Fotowedstrijd?

Heb je een mooie foto gemaakt van een modelauto uit je eigen verzameling? Plaats hem hier!
Uiteraard kun je hier ook al je vragen en tips kwijt over het fotograferen van modelauto's.
In het kort: hoe, waar en waarmee worden jou foto's gemaakt.
Gebruikersavatar
buttonfreak
Berichten: 5160
Lid geworden op: vr 26 dec 2003 13:27
Schaal: 1:64
Locatie: België
Contacteer:

Re: Fotowedstrijd?

Bericht door buttonfreak »

Ik heb een soortgelijke kritiek ook al eens geuit, bijvoorbeeld dat van die op de rots; iets soortgelijks hebben we al gezien van die man. Niet dat het niet mooi is, maar een beetje fantasieloos. En als een Le Mans auto op een rots het thema moet uitbeelden weet ik t ook niet.

Mijn foto's zijn misschien niet de beste, maar probeer altijd een thema over te brengen. Een verhaal in een plaatje. Wellicht is dat ook fantasieloos, maar op steeds weer een verhaal te bedenken...

Ik vind het wel goed dat er kritiek wordt geleverd en ik heb liever dat mensen tegen me zeggen "Jan, hoe kun je dat nou inzenden? De belichting is volkomen fout" of "die compositie is fout". Ik kan dan proberen de volgende keer een betere foto te maken.
Gebruikersavatar
1:18 24/7
Berichten: 2813
Lid geworden op: vr 16 apr 2004 20:12
Schaal: 1:18
Locatie: 47° 53' 19.21", 0° 1' 55.44"

Re: Fotowedstrijd?

Bericht door 1:18 24/7 »

Ik vond jouw foto nogal bewogen, probeer het eens met een statief! :P :mrgreen:
Better to let people wonder if you are a moron, than to open your mouth and remove all doubt.
Afbeelding

flickr op!
Gebruikersavatar
buttonfreak
Berichten: 5160
Lid geworden op: vr 26 dec 2003 13:27
Schaal: 1:64
Locatie: België
Contacteer:

Re: Fotowedstrijd?

Bericht door buttonfreak »

1:18 24/7 schreef:Ik vond jouw foto nogal bewogen, probeer het eens met een statief! :P :mrgreen:
Of was dat de bedoeling? :oops:
Gebruikersavatar
1:18 24/7
Berichten: 2813
Lid geworden op: vr 16 apr 2004 20:12
Schaal: 1:18
Locatie: 47° 53' 19.21", 0° 1' 55.44"

Re: Fotowedstrijd?

Bericht door 1:18 24/7 »

OOOOOOOooohhhh, a cette bicyclette! :doh:
Better to let people wonder if you are a moron, than to open your mouth and remove all doubt.
Afbeelding

flickr op!
Gebruikersavatar
buttonfreak
Berichten: 5160
Lid geworden op: vr 26 dec 2003 13:27
Schaal: 1:64
Locatie: België
Contacteer:

Re: Fotowedstrijd?

Bericht door buttonfreak »

Mais bien sure!
Gebruikersavatar
F40F50ENZO
Berichten: 1939
Lid geworden op: zo 22 okt 2006 17:29
Schaal: 1:18
Locatie: United States of Westland

Re: Fotowedstrijd?

Bericht door F40F50ENZO »

buttonfreak schreef:Ik heb een soortgelijke kritiek ook al eens geuit, bijvoorbeeld dat van die op de rots; iets soortgelijks hebben we al gezien van die man. Niet dat het niet mooi is, maar een beetje fantasieloos. En als een Le Mans auto op een rots het thema moet uitbeelden weet ik t ook niet.
Mijn foto's zijn misschien niet de beste, maar probeer altijd een thema over te brengen. Een verhaal in een plaatje. Wellicht is dat ook fantasieloos, maar op steeds weer een verhaal te bedenken...
Ik vind het wel goed dat er kritiek wordt geleverd en ik heb liever dat mensen tegen me zeggen "Jan, hoe kun je dat nou inzenden? De belichting is volkomen fout" of "die compositie is fout". Ik kan dan proberen de volgende keer een betere foto te maken.
Ik ben het met je eens Buttonfreak.

