Heel wat gemengde gevoelens bij deze 3e generatie Focus RS.
Ten eerste de verschijning. De Mk.1 had genoeg aan zijn cleane belijning en een paar uitgeklopte schermen om op een straatversie van McRae's WRC Focus te lijken. Bij de Mk.2 begon spoilerrommel reeds de overhand te krijgen, en bij deze versie spat het plastic machtsvertoon helemaal van je tft scherm af. Met al het spoilerwerk en de ietwat ordinaire velgen heb ik letterlijk het gevoel naar een Japanse auto te kijken. Ggggoogle eens op de topversie van de Impreza hatchback rond 2008/2009 en deze RS lijkt ineens een stuk minder nieuw.
Ik heb het Kinetic design van Ford, wat het ook moge betekenen, nog nooit mooi gevonden. De toevoeging van een Aston Martin grille heeft het voor mij eerder erger dan beter gemaakt. Blijkbaar vindt Ford dat nu zelf ook want ook die grille wordt nu volgeschroefd met stukken vaag plastic. Eervolle (?) vermeldingen zijn er qua details voor de vorm van de achterlicht units, en de aartslelijke manier waarop het benzineklepje is geplaatst, iets dat Ford nota bene heeft afgekeken van de Lada Samara. De chef van de design-afdeling zou alleen al daarvoor ritueel uit zijn functie gezet moeten worden, inclusief verbranding van zijn tekendoos met inhoud.
Positief vind ik de invoering van 4WD bij dergelijke mongoloïde vermogens, en nog positiever het feit dat alle rijplezier voortaan in een vijfdeurs jasje beschikbaar komt. Persoonlijk ben ik van mening dat een 5-deurs hatchback één van de briljantste concepten ooit is in de auto industrie. Zeker als dat concept wordt uitgewerkt tot een exemplaar met fraaie belijning, aansprekende rijeigenschappen en flinke prestaties. Het gemak van een alledaags gezinswagen, met de prestaties van een Porsche, maar niet de pretenties.
Bruut? Ja. Begeerlijk? mwoah. Voor mij is een goed exemplaar van de eerste RS nog steeds een droom in 1:1. Van deze opvolger zal ik echter ook geen nacht wakker liggen.