Straatauto: De 50-er, 60-er, 70-er en (soms) de 80-er jaren

Hier kun je alles over modelauto's kwijt wat je niet in bovenstaande fora kwijt kunt.

Veicolo
Schaal: 1:43

Re: Straatauto: De 50-er, 60-er, 70-er en (soms) de 80-er jaren

Bericht door Veicolo »

jonnoT! jonnoT! :worshippy: :clap:
Geintje. Ik heb ook wel een zwak voor de Manta A, Kadett A en vooruit de Ascona A van GM, maar zal verder nooit een Opel liefhebber worden Italofiel als ik ben. Toch, en ik heb het al meer gezegd, vind ik erg veel merken en modellen in miniatuur zeer de moeite waard terwijl ik er vroeger (in 1:1) niet warm of koud van kon worden. Het is maar net of de fabrikant de 'juiste lijn en sfeer' geraakt heeft. Zo. Nu hoop ik dat er niemand meer verdrietig is. :wink:
Ik maak m'n modellen schoon met een zogenaamd 'foundationkwastje' welke ik van één van m'n dochters duurzaam geleend heb :oops: . Ook gebruik ik wel eens een vochtig microvezeldoekje voor de lak. Wel lastig met spiegeltjes en zo trouwens.
Rock & Roll!!!
chummy dj

Bericht door chummy dj »

mooie fotos....die panhard is heel mooi tripoux,ook die opels zijn mooi... :D
buttonfreak
Schaal: 1:64
Contacteer:

Bericht door buttonfreak »

Volgens mij was voor die tijd een Opel niet lelijk. Het is dat die lijnen daarna zo gewoongoed werden dat we ze saai vinden. Denk ik. Als hier enkel Fiat's 1500 hadden gereden hadden we die auto's waarschijnlijk nu saai gevonden. Overvloed vlakt af.
tripoux
Contacteer:

Bericht door tripoux »

Misschien verzamel ik daarom nu auto's van een merk dat ik uit mijn jeugd niet ken...

Trouwens, die Opel 1500 en de Fiat C-Rekord vond ik erg mooie auto's:

Afbeelding

@ Veicolo: ik zal van het weekend maar eens met mijn vrouw naar de parfumerie. Voor een kwastje dan... :lol:

Hier een leuke site van iemand die een Opel Rekord zelf gebouwd heeft. Van Lego welteverstaan. Een hele nieuwe manier van Straatauto's verzamelen (en toegeven aan het jeugdverlangen om tóch weer met Lego te gaan bouwen):

http://www.idic.at/image
Diciotto

Bericht door Diciotto »

Niemand een Opel Manta coupé?
Zo ééntje van begin '80: http://www.opelfreunde-obertuerken.com/ ... 412006.jpg
Daar heeft mijn vader jaaaren mee gereden. Ne witte.
Als ik die vind, koop ik 'm ook :angel:
Afbeelding Collectie Porsche in 1/43
Veicolo

Bericht door Veicolo »

tripoux schreef:die Opel 1500 en de Fiat C-Rekord vond ik erg mooie auto's:
Hé leuk, een vrij zeldzame Fipel. Die zie je niet veel. :P

Goed, plaats ik ook maar een redelijk zeldzaam model:
Afbeelding
Afbeelding
Fiat X1/9 van de eerste serie uit 1972. Met een voor die tijd kenmerkende wigvormige carrosserie van Bertone. In het midden, achter de stoelen, was de uit de 128 afkomstige 1.290 cc motor met 75 pk geplaatst. De wegligging was voor die tijd uitstekend te noemen dankzij deze middenmotor layout. Topsnelheid was meer dan 170 km/u. Geinig was het afneembare dak welke precies in de kofferruimte vóór paste. Dit modelletje is van Solido.
Rock & Roll!!!
tripoux
Contacteer:

Bericht door tripoux »

Mooi strak model voor Solido. Precies de goede kleur ook vind ik. Die hoort bij dit model.
Als kind was ik helemaal weg van dit model. Mijn oudste broer had hem bijna gekocht. Hij zwichtte voor praktische argumenten en kocht een Golf 1500 type 1. Ook wel mooi, die strakke lijn, chromen bumpers, kleine achterlichten, maar ja, géén X1/9.