@Bieck (1:18 24/7) Als je het allemaal niks vindt stem dan NIET
Wellicht zou het beter zijn om kritiek via een PB naar iemand te sturen? Zonder een groep mensen te kakken te zetten.
Ik probeer ook altijd met een thema mee te denken, maar ik besteed natuurlijk niet een half uur van mijn schaarse vrije tijd om afgezeken te worden, vandaar mijn opmerking azijnpisser.
Normaal doe je altijd mee, met mooie foto's, maar nu je het zelf vergeten ben om mee te doen (overigens heb je net als de rest 3 weken de tijd gehad) ga je zulke opmerkingen plaatsen. :cry:
No hard feelings.... begin gerust een topic, maar iedereen staat vrij om zelf een foto in te zenden in de wedstrijd.
Dat is zijn eigen keuze en als dat geen punten oplevert dan is dat jammer....
Wellicht wil je als jurylid achteraf aan de mensen je juryrapport zenden, als ze daar prijs op stellen.
Een échte moderatorklassieker is: To delete or not to delete that's the question!!!
Gebruikersavatar
Honda.f1
Berichten: 699
Lid geworden op: ma 25 dec 2006 14:52
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Fotowedstrijd?

Bericht door Honda.f1 »

Er zijn misschien ook mensen die voor het eerst meedoen, die iets aan 'positieve' kritiek hebben, zodat ze de volgende wedstrijd weten waar ze op moeten letten
Onderweg:

Mclaren MP4/22 Fernando Alonso
Mclaren MP4/21 Lewis Hamilton 1st rollout
Jordan EJ13 testcar (Plastic delen zijn gespoten, Body is geplamuurd,17/6 eerste laag spuiten)
Gebruikersavatar
buttonfreak
Berichten: 5160
Lid geworden op: vr 26 dec 2003 13:27
Schaal: 1:64
Locatie: België
Contacteer:

Re: Fotowedstrijd?

Bericht door buttonfreak »

Honda.f1 schreef:Er zijn misschien ook mensen die voor het eerst meedoen, die iets aan 'positieve' kritiek hebben, zodat ze de volgende wedstrijd weten waar ze op moeten letten
inderdaad.
Gebruikersavatar
Bondracer
Berichten: 3440
Lid geworden op: ma 02 apr 2007 13:48
Locatie: De Kempen

Re: Fotowedstrijd?

Bericht door Bondracer »

Ik wil hier toch ook even iets over kwijt. :x
Mijn vrouw zit eveneens in de fotografiewereld en als ik elke foto die ik voor het modelautoforum maak moest laten screenen door haar dan kan ik er telkens het bijltje bij neerleggen :evil: . :idea: Ik zou het me natuurlijk gemakkelijk kunnen maken en haar de foto's laten maken , maar ik houd de eer liever aan mezelf en op dat punt krijg ik het respekt van mijn vrouw "ieder zijn hobby" :angel: , tenslotte zitten we hier op een modelautoforum en niet op een fotoforum om technieken te beoordelen.Natuurlijk is opbouwende kritiek steeds meegenomen :thump_up: maar laat ons het bij de oorsprong houden om als verzamelaar een sfeerbeeld in je foto's van het gevraagde item te brengen.Ik heb dit steeds een leuke wedstrijd gevonden en wat betreft de deelnames is dit steeds in relatie tot wat je verzameld (als je moviecars of straatmodellen verzameld is een deelname voor een Le Mans wedstrijd uitgesloten) en uiteindelijk is en blijft de hoofdbrok het miniatuurmodel van wat je wil weergeven.
Als je dan met feiten afkomt , van ik ga maar één stem uitbrengen omdat de rest rubbish is dan zal dit in de toekomst de deelname aan deze wedstrijden niet bevorderen.
Ook is niet iedereen in het bezit van gesofistikeerde fototoestellen om zeer scherpe en mooie opnames te maken.
En uiteindelijk is deelnemen nog altijd belangrijker dan winnen en als ik het in schipperstaal mag uitdrukken komt dit feit nog maar eens neer op het gebruikelijke spreekwoord "DE BESTE STUURLUI STAAN AAN WAL"
Persoonlijk vind ik dit een spijtig voorval , daar ik steeds veel bewondering voor Biecks z'n foto's heb gehad vind ik dit aan de deelnemers een regelrechte kaakslag :o
Dixit Bondracer :|
"Hunger is the fury of greed ; less is more than we need"
Afbeelding
Gebruikersavatar
1:18 24/7
Berichten: 2813
Lid geworden op: vr 16 apr 2004 20:12
Schaal: 1:18
Locatie: 47° 53' 19.21", 0° 1' 55.44"

Re: Fotowedstrijd?

