GP Indianapolis
Matt Modelautos schreef:St. Paul schreef: Misschien kunnen ze wel wat extraatjes claimen.
Is al gebeurd.
http://www.verstappen.nl/NL/item11/nieuwsberichten/2005/20050620_6095.html
Ja, dat had ik ook gehoord. Wel een slimme zet van de champ cars, alhoewel ik het nut ervan betwijfel.
Mischien handig voor de mensen uit Indiana en Ohio, maar wie van verder komt zal denk ik echt niet volgende week terugkomen om weer zoiets te zien. Nouja, we zullen zien.
None of us is as dumb as all of us...
My life adds up to nothing.
- Matt Modelautos
- Erelid
- Contacteer:
Tim schreef:Matt Modelautos schreef:St. Paul schreef: Misschien kunnen ze wel wat extraatjes claimen.
Is al gebeurd.http://www.verstappen.nl/NL/item11/nieuwsberichten/2005/20050620_6095.html
Ja, dat had ik ook gehoord. Wel een slimme zet van de champ cars, alhoewel ik het nut ervan betwijfel.
Mischien handig voor de mensen uit Indiana en Ohio, maar wie van verder komt zal denk ik echt niet volgende week terugkomen om weer zoiets te zien. Nouja, we zullen zien.
En anders zijn er altijd nog de Amerikaanse "bloedzuigers",....sorry advocaten.

Carpe Diem
--Aantal verschillende Nederlandse coureurs: 101
--Aantal verschillende Nederlandse coureurs: 101
Wat ik nog het meest tenenkrommend vond van de hele F1 soap gisteren waren de reacties van Jordan (Monteiro) en de vriendin van Albers.
Die Monteiro moet zich doodschamen om z'n overdreven blijdschap, ondanks dat het z'n eerste en waarschijnlijk laatste podiumfinish ooit is. En die vriendin van Albers stond wat te blaten dat het wel jammer was voor de fans maar dat ze het toch zo fantastisch vond voor Christijan
. Ik vraag me af wat ze dat mens hebben gevoerd, maar volgens mij is Albers toch gewoon gefinisht waar ie bijna altijd finisht, achter de Jordans en voor Friesacher.
Het hoogtepunt vond ik het commentaar van Stoddart, je gewoon helemaal leegkotsen voor de Nederlandse televisie
.
Voor de spanning in het kampioenschap is het wel aardig, maar ik moet er niet aan denken dat Schumacher straks met minder dan 10 punten verschil kampioen wordt
.
Die Monteiro moet zich doodschamen om z'n overdreven blijdschap, ondanks dat het z'n eerste en waarschijnlijk laatste podiumfinish ooit is. En die vriendin van Albers stond wat te blaten dat het wel jammer was voor de fans maar dat ze het toch zo fantastisch vond voor Christijan

Het hoogtepunt vond ik het commentaar van Stoddart, je gewoon helemaal leegkotsen voor de Nederlandse televisie

Voor de spanning in het kampioenschap is het wel aardig, maar ik moet er niet aan denken dat Schumacher straks met minder dan 10 punten verschil kampioen wordt