Ergens in mijn grijze cellen duikt het woord "Bertone Runabout" op als ik de X1/9 zie.
Was dat soms een soort voorstudiemodel?

Hier een Matchbox Runabout:

Afbeelding
tripoux
Contacteer:

Bericht door tripoux »

Aanvulling: het blijkt te kloppen, zie artikel op http://www.sportsvogn.no/x19reg/story.html

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Is hij er trouwens in model, behalve die van Matchbox Superkings en Corgi Whizzwheels?
Veicolo

Bericht door Veicolo »

Ja, de Runabout uit 1969, is ook zo. Bijna vergeten. Bijzonder ding eigenlijk. Lijkt ook wel wat op de latere Lancia Stratos welke getekend werd door Marcello Gandini die toentertijd hoofdontwerper was bij Bertone. Het logootje op de neus van de Runabout is van Autobianchi. Verstandig, want dat merk was een beetje de testcase van de Fiat groep. Sloeg een ontwerp niet aan, technisch of stylistisch gezien, dan bleef de Fiat groep buiten schot. Alle vingers wezen immers naar Autobianchi op zo'n moment. De X1/9 is ook van zijn hand trouwens. En als je een beetje fantasie hebt zie je ook lijnen van de Alfa Carabo terug, welke ook van de hand van Gandini is.
Afbeelding

Je broer heeft een verstandige keuze gemaakt denk ik; de X1/9 muntte nou niet direct uit in betrouwbaarheid.
Ik weet niet of de Runabout in 1:43 is gemaakt maar misschien weet een medelezer het wel?
Rock & Roll!!!
tripoux
Contacteer:

Bericht door tripoux »

Een kit van Yow Modeli in 1:43 (nooit van gehoord), zie ik net

AfbeeldingAfbeelding
Veicolo

Bericht door Veicolo »

Nee, ik ook niet. Wel leuk trouwens en ook een beetje duur. Kijk hier voor meer info: http://www.yowmodellini.com/collection/
Trek er maar een uurtje voor uit... :o Ik denk ook erg leuk voor Straatauto om te zien hoe de modellen stap voor stap gemaakt worden.
Rock & Roll!!!
bart85

Bericht door bart85 »

Ziet er leuk uit, ik vind de prijs nog relatief meevallen voor kleine-serie modellen van zulke kwaliteit (9000 Yen is 66 Euro). Ik denk dat verzenden uit Japan minder meevalt eigenlijk :) Om even terug te gaan naar de oorsprong: leuk ding die X1/9, had m eerder ook al geplaatst en vind het altijd een vrolijk karretje. In 1:1 niet duur meer trouwens!
tripoux
Contacteer:

Bericht door tripoux »

Wie kan aan dit modelautofotoverzoek voldoen: Fiat X1/9 en Lancia Beta Monte Carlo. Beiden van het eerste type. Twee absoluut favoriete Italianen. Straatauto, lukt je het dit duo op de foto te zetten?

Afbeelding
straatauto
Contacteer:

Bericht door straatauto »

Het spijt me Tripoux, de X1/9 heb ik wel (Minichamps en al eens eerder op de foto gezet), maar de Lancia kan ik jullie niet aan helpen.
Leuke bijdragen trouwens rondom de X1/9.
De auto die Tripoux zo knap heeft samengesteld is echter géén "Fipel" Veicolo; het is natuurlijk een zestiger jaren "Opat"
Kijk ook eens op mijn Website: http://straatauto.weebly.com
buttonfreak
Schaal: 1:64
Contacteer:

Bericht door buttonfreak »

tripoux schreef:Een kit van Yow Modeli in 1:43 (nooit van gehoord), zie ik net

AfbeeldingAfbeelding
Ik ken het merk wel...
maakte een serie prachtige 1:64 Mille Miglia auto's
Plaats reactie