Bericht door 1:18 24/7 »

F40F50ENZO schreef: @Bieck (1:18 24/7) Als je het allemaal niks vindt stem dan NIET
Wellicht zou het beter zijn om kritiek via een PB naar iemand te sturen? Zonder een groep mensen te kakken te zetten.
Ik probeer ook altijd met een thema mee te denken, maar ik besteed natuurlijk niet een half uur van mijn schaarse vrije tijd om afgezeken te worden, vandaar mijn opmerking azijnpisser.
Waar zet ik mensen dan te kakken? Ik geef gewoon mijn eerlijke mening en dat doe ik zo beschaafd als het maar kan... Waar je dat te kakken zetten en afzijken vandaan haalt is mij een raadsel!
Als je helemaal geen kritiek mag hebben en alles maar mooi moet vinden of doen alsof, dan hoeft het van mij niet meer!

Maar je hebt als ik het zo leest dus een half uur van je schaarse vrije tijd besteed om die foto te maken, ik denk dan dat je meer uit die tijd kan halen als je ook eerlijke (opbouwende) kritiek te horen krijgt. Dan heb je in dat halfuur niet alleen wat gemaakt maar ook wat geleerd en wordt je foto de volgende keer nog mooier...

En iedereen ongevraagd te gaan zitten pb en zie ik niets in, vandaar mijn idee van een apart topic. Voor mensen die van elkaar willen leren en hun foto's willen verbeteren...
F40F50ENZO schreef: Normaal doe je altijd mee, met mooie foto's, maar nu je het zelf vergeten ben om mee te doen (overigens heb je net als de rest 3 weken de tijd gehad) ga je zulke opmerkingen plaatsen. :cry:
Ik heb al in geen half jaar meer meegedaan nee, dat ik deze opmerking nu plaats heeft daar geen ... mee te maken. Heb al wel eerder opmerkingen van gelijke aard gemaakt. Ik zou het gewoon leuk vinden als meer mensen de wedstrijden als een uitdaging zien en proberen zichzelf te verbeteren. Maar misschien ben ik alleen in mijn afwijking dat ik dat leuk vind: analyseren wat er mis is/beter kan en het dan gaan proberen te verbeteren... Misschien dat anderen gewoon een foto willen maken, uploaden, zien wat er gebeurt en over een maand nog maar een keer...
Ik heb zelf mijn foto's naar een redelijk niveau opgekrikt als je kijkt naar de foto's in de openingspost van mijn privétopic. Dat heb ik volledig kunnen doen vanwege andere mensen in de modelautowereld. Daar kreeg ik kritiek, tips en inspiratie van.
F40F50ENZO schreef: No hard feelings.... begin gerust een topic, maar iedereen staat vrij om zelf een foto in te zenden in de wedstrijd.
Dat is zijn eigen keuze en als dat geen punten oplevert dan is dat jammer....
Wellicht wil je als jurylid achteraf aan de mensen je juryrapport zenden, als ze daar prijs op stellen.
Zeker jammer dat iemand geen punten krijgt. Maar ik vond er dit keer maar 1 tussen zitten die ik het waard vond om punten te geven, wil niet zeggen dat de rest bereslecht is, maar ik vind ze gewoon niet zo bijzonder... Als die ene foto aan het eind de puntjes hard nodig heeft, zou ik het zonde vinden als die het verliest omdat ik voor de beleefdheid punten heb uitgedeeld aan foto's die ik niet mooi vind. En dat ik er dan bijzet waarom ik de rest geen punten heb gegeven lijkt me wel zo eerlijk. Anders staat het ook zo raar... Dit heb ik in mijn ogen toch op een heel fatsoenlijke manier gedaan. Als mensen dan nog beledigd zijn, tsja, dan weet ik het ook niet. Als je je foto's op een forum op het internet zet loop je het risico dat mensen er wat van zeggen, positief of niet... Live with it!