De nederlandse vertaling, van het officielle persbericht van FIA, lijkt me duidelijk
"Dit is een sportwedstrijd, die plaatsvindt onder heldere regels. Deze kunnen niet zomaar veranderd worden als een team ineens de verkeerde spullen meeneemt naar het circuit. Ons is verteld door Michelin dat hun banden onveilig zijn tenzij de wagens afgeremd zouden worden in de laatste bocht. Wij begrepen hun bezorgdheid en boden hulp bij het beheersbaar houden van de snelheid en het bestraffen van excessen."
"Hoe dan ook, de Michelin-teams weigerden tot overeenstemming te komen tenzij de Bridgestone-teams op dezelfde manier afgeremd zouden worden. Daarom stelden zij een chicane voor. De Michelin-teams waren blijkbaar niet bij machte om te begrijpen dat dit behoorlijk oneerlijk is en tevens in strijd met de regels. De Bridgestone-teams hadden namelijk goede banden meegebracht."
"Het gebrek aan snelheid van Michelin-banden in bocht 13 zou een gevolg zijn van inferieur materiaal, iets dat vaker gebeurt in Formule 1. We willen u graag herinneren dat de FIA op 1 juni 2005 [ naar aanleiding van de crash van Kimi Räikkönen op de Nürburgring, red.] beide bandenfabrikanten een brief gestuurd heeft waarin het benadrukt dat de bandenfabrikanten onder alle omstandigheden een geschikte band moeten kunnen leveren."
"Een chicane zou tot gevolg hebben dat alle wagens van een hogesnelheidsbaan op een lagesnelheidsbaan zouden racen, omdat de karakteristieken van het circuit dan fundamenteel veranderd zijn. Het zou tevens een verandering van het circuit zijn zonder dat daarbij de moderne veiligheidsprocedures toegepast zouden worden. Dat kan tot gevolgen leiden voor de wagens en de remmen. Het is niet moeilijk om u voor te stellen hoe een rechtbank in de Verenigde Staten zou hebben gereageerd als daar een ongeluk plaats zou vinden en de FIA zou moeten erkennen dat het niet haar veiligheidsprocedures heeft gevolgd."
"De reden voor dit debacle is duidelijk. Ieder team is toegestaan om twee soorten banden mee te nemen. Een zachte waar normaal gesproken mee geracet wordt, en een hardere die - hoewel langzamer - altijd nog betrouwbaar is. Naar nu blijkt heeft geen van de Michelin-teams een back-upband meegenomen naar Indianapolis. Ze vlogen daarentegen nieuwe banden in vanuit Frankrijk en verklaarden later dat zelfs die banden ook onveilig waren."
"En wat als het de Amerikaanse fans betreft? Of de fans wereldwijd? In plaats van het boycotten van de race zouden de Michelin-teams met gereduceerde snelheid hebben geracet in bocht 13. De regels zouden dan gehandhaafd blijven, de coureurs en teams konden kampioenschapspunten verdienen en de fans op de tribune hadden een race gehad. Michelin heeft voornamelijk henzelf en de sport schade toegebracht. Tenslotte willen we benadrukken dat het Formula One Management en de Indianapolis Motor Speedway op geen enkele wijze betrokken zijn bij het veranderen en handhaven van de regels."

