1:43 of 1:18

Hier kun je alles over modelauto's kwijt dat met modelauto's te maken heeft maar niet over modelauto's gaat.
Gebruikersavatar
Tom_Aston-Martin
Berichten: 4026
Lid geworden op: do 11 okt 2007 16:20
Locatie: Assen

Re: 1:43 of 1:18

Bericht door Tom_Aston-Martin »

in welke schaal is die kit??? want die is prachtig :shock: en hoe duur is ie :cool: ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
boerke04
Berichten: 1530
Lid geworden op: vr 30 jan 2004 15:46
Locatie: Banholt

Re: 1:43 of 1:18

Bericht door boerke04 »

Markopolo schreef:Waarom zouden we hier niet over mogen blijven discussieren :?:


tom schreef:Nadelen 1:43:
- minder details weer te geven dan in grotere schalen
- meer gedetailleerde modellen zijn nauwelijks goedkoper dan grotere schalen
Deze stelling kan eigenlijk ook wel weer overboord :mrgreen:
Neemt ie als voorbeeld een van de meest slecht gedetailleerde 1:18 minichampskes van de laatste jaren tegenover een van de best gedetailleerde "open" 1:43ers allertijden. You sneaky b*st*rd :wink: :P :lol: .
Afbeelding
Gebruikersavatar
ViperArry
Berichten: 1030
Lid geworden op: ma 24 apr 2006 12:37
Locatie: omg. Arnhem

Re: 1:43 of 1:18

Bericht door ViperArry »

Waarom zouden we hier niet over mogen blijven discussieren
Omdat het nergens heen gaat behalve dat mensen naar elkaar gaan reageren omdat ze vinden dat de ene schaal al of niet beter zou zijn dan de andere. :evil: Niet zo´n goed plan als je het mij vraagt.

Wat mij betreft totaal nutteloos zelfs, zeker als je als Modelauto verzamelaars onderling leuk op een forum wilt schrijven.

Als we nou eens wat meer vergelijkingen konden bediscussieren dan wordt t wellicht een ander verhaal, maar een discussie om een discussie? :thump_down:
Gebruikersavatar
Smokey
Berichten: 2766
Lid geworden op: di 28 jun 2005 13:23
Locatie: haaksbergen

Re: 1:43 of 1:18

Bericht door Smokey »

Omdat het nergens heen gaat behalve dat mensen naar elkaar gaan reageren omdat ze vinden dat de ene schaal al of niet beter zou zijn dan de andere. Niet zo´n goed plan als je het mij vraagt.
Ik denk dat dit niet het geval is!
Nadat ik dit topic eens lekker heb doorgelezen kom ik eigenlijk tot de conclusie dat er hier niemand wil zeggen wat de beste schaal is. Er wordt over het algemeen aangegeven waarom de schaal hen interesseerd of wat ze de voordelen er van vinden. Zelf ben ik een 1:43 verzamelaar (met enkele 1:18 in het bestand van vroeger) Ik heb niet de ruimte of het geld om de gedetailleerde 1:18 modellen te kopen en vind het geweldig om rond te snuffelen in het grote bestand aan iets beter betaalbare 1:43 modellen. Elke schaal heeft zo zijn voordeel en niemand heeft volgens mij de intentie om dit op te blazen tot 1:43 of 1:18 is slechter dan de ander (dan laten we de andere schalen daar zelfs nog buiten) Een ieder op dit forum respecteerd de verzameling van een ander naar mijn idee, maar het is soms wel even lekker om je bot te begraven op zo`n onderwerpje :D .

Greetz Richard
Hoezo noemen ze het verzamelwoede? ik wordt altijd vrolijk als ik er mee bezig ben!
Gebruikersavatar
Peter Parker
Forumbestuur
Berichten: 8086
Lid geworden op: di 25 mei 2004 22:10
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Re: 1:43 of 1:18

Bericht door Peter Parker »

Voor mij is de beste schaal toch 1:43. Alles wat groter is lijkt toch vooral speelgoed. Heb ook bijna al mijn 1:18 de deur uit gedaan. 1:43 is toch verfijnder, de maat voor een verzamelaar vind ik.
Gebruikersavatar
buttonfreak
Berichten: 5162
Lid geworden op: vr 26 dec 2003 13:27
Schaal: 1:64
Locatie: België
Contacteer:

Re: 1:43 of 1:18

Bericht door buttonfreak »

Die schaal die het beste bij je past...
Gebruikersavatar
Markopolo
Forumbestuur
Berichten: 6149
Lid geworden op: wo 08 okt 2003 09:13
Schaal: 1:43
Locatie: Naast de buren!
Contacteer:

Re: 1:43 of 1:18

Bericht door Markopolo »

Beetje standaard antwoord :|

Toch denk ook ik dat 1:43 en ook volgens fabrikanten de echte verzamemaat is. Onderbouwing? natuurlijk ;)

Neem nu bij een Porsche GT3 al jaren lang gemaakt door Minichamps, later Spark en nu zelfs door AutoArt, yep, diezelfde AutoArt die ook in de 1:18 zit, maar de keuze voor voor een GT3 in 1:18 is ronduit belabberd, alle bekende Race Porsche worden niet of nauwelijks uitgebracht, en als dat dan wel het geval is, klopt er geen reet van :thump_down:
Als je kijkt naar het aanbod van 1:43 en 1:18 dan zijn er toch veel meer fabrikanten die qua keuze veel meer 1:43 leveren dan de grote schaal, en dat zal alleen nog maar groter worden, je ziet al dat er sealed body's uitgegeven worden, gewoon om de kosten te kunnen drukken, 1:18 is gewoon erg duur om te maken dezer dagen, zeker als mensen details willen, maar daarintegen willen ze er niks extra's voor betalen (maar wel klagen dat een model sealed body wordt), en wijken uit naar gewone Hotwheels of Bburago :eh: dan ken je net zo goed Playmobil gaan verzamelen want dat is net zo gedetaileerd :lol:
Gebruikersavatar
Peter Parker
Forumbestuur
Berichten: 8086
Lid geworden op: di 25 mei 2004 22:10
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Re: 1:43 of 1:18

Bericht door Peter Parker »

Precies markopolo, het is geen kunst om met veel geld een CMC model te maken of een Elite. Probeer die perfectie maar eens te krijgen op 1:43, dat is pas knap!
Gebruikersavatar
Montezemolo
Berichten: 6320
Lid geworden op: do 09 nov 2006 12:55
Schaal: 1:18
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: 1:43 of 1:18

Bericht door Montezemolo »

Peter Parker schreef:Voor mij is de beste schaal toch 1:43. Alles wat groter is lijkt toch vooral speelgoed. Heb ook bijna al mijn 1:18 de deur uit gedaan. 1:43 is toch verfijnder, de maat voor een verzamelaar vind ik.
Ja hoor Peter, en die ouwe afgebladderde dinky's troep van jou is geen speelgoed ???? duuuh :evil:

Montezemolo :thump_up:
Modelautoforum: 100% ADH
Gebruikersavatar
Ferrari10flrb
Berichten: 2996
Lid geworden op: zo 16 jul 2006 22:40
Schaal: 1:43
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: 1:43 of 1:18

Bericht door Ferrari10flrb »

Ik was een overtuigde 1/43 verzamelaar. Totdat ik hier op het forum foto's van Exoto's voorbij zag komen................ :doh: Vervolgens ook nog Kyosho's en BBRs in 1/18 tja............. :doh: en toen toch maar besloten om er ook 1/18 bij te gaan verzamelen. Gelukkig is de keus in 1/18 op mijn verzamelgebied niet zo groot. En hebben veel 1/18 fabrikanten de gewoonte om een zelfde model in tig liverys uitbrengen. Wil ooit nog wel een keer alle Ferrari F1's van Schumacher hebben. Maar ben niet bepaald onder de indruk van de HW's. Wil er op dit moment ook zeker niet meer dan € 30,- per stuk voor betalen.
Gebruikersavatar
rpi
Berichten: 2395
Lid geworden op: do 01 nov 2007 21:26
Schaal: 1:18
Locatie: Willemstad

Re: 1:43 of 1:18

Bericht door rpi »

Peter Parker schreef:Precies markopolo, het is geen kunst om met veel geld een CMC model te maken of een Elite. Probeer die perfectie maar eens te krijgen op 1:43, dat is pas knap!
Is deze bedoeld als opstokertje? :twisted:

Wat vind je veel geld? Ik heb nu diverse CMC's en Exoto's. Als je een beetje zoekt vind je deze voor minder dan € 150, ook enkele gelimiteerde modellen.

