op een glazen of kunststof object laat staan. Gaat de waterdamp, die niet kan ontsnappen. Condenseren op de glazen plaat. Dus kortom Condenseren, dat is wat hier gebeurt!
Gelukkig niks raars :dance:
Afbeelding
Nog volop in aanbouw, dé site over mijn modelauto's!
680 Pk op de Achterwielen!
Gebruikersavatar
Jeffrey1985
Berichten: 866
Lid geworden op: za 07 aug 2010 20:58
Schaal: 1:43
Contacteer:

Re: druppels onder de banden

Bericht door Jeffrey1985 »

freeroad schreef:Heb het even aan de lerares gevraagd. Haar antwoord was als volgt: In de lucht zitten allemaal kleine deeltjes waterdamp. Die wij niet met het blote oog kunnen zien. En als je zo'n model met rubberen bandjes, voor een langere tijd op een glazen of kunststof object laat staan. Gaat de waterdamp, die niet kan ontsnappen. Condenseren op de glazen plaat. Dus kortom Condenseren, dat is wat hier gebeurt!
Gelukkig niks raars :dance:
Dat lijkt me een goede verklaring. :idea:

Nu maar hopen dat het wat minder wordt want het lijkt maar door te gaan. Het vocht moet er toch eens uit zijn. :evil:
Privecollectie: http://modelautoforum.nl/viewtopic.php? ... 3cd82883a3 :idea:

Zie ook mijn instagram page @jeffrey_modelcars
Gebruikersavatar
freeroad
Berichten: 933
Lid geworden op: zo 03 okt 2010 14:08
Schaal: 1:50
Locatie: Westland
Contacteer:

Re: druppels onder de banden

Bericht door freeroad »

Jeffrey1985 schreef:
freeroad schreef:Heb het even aan de lerares gevraagd. Haar antwoord was als volgt: In de lucht zitten allemaal kleine deeltjes waterdamp. Die wij niet met het blote oog kunnen zien. En als je zo'n model met rubberen bandjes, voor een langere tijd op een glazen of kunststof object laat staan. Gaat de waterdamp, die niet kan ontsnappen. Condenseren op de glazen plaat. Dus kortom Condenseren, dat is wat hier gebeurt!
Gelukkig niks raars :dance:
Dat lijkt me een goede verklaring. :idea:

Nu maar hopen dat het wat minder wordt want het lijkt maar door te gaan. Het vocht moet er toch eens uit zijn. :evil:
Vocht zal niet zo snel uit de lucht verdwijnen :angel:
Afbeelding
Nog volop in aanbouw, dé site over mijn modelauto's!
680 Pk op de Achterwielen!
Gebruikersavatar
tom
Berichten: 5619
Lid geworden op: za 24 apr 2004 11:49

Re: druppels onder de banden

Bericht door tom »

Da's echt geen water. Water is niet vettig.

Bovendien hebben niet alle modellen er last van, wat is daar de natuurkundige verklaring van?
Gebruikersavatar
freeroad
Berichten: 933
Lid geworden op: zo 03 okt 2010 14:08
Schaal: 1:50
Locatie: Westland
Contacteer:

Re: druppels onder de banden

Bericht door freeroad »

tom schreef:Da's echt geen water. Water is niet vettig.

Bovendien hebben niet alle modellen er last van, wat is daar de natuurkundige verklaring van?
Er heeft geloof ik niemand iets gezegd over vettig. Zowel neem ik mijn woorden terug.
Afbeelding
Nog volop in aanbouw, dé site over mijn modelauto's!
680 Pk op de Achterwielen!
Gebruikersavatar
tom
Berichten: 5619
Lid geworden op: za 24 apr 2004 11:49

Re: druppels onder de banden

Bericht door tom »

Ik heb dus ook regelmatig bij sommige modellen die druppels onder de banden gevonden. Als ik ze wegveeg met een tissue, zit er een vette veeg op de glasplaat die met ontvetter (Glassex) moet worden verwijderd. Dat is echt geen water, bovendien is het niet zo vochtig in mijn huis dat er condens onder mijn modellen ontstaat.
Gebruikersavatar
MartinBond
Berichten: 820
Lid geworden op: ma 09 mar 2009 18:51
Schaal: 1:18
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: druppels onder de banden

Bericht door MartinBond »

tom schreef:Da's echt geen water. Water is niet vettig.

Bovendien hebben niet alle modellen er last van, wat is daar de natuurkundige verklaring van?
Het kan toeval zijn, beschouw in dit geval deze reactie als niet geschreven, maar het getoonde model is een F1-model met gladde banden. Bij banden met profiel kan het vocht in de lucht nog enigzins weg waardoor het niet/minder blijft liggen...?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Jeffrey1985
Berichten: 866
Lid geworden op: za 07 aug 2010 20:58
Schaal: 1:43
Contacteer:

Re: druppels onder de banden

Bericht door Jeffrey1985 »

MartinBond schreef:
tom schreef:Da's echt geen water. Water is niet vettig.

Bovendien hebben niet alle modellen er last van, wat is daar de natuurkundige verklaring van?
Het kan toeval zijn, beschouw in dit geval deze reactie als niet geschreven, maar het getoonde model is een F1-model met gladde banden. Bij banden met profiel kan het vocht in de lucht nog enigzins weg waardoor het niet/minder blijft liggen...?
Ja, het betreft ook modellen met profiel. Bij mij de Mercedes CL.