"Dit is een sportwedstrijd, die plaatsvindt onder heldere regels. Deze kunnen niet zomaar veranderd worden als een team ineens de verkeerde spullen meeneemt naar het circuit. Ons is verteld door Michelin dat hun banden onveilig zijn tenzij de wagens afgeremd zouden worden in de laatste bocht. Wij begrepen hun bezorgdheid en boden hulp bij het beheersbaar houden van de snelheid en het bestraffen van excessen."
"Hoe dan ook, de Michelin-teams weigerden tot overeenstemming te komen tenzij de Bridgestone-teams op dezelfde manier afgeremd zouden worden. Daarom stelden zij een chicane voor. De Michelin-teams waren blijkbaar niet bij machte om te begrijpen dat dit behoorlijk oneerlijk is en tevens in strijd met de regels. De Bridgestone-teams hadden namelijk goede banden meegebracht."
"Het gebrek aan snelheid van Michelin-banden in bocht 13 zou een gevolg zijn van inferieur materiaal, iets dat vaker gebeurt in Formule 1. We willen u graag herinneren dat de FIA op 1 juni 2005 [ naar aanleiding van de crash van Kimi Räikkönen op de Nürburgring, red.] beide bandenfabrikanten een brief gestuurd heeft waarin het benadrukt dat de bandenfabrikanten onder alle omstandigheden een geschikte band moeten kunnen leveren."
"Een chicane zou tot gevolg hebben dat alle wagens van een hogesnelheidsbaan op een lagesnelheidsbaan zouden racen, omdat de karakteristieken van het circuit dan fundamenteel veranderd zijn. Het zou tevens een verandering van het circuit zijn zonder dat daarbij de moderne veiligheidsprocedures toegepast zouden worden. Dat kan tot gevolgen leiden voor de wagens en de remmen. Het is niet moeilijk om u voor te stellen hoe een rechtbank in de Verenigde Staten zou hebben gereageerd als daar een ongeluk plaats zou vinden en de FIA zou moeten erkennen dat het niet haar veiligheidsprocedures heeft gevolgd."
"De reden voor dit debacle is duidelijk. Ieder team is toegestaan om twee soorten banden mee te nemen. Een zachte waar normaal gesproken mee geracet wordt, en een hardere die - hoewel langzamer - altijd nog betrouwbaar is. Naar nu blijkt heeft geen van de Michelin-teams een back-upband meegenomen naar Indianapolis. Ze vlogen daarentegen nieuwe banden in vanuit Frankrijk en verklaarden later dat zelfs die banden ook onveilig waren."
"En wat als het de Amerikaanse fans betreft? Of de fans wereldwijd? In plaats van het boycotten van de race zouden de Michelin-teams met gereduceerde snelheid hebben geracet in bocht 13. De regels zouden dan gehandhaafd blijven, de coureurs en teams konden kampioenschapspunten verdienen en de fans op de tribune hadden een race gehad. Michelin heeft voornamelijk henzelf en de sport schade toegebracht. Tenslotte willen we benadrukken dat het Formula One Management en de Indianapolis Motor Speedway op geen enkele wijze betrokken zijn bij het veranderen en handhaven van de regels."
Dit is de engelse versie van de site.
vind het net als Tim zeg maar een simpele tekst. Waarschijnlijk heeft de laatst ontslagen schrijver van sesamstraat een nieuwe baan?
Ik snap niet dat ze Michelin niet hebben laten wisselen. Vervolgens gewoon racen. En de punten van mensen op Michelins afpakken. Dan had MS moeten vechten voor zijn eerste plek en was het kampioenschap voor Jordan en Minardi niet over en de racefans blij.
Degene die niet voor punten reden hadden wel moeten trappen om op die manier MS zo min mogelijk punten te laten winnen en een goede quali voor de volgende race te halen.
Formula One is a sporting contest. It must operate to clear rules. These cannot be negotiated each time a competitor brings the wrong equipment to a race.
At Indianapolis we were told by Michelin that their tyres would be unsafe unless their cars were slowed in the main corner. We understood and among other suggestions offered to help them by monitoring speeds and penalising any excess. However, the Michelin teams refused to agree unless the Bridgestone runners were slowed by the same amount. They suggested a chicane.
The Michelin teams seemed unable to understand that this would have been grossly unfair as well as contrary to the rules. The Bridgestone teams had suitable tyres. They did not need to slow down. The Michelin teams? lack of speed through turn 13 would have been a direct result of inferior equipment, as often happens in Formula One. It must also be remembered that the FIA wrote to all of the teams and both tyre manufacturers on June 1, 2005, to emphasise that ?tyres should be built to be reliable under all circumstances? (see correspondence attached).
A chicane would have forced all cars, including those with tyres optimised for high-speed, to run on a circuit whose characteristics had changed fundamentally ? from ultra-high speed (because of turn 13) to very slow and twisting. It would also have involved changing the circuit without following any of the modern safety procedures, possibly with implications for the cars and their brakes. It is not difficult to imagine the reaction of an American court had there been an accident (whatever its cause) with the FIA having to admit it had failed to follow its own rules and safety procedures.
The reason for this debacle is clear. Each team is allowed to bring two types of tyre: one an on-the-limit potential race winner, the other a back-up which, although slower, is absolutely reliable. Apparently, none of the Michelin teams brought a back-up to Indianapolis. They subsequently announced they were flying in new tyres from France but then claimed that these too were unsafe.
What about the American fans? What about Formula One fans world-wide? Rather than boycott the race the Michelin teams should have agreed to run at reduced speed in turn 13. The rules would have been kept, they would have earned Championship points and the fans would have had a race. As it is, by refusing to run unless the FIA broke the rules and handicapped the Bridgestone runners, they have damaged themselves and the sport.
It should also be made clear that Formula One Management and Indianapolis Motor Speedway, as commercial entities, can have no role in the enforcement of the rules.
vind het net als Tim zeg maar een simpele tekst. Waarschijnlijk heeft de laatst ontslagen schrijver van sesamstraat een nieuwe baan?

Ik snap niet dat ze Michelin niet hebben laten wisselen. Vervolgens gewoon racen. En de punten van mensen op Michelins afpakken. Dan had MS moeten vechten voor zijn eerste plek en was het kampioenschap voor Jordan en Minardi niet over en de racefans blij.