Het detail is fenomenaal en staat mijns inziens op een veel hoger niveau dan menig 1:43. En als de 1:43's vergelijkbare niveaus bereiken, dan zit je ook makkelijk (ver) boven de € 100. (zoals bijv. Looksmart's Lambo's en MR's Reventòn) Met vrijwel hetzelfde budget is het economisch gezien een veel knappere prestatie om een 1:18 met superdetail te maken, dan een 1:43.

Ik vind het in ieder geval een extreem bijzondere prestatie van CMC om de modellen te maken voor de huidige prijzen :worshippy:

Overigens vind ik geen enkel model "speelgoed". Het gaat erom hoe de verzamelaar het ervaart, de rest doet er niet toe.
Gebruikersavatar
buttonfreak
Berichten: 5162
Lid geworden op: vr 26 dec 2003 13:27
Schaal: 1:64
Locatie: België
Contacteer:

Re: 1:43 of 1:18

Bericht door buttonfreak »

Montezemolo schreef:
Peter Parker schreef:Voor mij is de beste schaal toch 1:43. Alles wat groter is lijkt toch vooral speelgoed. Heb ook bijna al mijn 1:18 de deur uit gedaan. 1:43 is toch verfijnder, de maat voor een verzamelaar vind ik.
Ja hoor Peter, en die ouwe afgebladderde dinky's troep van jou is geen speelgoed ???? duuuh :evil:

Montezemolo :thump_up:
in die tijd was er geen 1:18, maar idd, het werd verkocht als speelgoed (kijk maar naar advertentiemateriaal uit die tijd)
Gebruikersavatar
Harm-Jan
Beheerder
Berichten: 1767
Lid geworden op: ma 24 mei 2004 18:36
Schaal: 1:43
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: 1:43 of 1:18

Bericht door Harm-Jan »

1:18 :dance: staat tenminste op dat het voor 14 jaar of ouder is.
dat 1:43 spul is voor baby's :angel:
Gebruikersavatar
Montezemolo
Berichten: 6320
Lid geworden op: do 09 nov 2006 12:55
Schaal: 1:18
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: 1:43 of 1:18

Bericht door Montezemolo »

Harm-Jan schreef:1:18 :dance: staat tenminste op dat het voor 14 jaar of ouder is.
dat 1:43 spul is voor baby's :angel:
HJ, ik wist dat jij het zou snappen :worshippy:

Mont :thump_up:
Modelautoforum: 100% ADH
Gebruikersavatar
Markopolo
Forumbestuur
Berichten: 6149
Lid geworden op: wo 08 okt 2003 09:13
Schaal: 1:43
Locatie: Naast de buren!
Contacteer:

Re: 1:43 of 1:18

Bericht door Markopolo »

Kan wel wezen, maar jullie beide verzamelen alleen maar 1:18 modellen, ik denk dat je de beoordeling pas kan maken als je meerdere schalen verzameld. 1:18 ziet er op zich erg mooi uit, maar het aanbod is erg mager tegenover een hoge prijs.
Wat vind je veel geld? Ik heb nu diverse CMC's en Exoto's. Als je een beetje zoekt vind je deze voor minder dan € 150, ook enkele gelimiteerde modellen.

Het detail is fenomenaal en staat mijns inziens op een veel hoger niveau dan menig 1:43. En als de 1:43's vergelijkbare niveaus bereiken, dan zit je ook makkelijk (ver) boven de € 100. (zoals bijv. Looksmart's Lambo's en MR's Reventòn) Met vrijwel hetzelfde budget is het economisch gezien een veel knappere prestatie om een 1:18 met superdetail te maken, dan een 1:43.
Als ik goed zoek, dan vind bovengenoemde auto's ook voor onder de € 100,- Maar als we een Reventon van MR gaan pakken qua prijs moet je ook 1 van de laatste nieuwe Exoto's aan komen zetten, en dan kan je het met je € 150,- wel vergeten.

Maar ik blijf erbij dat de 1:43 een grotere afzetmarkt heeft dan 1:18 en daardoor meer als verzamelaars schaal wordt gezien.
Plaats reactie