Als iemand nog een oplossing weet horen we die graag.
Privecollectie: http://modelautoforum.nl/viewtopic.php? ... 3cd82883a3 :idea:

Zie ook mijn instagram page @jeffrey_modelcars
Gebruikersavatar
TestaRossa
Berichten: 2087
Lid geworden op: zo 09 mar 2008 09:03
Schaal: 1:43
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: druppels onder de banden

Bericht door TestaRossa »

Dat vraagt om een scheikundige analyse in het praktijklokaal bij je lerares.....weten we meteen met welke substantie we te maken hebben hier.
#testarossa1980modelcarcollection ( op Instagram en Twitter ) #MV33 http://www.modelautoforum.nl/viewtopic.php?f=21&t=14803
Gebruikersavatar
Powersprint
Berichten: 4886
Lid geworden op: wo 04 apr 2007 15:09
Schaal: 1:18
Locatie: omgeving Weert

Re: druppels onder de banden

Bericht door Powersprint »

Ook ik heb hier last van gehad. Maar sinds ik de auto's (onzichtbaar) met een soort van viltjes van zijn banden heb gehaald (de bodemplaat leunt dus op de viltjes terwijl de banden los staan van de glasplaat) is het geval van vieze glasplaten en bandjes die aan de glasplaat vastplakken verholpen. Ook het "platte banden" verhaal wordt zo verholpen :) Je hoeft dus niet van alle modellen tijdig de wielen eens te draaien.
Afbeelding
Muscles instead of Powersteering
Gebruikersavatar
MB 500 Sec Ronnie
Berichten: 2235
Lid geworden op: vr 29 aug 2008 13:06
Schaal: 1:6
Locatie: Ocho Rios

Re: druppels onder de banden

Bericht door MB 500 Sec Ronnie »

Powersprint schreef:Ook ik heb hier last van gehad. Maar sinds ik de auto's (onzichtbaar) met een soort van viltjes van zijn banden heb gehaald (de bodemplaat leunt dus op de viltjes terwijl de banden los staan van de glasplaat) is het geval van vieze glasplaten en bandjes die aan de glasplaat vastplakken verholpen. Ook het "platte banden" verhaal wordt zo verholpen :) Je hoeft dus niet van alle modellen tijdig de wielen eens te draaien.

Powersprint,

zeg je hiermee, dat er totaal geen "zweet" meer uit de banden komt :?:

idd, is dit een goede oplossing om de banden mooi rond te houden en geen krassen in je virtines hebt, door het vilt :worshippy:


@ Testarossa, met je opmerking kan wel mee leven, gewoon onderzoeken waar de componenten van deze banden zijn gemaakt, zodat we weten wat we er in zit,en een middel / substantie / poeder kunnnen vinden om dit "slijtage" proces tegen te houden.


Zelf ben ik niet hoger geschoold dat 4 Havo scheikunde (destijds) :wink:
Gebruikersavatar
freeroad
Berichten: 933
Lid geworden op: zo 03 okt 2010 14:08
Schaal: 1:50
Locatie: Westland
Contacteer:

Re: druppels onder de banden

Bericht door freeroad »

Dacht dat mijn uitleg wel duidelijk was?! :mrgreen:
Afbeelding
Nog volop in aanbouw, dé site over mijn modelauto's!
680 Pk op de Achterwielen!
Gebruikersavatar
Powersprint
Berichten: 4886
Lid geworden op: wo 04 apr 2007 15:09
Schaal: 1:18
Locatie: omgeving Weert

Re: druppels onder de banden

Bericht door Powersprint »

Hoi Ron,

ik weet niet of hiermee het "zweten" helemaal opgeheven is, maar de plekken op je glasplaten zijn in ieder geval verholpen. Doordat er geen druk meer op de bandjes staat zou het "zweten" ook al een stuk minder moeten zijn, maar controleren kun je dit niet aangezien je dit nergens meer kunt waarnemen :)

Groeten Arno
Afbeelding
Muscles instead of Powersteering
Gebruikersavatar
Jeffrey1985
Berichten: 866
Lid geworden op: za 07 aug 2010 20:58
Schaal: 1:43
Contacteer:

Re: druppels onder de banden

Bericht door Jeffrey1985 »

Toen ik zojuist thuis kwam weer druppels onder de banden :evil: Heb de banden er allemaal afgehaald en aan de binnenkant droog gemaakt. Wie weet helpt het :idea:
Privecollectie: http://modelautoforum.nl/viewtopic.php? ... 3cd82883a3 :idea:

Zie ook mijn instagram page @jeffrey_modelcars
Gebruikersavatar
Bondracer
Berichten: 3440
Lid geworden op: ma 02 apr 2007 13:48
Locatie: De Kempen

Re: druppels onder de banden

Bericht door Bondracer »

voor mijn part is het gewoon de rubber die zweet , je moet maar ééns een auto met zeer warm weer uit de garage rijden , als je snel bent zie je vochtige afdrukken op de garagevloer , en lijkt me dan ook niet onwaarschijnlijk dat in bepaalde vitrinekasten met halogeenverlichting de rubber bandjes (dan ook desubstanties in het rubber om soepelheid te garanderen die sneller een kookpunt bereikt )een afzetting op de glasplaat vertonen . :wink:
"Hunger is the fury of greed ; less is more than we need"
Afbeelding
Plaats reactie