En ik heb ook totaal niet de intentie/pretentie om als jurylid op te treden, d'r zijn er velen op dit forum die daar meer recht op hebben dan ik!
Honda.f1 schreef:Er zijn misschien ook mensen die voor het eerst meedoen, die iets aan 'positieve' kritiek hebben, zodat ze de volgende wedstrijd weten waar ze op moeten letten
Exact! :thump_up:
Better to let people wonder if you are a moron, than to open your mouth and remove all doubt.
Afbeelding

flickr op!
Gebruikersavatar
rpi
Berichten: 2395
Lid geworden op: do 01 nov 2007 21:26
Schaal: 1:18
Locatie: Willemstad

Re: Fotowedstrijd?

Bericht door rpi »

Mmmm, ik maak me waarschijnlijk niet erg populair maar dat vind ik dan ook helemaal niet belangrijk.

Ik deel de mening van zowel 1:18/24 (niet goed genoeg) als Buttonfreak (déja vu) dat er niet veel bijzonders te aanschouwen was. Vond de resultaten vrijwel allemaal het gevoel geven van "even vlug dan maar" of volgens vaste formules. Ik zie foto's die ik zelfs niet eens op mijn harde schijf zou willen bewaren als ze van mezelf waren. Dat geeft op zich niets in bijvoorbeeld een collectie topic, maar voor een fotowedstrijd mag volgens mij meer verwacht worden.

Ik had daarom al gelijk besloten niet te stemmen, omdat ik ook van mening ben dat er onvoldoende resultaat is voor 3 positieve waarderingen.

Op een frans forum omzeilen ze dit probleem overigens door iedereen maar 1 stem te laten uitbrengen.

Als je een foto instuurt voor een fotowedstrijd, moet je mijns inziens ook tegen kritiek kunnen.
Gebruikersavatar
1:18 24/7
Berichten: 2813
Lid geworden op: vr 16 apr 2004 20:12
Schaal: 1:18
Locatie: 47° 53' 19.21", 0° 1' 55.44"

Re: Fotowedstrijd?

Bericht door 1:18 24/7 »

Bondracer schreef:Ik wil hier toch ook even iets over kwijt. :x
Mijn vrouw zit eveneens in de fotografiewereld en als ik elke foto die ik voor het modelautoforum maak moest laten screenen door haar dan kan ik er telkens het bijltje bij neerleggen :evil: . :idea: Ik zou het me natuurlijk gemakkelijk kunnen maken en haar de foto's laten maken , maar ik houd de eer liever aan mezelf en op dat punt krijg ik het respekt van mijn vrouw "ieder zijn hobby" :angel: , tenslotte zitten we hier op een modelautoforum en niet op een fotoforum om technieken te beoordelen. Natuurlijk is opbouwende kritiek steeds meegenomen :thump_up: maar laat ons het bij de oorsprong houden om als verzamelaar een sfeerbeeld in je foto's van het gevraagde item te brengen.Ik heb dit steeds een leuke wedstrijd gevonden en wat betreft de deelnames is dit steeds in relatie tot wat je verzameld (als je moviecars of straatmodellen verzameld is een deelname voor een Le Mans wedstrijd uitgesloten) en uiteindelijk is en blijft de hoofdbrok het miniatuurmodel van wat je wil weergeven.
Nog preciezer: we zitten hier op het fotografie gedeelte van een modelautoforum. Als er ergens een plek is om het over fotografie in relatie met modelauto's te hebben lijkt me dat toch wel hier... :roll:

Bondracer schreef: Als je dan met feiten afkomt , van ik ga maar één stem uitbrengen omdat de rest rubbish is dan zal dit in de toekomst de deelname aan deze wedstrijden niet bevorderen.
Welke feiten, mijn meningen zijn niet op alle vlakken feiten! :P :mrgreen: Maar draai het eens om: als men geen enkele kritiek uit dan is er ook weinig stimulans voor mensen om wat te proberen te verbeteren/iets nieuws proberen/nog beter je best te doen. Dan kies je voor kwantiteit in plaats van kwaliteit. Ik denk dat het beide kan en ben ook (misschien ten onrechte) van mening dat dat ook voor ons amateurmodelautofotografen leuk is om de kwaliteit van de inzendingen te zien toenemen...
Bondracer schreef: Ook is niet iedereen in het bezit van gesofistikeerde fototoestellen om zeer scherpe en mooie opnames te maken.
Dat snap ik en ik was het zelf tot voor kort ook niet, de kritiek die ik heb geuit heeft daar niets mee te maken, ook met een cheapo camera kan je hele leuke dingen doen! :thump_up:
Bondracer schreef: En uiteindelijk is deelnemen nog altijd belangrijker dan winnen en als ik het in schipperstaal mag uitdrukken komt dit feit nog maar eens neer op het gebruikelijke spreekwoord "DE BESTE STUURLUI STAAN AAN WAL"
Eensch, maar deelnemen is toch zeker niet het enige? Het beste uit jezelf halen en streven naar het hoogst haalbare valt toch ook binnen de olympische gedachte? De beste stuurlui staan zeker aan wal, maar betekent het feit dat ze aan wal staan dat ze hun mond dan maar helemaal moeten houden?
Bondracer schreef: Persoonlijk vind ik dit een spijtig voorval , daar ik steeds veel bewondering voor Biecks z'n foto's heb gehad vind ik dit aan de deelnemers een regelrechte kaakslag :o
Dixit Bondracer :|
Tut tut zeg, niet zo licht geraakt, als dit al een kaakslag is? :roll:
Better to let people wonder if you are a moron, than to open your mouth and remove all doubt.
Afbeelding

flickr op!
Gebruikersavatar
Powersprint
Berichten: 4886
Lid geworden op: wo 04 apr 2007 15:09
Schaal: 1:18
Locatie: omgeving Weert

Re: Fotowedstrijd?

Bericht door Powersprint »

Zou ik dan misschien wat opbouwende kritiek mogen op mijn foto? :angel: Aangezien ik niet beschik over een spiegelreflex maar een digi cam, kan ik aan de onscherpte naar achter toe vrij weinig doen heb ik zo het idee. En met inzoomen werkte het ook niet al te best, dus heb er met de macrostand maar het beste van proberen te maken :)
Afbeelding
Muscles instead of Powersteering
Gebruikersavatar
1:18 24/7
Berichten: 2813
Lid geworden op: vr 16 apr 2004 20:12
Schaal: 1:18
Locatie: 47° 53' 19.21", 0° 1' 55.44"

Re: Fotowedstrijd?

Bericht door 1:18 24/7 »

rpi schreef: Als je een foto instuurt voor een fotowedstrijd, moet je mijns inziens ook tegen kritiek kunnen.
Amen! :worshippy:

(en de meningen van rpi op fotografiegebied zijn wél feiten! :worshippy: :mrgreen: )
Better to let people wonder if you are a moron, than to open your mouth and remove all doubt.
Afbeelding

flickr op!
Gebruikersavatar
buttonfreak
Berichten: 5160
Lid geworden op: vr 26 dec 2003 13:27
Schaal: 1:64
Locatie: België
Contacteer:

Re: Fotowedstrijd?

Bericht door buttonfreak »

Offtopic (of niet?) kritiek op mijn foto's mag je zowel in mijn prive collectie topic als pb kwijt. Ik hoor graag wat je er van denkt en wat er beter kan.

Ik weet niet of het nog meer offtopic gaat, maar goed de uitleg bij mijn huidige foto is dat ik geprobeerd heb de snelheid weer te geven van de auto's. Doe dat maar eens met vrij statische voorwerpen. Ik ben er wel redelijk tevreden mee. Maar wat is er dan bijvoorbeeld niet goed genoeg aan? Willen jullie dat de auto's juist gedetailleerd in beeld komen? bijvoorbeeld door de achtergrond ipv de auto's bewegend te hebben?

Ik hoor nu twee mensen zeggen dat ze de foto's niet goed genoeg vinden om te stemmen, dus o.a. mijn foto niet goed genoeg vinden. Geen probleem -geef suggesties wat je denkt dat beter kan.

Ik draai dus eigenlijk dit topic nu ietwat om. geloof ik.
Plaats reactie