- model1op43
- Schaal: 1:43
- Contacteer:
Het maakt mij helemaal niet uit wie hier schuld heeft: Michelin omdat ze hun spullen niet voor elkaar hebben, Mosley en Ecclestone omdat ze dit debacle hadden moeten voorkomen of het Ferrari-team dat boter op zijn hoofd heeft en met een uitgestreken kop 18 punten scoort.... Het is gewoon een grote blamage.
Het publiek is de grote verliezer
Wat een schril contrast met Le Mans waar 230.000 bezoekers alweer genoten hebben van een prachtig schouwspel. Ik kan alleen maar hopen dat diverse fabrikanten dit inzien en terugkeren naar Le Mans en dat politieke gekonkel van de F1 de rug zullen toekeren.
In de USA hoeven ze na dit geintje helemaal niet terug te komen en zal de F1 nog meer een aziatisch tintje gaan krijgen. Als ik baasje van Indianapolis was, zou ik het hele F1 circus een financiële poot uitdraaien waar ze de komende 10 jaar niet meer bovenop komen
Het publiek is de grote verliezer

In de USA hoeven ze na dit geintje helemaal niet terug te komen en zal de F1 nog meer een aziatisch tintje gaan krijgen. Als ik baasje van Indianapolis was, zou ik het hele F1 circus een financiële poot uitdraaien waar ze de komende 10 jaar niet meer bovenop komen

Meer dan 2100 modellen online !!!
Volg deze op http://www.lemans-models.nl, http://www.dakar-models.nl en

- Peter Parker
- Forumbestuur
- Contacteer:
- fish88
- Schaal: 1:43
Peter Parker schreef:Nou heb ik die race op de band staan, maar ik vraag me af of het de moeite waard is om te kijken.
als je een optocht leuk vind om te kijken

Juan Pablo Montoya: "There are no prisoners. We're not taking any prisoners."
- Curbstone Models
- Schaal: 1:18
- Contacteer:
Ik heb de race net toch nog maar even gekeken, al was het maar uit nieuwsgierigheid naar de beelden en commentaren...
Die Stoddard... wat ging die te keer zeg...
Maar toch vind ik wel dat de FIA gelijk heeft... je kan de regels niet zomaar veranderen omdat Michelin de verkeerde band meegenomen heeft.
En het idee van een chicane in Turn 13... echt belachelijk... het zou het hele karakter van de baan veranderd hebben... met mogelijk andere (onveilige) gevolgen...
Hopelijk heeft Michelin een lesje geleerd en brengen ze gewoon een veilige band mee de volgende keer...
Verder de reacties... tja... mag je niet blij zijn met punten... ik denk dat je gewoon blij mag zijn.. de Bridgestone teams hadden gewoon hun zaakjes voor elkaar... de rest viel uit in de eerste ronde....
Vind het een beetje vreemd om nu maar de vriendin van Christijan voor rotte vis uit te maken omdat ze blij was met de behaalde punten.... en dat je het goedkeurd dat publiek flessen op de baan gaat gooien is al helemaal van god los...
Die Stoddard... wat ging die te keer zeg...
Maar toch vind ik wel dat de FIA gelijk heeft... je kan de regels niet zomaar veranderen omdat Michelin de verkeerde band meegenomen heeft.
En het idee van een chicane in Turn 13... echt belachelijk... het zou het hele karakter van de baan veranderd hebben... met mogelijk andere (onveilige) gevolgen...
Hopelijk heeft Michelin een lesje geleerd en brengen ze gewoon een veilige band mee de volgende keer...
Verder de reacties... tja... mag je niet blij zijn met punten... ik denk dat je gewoon blij mag zijn.. de Bridgestone teams hadden gewoon hun zaakjes voor elkaar... de rest viel uit in de eerste ronde....
Vind het een beetje vreemd om nu maar de vriendin van Christijan voor rotte vis uit te maken omdat ze blij was met de behaalde punten.... en dat je het goedkeurd dat publiek flessen op de baan gaat gooien is al helemaal van god los...
fish88 schreef:.leukste momenten waren toen de fans een paar spullen op de baan gingen gooien en barrichello over een fles reed

Sla dan die bennernie eikelstone om z'n oren met het nascar regelement. Kan ie van leren.

None of us is as dumb as all of us...
- Rakesh_BMW
Curbstone Models schreef:
Ben ik het mee eens.... christiaan heeft nu gewoon lekker punten gescoord

Maar ik vond de reactie van Paul Stoddart wel leuk

Maar dit neemt niet weg dat Jordan een K()tteam is

met hun t()ringactie, en dan ook nog de blijdschap achteraf....
alsof ze nu opeens zo goed zijn dat ze op het podium zijn geeindigd